Mag haar stal niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

Re: Mag haar stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:04

hmmm
ik ga dit ff volgen...
er is een paard op de manege (ja, manegepaard) en dat valt ook iedereen aan die bij hem in de buurt komt.. moet dag en nacht halster om, anders is die te gevaarlijk
buiten de stal om is het een schat, een knuffel, een lkker ding enzovoort Tong uitsteken
dus misschien dat ik hiervan kan opsteken (ik kan iedere dag op de manege komen dus da's het probleem niet, we staan daar namelijk ook in pension)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:26

de stal is eigenlijk het "bed" van een paard. zeker op maneges is die stal de enige rustplek die zo'n paard heeft.
buiten de stal is lawaai, mensen,andere paarden, en in die stal dus zijn/haar plekje.
logisch dat veel paarden ontzettend boos zijn als je zomaar inbreekt op dat stukje rust van hun.....

dat paard staat lekker te suffen, de deur word opgenrukt,paard schrik uit zijn dutje en moet meteen mee.
nou dan zou ik ook een ochtendhumeur krijgen haha Tong uitsteken
en als ze dan boos reageren dan worden veel paarden nog geslagen ook, gevolg dat ze de volgende keer nog bozer worden of zich gaan verdedigen. Knipoog

ik vind bij zulke paarden dat je vooral extra de tijd moet nemen, bak brokjes mee, loop naar de stal toe en praat op zachte toon.
vraag of het paard zich om wil draaien en bij je wil komen voor wat brokjes..
het gaat nooit in 1x en zeker op maneges lukt het vrijwel nooit,maar als iedereen er rustig mee omgaat veranderen die paarden vaak best wel Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:47

OK dan! ellepel.

Het paard probeert je iets te vertellen, heeft ook een persoonlijke ruimte net als jij en ik.
Het is aan jou of er naar geluisterd word. Knipoog

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:42

mijn pony doet dat ook! heel raar in het begin kon je net als jij zegt gewoon in de stal komen, maar na een tijdje draait ze je gewoon de kont toe, mijn vader dacht toen, die trapt toch niet, want dat had ze nog nooit gedaan, maar wel dus, hij heeft toen een trap gehad... gelukkig viel de pijn wel mee.
maar het is wel heel lastig. en mijn pony heeft vroeger altijd op stal gestaan, dag en nacht, en nu alleen 's nachts dus daar kan het naar mijn idee ook niet aan liggen. maar ik blijf dit even volgen
en ik heb echt geen idee hoe je het gewoon kan oplossen?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:16

Het rare is gister mocht ik wel haar stal weer in en deed ze gewoon normaal Verward
Maar vandaag ineens weer niet
Ik ga er toch maar is op letten of het misschien aan mijn houding ligt of aan iets anders iets wat eng is ofzo

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:58

Ik heb ook zoiets, sinds vrijdag heb ik een haflinger.. die heeft bij zijn vorige eigenaar alleen maar in wei gestaan. Bij mij tot nu toe in de stal, alleen gister had ik um ff naar buiten gedaan. De eerste dagen deed die het niet zo, maar het word nu steeds erger. Als ik zijn stal binnen wil komen, draait die met zijn kont naar de deur (vooral als die aan het eten is). Ik durf dan niet meer de stal in want heb geen zin in een trap!
Denk dat ik de volgende x een zweepje meeneem en um een tikje geef op zijn kont als die het weer doet, zou niet weten op welke andere manier ik het moet afleren want met de stem werkt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:09

Moelie schreef:
Ik heb ook zoiets, sinds vrijdag heb ik een haflinger.. die heeft bij zijn vorige eigenaar alleen maar in wei gestaan. Bij mij tot nu toe in de stal, alleen gister had ik um ff naar buiten gedaan. De eerste dagen deed die het niet zo, maar het word nu steeds erger. Als ik zijn stal binnen wil komen, draait die met zijn kont naar de deur (vooral als die aan het eten is). Ik durf dan niet meer de stal in want heb geen zin in een trap!
Denk dat ik de volgende x een zweepje meeneem en um een tikje geef op zijn kont als die het weer doet, zou niet weten op welke andere manier ik het moet afleren want met de stem werkt niet.

Afleren? Zweepje? Verward
Denk nou eens na. Je hebt het paardje z'n vrijheid ontnomen. Want denk je hoe je paardje zich nu voelt, van altijd in de wei opeens geïsoleerd opgesloten staan tussen muren/tralies?
Bovendien, je hebt hem nog maar nèt..., hoe kun je nou verwachten dat hij je nu al vertrouwt. En denk je nou echt dat hij je gaat vertrouwen wanneer je hem met een zweep gaat benaderen?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:14

JoviBan schreef:
Denk nou eens na. Je hebt het paardje z'n vrijheid ontnomen. ?

Beauty die staat veel liever in haar stal dan in de wei Verward
Zodra m'n hond het hekje voor haar opengemaakt heeft (maak je geen zorgen ze kan nergens heen Haha! ) gaat ze gelijk haar stal in en blijft daar staan

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:17

mag ik raden?
in haar stal krijgt ze brok?

die van mij gaat trouwens als ik hem loslaat na het rijden snél de wei in. als ik zijn voer heb gemaakt moet ik hem weer gaan halen, met de laatste hap in zijn mond rent hij alweer de wei in. (ook met regen)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:18

JoviBan schreef:
Moelie schreef:

Denk nou eens na. Je hebt het paardje z'n vrijheid ontnomen. Want denk je hoe je paardje zich nu voelt, van altijd in de wei opeens geïsoleerd opgesloten staan tussen muren/tralies?
Bovendien, je hebt hem nog maar nèt..., hoe kun je nou verwachten dat hij je nu al vertrouwt. En denk je nou echt dat hij je gaat vertrouwen wanneer je hem met een zweep gaat benaderen?

idd!!!!!!!!!!!!! je haalt de woorden uit mijnmond...

in dit soort gevallen zet of je paard zsm weer buiten of bouw het iig op! ga werken met je paard, grondwerk,zoeken naar je eigen invloed ,maar ga never nooit niet slaan,schoppen duwen,helpt alleen maar averechts!

@friesjitse...ze wordt zeker binnen gevoerd?? zet je paard eens een tijdje op stal en zet daarna de deuropen....wat gebeurt er dan????

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:25

celticpony schreef:
@friesjitse...ze wordt zeker binnen gevoerd?? zet je paard eens een tijdje op stal en zet daarna de deuropen....wat gebeurt er dan????

Ze word idd binnen gevoerd ik zal morgen de deur is open laten staan meestal haal ik haar er namelijk gelijk weer uit de stal omdat ze op de wei moet van mij

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:26

jouw paard wil dus niet graag in de stal staan
maar wil gewoon graag eten
dat is een groot verschil!
als jij buiten zou voeren zou ze/hij niet binnen gaan staan Knipoog

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:29

Naaltje schreef:
jouw paard wil dus niet graag in de stal staan
maar wil gewoon graag eten
dat is een groot verschil!
als jij buiten zou voeren zou ze/hij niet binnen gaan staan Knipoog

Hahah denk ik ook zou ook niet opgesloten willen zijn in me kamer waar ik ook nog is in zou moeten ontlasten Tong uitsteken

Probeer ze altijd zo lang mogelijk buiten te houden ook al wil ze dr stal in gras kan ze ook eten de lekkere dingen komen daarna wel

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:02

Moelie schreef:
Citaat:

ben het met je eens,maar: ik heb een verzorgpaard dat altijd als ik zn achterhoeven (jah ik weet het iets heel anders.. ) uit wou krabben zn kont naar me toe draaien. (en niet gewoon klungelig, maar agressief) op den duur ging ik al naar zn achterhand toe met het gevoel'' ik moet uitkijken dat ik geen knal krijg'' enz. dus nam ik (had ik zelf niet door) een onzekere houding aan. ik ben het toen eens gaan proberen met een zweep (paard kan gewoon geaait worden door de zweep dus is er niet bang voor) mee in mn andere hand. en toen was er niks aan de hand! ik had dus blijkbaar een rustigere en zelfverzekerdere uitstraling en dat werkte. ik heb natuurlijk niet geslagen (haha voor mij is dat een natuurlijk) .

kortom: ik denk wel dat een zweepje kan helpen, als je er niet mee slaat enz. alleen maar omdat je dan zelf een stuk zelfverzekerder bent . (dat omdat je weet dat als er toch iets gebeurd bijv je wordt bijna geplet tussen de muur en je paard Bloos jezelf kunt beschermen) het heeft bij mij gehopen. ik weet niet of het in dit geval helpt maar ik wou het toch even kwijt Knipoog

oja en ik heb later dat zweepje niet meer gebruikt hoor, omdat ik wist dat als ik daar gewoon rustig opaf ging er niks zou gebeuren. ben er toen opaf gegaan met het gevoel ''ik moet ermee omgaan alsof het een geit is Clown heb ik van de eigenaar van me vroegere verzorgshets geleerd Pling '' vind trouwens ook dat hier op bokt het woord zweepje gelijk met slaan, en fout enzo geassocieerd word.. waar ik het dus absoluut niet mee eens ben Bloos en ik denk dat het in dit geval meer met het voer Vork temaken heeft inplaats van de houding van het baasje, maar het zou ook best een combie kunnen zijn Knipoog

edit. het hoeft dus niet alleen te zijn omdat het paard je niet vertouwt maar het kan ook een dominantie probleem zijn. dan is het goed om je als echte leider op te stellen en ook daadwerkelijk die leider te zijn, en dat duidelijk te maken door middel van grondwerk. maar dat is al genoemd.

josje_pien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:31

ik zou gewoon proberen haar stal in te gaan is dit echt niet mogelijk ga jij eerst in haar stal en dan zij pas dit heefd volgens mij te maken met dominand gedrag
josje