wat verstaan jullie onder een vrije dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wat doen jullie met je paard als ze een vrije dag heeft?

niets, lekker in stal laten staan.
21 (4%)
wandelen.
60 (13%)
longeren.
13 (2%)
grondwerk.
7 (1%)
los en opjagen.
18 (4%)
los en met rust laten.
115 (25%)
wei.
194 (43%)
anders, namelijk...
22 (4%)

Totaal aantal stemmen: 450

Luca_

Re: wat verstaan jullie onder een vrije dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:09

los en met rust laten en in de wei. en eventueel nog eventjes opjagen. maar niet te lang, want anders is het niet echt een vrije dag (vind ik)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:12

Vrij is geen werk uitvoeren, dus Stef gaat dan de wei op of de paddock in en wordt die dag alleen gepoetst.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:40

Rust is hier in de winter minstens een uurtje met een stalgenootje nietsen in de bak. En in de zomer weidegang. Ik gooi dr dan niet los, longeerd dr niet, niet rijden. Ik poets soms wel eens, of eventjes klein stukje stappen zonder zadel. Maar zo nu en dan moet ze een ECHTE rustdag en doe ik niets met haar (wel buitenstaan) ook niet poetsen of iets. Eigenlijk geen contact verder.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:40

Hij staat al 24/7 op wei, dus vrij is gwn dat ik eten kom geven, poep opruimen, en hem voor de rest gerust laat Haha! Mss wel een boek gaan lezen in de wei ofzo, maar dat is het dan.

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:53

Als ze "vrij" zijn, lekker los in de wei, geen verplichte dingen.....

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:38

Vrij vind ik gewoon dat hij niet hoeft te werken endat hij zich niet hoeft te concentreren. Longeren vind ik ook geen vrij. Ik zou op zijn vrije dag gewoon een beetje gaan poetsen en misschien even losgooien maar dan zeker niet op jagen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:40

Als ze hier een vrije dag hebben, gaan ze gewoon lekker naar buiten en blijven daar lekker de hele dag staan. Krijgen tussendoor voer en worden dan even uitgebreidt gepoetst.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:50

Mijn paard staat zowieso de hele dag buiten in winter (paddock) en zomer (weide).

Als hij rust heeft in de winter ga ik wel om hem te poetsen en met hem te stappen (wandelen) omdat de paddock meer beperkt is dan het land en in de zomer sla ik dan 1 dag in de week over omdat hij dan de hele dag al op het land heeft gestaan en genoeg bewegingsvrijheid heeft gehad.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:32

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Heb een paardje met pensioen, dus die is altijd vrij. Ze komt wel dagelijks uit de wei om wat krachtvoer te eten en wortelen en te poetsen. 2/3 keer per week ga ik met haar wandelen aan de hand in het bos. Ongeveer 20 minuutjes per keer. Mijn andere paardje word wel gewoon gereden. Meestal 5/6 dagen per week. Op een vrije dag krijgt hij zijn krachtvoer en wortelen en word evt. gepoetst.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:18

Mijn pony staat 24/7 op de wei. ALs ze een vrije dag heeft staat ze dus lekker op de wei en kan ze doen waar ze zelf zin in heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:14

24/7 op het land en alleen een aai over hun bol als ik aan het uitmesten ben.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:16

Vrij vind ik Gewoon lekker in de wei zetten en niks meer aan doen

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:54

Perestroika is niet van mij en dus een vz-paard, ik kan niet rijden ivm lichamelijke klachten.
Dus altijd als ik hem doe,
is het losgooien: opjagen
spelen
grondwerk
Hij vind er niks aan als jij gaat zitten, hij daagt je soms ook gewoonn uit om te spelen. Hij vraagt veel aandacht.
Grazen/wandelen.
En vaak ook longeren, ik weet niets vande vrije dagen het is gewoon, of hij wordt losgegooit, in de molen, of gelongeerd, of bereden.

En als hij door de eigenaar wordt gedaan en ik kan naar stal, dan haal ik hem er extra uit.
Spelen, of losgooien,wandelen. iig wel wat, en soms als extra in de molen maar als het droog is ben ik liever met hembezig dan dat hij in de molen staat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:44

Ook mijn paardje staat 24u/24 op de wei. Een vrije dag zie ik als gewoon daar de hele dag staan en eten Haha! Als het mooi weer is, borstel ik hem een keertje en verwen ik hem wel eens met wortels en banaan.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:52

In de zomer loopt hij dan lekker de hele dag op de wei en in de winter gooi ik hem los in de padock en komt hij nog een keer in de stapmolen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:28

Een vrije dag voor mijn paard is lekker met rust laten in haar wei (hier staat ze 24/7, hoewel dit meer voor mij een vrije dag is Bloos .
En/of haar meenemen aan een halster en los gooien op een vollere wei zodat ze lekker rustig kan grazen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:36

In ieder geval er even een borstel over heen halen. Als het zomer is en het is echt hel warm dan spuit ik m'n pony nog even af en daarna gat ze weer terug in de wei. In de winter staat ze meestal alwer op stal als ik uit school kom en dan laat ik haar nog even los in de bak als ze "vrij" heeft.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:43

Tinkerloos schreef:
Hetzelfde als Lynn Nikita..die van mij staan al 24/7 op de wei,dus als ze een rust dag hebben doen ze hetzelfde als wanneer ze geen rustdag hebben en ik een uurtje ga rijden,maar dan zonder het uurtje rijden Lachen

hetzelfde!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:49

Mijn paard heeft geen vrije dag.... vind ik grote onzin persoonlijk.
Hij staat lekker in de paddock en op stal, kan continu doen wat hij wil.Hij is happy, zit lekker in zijn vel en is fysiek (voor zover dat opgaat bij hem) en geestelijk goed in orde, kan alles aan en zie dus het nut er niet van in.

Hij wordt dagelijks gereden, ik werk 40 uur dus nu alleen in het weekend lange buitenritten en verder in de bak maar zodra het weer langer licht is gaan we elke dag naar buiten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:14

ik ga ook niet bewust om met vrije dagen, wel met die van mezelf Knipoog . als ik een vrije (mid)dag heb, ben ik vrijwel altijd op stal.
ik rijd mijn paard niet elke dag, en mijn merrie train ik ook niet elke dag. voor mijn jaarling idem dito, uiteraard.
mijn dieren lopen 24/7 op een flink stuk weiland, alle tijd en ruimte om lekker bezig te zijn, maar ze zijn altijd blij om me te zien en komen altijd aanrennen. wanneer ik met mijn paard rij staat mijn merrie (NMPRS) aan de bakrand te kijken, en als ik afstijg en de bak uitga staat ze klaar. wanneer ik terugkom van het uitstappen aan de hand lopen zowel mijn merrie als de jaarling mee naar het hek tot ze niet verder kunnen, en vaak wachten ze daar dan ook tot ik ze kom halen.

iig, volgens mij vinden mijn dieren dat ze genoeg vrij hebben, ze hebben plezier in wat ik met ze doe en dat vind ik het belangrijkste.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:53

Als mijn paarden een vrije dag hebben zijn ze ook echt vrij.
Mogen lekker de hele dag op het land maar krijgen die dag wel minder biks.
Ze hebben bij mij 1 x per week een dagje vrij.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:43

Mijn paarden staan de hele dag in de wei. Dus op een vrije dag, hoeven ze ook echt niets te doen en worden ze met rust gelaten. Behalve binnen en buiten zetten en voeren uiteraard.

Mijn ene paardje is 22 jaar en half met pensioen en wordt momenteel 3x per week licht aan het werk gezet (buitenritje of longeren of rijden in de bak) en m'n andere paardje wordt, als het mogelijk is (met storm e.d. kan je weinig) 6x per week aan het werk gezet (ik vind longeren, grondwerk, etc ook gewoon werken, hetzij anders/lichter). Momenteel met dit weer, de bak vol water, etc. is dat misschien 4x.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:46

Een dag vrij is voor mij op de weide met vriendjes (mijne staan dus dag en nacht vrij, maar voor een paard dat op stal staat kan ik me voorstellen dat dat een dag VRIJ is Haha! )

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:47

als de mijne vrij heeft dan blijft ze lekker in de wei, of ik ga haar eventjes poetsen....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:49

Los en met rust laten, en bij voorkeur in de wei. Als die te nat is, in de paddock.