Straffen of belonen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Re: Straffen of belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:09

Ik vind dat je je paard allen mag straffen als hij bijt ofzo , En dan niet door te slaan , maar door je stem te verheffen en Nee ! te zeggen .. Ik vind dat je je paard altijd heel goed moet belonen !!! Ik vind iegenlijk dat je "slecht" gedrag moet negeren of met een kleine straf ( zoals je stem verheffen ) verbeteren moet , goed gedraf altijd belonen!!!

Kus Sanne

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:11

tja t verschilt natuurlijk ook per paard he, wat voor een karakter hij heeft Knipoog maar ik ga slecht gedrag echt niet negeren anders heb ik dalijk niks meer te zeggen op stal en maakt mijn paard de diensten uit Clown (hij maakt al de diensten uit bij mn pa die kan ook niet optreden)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:31

sannekeee schreef:
Ik vind dat je je paard allen mag straffen als hij bijt ofzo , En dan niet door te slaan , maar door je stem te verheffen en Nee ! te zeggen .. Ik vind dat je je paard altijd heel goed moet belonen !!! Ik vind iegenlijk dat je "slecht" gedrag moet negeren of met een kleine straf ( zoals je stem verheffen ) verbeteren moet , goed gedraf altijd belonen!!!

Kus Sanne

Ik doe het niet met tikken, ik drijf haar dan gewoon in een galop, met soms wat stemverheffing, en zoals ik al zei, als ze het goed doet, beloon ik haar met het terug brengen naar draf, belonen en met de woorden braaf etc zeggen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:37

jillie1994 schreef:
sannekeee schreef:

Kus Sanne

Ik doe het niet met tikken, ik drijf haar dan gewoon in een galop, met soms wat stemverheffing, en zoals ik al zei, als ze het goed doet, beloon ik haar met het terug brengen naar draf, belonen en met de woorden braaf etc zeggen.

Dat vind ik ook een hele goede straf !!!!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:43

Nee oke, maar misschien pakte je het verkeerd op en dacht je dat ik er met de zweep op los zou slaan.
Ik rijd soms met zweep, maar dit is omdat ze soms slecht reageerd op been, en dus alleen wat verfijning van de hulp, maar ik ga haar er absoluut niet mee straffen.
Ik vind het namelijk zieliger dat er steeds iemand in haar buik zit te porren, dan dat ze even een tikje op haar hals krijgt. Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:15

jillie1994 schreef:
Nee oke, maar misschien pakte je het verkeerd op en dacht je dat ik er met de zweep op los zou slaan.
Ik rijd soms met zweep, maar dit is omdat ze soms slecht reageerd op been, en dus alleen wat verfijning van de hulp, maar ik ga haar er absoluut niet mee straffen.
Ik vind het namelijk zieliger dat er steeds iemand in haar buik zit te porren, dan dat ze even een tikje op haar hals krijgt. Knipoog

Mee eens !!!
Dat is ook zielig , het liefs geen van bijde , maar niet de hele tijd "schoppen" anders toch maar het "tikje " !!

Kus

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:09

Ik vind als hij iets fout doet straffen.
als hij beter doet dan normaal belonen.
en natuurlijk als hij braaf is geweest een beetje belonen.

zo ong Clown

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:50

makkelijk : voor mij Allebei Knipoog

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:38

Belonen als hij iets goed doet, negeren als hij iets fout doet.
Als hij echt gericht bijt of schopt wel straffen.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:37

Er is al lang bewezen dat belonen 10x beter werkt dan straffen.

Bij een vreselijk dominant paard is het een appart verhaal. Als hij stout is, NIET straffen met de zweep, maar met je stem, en mocht dat niet baten, het leiderschap terugwinnen met een verantwoorde join-up. En met grondwerk 1 meter afstand bewaren, zodat je je eigen 'territorium' afbakend, en hij geen kans heeft iets uit te halen.

Kortom; ik ben tegen straffen... Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:46

Echt dominante paarden zul je "fysiek" moeten straffen. Zij hebben echt geen boodschap aan een boze stem. Ik begrijp dat veel mensen het moeilijk vinden en het is soms ook niet fijn om te zien als een paard een schop tegen zn kont krijgt maar bij dit type paarden is het vaak echt nodig.

Zo zielig is het ook weer niet. Hengsten zullen in het wild gevechten op leven en dood houden om de hiarchie te bepalen. Deze conflicten kunnen zich dus ook voordoen tussen mens en hengst (of dominant paard). Niet ingrijpen leidt juist tot veel zieligere taferelen. Het dominante paard wordt onhandelbaar, gevaarlijk, neemt het heft in eigen hand. Dan gebeuren er ongelukken dat het paard in kwestie een mens aanvalt. Dan is het einde oefening voor het dier. Slachthuis of verkoop naar de handel wordt dan zijn lot. Hij krijgt dan 25 "bazen" die hem even zullen temmen, ieder op hun eigen niet zo prettige manier. Kortom het dier staat een hel te wachten bij de zogenaamde experts.

Nee, dominante paarden dien je kordaat op te voeden. Liever 3 maanden streng (maar eerlijk) aanpakken, dan een levenlang ellende voor het dier. Zodra het dominant paard zijn "plaats" weet heb je er meestal een waanzinnig goed sportpaard aan. Het zijn juist deze paarden die iets extra's hebben. Extra wilskracht in het werk, nét even iets harder willen werken, iets hoger willen springen of een imposantere verzameling. Juist deze dieren, mits goed opgevoed, gaan voor hun eigenaar door het vuur. Maar je krijgt het niet kado, je zult er consequent, eerlijk en hard aan moeten werken.

Echt dominante paarden moeten uit handen van onervaren mensen blijven.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:00

Ik ben het idd met je eens dat het bij hengsten weer een appart geval is. Deze moet je idd soms "fysiek" corrigeren om de juiste rangorde te bepalen/behouden. Maar hengsten zijn ook wel een geval appart natuurlijk... Haha!
En als dit idd op een goede manier lukt; heb je meestal een vriend voor het leven; want dan gaan ze letterlijk door het vuur voor je..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:06

Ook ruinen kunnen zich als hengst profileren, deze hebben dezelfde aanpak nodig.
Serieus dominante merries zijn zo nodig nog veel moeilijker. Deze schikken zich veel minder snel in een onderdanige rol dan hengsten. Met hen wordt het een kwetsbaar evenwicht tussen, straffen, belonen respect en het behouden van een handelbaar stuk eigen wil.

evies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:48

Benader een paard altijd op een positieve manier, dus met veel beloning voor het juiste, maar laat hem niet over je grensen heen komen. Paarden onder elkaar straffen elkaar ook.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:22

Veel ruiters moeten eens eerlijk naar zichzelf kijken.
Veelal besteden zij meer tijd aan het straffen van een paard dan aan het belonen.
Hier wordt een paard niet vrolijker van.

Ik zie het dagelijks, het paard maakt een fout en krijgt een kanonade van luidruchtige verwensingen naar zijn hoofd geslingerd, een flinke ruk in de mond, paar schoppen in de flank en nog even de zweep erover. Dan zijn ze 10 minuten verder. Uiteindelijk doet het paard uit pure frustratie wat hem is "bevolen" en dan....? Niets, helemaal niets! Als hij heel veel geluk heeft krijgt hij een klopje.
Maar meestal is de ruiter te druk met zijn eigen frustraties om zelfs het paard die kleine beloning te gunnen.

Straf juist kort en duidelijk, ga over tot de orde van de dag en beloon uitbundig: braaf, goedzo, super gedaan, geef em desnoods 15 klopjes op zn hals, maak er een feestje van. En góh, zie daar! Je hebt een super gemotiveerd paard, die zijn ruiter vertrouwd en vol overgave tracht uit te voeren wat hem wordt gevraagd. Immers, dáárna volgt een feestje!

En welk paard houdt er nu niet van feestjes?