Kuren? alsjeblieft help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Kuren? alsjeblieft help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:05

superwoman schreef:
Ik vind uittesten zo'n vervelend woord.
Het paard/pony zoekt gewoon leiderschap en telkens als jij dit niet goed doet, wordt hij een stukje meer onzeker en neemt de leiding over.
Jij wil dat je pony voor je werkt, dan zal je de leider moeten zijn. Is jouw paard regelmatig leider, zal hij niet willen accepteren wat jij van hem vraagt, hij vertrouwt je immers niet als leider.

Goed in de spiegel kijken en zien hoe veel je nog moet leren, dan een goede instructeur nemen en in het begin véél les. Anders wordt jouw probleem alleen maar groter en duurt het langer voor je weer lekker kunt rijden.

hier ben ik het wel mee eens. je hebt je paard pas net, en de kans dat jij de dingen anders aanpakt dan het dier gewend is is groot. menig paard heeft hier moeite mee, wees dus eerlijk en duidelijk, en werk aan jullie band samen.

@ sanneke, om zo klakkeloos met een JU om te gaan... dat noem ik nou geestelijke verkrachting.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:40

[/quote]
@ sanneke, om zo klakkeloos met een JU om te gaan... dat noem ik nou geestelijke verkrachting.[/quote]

Tuurlijk niet ,!!!
En let ff een beetje op je taal gebruik..
Het is ook niet iets wat je elke dag doet , maar het kan helpen dus waarom niet .. ?
En wat nouw klakkeloos het is gewoon even samen gevat !!! ?
Denk je dat ik dat echt zo doe ? het is gewoon samengevat > dus zeur niet !!!
Gr.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:43

Citaat:
@ sanneke, om zo klakkeloos met een JU om te gaan... dat noem ik nou geestelijke verkrachting.

sannekeee schreef:
Tuurlijk niet ,!!!
Het is ook niet iets wat je elke dag doet , maar het kan helpen dus waarom niet .. ?
Zo eng is het niet , en er kan bijna niks mis gaan , en wat nouw klakkeloos ?

Gr.

het is duidelijk dat je geen idee hebt wat een JU voor een paard betekent. wat over de JU uitgedragen wordt (opbouw van vertrouwen) in nl precies wat het in de meeste gevallen niet doet. door de commercie eromheen gaat Jan en alleman het proberen, 'het lukt', en de persoon in kwestie kan een JU! hoera!
een JU heeft heel heftige geestelijke impact op een paard, en is iets wat mijns inziens alleen gebruikt dient te worden bij paarden die dusdanig verpest zijn dat het min of meer een laatste redmiddel is. nodig is het hiermee dus zelden, en zéker geen advies om te geven van achter de computer aan een combinatie die je niet kent.

je kunt meer kapotmaken dan je kunt vermoeden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:46

Okej jij bent dus niet zo voor de join - up manier , maar ik dus wel !!! en ik heb het niet bij gewonen paarden gedaan , maar bij paarden van mensen die niet meer wisten wat ze er mee moesten doen ..
En na een join up is het nog niet goed hoor , maar mis is het de 1 e stap in de goede richting!!!!

Kus

Mischien is het wel niet DE oplossing , maar als het zo erg is als zij zegt , is het niet verkeerd om het te proberen !!!
Het gaat er om dat het paard haar als lijder ziet en haar vertrouwd .. !!! Dus een join - up kan best helpen , maar je moet daarna nog wel veel meer doen !!

Ik ga nu , moet naar school , maar je hoort nog wel van my ..!!!!

Kus

En ik heb er alleen maar goede ervaring meee !~~~!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-01-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:41

sannekeee schreef:
Okej jij bent dus niet zo voor de join - up manier , maar ik dus wel !!! en ik heb het niet bij gewonen paarden gedaan , maar bij paarden van mensen die niet meer wisten wat ze er mee moesten doen ..
En na een join up is het nog niet goed hoor , maar mis is het de 1 e stap in de goede richting!!!!

Kus

Joh...dan ben je een natuurtalent met je 12 jaar als je nu al probleempaarden aangeboden krijgt om weer in het gareel te krijgen!!
Ik heb hier nog enkele probleem gevallen staan en zou daar best wel hulp bij kunnen gebruiken. Zit alleen wel een bij van 1.74 die een join up niet zo leuk vind en je aan wil vliegen. Iets voor jou??

chantal3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:57

Waarom een JU doen als er nog zoveel aan vooraf kan en moet gaan? Ben het met aerdenhout eens dat het een enorme impact maakt op je paard. Wat als de JU niet lukt en hij inderdaad probeert om je doormidden te lopen? Das voor de TS gevaarlijk en dan... Dan heb je een paard dat het op alle gebieden van je wint, of dat een werkbare situatie geeft, ik vraag het me af...

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:19

sanneke schreef:
Tuurlijk niet ,!!!
En wat nouw klakkeloos het is gewoon even samen gevat !!! ?
Denk je dat ik dat echt zo doe ? het is gewoon samengevat > dus zeur niet !!!
Gr.

Misschien dat jij ook ff op je taalgebruik moet letten nouw, of moet jij ook even op je taalgebruik letten nu? Haha!
Kan me inderdaad best voorstellen dat jij de lijder van jou pony's bent, ik zou zelf dan toch liever de leider zijn, maar ieder voor zich. En tja ligt dat nu aan my of aan mij?
Laat jij nog maar even vanjezelf horen hoor als je terug bent van school, die paar lesuren heb je hard nodig.

Een Join Up moet je NOOIT NOOIT NOOIT zomaar even doen als je het ergens een keertje gezien of gelezen hebt. Je hebt de klok duidelijk horen luiden maar ga eerst die klepel maar eens zoeken.

@TS, zoals de meeste mensen zeggen, kijk of je iemand kan vinden die je helpt. Veel paarden doen dit en je moet er gewoon even doorheen, vanuitgaande dat dit niks lichamelijks is. Dus gewoon doorgaan, wat ze ook doet, niet terug op stal/het land tot ze heeft gedaan wat jij vraagt, anders heeft ze snel door dat ze met dat gedrag onder het werk vandaan komt.
Maar, zodra ze het doet, belonen en stoppen, niet tot in den treure doorgaan.
Als ze niet van het erf af wil, belonen zodra ze zonder mekkeren een eindje in de goede richting is gegaan en omkeren, beter dat jij haar zelf omkeert na 10 stappen dan dat ze na een half uur vechten zelf omkeert en er vandoor gaat terug naar stal.
Als je er iemand bij hebt is het voor jou waarschijnlijk minder eng, dan dat je in je eentje bent met een bokkend paard.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:39

Sanneke je bent 12 jaar en je denk dat je alles weet maar dat is niet zo. Ik ben 30 en ik weet ook nog niet alles en ik leer elke dag ook van anderen en daar ben ik erg blij mee.
En even over die join Up ik zou als ik jou was toch een cursus bij Emiel voest nemen met je paard die laat jou zien wat nou echte Join Up is want zoals jij het beschrijft moet je nog heel wat leren. Haha!

En TS succes met je paardje het gaat je lukken, Vraag echt of iemand je helpt. van ons kan je tips aan nemen misschien zijn het niet altijd de beste tips die goed werken op jou paardje maar ik denk dat sommigen tips de moeite waard zijn om te proberen. Knipoog Pling

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:54

sannekeee schreef:
Mischien is het wel niet DE oplossing , maar als het zo erg is als zij zegt , is het niet verkeerd om het te proberen !!!
Het gaat er om dat het paard haar als lijder ziet en haar vertrouwd .. !!! Dus een join - up kan best helpen , maar je moet daarna nog wel veel meer doen !!

Kus

Je zult vast de beste bedoelingen hebben, maar zoals anderen al zeggen kun je JU beter overlaten aan mensen die er écht verstand van hebben. Zou je misschien kunnen zeggen waar en van wie en hoe vaak je JU of NH-cursussen hebt gevolgd? En wat was precies het probleem van die vijf paarden waarbij je JU hebt gedaan? Daar word ik zo langzamerhand wel benieuwd naar, zeker als ik dit topic van je lees: sannekeee @ [OPG] Hij trekt zich echt nergens wat van aan!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:07

Ja hier ben ik ook benieuwd naar hoe je bij je shet die Join Up heb gedaan of blijkbaar helpt het niet bij je shet Haha!
joy76 schreef:
sannekeee schreef:

Kus

Je zult vast de beste bedoelingen hebben, maar zoals anderen al zeggen kun je JU beter overlaten aan mensen die er écht verstand van hebben. Zou je misschien kunnen zeggen waar en van wie en hoe vaak je JU of NH-cursussen hebt gevolgd? En wat was precies het probleem van die vijf paarden waarbij je JU hebt gedaan? Daar word ik zo langzamerhand wel benieuwd naar, zeker als ik dit topic van je lees: sannekeee @ [OPG] Hij trekt zich echt nergens wat van aan!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:11

Sanneke, ik zou ook maar eens wat meer informatie gaan opzoeken over wat een JU werkelijk inhoudt.

Een paard waarvan je met 100% zekerheid kan zeggen dat het dominantieprobleem is, die zowat levensgevaarlijk is en 0% respect heeft terwijl jij op de correcte(!) manier met hem omgaat, daarbij helpt een JU. Je stuurt een paard ten dode op uit de kudde, en een paard dat weet dat hij te dominant bezig is, die zal accepteren dat de leider hem even zegt "Hola, niets van! Jij speelt de baas niet over mij, en als je het wel probeert kan je vertrekken!".
Enne..er zijn maar heel weinig paarden die je niet met de gewone middelen naar je kan laten luisteren dus met 12 jarige al 5 van die echte dominante rotzakken te hebben meegemaakt dat vind ik wel heel erg knap.

Maar helaas, vaker dènken mensen wel dat het paard een dominante rotzak is die even op zijn plaats moet worden gezet. Dat ze zelf totaal verkeerde lichaamstaal gebruiken, niet consequent zijn, het paard ergens pijn heeft...daar denken ze niet aan.

Dus dan voeren ze maar een JU op, en ja hoor kijk eens het is plots lieV geworden dus goede ervaring en het werkt! Maar is het eerlijk? Doet het paard het omdat hij weet dat hij een fout heeft gemaakt en vindt hij het terrecht dat hij gestraft is daarvoor?
Nee, zo'n paard heeft geen flauw benul wat hij überhaupt verkeerd kan gedaan hebben en zal alleen maar braaf lijken met een enorme deuk in zijn vertrouwen. Hoe zou jij je voelen als je als kind van 6 een moeder hebt die tegen je tekeer gaat en je opsluit op je kamer iets wat je niet gedaan hebt? Zo'n kind zal ook braaf alles van moeder slikken en onderdanig terugkomen, maar wel met een flinke deuk in het vertrouwen van moeder.

Dus TS, ik denk dat er verschillende hele goede tips hebben gegeven en zoek eerst alsjeblieft alle andere wegen naar Rome voordat je een ultieme straf toepast, maar daar ben je het volgens mij wel mee eens Lachen .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:10

xKatleentjex schreef:
Sanneke, ik zou ook maar eens wat meer informatie gaan opzoeken over wat een JU werkelijk inhoudt.

Nou weet je; ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Sanneke een paard rondjes laten lopen in een roundpen een JU noemt..........

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:25

Kijk nu moeten jullie ff luisteren > ja ik heb al wat paarden geholpen , maar je moet niet denken dat ik denk dat ik alles weet , want ik weet heus wel dat dat niet zo is !!!
Ik moet ook nog veel leren
Een join - up is ook wel veel voor een paard , een paard krijg er gemiddelt 1 in zijn leven dat is ook meer dan genoeg , maar weet je , Je kan het toch proberen als het niet lukt heb je pecht , en over mijn spelling , ik heb geen zin om het te controleren , en ik ben gewoon niet goed in spelling..!
Sorry als ik jullie de verkeerde indruk hebt gegeven van hoe ik het bedoelden , ik wou gewoon even uit leggen hoe ze het zal kunnen doen als ze voor een join - up koos..
Maar ik weet echt wel hoe alles werkt , en een join - up lukt me wel , maar nee ik weet niet alles..
En ik weet ook dat er veel meer aan de pas komt , dan wat ik geschreven heb , want het gaat uit eindenlijk om je lichaams taal!!!
Sorry als ik het niet goed uitgelecht heb wat ik bedoel .. ?
en ik weet dat een join - up veeeeeeeeel meer is dan een paard rondje laten lopen enzo..

Kus Sanne

O en die paardjes waar ik het overhad waren een paar shetjes , en die hadden wel veel problemen. Groote paarden doe ik pas als ik meer ervaring heb !!!

Kus Sanne

Op zich ben ik het wel met katleentje eens , maar ik dacht ff niet aan dominantie problemen , dus daar heeft ze wel een punt.. !!!!

Ik vind ook dat ze niet gelijk een join - up moet doen en zeker niet zonder iemand anders er bij met veel ervaring , maar als ze het zou willen doen en het zal veilig zijn , kan ze het op die manier doen , alles wel met de goede lichaams taal!!!

Kus

maar ik vind een join - up geen straf , maar ik doe ook niet allen join - up met paarden maar ook anderen dingen ,,. TS ?

Kus
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-01-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:43

en dáár ga je al de fout in. voor het paard is een JU altijd een straf, daar heeft de alfa merrie hem ooit voor uitgevonden, JIJ vindt het geen straf maar voor het paard is het dat wél. en een zware ook. ik ben van mening dat een JU alleen in uiterste gevallen (als laatste redmiddel) gebruikt dient te worden, en niet om bijv. losse achterbeentjes of happerigheid af te leren.

soms heeft een paard een strenge aanpak (straf? wat een vies woord eigenlijk) nodig, de haflinger van mijn zusje was er zo één, die was bij de vorige eigenaar GRONDIG verpest. bij haar heb ik één keer (na een gerichte aanval naar mijn zusje icm losrukken en uithalen) een soortement JU uitgevoerd, nog niet eens zo sterk als een échte JU maar wel duidelijk makend dat ze écht tever ging en dat dat gedrag in 'onze kudde' niet getolereerd wordt. het was voor haar te begrijpen, maar niet dusdanig sterk dat ik een bedreiging vormde, of haar zich bedreigd deed voelen. inmiddels zijn we een poos verder, mijn zusje bouwt samen met haar haflinger aan de relatie, ze worden samen steeds sterker en het oude gedrag laat ze zélf achter zich, simpelweg omdat ze daarvoor de keuze heeft, en de keuze om te volgen nou eenmaal de meeste logische is. een paard zal van nature veel liever volgen dan leiden, leiden brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee immers.

tegenwoordig wordt veel te veel raak gegooid met de JU, mensen passen het al toe bij paarden zonder enig probleem, omdat ze denken dat het dier er vertrouwen van krijgt. wat er werkelijk gebeurt is dat het dier geestelijk met de dood wordt bedreigd, en zich om die reden overgeeft. VOOR MIJ PERSOONLIJK zeker niet de manier waarop ik met een paard wil werken, natuurlijk zijn er regels, die moeten er ook zijn. zonder regels en grenzen wordt een paard erg onzeker, dit heb ik met mijn eerste paard zelf mogen ondervinden en het paard kan daarmee zowel een gevaar voor zichzelf worden als voor degene die ermee moet werken.

ik geloof erg in een geweldloze aanpak, dwz zonder lichamelijk, maar ook zonder geestelijk geweld. ik werk aan de relatie met mijn dieren, met als doel deze dúsdanig te krijgen dat het paard MET mij WIL werken, omdat dat voor hem logisch is. als ik me duidelijk en eerlijk opstel als leider, kiest het paard er zelf wel voor om te volgen, hiervoor hoef ik het dier niet te slaan of geestelijk 'aan te pakken'.
de middelen zijn simpel, ik heb enkele eenvoudige en logische oefeningen die ik met een paard doorloop, die imo basis zijn en ieder paard dat met mensen werkt onder de knie zou moeten hebben. wanneer de basis van je relatie goed is hoef je hier nauwelijks aan te oefenen, de reactie van het paard op het gevraagde is dan nl een logische, aangezien hij er al voor heeft gekozen om zich TE LATEN leiden.

werk dus aan je relatie, laat zien dat je een goede leider bent, dat je te vertrouwen bent en vorm een baken van rust, waarop het paard in onzekere situaties terug kan vallen. wees niet bang om af te stijgen en een stukje voor je paard uit te lopen ipv erop te zitten, geef hem iets om te volgen. vooruit dwingen waar een paard écht bang is levert niets op. wanneer je je paard hebt kunnen overtuigen, zal je zien dat hij naar beste kunnen antwoord geeft op jouw vragen en verzoeken, en dat hij onvoorwaardelijk en vol vertrouwen volgt in alles wat je doet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:45

Erg goed gezegd merrieveulen!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:16

Ik weet dat een join - up wel een beetje een straf is omdat het paard niet naar je toe mag komen enzo,.
Maar ik dacht dat je bedoelden dat ik hem sloeg ofzo.. ?
Maar , een join - up moet je ook allen doen als er geen elke anderen oplossing is !!! Maar goed , zullen we nu gewoon weer advies gaan geven aan iedereen en niet zo dom zitten doen ?
Ik had het verkeerd !!! > Okej , fijn , boeiden , daar kan je toch van leren ?
En ik gebruiken de JU alleen als er geen anderen oplossing is , en daarna werk ik aan het vertrouwen !!!
Mijn pony , vertrouwen mij 100 % en als ze iets eng vinden gaan ze ook gewoon achter mij aan , omdat ze mij vertouwen !!!
Met hun heb ik ook geen join - up gedaan > en de ene waar ik een beetje een probleem mee heb , die heb ik nog niet zo lang , maar het gaat als beter door jullie advies.. !

kus Sane

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:48

sannekeee...je spreekt wartaal!!

Ik ben wel benieuwd waar TS is gebleven en of ze iets heeft gehad aan het advies wat door de "echte" paarden mensen is gegeven.
sannekeee heeft een beetje het topic over genomen en dat was niet helemaal de bedoeling.

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:16

nou, wat ik doe als mijn pony doet is bij gewoon wegrennen: diep gaan zitten volte draaien(begint meestal te bokken gewoon doorgaan met volte). maar ook weer soms gewoon nog een rondje dat hij gewoon doormoetgaan met rennen dat helpt bij mijn pony. en bij bokken diep gaan zitten hoofd omhoog en door rijden. natuurlijk wel straffen. en als hij het goed doet weer belonen:)

misgien onduidelijk verhaal maar ik hoop dat jullie er iets in zien

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:17

Lautjuh1 schreef:
nou, wat ik doe als mijn pony doet is bij gewoon wegrennen: diep gaan zitten volte draaien(begint meestal te bokken gewoon doorgaan met volte). maar ook weer soms gewoon nog een rondje dat hij gewoon doormoetgaan met rennen dat helpt bij mijn pony. en bij bokken diep gaan zitten hoofd omhoog en door rijden. natuurlijk wel straffen. en als hij het goed doet weer belonen:)

misgien onduidelijk verhaal maar ik hoop dat jullie er iets in zien

persoonlijk zie ik hier niets in, nee. dit lijkt me niet echt een manier om het vertrouwen van je paard tov jou te verbeteren. je kunt het gedrag er wel mee onderdrukken natuurlijk, maar je paard wordt er echt niet gelukkiger van. een paard dat bokt heeft er een reden voor, zie erachter te komen wat die reden is en ga ermee aan de slag, ipv het dier gelijk te bestraffen.

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:19

Longeren is een goede optie, dat kan gewoon in de rijbak. Maar inderdaad, KWPN-gedrag is het echt niet hoor. Het ras heeft er helemaal niets mee te maken!