is er iets mis als je met een veulen werkt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: is er iets mis als je met een veulen werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:24

gekvanfleur schreef:
zat even te denken over de laatse zin en daar zit wel wat in denk. maar ze moeten toch wel kennis maken met bepaalde dingen.
en ik doe de moeder wel dagelijsk en dan hoeft het veulen niks te doen dan een beetje eromheen te huppelen. en natuurlijk al mijn borstels om te kiepen en te stelen Haha!

Dat kennismaken met bepaale dingen, dat heb je zó gedaan.
Dat hoeft niet elke week.
Een veulen moet in mijn ogen ook wel in handen komen. Echter vind ik verzorgen een té groot woord.
Van stal naar de wei etc en 1 x poetsen of iets anders per maand/halve maand is genoeg IMO.
Zo ook is mijn veulen ook op de trailer geweest samen met z'n moeder en als 1 en 2 jarige alleen op de trailer naar het weiland. Hoefjes krabben, hoefsmid, vaststaan etc daar heb ik geen uren aan besteed.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:24

Sylvia schreef:
Ik heb nog nooit een veulen in de opfok gehad en ze zijn er nog nooit slechter van geworden dan een veulen dat wel in de opfok stond. Ik heb ze wel altijd bij andere paarden staan en als het even kan met verschillende leeftijden, ook oudere paarden. Ik vind het belangrijk dat een veulen leert om paard te zijn, maar imo is een opfok niet heilig en kan dat ook in een kleinere kudde met variatie.

Ik heb momenteel een veulen van bijna 9 maanden Lachen Die staat eigenlijk vooral in de wei, momenteel staat ze 's nachts binnen, maar ip staat ze 24/7 buiten. Ze komt over het algemeen maximaal 2x per week in de hand (van en naar de stal brengen 's nachts buiten beschouwing gelaten). 1x om te poetsen en 1x in de bak zetten óf wandelen. Ze associeert de bak met rennen en gek doen, als ik haar daar neer zet begint ze meteen te stuiteren Lachen Als het weer goed is dan ga ik wandelen, meestal ben ik dan een uurtje weg. Gewoon in stap en zo nu en dan eens 100 meter draf aan de hand. Ze heeft er tot dusver gewoon lol in en wordt verre van moe. Merk ik dat ze het niet leuk vind of dat ze moe wordt dan pas ik de tijd daarop aan, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Op keuringen moeten ze ook aan de hand kunnen draven en imo is een keuringsdag (geestelijk) vermoeiender dan een uurtje relaxed wandelen Lachen Ik ben ook meer tijd kwijt met alles laten 'ontdekken' dan echt aan het lopen.

Ze kan voetjes geven, accepteert spuitbussen, loopt netjes mee aan de hand en is redelijk verkeersmak. Uiteraard, als er echt een hele zware combinatie langs komt, of als een hond ineens vanuit het niets opduikt, schrikt ze, maar ze blijft handelbaar.

Is dat slecht? Neuh. Ieder zijn ding. Ik 'voed' mijn veulens zo op, iemand anders gooit ze 3 jaar de opfok in. Lachen Het wordt een ander verhaal als dat veulen constant op stal staat, in z'n uppie op de wei, wekelijks tig keer in de hand komt ed. Ik vind persoonlijk paardcontact en (bij voorkeur) 24/7 weidegang het belangrijkste.

Amen!
Spelenderwijs leer je ze dingen, waar je veel langer mee bezig bent als je ze 3 jaar tussen soortgenoten zet, zonder contact met mensen. Dan issie misschien wel sociaal tegen soortgenoten, maar heeft ie geen respect voor de mens, daar schiet je ook niets mee op. De meeste kinderen kunnen toch ook tot 3 tellen voor ze naar de basisschool gaan. Dat is geestelijk ook teveel zeker Vork
Je merkt het echt wel als je te veel doet, dan hebben ze er geen zin meer in en gaan ze vervelend doen. Nou, weet je dat ook voor de volgende keer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:25

geloof dat de TS al flink wat inzicht heeft verworven met de verschillende reacties die hier zijn gegeven en zie ook dat ze wat met de adviezen gaat doen

*steekt duimen omhoog* goed zo TS

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:26

superwoman schreef:
Redrumfox schreef:
dat vind ik ook genoeg maar een veulen 2 jaar lang in de wei laten staan en er niets mee doen vind ik erg zonde. Het is misschien wel leuk voor het paard

Als ik dit lees, denk ik aan eigenbelang en niet aan het belang van het paard/veulen.
Ik zeg niet dat je het verkeerd doet of dat die van jou het niet of wel leuk vind.
Ik vind alleen de zin érg egoistisch overkomen.

Komt misschien egoïstisch over, maar zo is het niet bedoeld. Knipoog Als ik alleen aan mezelf zou denken dan zou ik bij wijze van spreken elke dag met mijn veulen aan de slag gaan in plaats van die 10 a 15 minuutjes per week. Ik wil het mezelf zo makkelijk mogelijk maken maar ik stel het geluk van mijn paarden voorop, dus dan combineer ik het op deze manier.

Ik vind het inderdaad zonde ja, zonde van de tijd want later krijg je er alleen maar last mee als je er nu niets mee doet. Zeker als je zo'n dominante hebt als die van mij. Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:28

Ik heb nu een veulen van 7 maanden en ben er spelenderwijs lekker mee bezig. Hij heeft 23 uur per dag om veulen te zijn en 1 uurtje per dag kom ik knuffelen, poetsen, wandelen (lees buiten de deur gras eten) of gewoon eten erin stoppen. Af en toe vraag ik hem eens om een voetje te geven, laat ik hem meelopen aan het halstertje of meerennen. Ik denk dat er niks mis met bezig zijn met je veulen is zolang je alles maar rustig aandoet en zeker niet te lang.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:29

Sylvia schreef:
Ik heb nog nooit een veulen in de opfok gehad en ze zijn er nog nooit slechter van geworden dan een veulen dat wel in de opfok stond. Ik heb ze wel altijd bij andere paarden staan en als het even kan met verschillende leeftijden, ook oudere paarden. Ik vind het belangrijk dat een veulen leert om paard te zijn, maar imo is een opfok niet heilig en kan dat ook in een kleinere kudde met variatie.

Ik heb momenteel een veulen van bijna 9 maanden Lachen Die staat eigenlijk vooral in de wei, momenteel staat ze 's nachts binnen, maar ip staat ze 24/7 buiten. Ze komt over het algemeen maximaal 2x per week in de hand (van en naar de stal brengen 's nachts buiten beschouwing gelaten). 1x om te poetsen en 1x in de bak zetten óf wandelen. Ze associeert de bak met rennen en gek doen, als ik haar daar neer zet begint ze meteen te stuiteren Lachen Als het weer goed is dan ga ik wandelen, meestal ben ik dan een uurtje weg. Gewoon in stap en zo nu en dan eens 100 meter draf aan de hand. Ze heeft er tot dusver gewoon lol in en wordt verre van moe. Merk ik dat ze het niet leuk vind of dat ze moe wordt dan pas ik de tijd daarop aan, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Op keuringen moeten ze ook aan de hand kunnen draven en imo is een keuringsdag (geestelijk) vermoeiender dan een uurtje relaxed wandelen Lachen Ik ben ook meer tijd kwijt met alles laten 'ontdekken' dan echt aan het lopen.

Ze kan voetjes geven, accepteert spuitbussen, loopt netjes mee aan de hand en is redelijk verkeersmak. Uiteraard, als er echt een hele zware combinatie langs komt, of als een hond ineens vanuit het niets opduikt, schrikt ze, maar ze blijft handelbaar.

Is dat slecht? Neuh. Ieder zijn ding. Ik 'voed' mijn veulens zo op, iemand anders gooit ze 3 jaar de opfok in. Lachen Het wordt een ander verhaal als dat veulen constant op stal staat, in z'n uppie op de wei, wekelijks tig keer in de hand komt ed. Ik vind persoonlijk paardcontact en (bij voorkeur) 24/7 weidegang het belangrijkste.

Je kan imo niet weten of ze er beter of slechter van zijn, of je zou een test moeten doen met twee gelijkwaardige, en dan kunnen we nog altijd niet weten wat ze denken.

En dit voor de andere reactie
En als je respect moet krijgen door jong te beginnen, zodat je de overhand hebt als ze klein zijn ben je imo heel slecht bezig. En dat zie ik toch in veel veel reacties hier geen respect voor men enzo...
Laatst bijgewerkt door lesilla op 02-01-08 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:29

Evelli schreef:
Jethafa schreef:
Trouwens, kinderen die spelenderwijs voor hun basisschool al leren tellen of zelfs een andere taal leren spreken vinden dit vaak erg leuk en helemaal geen leren, en daarbij leren ze nog eens veel sneller!

ja, maar dan zijn de kinderen al minimaal 4
een veulen kan je niet vergelijken met een kind van 4/5/6 jaar oud

Een paard is idd geen mens, maar een paard is wel veel eerder volwassen. 1 paarden jaar reken je om in 4 mensen jaren.
En op je vierde ga je naar de basisschool, en op de peuterspeelzaal leer je al een klein beetje tellen. Dus die kinderen zijn dan niet minimaal 4 Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:30

Ik denk dat je best een halfuurtje per dag kunt wandelen, vooral als je in dat half uurtje toch bijna enkel bezig zijn met ontdekken. Als veulen leerd een paard ook het meest, juist dan moet je hem wennen aan dingen waar hij later ook te maken mee krijgt. En als hij na zo'n half uurtje weer lekker het land op mag, en zo de tijd krijgt om alles te verwerken. (Tja het is soms toch best veel voor dat koppie) Nouja, dan moet het kunnen toch?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:31

Helemaal eens met Sylvia. Opfok is meer voor als je geen kudde hebt waarmee je ze lekker 24/7 het land op kunt doen. Ik kan me voorstellen dat er helaas bijvoorbeeld stallen zijn waar de paarden gewoon met z'n tweeën of alleen buiten kunnen staan. Helaas heeft niet iedereen het gemak van een hele kudde denk ik!

En daarbij denk ik dat zo'n lompe 3jarige gewoon veel lastiger te hanteren is om even een voetje op te tillen terwijl ze niet echt meewerken, noem maar iets. Het corrigeert nog iets gemakkelijker en ervaring geeft een paard vaak veel rust en vertrouwen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:33

fijn Redrumfox Vork

Toch vraag ik me weer af over dat dominante waar jij het over heb....
Een paard kent z'n plek al snel, dus als jij dominater bent, zal hij dat niet steeds aan vechten.
doet hij dat wel, dan denk ik toch dat jij niet duidelijk genoeg bent. Rolleyes

Nogmaals wil ik geen vingertje wijzen.
Wat mij opvalt is dat veel penny's graag dingen overnemen die hun uitkomen.
Als iemand zoals jij het heeft over een dominant veulen, zal zo'n penny ook snel de schuld leggen bij het paard, terwijl er iets anders aan de hand is.
Daarom vind ik het ook belangrijk om mensen te waarschuwen voor het werken met veulens, de meeste zijn gewoon langer dan 10 minuutjes bezig.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:34

Ik vind dat je goed bezig bent met je veulen, ik heb meerdere paarden groot gebracht en ze hebben het er goed van afgebracht, Ik ging zelfs met mijn jaarling naar het strand wandelen dat is een half uur heen een terug en dan was ik zo twee uur weg en hij vond het heerlijk. Ik heb nu een super verkeers mak paard en de rest van de paarden die ik heb groot gebracht waren ook super braaf in het verkeer of bij de smid. Mijn smid zegt altijd waren ze maar allemaal zo als king.

Je hoeft er niet elke dag mee te wandelen maar 3a4 keer per week en het hoeve niet hele einde. Zeker niet met een veulen die kan je wel elke dag even aan de borstel laten wennen en voetjes laten geven. king heeft ook en staat nog steeds dag en nacht met tien andere paarden in het land. Nu zijn ze van af 1 januari tot 1 mei binnen dan kan het land herstellen maar hij staat wel dagelijks met een vriendje in de losgooibak.
King vond het ook leuk om die aandagt te krijgen toen hij klein was en lekker te rommelen een uurtje per dag het is dan ook een erge knuffel en daar geniet ik van Pling

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:35

ik leer mijn veulen wel voetjes geven
ze was de eerste keer ook best braaf bij de hoefsmid
aan het halster meelopen kent ze ook al
loopt zelfs op kop
borstelen vind ze geweldig staat ze echt te slapen
doe deze dingen wel niet dagelijks
maar dat is ook het enige verder doe ik er niets mee en staat ze overdag op het land met haar moeder en 2 andere paarden
ze is nu 6 maand
ik vind dat ge deze dingen wel zo snel mogelijk moogt aanleren

heb hier ook een 3 jarige en daar is nooit veel mee bezig geweest
moet ik zeggen dat ik mijn veulen meer vertrouw dan die 3 jarige...
Laatst bijgewerkt door amosje op 02-01-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:36

Gedragingen naar de mens leert een veulen van de moeder, en niet van het elke dag half uur stappen....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:36

De vorige eigenaar heeft 1 of 2 keer met de trailer geoefend, moest ook wel, aangezien ze 160 km verscheept moest worden Nagelbijten / Gniffelen Gewoon lekker met een trailermak paard als gezeldschap (zowel met oefenen als met de rit zelf) en ik heb er nu geen omkijken meer naar. Ze is toen ik haar 2 weken had nog een keer verhuisd, de hele stal liep uit om te helpen Verward en mevrouw liep zonder boe of bah de trailer op en heeft de hele weg keurig stil gestaan Lovers

Ik heb de voorgeschiedenis gemist, maar ik vind het idd fijn dat TS iets met de adviezen doet Lachen Ik heb in een ander topic ook al gezegt dat fouten maken imo niet erg is, ik maak ook wel eens een fout en ik zal vast niet de enige zijn. Maar fouten zijn er om gemaakt te worden en vooral: om van te leren... Lachen

Katiavl, geldt dat niet voor alles, zoals bv onderzoeken? Als iemand roept dat mensen met een placebo 5 jaar eerder dood gaan dan mensen met een echt medicijn, dan zeg ik altijd hetzelfde als wat jij nu zegt: niemand is hetzelfde, dus hoe kunnen ze zeggen dat 50 mensen met medicijn 5 jaar langer geleefd hebben? Misschien was het wel minder agressief oid. Maar zolang ik een blij veulen of paard zie staan concludeer ik dat ze er niet slechter van geworden zijn. Ik heb nu een veulen staan dat blij is me te zien, dat op eigen iniatief met me meegaat (ook zonder touw), dat lekker in het land staat tussen paarden en dat lekker attent en fris is en graag speelt. Ik heb verschillende veulens in handen gehad die het allemaal prima gedaan hebben met de eerder beschreven opvoeding en ik heb bij naaste vrienden en familie paarden meegemaakt die 3 jaar in de opfok gestaan hadden en niks kenden. Ik zal zeker niet zeggen dat mijn veulens beter opgroeiden, want imo is dat niet zo. Zoals ik al zei, ieder zijn manier. Met 3 jaar opfok is ook niks mis imo, mits het een goede opfok is en die zijn er imo niet heel veel. Maar mijn paarden zijn zeker niet slechter of ongelukkiger dan de 'opfokpaarden'...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:37

Sappos schreef:
Ik heb nu een veulen van 7 maanden en ben er spelenderwijs lekker mee bezig. Hij heeft 23 uur per dag om veulen te zijn en 1 uurtje per dag kom ik knuffelen, poetsen, wandelen (lees buiten de deur gras eten) of gewoon eten erin stoppen. Af en toe vraag ik hem eens om een voetje te geven, laat ik hem meelopen aan het halstertje of meerennen. Ik denk dat er niks mis met bezig zijn met je veulen is zolang je alles maar rustig aandoet en zeker niet te lang.

Weet jij wel dat veulens maar 10 minuten op jou kunnen concentreren, dan is 1 uur per dag wel héél erg veel!
Je moet het gaan bekijken uit het oogpunt van het veulen. Voor ons is 24 uur een "dag"....... Wij leven véél langer.
Uit de boeken over paarden en veulens kun je een hoop leren....

Danielle_Off

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:38

Ik heb een veulen van 7 maanden oud die sinds 22 december in de opfok staat. Heb hem bewust de eerste 1.5 maand op stal gehouden omdat hij erg schuw was (kwam naar een andere stal, zonder moeder, was altijd in contact geweest met 1 bepaald persoon)
Heb zo het vertrouwen gewonnen van het paardje, dus nu is het tijd om te spelen! Ik vind het erg belangrijk dat hij de basis kent (voetjes geven, vaststaan/ borstelen en wandelen) want wat moet je met een 2 jarige die alleen maar boven je uitkomt? Denk dat je dan een onnodig gevecht aan moet gaan, wat ook niet eerlijk is voor het paard? Want die weet niet beter? Ik zeg niet dat je, je veulen moet africhten, kunstjes moet leren etc. maar een beetje respect horen ze wel te hebben (zeg nou zelf, onderling gedragen ze zich toch anders dan tegenover de mens..)

Wat ik verder nog even kwijt wil, er zijn een hoop mensen die hun paard lekker veulen laten zijn, met 3 jaar een zadel opgooien en later een 4jarige op stal hebben staan met een peesblessure, want dat paard word dan wel in de Z verwacht!?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:39

Danielle_Off schreef:
Wat ik verder nog even kwijt wil, er zijn een hoop mensen die hun paard lekker veulen laten zijn, met 3 jaar een zadel opgooien en later een 4jarige op stal hebben staan met een peesblessure, want dat paard word dan wel in de Z verwacht!?

Dat is het andere uitsterste en nee, dat is ook niet wenselijk.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:49

superwoman schreef:
fijn Redrumfox Vork

Toch vraag ik me weer af over dat dominante waar jij het over heb....
Een paard kent z'n plek al snel, dus als jij dominater bent, zal hij dat niet steeds aan vechten.
doet hij dat wel, dan denk ik toch dat jij niet duidelijk genoeg bent. Rolleyes

Nogmaals wil ik geen vingertje wijzen.
Wat mij opvalt is dat veel penny's graag dingen overnemen die hun uitkomen.
Als iemand zoals jij het heeft over een dominant veulen, zal zo'n penny ook snel de schuld leggen bij het paard, terwijl er iets anders aan de hand is.
Daarom vind ik het ook belangrijk om mensen te waarschuwen voor het werken met veulens, de meeste zijn gewoon langer dan 10 minuutjes bezig.

Ze weet heel goed wat haar plek is en ze gaat er ook helemaal niet tegenin, het is gewoon van nature een veulen wat graag de baas is. Mede hierom vind ik het erg belangrijk dat ik vroeg met haar begin. Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt, want ik heb enkel gezegd dat ze van zichzelf erg dominant is. Jij haalt er dan meteen bij dat ik haar niet aan kan.

Misschien haal ik nu twee dingen door elkaar, maar aangezien je mij quote en dan over penny's begint.. wil je hier nou mee zeggen dat ik een penny ben? Dan moet je namelijk behoorlijk oppassen want als er iémand een hekel heeft aan pennygedrag dan ben ik het en ik laat me dus nevernooit voor penny uitmaken. Als het niet tegen mij gericht was maar een algemene opmerking dan verontschuldig ik me nu al maar vast. Knipoog

En even over dat dikgedrukte: fijn dat je me serieus neemt. Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:53

Nee, dat wou ik juist helemaal niet Redrumfox.
Ik wil juist dat penny's geen woorden overnemen die jij schrijft, maar anders bedoeld Knipoog
Want nu zeg je bijv ook dat zij haar plek wel kent. Voor mij wel duidelijk, maar een penny zal een
moeilijk paard of veulen snel dominant noemen als ze leest dat jouw veulen dominant is.
Snap je????? Lastig uitleggen Bloos

En ja, ik neem je wel serieus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:59

Mijn veulens die ik ''opvoed'' zijn allemaalz eer braaf en kunnen alles wat een volwassen paard ook kan behalfe natuurlijk het echte werken Knipoog
Juist doordat ze dagelijks in handen komen zijn ze zo braaf en makkelijk bij mensen en kan ik gerust een kind met het veulen laten knuffelen of azelfs naar de wei laten brengen.

Die van mij leren al zeer snel een halstertje kennen en normaal aan dat halstertje meelopen zonder trekwerk, zonder dat het veulen gaat stuiteren o.i.d.
Ook kunnen ze voetje geven en gepoetst en overal geaait worden, dat leer ik toch liever aan een veulen dan aan een volwassen paard dat niks kent want zo 1 heb ik hier ook staan die al wel een halster en meelopen kende maar mishandeld is geweest en verder helemaal niks kende qua aanrakingen, hoefsmid o.i.d.
Mijn andere volwassen paardje kende helemaal niks (ook geen halster) maar had geen slechte ervaringen met mensen verder en is veel koeler qua karakter dus die had alles ook best wel snel door.

Maar ik vind dat een veulen dat soort basisdingen echt wel moet weten!
Ik doe er verder niks mee, ze zijn veder gewoon lekker veulens maar kunnen wel normaal aan een touwtje meelopen, schoongemaakt worden en normaal de hoefje's gedaan worden Vork

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:19

superwoman schreef:
Nee, dat wou ik juist helemaal niet Redrumfox.
Ik wil juist dat penny's geen woorden overnemen die jij schrijft, maar anders bedoeld Knipoog
Want nu zeg je bijv ook dat zij haar plek wel kent. Voor mij wel duidelijk, maar een penny zal een
moeilijk paard of veulen snel dominant noemen als ze leest dat jouw veulen dominant is.
Snap je????? Lastig uitleggen Bloos

En ja, ik neem je wel serieus Knipoog

Ja begrijp wat je bedoelt. Oke mooi, dan zitten we nu weer op 1 lijn. Clown

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:30

Ik vind dat je gewoon op tijd moet beginnen met het veulen dingen aanleren. Dat is makkelijker dan als je veel later begint want dan kan ie misschien zelf al vervelende dingen hebben aangeleerd. En je weet het van paarden... als ze eenmaal iets aangeleerd hebben dan is het moeilijk om het ze weer af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:22

De grootste Penny meldt zich even:). Ik zal wel ontzettend penny zijn want ik doe elke dag wel iets met mijn veulen, we wandelen en er gaat een borstel over en ik til ook elke dag zijn voetjes even op. Dat allemaal onder het mom dat een paard heel erg veel herhaling nodig heeft om iets echt te leren kennen. Mijn veulen is nogal ril en wat schuwig en ik denk dat het beter voor hem is als hij meer vertrouwen krijgt in de dingen die om hem heen gebeuren en daar help ik hem dus bij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:25

Elke02 schreef:
Ik vind dat je gewoon op tijd moet beginnen met het veulen dingen aanleren. Dat is makkelijker dan als je veel later begint want dan kan ie misschien zelf al vervelende dingen hebben aangeleerd. En je weet het van paarden... als ze eenmaal iets aangeleerd hebben dan is het moeilijk om het ze weer af te leren.

meeste verkeerd aangeleerde "dingen", worden verkeerd aangeleerd door hun verzorgers. Ach gut

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:26

Cassidy schreef:
Als de basis er eenmaal inzit, is het niet meer nodig die tot in den treure te blijven herhalen. Teveel aan een veulen te gaan trekken is ook niet goed, indien je verkeer met het dier omgaat zal hij er alleen maar van leren dat hij je de baas kan zijn (veulen kan zich bijv. maar 10 minuten concentreren, dus uren mee gaan wandelen, wat heeft dat voor zin?) En nog erger vind ik de mensen die hem bewust niet inscharen maar hem in handen willen houden zodat hij dichtbij is en ze met hem kunnen "werken". De basisopvoeding is geen werk. En die zit er snel genoeg in.

Lovely schreef:
De grootste Penny meldt zich even:). Ik zal wel ontzettend penny zijn want ik doe elke dag wel iets met mijn veulen, we wandelen en er gaat een borstel over en ik til ook elke dag zijn voetjes even op. Dat allemaal onder het mom dat een paard heel erg veel herhaling nodig heeft om iets echt te leren kennen. Mijn veulen is nogal ril en wat schuwig en ik denk dat het beter voor hem is als hij meer vertrouwen krijgt in de dingen die om hem heen gebeuren en daar help ik hem dus bij.