Paard kan bij opstappen geen halt houden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Paard kan bij opstappen geen halt houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:28

KiekKiek schreef:
Of zoals anderen liever zien flink hard in zn mond rukken, aan jou de keus Tong uitsteken

Dat hoeft helemaal niet, stemcommando is genoeg of inderdaad als je zit en hij terwijl je je been erover heen hebt gegooit toch gaan lopen, rustig stil zetten. Commando geven voor het stil staan even wachten. Belonen en weer wegstappen.

Na een kwartiertje rijden weer op en af stappen en weer verder gaan met rijden. Of gaan uitstappen als hij braaf was met rijden daarvoor.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:35

Ik zeg niet dat je onzin uitkraamt, maar elk paard is anders maar je kan een paard niet achteruit laten lopen en dan weer stilzetten en dan weer opnieuw proberen. dat duurt te lang daar heeft een jong paard geen geduld voor een ouder paard misschien wel. Gewoon halt houden als hij wegloopt op nieuw halt houden. Het werk gewoon vaak beter om je teugels opmaat te hebben dan lang bij het opstappen bij een ouder paard gaat het wel met lange teugel die hebben vaak meer geduld en hebben geen last meer van hun evenwicht met opstappen. Ik heb verscillende jonge paarden ingereden en ik geef les dit is mijn ervaring. Knipoog

Ineke2 schreef:
Ik rijd dressuur en kan het toch ook? Wat is dat toch voor onzin, een paard is een paard. Tuurlijk reageren niet alle paarden hetzelfde, maar ook in een ras of type paard reageert geen enkel dier het zelfde. Het zijn dan ook individuen, net als wij mensen niet het zelfde zijn en het zelfde reageren op verschillende situaties.

Kingsley ik heb mijn eigen pony beleerd. Ik heb hem al vanaf dat hij 1,5 jaar oud was en alles wat hij kent dat heb ik hem (onder goede begleiding) geleerd.
1 dier is dan misschien niet hetzelfde als talloze verschillende dieren, maar het is niet zo dat ik maar wat onzin uitkraam.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:40

KiekKiek schreef:
Je kunt ook oefenen met het lang maken van je benen en zodra hij stilstaat uiteraard belonen. Of zoals anderen liever zien flink hard in zn mond rukken, aan jou de keus Tong uitsteken

Het gaat om het opstijgen, niet het halthouden tijdens het rijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:45

Ineke2 schreef:
Als jij op wilt stappen zet je je paard stil. Dan je voet in de beugel... Gaat je paard dan al lopen, haal je voet weer uit de beugel zet hem stil en weer terug achteruit naar de plek waar hij stond toen je begon met opstijgen.

Zo steeds opnieuw herhalen.

Als je al eventjes gereden hebt eens een keertje op en af stappen wil ook wel is helpen. Dan hebben ze al wat gelopen en zijn ze niet meer zo fris en ongedurig dat ze gelijk willen lopen.

Wanneer hij wel netjes blijft staan natuurlijk heel goed belonen.

Het enige juiste antwoord!!! Helemaal goed!
Vork

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:29

Kingsley2 schreef:
Het werk gewoon vaak beter om je teugels opmaat te hebben dan lang bij het opstappen bij een ouder paard gaat het wel met lange teugel die hebben vaak meer geduld en hebben geen last meer van hun evenwicht met opstappen.

Goh waarom zie ik om mij heen dan zo ontzettend veel paarden die gewoon wegstappen bij het opstappen?
Als ik er dan naar vraag of ze dat niet vervelend vinden, halen ze meestal hun schouders op en zeggen "Ach doet hij altijd en ik kom er toch wel op" Koe

Jong geleerd is oud gedaan.

Dan zelf maar wat meer geduld hebben en langer de tijd nemen. Een paard word over het algemeen pas nerveus of ongedurig als jezelf ook je geduld verliest. De echte bloedkikkers daarbuiten gelaten... Maar dat is het paard van de TS niet.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 20:24

Oke ik laat gelijk zondag weten hoe het allemaal ging Haha!
bedankt voor de tips.
En miebbe is op haar 3e ingereden , 1 maand later ging ze naar de wei.
toen hebben wij haar gekocht.
is ze naar een andere stal verplaatst waar ze een bak hadden (oude stal niet Vork )
En het was dus even wennen om in de bak te rijden en niet buiten Clown
sinds dien deed ze het .
Haha!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:09

de tips zijn al gegeven. Bij mijn paard wilde in de hoek zetten welleens helpen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:49

Maar dat is hun probleem wat hun er van vinden dat hun paard wegloopt bij het opstappen.
je hebt ook deels gelijk wat ik in het begin al zei, Maar dat achteruit lopen elke keer weer terug naar de zelfde plek dat heeft geen nut want dan duurt het voor een jong paard alleen maar langer. En waarom zou je terug lopen je of hem in zijn achteruit zetten je kan hem toch op de plek waar je weer dan bent stil zetten weer.

Mij instructeur vind het ook onzin, ik heb het gisteren even gevraagd en toevalig was er nog een instructeur op stal en die vond het ook onzin om je paard in zijn achteruit te zetten naar de plaats waar je bent begonnen.

Dus bij deze ben jij ook instructeur of niet, ik neem dan liever wat van een instructeur aan dan van jouw en zeker bij een jong paard. Dit kan je misschien bij een volwassen paard doen. Maar dit is niet een slim idee voor een jong paard.

Het is gewoon wat mijn instructeur zegt halt houden en rustig opstappen niet te veel hangen, loopt hij weg weer rustig halt zetten en wees duidelijk in wat je wil halt is halt. concequent zijn. maar wel geduld hebben. en teugels op maat houden. En als het later beter gaat na een paar weken kan je steeds meer je teugels gaan lengen van daar uit ga je oefenen.

Maar we kennen allemaal dit paard niet en we hebben de beste bedoelingen allemaal. Maar ik denk dat TS het best aan haar instructeur(trice ) kan vragen wat ze moet doen zij kent het paardje het beste, en ik hoop en neem aan de TS les heeft.

Succes allemaal met jullie paardjes.
Ineke2 schreef:
Kingsley2 schreef:
Het werk gewoon vaak beter om je teugels opmaat te hebben dan lang bij het opstappen bij een ouder paard gaat het wel met lange teugel die hebben vaak meer geduld en hebben geen last meer van hun evenwicht met opstappen.

Goh waarom zie ik om mij heen dan zo ontzettend veel paarden die gewoon wegstappen bij het opstappen?
Als ik er dan naar vraag of ze dat niet vervelend vinden, halen ze meestal hun schouders op en zeggen "Ach doet hij altijd en ik kom er toch wel op" Koe

Jong geleerd is oud gedaan.

Dan zelf maar wat meer geduld hebben en langer de tijd nemen. Een paard word over het algemeen pas nerveus of ongedurig als jezelf ook je geduld verliest. De echte bloedkikkers daarbuiten gelaten... Maar dat is het paard van de TS niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:15

Ik ben geen instructeur nee, al heb ik wel is wat lessen geven op een manege als invaller als er eens iemand ziek was, maar dat is niet te vergelijken met echt lesgeven natuurlijk.

Als een paard achteruit word gezet nadat hij is gaan lopen heeft het dier sneller door dat het geen zin heeft om alvast te gaan lopen, maar dat het zelfs extra werk betekend, omdat hij weer achteruit word gezet. Van nature doen paarden het liefst zo min mogelijk dus hebben ze dan sneller zoiets van "Oke dan blijf ik maar staan, dat kost minder energie"

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:23

Kingsley2 schreef:
Mij instructeur vind het ook onzin, ik heb het gisteren even gevraagd en toevalig was er nog een instructeur op stal en die vond het ook onzin om je paard in zijn achteruit te zetten naar de plaats waar je bent begonnen.

Dus bij deze ben jij ook instructeur of niet, ik neem dan liever wat van een instructeur aan dan van jouw en zeker bij een jong paard. Dit kan je misschien bij een volwassen paard doen. Maar dit is niet een slim idee voor een jong paard.

Jouw instructeur kan dit onzin vinden, de mijne vindt dat niet. En nu? Wie heeft er dan gelijk? Een instructeur heeft niet per definitie gelijk, daar kun je gewoon zelf ook over nadenken. Erger nog, ik ken genoeg instructeurs (m/v) die volstrekte onzin verkopen aan hun leerlingen.
De methode die Ineke2 aangeeft vind ik een goede en logische manier van handelen bij een jong paard, gewoon geduldig uitleggen aan het paard wat de bedoeling is. Eventueel kun je bij het opstappen iemand vragen om het paard even te helpen met stil blijven staan. Als ze direct leren dat ze moeten stilstaan bij het opstappen hoef je ze later het weglopen niet meer af te leren.
En als het langer duurt voor je erop zit, dan was het correct kunnen opstappen kennelijk de les van de dag en niet het rijden. Je kunt ook best je oefensessie puur aan het opstappen wijden, gewoon 6x opstappen, even wachten, aanstappen, stoppen en weer afstappen. Heel belangrijk om gewoon goed te leren. Heel veel mensen hechten heel veel waarde aan het "rijden", maar je moet je basis eerst voor elkaar hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:30

Waarschijnlijk zijn dit ook de instructeurs die het meestal wel toelaten en als het even niet uitkomt het paard op zijn !@*^%$ krijgt.

cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:01

@ts:
heb je het opstappen al eens in de hoek geprobeert?
natuurlijk is het dan ook de bedoeling dat je paard niet naar voren of opzij stapt, maar misschien is dit voor jou iets makkelijker omdat je paard minder kanten op kan.
als het dan na veel oefenen in de hoek goed gaat zou je het op de korte zijde kunnen proberen en later midden in de bak.
zo voorkom je onnodige spanning, die je wel krijgt wanneer je je paard telkens weer terug moet zetten als je in het midden staat.
misschien valt bij je paard het kwartje zo iets makkelijker.
suc6!

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:13

Kingsley2 schreef:
Ik ben het deels met Ineke2 eens, stilstaan is stilstaan blijven proberen en geduld hebben je mag best streng zijn. als hij weg loopt en hem dan weer terug zetten op de zelfde plek dat werkt niet dan wordt het alleen maar erger het is een paard van 3,5 jaar dus het is voor hem al moeilijk dat er iemand opstapt. Hoe langer het duurt hoe zenuwachtiger je paard wordt.

hij is pas 3,5 jaar vaak doen ze dit om dat ze nog te weinig evenwicht hebben, en jij er dan een soort van aan gaat hangen om op te stijgen hun reactie is om in evenwicht te blijven is gaan lopen dit is heel logisch van een jong paard.

Probeer je teugels goed op maat te hebben je buitenteugel iets korter, zorg dat hij goed stil staat doe er niet te lang over want daar worden jonge paarden ongeduldig door. Dus halt houden teugels goed opmaat voet in de beugel en gelijk opstijgen en rustig gaan zitten. Zorg echt dat het niet te lang duurt. Knipoog en gebruik je stem hulp duidelijk zeg halt...... zeg braaf als hij stil staat gaat hij lopen zeg je weer halt. staat hij stil zeg je weer braaf en ga je gauw maar rustig zitten en blijf je stem gebruiken.

Niet schreeuwen of slaan want dan gaat het helemaal niet lukken houd er rekening mee het is een jong paard met weinig evenwicht. Knipoog

succes ik ben benieuwd hoe het van de week gaat

Ps jullie geven allemaal adviesen maar jullie kijken niet echt naar de leeftijd van het paard want ik denk dat hij ook nog niet zo lang onder het zadel is. Daar moeten jullie ook naar kijken Knipoog

Zo is het mij idd ook geleerd buitenteugel wat korter houden, maar in de hoek zetten? lijkt mij geen slim plan wat als je paard schrikt?(spreek uit ervaring..)

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:22

Hallo ik vind de titel wel erg leuk.. Paard kan bij opstappen niet stil staan.
Een paard wil niet stilstaan omdat hij het of niet begrijpt of lekker eigenwijs is en zoiets heeft van haha ik loop gewoon en een paard is slim en gaat steeds een stapje verder.
Maar hou ook rekening ermee dat het paard idd 3,5 is. En nog veel moet leren.. Ik vind dat consequentie ook erg belangrijk is.. Dus niet vandaag en morgen dat nee stilstaan is stilstaan en lopen is lopen. En ook niet leren dat als jij net met je kont in zadel zit gelijk laten wegstappen want ook daar maken sommigen gebruik van en gaan steeds eerder weg stappen.

Wat ik geleerd heb bij jonge paarden en wat ikzelf vaak doe is als ze moeilijk zijn met opstappen is dat ik ze eerst even longeer en daarna pas goed aansingel. Ze zijn dan de echte frissigheid al kwijt en zo kun je wel redelijk normaal opstappen.. Desnoods eerst met hulp en alles bouw je steeds meer af!! Zowel de hulp als het longeren. Ook ik heb deze situatie momenteel bij de hand en dit werkt wel goed. Ik kan na dit 4 weken gedaan te hebben en afgebouwd te hebben nu en zonder hulp en zonder longeren opstappen alleen als ze dagje stil heeft gestaan gooi ik haar nog even 2 a 3 rondjes aan de longe en dan erop maar normaal stap ik zo op. En zij vloog gewoon weg in het begin nadat ze al 5 weken onder het zadel was.

Succes met al die aanwijzingen.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:24

En ook het terugzetten op de plaats is mij geleerd en werkt goed!! Meer als goed want ik zet haar nu neer en zeg ho en kan bij haar weglopen en ze blijft gewoon staan!! Dit heb ik ook bereikt door haar steeds terug te plaatsen! Paarden zijn slim he!! Onthou dat!!

umba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:30

Ik stap altijd op vanaf een opstapje. Dit voorkomt dat je inderdaad aan het zadel komt te hangen en de paarden weten wat er van ze verwacht wordt omdat het opstappen altijd op dezelfde plaats gebeurt. Stap je dan eens ergens anders op dan zijn ze er aan gewend dat ze stil moeten blijven staan. Wel eerst even een paar keer doen met iemand erbij.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:36

even een stipje, die van mij die is namelijk ook nogal ongeduldig en kan moeilijk wachten tot ik zit en hulpen geef om weg te stappen.....

cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:53

@seleentj
wat is je ervaring dan met een paard dat schrikt als je in de hoek opstapt? is hij soms op je gesprongen? als je paard schrikt heb je achter en naast je een hele ruimte vrij, dus naar mijn idee genoeg plek om een opzij te gaan als je paard dit ook doet.
als je in het midden opstapt kan je paard ook jouw kant opkomen als het schrikt. deze manier gebruikte ik in het begin zelf ook en mijn paarden staan keurig stil met opstappen en zonder verzet.
maar wat schiet je ermee op om je buitenteugel korter te nemen als je paard echt loperig is tijdens het opstappen? dan zal hij toch sneller naar rechts weglopen? behalve wanneer hij langs het schot staat. ik zou dan gewoon mijn teugels evenlang houden en als het paard weg wil lopen een ophouding maken en het dan nogmaals proberen als je het niet in de hoek doet.
dan leert je paard tenminste netjes op 2 teugels te stoppen ipv telkens naar rechts te staan met zijn hoofd.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:50

Je kunt proberen om het hoofd van het paard naar je toe te halen als je opstapt! Dus dat die zijn hoofd iets naar links moet doen!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:41

Melody doet dit ook.Kwestie van nooit geleerd.

Nu laat ik haar waneer er iemand is vasthouden bij het opstappen en blijf als ik zit nog een min. zitten voor ik aan stap.

Waneer er niemand is zet ik haar in een hoek dus met haar hoofd naar het hek en stap op.

Werkt goed ze staat al beter stil als eerst.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:26

Nou hartstike goed TS als het zo opgelost is vind ik dat heel goed van je. Heeft het paardje ook geen spanning, zo gaat het vanzelf steeds beter, en straks stap je ze op zonder hulp en met een los teugeltje.

succes Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:38

Wat is er toch tegen een opstapje. Logisch dat een paard gaat lopen wanneer er aan een kant van zijn lichaam getrokken wordt. Hij moet zich in balans houden. En om die balans effe goed te verstoren ook nog de teugels kort. Ben het geheel met ineke eens. Je kan elk paard gewoon leren stil te staan bij het opstappen. Binnen een half uurtje en het probleem is opgelost. Paard doet een stapje naar voren weer afstappen en op de plaats zetten en wanneer stilstaat belonen.
Heeft tot nu toe bij mij gewerkt bij oningereden paarden en ingereden. Sterker nog wanneer een paard niet stilstaat kom ik er niet op en ook niet af Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:52

Vind je het gek dat je paard doorloopt?
Het is een jong paard, met weinig balans, en zodra jij aan 1 kant van het zadel hangt verdriedubbelt jouw gewicht! En om dat allemaal te compenseren gaat jouw paard voorwaarts. Dit doorlopen is vaak helemaal geen eigenwijzigheid of koppigheid, gewoon puur evenwicht houden!
Ik heb geen krukje tot mijn beschikking dus ik neem er zelf genoegen mee als mijn paard rustig doorstapt.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:45

dus je paard wil als je wil opstijgen geen halt houden? stap aan de linkerkant op(zoals normaal dus) en doe de rechterteugel korter als ie dan loopt gaat ie met zn buik na je toe .. dan kanje makkelyk opstijgen .. dat las ik net op n site

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:25

ze hem in een hoek en stap dan op