Opfok hoeft niet als ze bij genoeg soortgenootjes kan lopen de komende jaren tot dat ze aan het werk gaat.
Mijn paarden heb ik altijd bij ons op stal gehad van jongs af aan ze staan altijd met groepjes van ongeveer tien paarden. En daar staan ze de rest van hun leven mee afentoe komt er één bij of er gaat er één weg. Bij ons op stal kan dat, als dat bij haar op stal kan waarom zou je dan een paard naar de opfok brengen?
Als je, je paardje naar de opfok brengt krijgt hij daar zijn maatjes vervolgens komt hij met twee á drie jaar terug gaat hij bij een voor hem nieuwe koppel moet hij zich weer waar maken. Ik heb het bij ons op stal gezien dan willen ze hun paard gelijk in het land hebben dan komen ze halverwege het seizoen thuis dan staan ze vaak twee dagen later bij de DA. Dat doen ze dus niet meer vervolgens moet dat paard dus een half jaar binnen staan en in de padock en een begin maken met het werk oppakken. en dan mag hij het volgend weide jaar mee.
Dus als je de ruimte hebt en er staan genoeg soortgenoten is dus mijn vraag waarom nog naar de opfok.
Ik vind zoiezo als je te weinig ervaring hebt met paarden dat je geen veulen moet nemen maar een een volwassen paardje waar alle knopjes al op zitten, want daar leer je het meeste van, en dan zorgen dat je goede begeleiding hebt. (Dit is een algemene opmerking)