Moelie schreef:Tuurlijk is het niet gevaarlijk om het halster om te laten? Ik heb de stal gecontroleert en hij kan nergens aan blijven hangen, dus wrm niet?! Als paarden ergens aan blijven hangen met het halster is het de schuld van de verzorger/eigenaar.. die moet tenslotte de stal en wei nakijken voor dingetjes waaraan die kan blijven hangenEn ik heb de mijne nagekeken, nergens waar die aan kan blijven hangen, dus dan is het ook geen probleem om um aan te laten.
Oeioei daar maak je een grove fout mee met die beredenering!
Je kunt wel denken dat het dan de fout is van de staleigenaar als je paard ergens aan blijft haken maar dat is niet zo. Niemand heeft op stal een halster om en ook al zou het zijn schuld zijn dan nog zit jij met een geschrokken/geblesseerd/dood paard, dan maakt het dus niet uit wiens schuld het zou zijn geweest maar baal je dat je niet hebt geluisterd

Moelie schreef:Ik wil um nu gewoon nog niet elke keer uitdoen, en dat gevaar dattie met zijn voorbeen zijn hoofd krabt en dan aan het halster blijft hangen houd je altijd. Sorry hoor, maar dit is een beetje overdreven. Dus dat zou betekenen dat iedereen het halster bij hun paard/pony of moet doen, ook als ze in de wei lopen en dan zeker uren achter je paard aanrennen in de wei om zijn halster om te doen? Haha, dacht het niet! Dus ik laat um voorlopig gewoon om.
En ik denk ook niet dat hij zo makkelijk met zijn hoef tussen zijn halster komt
Loop niet te hard van stapel en ga eerst eens rustig een band opbouwen met je pony.
Zet je pony iedere dag even vast om te poetsen en ga op deze manier aan elkaar wennen. Als je een bak/paddock of een kleine weide hebt zet hem daar dan eens een half uur in en haal hem met een snoepje er weer uit en ga even een stukje lopen of weer poetsen.
Leer je pony gewoon te blijven staan ook zonder halster om.
Die van mij komen er aanrennen als ik ze roep en staan zonder halster in de wei, ik vind het levensgevaarlijk en sneu voor een pony als het niet lekker kan 'luchten'.
Tuurlijk komt er vanzelf een moment waarop je paard zich niet laat vangen, bijvoorbeeld als ze in een verse weide staan en dus echt geen zin hebben om te rijden en daarvoor al dat nieuwe lekkere gras te moeten laten wachten

Maar ook daarin zul je vanzelf inventief worden!
Ik zou je aan willen raden om je goed te verdiepen in het hele gedoe wat bij eigen paarden houden hoort; zo te lezen is dit je eerste eigen pony en je hebt ook zeker niet de gemakkelijkste leeftijd gekozen in dat geval. Door veel theoretische kennis op te doen sta je minder snel voor verrassingen en wordt je inventiever.
Veel succes met je nieuwe aanwinst!

als het niet goed afloopt. Wij hebben een pony op stal die staat met een nekband aan de balie en stapmolen omdat hij zijn eigen halster afkrijgt hoe strak hij ook zit. Dus elk ander paard kan bij jou pony met spelen zijn halster afkrijgen hoe strak hij ook zit paarden zijn sterker als jij. je zal er zelf of anderen voor moeten zorgen dat je paard niet otsnapt