Ik heb nog nooit een veulen in de opfok gehad en ze zijn er nog nooit slechter van geworden dan een veulen dat wel in de opfok stond. Ik heb ze wel altijd bij andere paarden staan en als het even kan met verschillende leeftijden, ook oudere paarden. Ik vind het belangrijk dat een veulen leert om paard te zijn, maar imo is een opfok niet heilig en kan dat ook in een kleinere kudde met variatie.
Ik heb momenteel een veulen van bijna 9 maanden

Die staat eigenlijk vooral in de wei, momenteel staat ze 's nachts binnen, maar ip staat ze 24/7 buiten. Ze komt over het algemeen maximaal 2x per week in de hand (van en naar de stal brengen 's nachts buiten beschouwing gelaten). 1x om te poetsen en 1x in de bak zetten óf wandelen. Ze associeert de bak met rennen en gek doen, als ik haar daar neer zet begint ze meteen te stuiteren

Als het weer goed is dan ga ik wandelen, meestal ben ik dan een uurtje weg. Gewoon in stap en zo nu en dan eens 100 meter draf aan de hand. Ze heeft er tot dusver gewoon lol in en wordt verre van moe. Merk ik dat ze het niet leuk vind of dat ze moe wordt dan pas ik de tijd daarop aan, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Op keuringen moeten ze ook aan de hand kunnen draven en imo is een keuringsdag (geestelijk) vermoeiender dan een uurtje relaxed wandelen

Ik ben ook meer tijd kwijt met alles laten 'ontdekken' dan echt aan het lopen.
Ze kan voetjes geven, accepteert spuitbussen, loopt netjes mee aan de hand en is redelijk verkeersmak. Uiteraard, als er echt een hele zware combinatie langs komt, of als een hond ineens vanuit het niets opduikt, schrikt ze, maar ze blijft handelbaar.
Is dat slecht? Neuh. Ieder zijn ding. Ik 'voed' mijn veulens zo op, iemand anders gooit ze 3 jaar de opfok in.

Het wordt een ander verhaal als dat veulen constant op stal staat, in z'n uppie op de wei, wekelijks tig keer in de hand komt ed. Ik vind persoonlijk paardcontact en (bij voorkeur) 24/7 weidegang het belangrijkste.