Krijg zijn halster niet om!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Re: Krijg zijn halster niet om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:18

Moelie schreef:
Tuurlijk is het niet gevaarlijk om het halster om te laten? Ik heb de stal gecontroleert en hij kan nergens aan blijven hangen, dus wrm niet?! Als paarden ergens aan blijven hangen met het halster is het de schuld van de verzorger/eigenaar.. die moet tenslotte de stal en wei nakijken voor dingetjes waaraan die kan blijven hangen Knipoog En ik heb de mijne nagekeken, nergens waar die aan kan blijven hangen, dus dan is het ook geen probleem om um aan te laten.

Oeioei daar maak je een grove fout mee met die beredenering!
Je kunt wel denken dat het dan de fout is van de staleigenaar als je paard ergens aan blijft haken maar dat is niet zo. Niemand heeft op stal een halster om en ook al zou het zijn schuld zijn dan nog zit jij met een geschrokken/geblesseerd/dood paard, dan maakt het dus niet uit wiens schuld het zou zijn geweest maar baal je dat je niet hebt geluisterd Knipoog

Moelie schreef:
Ik wil um nu gewoon nog niet elke keer uitdoen, en dat gevaar dattie met zijn voorbeen zijn hoofd krabt en dan aan het halster blijft hangen houd je altijd. Sorry hoor, maar dit is een beetje overdreven. Dus dat zou betekenen dat iedereen het halster bij hun paard/pony of moet doen, ook als ze in de wei lopen en dan zeker uren achter je paard aanrennen in de wei om zijn halster om te doen? Haha, dacht het niet! Dus ik laat um voorlopig gewoon om.
En ik denk ook niet dat hij zo makkelijk met zijn hoef tussen zijn halster komt Knipoog

Loop niet te hard van stapel en ga eerst eens rustig een band opbouwen met je pony.
Zet je pony iedere dag even vast om te poetsen en ga op deze manier aan elkaar wennen. Als je een bak/paddock of een kleine weide hebt zet hem daar dan eens een half uur in en haal hem met een snoepje er weer uit en ga even een stukje lopen of weer poetsen.
Leer je pony gewoon te blijven staan ook zonder halster om.
Die van mij komen er aanrennen als ik ze roep en staan zonder halster in de wei, ik vind het levensgevaarlijk en sneu voor een pony als het niet lekker kan 'luchten'.
Tuurlijk komt er vanzelf een moment waarop je paard zich niet laat vangen, bijvoorbeeld als ze in een verse weide staan en dus echt geen zin hebben om te rijden en daarvoor al dat nieuwe lekkere gras te moeten laten wachten Knipoog
Maar ook daarin zul je vanzelf inventief worden!

Ik zou je aan willen raden om je goed te verdiepen in het hele gedoe wat bij eigen paarden houden hoort; zo te lezen is dit je eerste eigen pony en je hebt ook zeker niet de gemakkelijkste leeftijd gekozen in dat geval. Door veel theoretische kennis op te doen sta je minder snel voor verrassingen en wordt je inventiever.
Veel succes met je nieuwe aanwinst! Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:50

Misteryke schreef:
Moelie schreef:
Ik wil um nu gewoon nog niet elke keer uitdoen, en dat gevaar dattie met zijn voorbeen zijn hoofd krabt en dan aan het halster blijft hangen houd je altijd. Sorry hoor, maar dit is een beetje overdreven. Dus dat zou betekenen dat iedereen het halster bij hun paard/pony of moet doen, ook als ze in de wei lopen en dan zeker uren achter je paard aanrennen in de wei om zijn halster om te doen? Haha, dacht het niet! Dus ik laat um voorlopig gewoon om.
En ik denk ook niet dat hij zo makkelijk met zijn hoef tussen zijn halster komt Knipoog

Normaal gezien hoef je ook geen uren achter je paard te lopen in de weide ookal heeft die zijn halster niet om...
De pony die ik rij wou vroeger ook erg lastig zijn met het uit de weide halen, toch vond ik het normaal dat ook bij haar het halster gewoon uitging. Je kan nooit weten immers, en of je dat nu wil of niet, in een weide zijn er sowieso zaken waar een paard kan aan blijven hangen, anders moet jij me maar eens uitleggen hoe jouw omheining er uitziet, wrs wel met schrikdraad ervoor ofzo? Waar hangt die schrikdraad mee vast denk je? toch echt met iets waar je paard kan aan blijven hangen.

Ik begrijp echter ook dat je het tijdelijk nog wil aanhouden, maar in mijn ogen is de basis eerder het accepteren van een halster en dit dus braaf laten aandoen ipv stilstaan bij het poetsen, want daarvoor moet het halster immers aan. Ipv het stilstaan te oefn zou ik dus het aandoen van het halster gaan oefn, zonder dwang maar wel vast beraden.

Veel succes

Nee bij mij in de wei kan die nergens aan blijven haken Lachen Er staan hekken omheen (gewoon van die hekken met van die vierkantjes erin). Er daaronder schrikdraad. Ik heb het trouwens inmiddels al een keer weer geprobeert (in de stal). Toen ging het wel goed. Toen ik deze topic heb geopend had ik um nog maar 2 dagen, inmiddels is die niet meer bang en komt die zo naar me toegerent in de wei, en in de stal ook.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:54

Dit is idd mijn eerste eigen paard, maar het is niet zo dat het mijn eerste keer is dat ik met jongere paarden omga, dus daarin heb ik wel wat meer ervaring. Deze topic is sowieso van vorige week, en in die week is het al veel veranderd. Als ik um in de wei heb staan en ik kom eraan, komt ie altijd keihard naar me toegerent, in de stal komt die ook meteen met zijn hoofd naar me toe, totaal anders dan in het begin dus Knipoog Heb inmiddels ook het halster weer een keer afgedaan, en het omdoen ging deze keer zonder problemen, dus het had er gewoon mee te maken dattie nog niks kende. Ben um nu ook al een aantal dingen aan het leren zoals stilstaan enz, maar ik doe het rustig aan Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:19

In ieder geval is de tip van het halstertouw rond de hals een goed idee.
Wat ook heel handig kan zijn is een ruim verstelbaar halster op een grote maat zetten. Als je het kopstuk dan gewoon eerst kan vastmaken, kan (door de grootte van het halster) de neusriem ook nog over de neus, terwijl het kopstuk al vastzit. En dan heb je het zo om. Alleen dan natuurlijk de maat aanpassen, anders gaat het net zo snel uit.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:17

Ik leer hem nou ook al die dingen al aan, zet hem ook vast met poetsen enz en dat gaat allemaal goed. Als hij op wei staat en ik kom eraan dan komt die ook op me afgerent, sinds een paar dagen. Ik doe het halster nou ook af in de stal, maar in de wei doe ik dat nog niet. Het halster omdoen gaat nog steeds niet zoals het hoort te gaan, maar ik blijf oefenen en dan komt het wel goed!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:39

doe het in zijn stal .. dat is n kleine ruimte en kan ie niet wegrennen of lopen .. dan links van m staan en je rechterarm om zijn neus, en de neus goed vasthouden

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:55

Ik hoop dat als het nu lukt je wel het halster om doet? Dit is veel veiliger. Je leest toch ook wat de anderen hebben geschreven? Levensgevaarlijk is het!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:00

Als hij in de stal staat ('s morgens zet ik hem op wei en 's avonds zet ik hem in stal) dan doe ik zijn halster af.. Maar in de wei laat ik hem gewoon om!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:02

Nieek14 schreef:
doe het in zijn stal .. dat is n kleine ruimte en kan ie niet wegrennen of lopen .. dan links van m staan en je rechterarm om zijn neus, en de neus goed vasthouden

Zoals jullie denk ik al gelezen hebben; het probleem is al opgelost! Ik krijg zijn halster nu een stuk makkelijker om.. En ik deed het sowieso om in de stal ja, waar anders.. want in de wei laat ik zijn halster om Knipoog
Maar ik krijg hem nu dus wel om, het gaat nog steeds niet zoals het hoort (dus dat die netjes zijn hoofd stilhoud) maar hij blijft iig stilstaan als ik hem omdoe, alleen doet die zijn hoofd wel omhoog.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:09

Fijn dat je zijn halster nu wel om krijgt, maar ik vind het erg dom om hem om te laten ook in het land, hij kan overal aan blijven hangen een tak ,zijn eigen hoef en halster van een ander paard, een vriendje kan hem ook aftrekken bij jou pony loopt hij als nog zonder. in het land kan je het ook proberen met wat lekkers een wortel of wat anders wat hij kan zien liggen in je hand en dan indd het touw om zijn hals doen en dan je hand om zijn neus doen rustig en ook laten zien dat je wat lekkers bij je hebt, dan gaat het misschien beter om dat hij graag dat lekkers wil hebben.

Ik hoop dat alles verder gaat lukken net als in je andere topic, ik zou hem gewoon proberen bij die andere pony te zetten, en dan zie je vanzelf wat er gebeurt laat ze maar de rangorde bepalen. zolang ze elkaar niet verwonden en alleen schrammetjes hebben is het niet erg. Op stal is het anders als in de wei. De stal is hun eigen plekje en misschien zijn ze jaloers naar elkaar als je bezig bent met hem. En hij kent het paardje ook pas net dus ze moeten ook wenen aan elkaar. Knipoog En als die andere pony uit het land wordt gehaald eerst al je die van jou niet te pakken krijgt dan komt hij misschien wel.

succes

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 13:27

Het halster omdoen gaat nu al een week ofzo prima, ik doe zijn halster af in de stal.. En laat hem om in de wei, ook al zeggen jullie dat die in de wei ook af moet, dat doe ik niet. Een andere pony kan het halster echtnie zo snel aftrekken bij hem, dan moet het halster wel erg los zitten! En aan takken kan die ook niet blijven haken want er liggen geen takken in de wei. Hij kan ook nergens aan blijven haken aan het hek, want dat heb ik allemaal nagekeken. Dus zo gevaarlijk is het niet om hem om te laten in de wei Knipoog
En ik krijg mijn paard makkelijk te pakken in de wei, als ik aan kom lopen loopt of rent die al naar me toe dus dat is geen probleem. Maar ik zie het nut er niet van om hem ook af te doen in de wei.. zoals ik al zei kan die nergens aan blijven haken dusja. Stel, ik zou zijn halster af doen in de wei en hij ontsnapt (zal ook wel niet voorkomen maar dit is ff een voorbeeld). Dan gaat die ergens anders naar toe, en kan jij er achteraan gaan en dan ook nog eens zijn halster omdoen. Dat is dus gevaarlijk!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:20

Ik hoop voor je dat het nooit gebeurd maar als je pony een keer jeuk heeft bij zijn oor en hij blijft hangen met zijn hoef, dan ken je huilen Huilen als het niet goed afloopt. Wij hebben een pony op stal die staat met een nekband aan de balie en stapmolen omdat hij zijn eigen halster afkrijgt hoe strak hij ook zit. Dus elk ander paard kan bij jou pony met spelen zijn halster afkrijgen hoe strak hij ook zit paarden zijn sterker als jij. je zal er zelf of anderen voor moeten zorgen dat je paard niet otsnapt Knipoog als er een ander paard uit het land wordt gehaald. Dat moet ik ook als ik mijn paard uit het land haal en er staan er nog tien omheen die er uit willen of gewoon in de weg staan.

Het is echt gevaarlijk om het halster om te laten. wij staan met 65 paarden op stal geen één heeft een halster om op het land. Ik hoop echt voor je dat er nooit wat gebeurd je vergeeft het je zelf nooit.

succes

quote="Moelie"]Het halster omdoen gaat nu al een week ofzo prima, ik doe zijn halster af in de stal.. En laat hem om in de wei, ook al zeggen jullie dat die in de wei ook af moet, dat doe ik niet. Een andere pony kan het halster echtnie zo snel aftrekken bij hem, dan moet het halster wel erg los zitten! En aan takken kan die ook niet blijven haken want er liggen geen takken in de wei. Hij kan ook nergens aan blijven haken aan het hek, want dat heb ik allemaal nagekeken. Dus zo gevaarlijk is het niet om hem om te laten in de wei Knipoog
En ik krijg mijn paard makkelijk te pakken in de wei, als ik aan kom lopen loopt of rent die al naar me toe dus dat is geen probleem. Maar ik zie het nut er niet van om hem ook af te doen in de wei.. zoals ik al zei kan die nergens aan blijven haken dusja. Stel, ik zou zijn halster af doen in de wei en hij ontsnapt (zal ook wel niet voorkomen maar dit is ff een voorbeeld). Dan gaat die ergens anders naar toe, en kan jij er achteraan gaan en dan ook nog eens zijn halster omdoen. Dat is dus gevaarlijk![/quote]