Waar waren jullie paarden met jaarwisseling, en HOE waren ze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight

Re: Waar waren jullie paarden met jaarwisseling, en HOE waren ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:08

overdag vond hij er al weinig aan dus 's avonds zou ook wel niks aant handje geweest zijn geweest straks effe checken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:10

Dit is een betere plek voor mijn verslagje uit een ander topic Knipoog

Bij ons zijn ze buiten gebleven in paddock met schuilstal met ruim hooi en de bak erbij zodat ze wat meer ruimte hebben en verder van de weg kunnen gaan staan.
Om de rest van ons terein ligt bos en weiland over een afstand van een paar honderd meter en met oud en nieuw was het vorig jaar niet erg druk.

Vorig jaar ging het prima met oud en nieuw, maar toen liepen ze midden op het weiland. Dit jaar durfde ik het niet aan met mijn nieuwe paard omdat die altijd op stal heeft gestaan en ze wel eens draden over het hoofd ziet als ze gaat rennen.

Wij waren dit jaar bij vrienden 15km van huis en door de mist konden we niet meer naar huis (je zag maar 5 tot 10 meter en auto's reden tegen stoepranden aan en stonden dwars op de weg zonder dat ze het doorhadden) Onze andere vrienden gingen lopend, wij moesten met de auto en zijn dus maar blijven slapen en vanmorgen vroeg naar huis gegaan.

We zagen de paardjes eerst niet toen we aan kwamen rijden en dus ik was al bang dat ze er toch tussenuit geknepen waren. Maar toen we naar achteren liepen en ze ons hoorden kwamen ze met hun drieën uit de schuilstal. Ze waren heel relaxed. Blijkbaar hadden ze zich prima gered. Gelukkig!
Ze snel wat wortelen gegeven en het weiland opengezet en toen weer ons bed ingekropen Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:29

die van mij hebben tot half vijf buiten gestaan en in dronrijp werd de hel e dag carbid afgeschoten maar daar werd niet op gereageerd...

paarden staan in de middle of nowherer, dus er is geen vuurwerk dichtbij...daarom waren ze ook rustig denk ik...

Heb de radio voor de nacht aan gelaten.....de lichten gaan automatisch om 22:00 uit en dat heb ik zo gelaten.....

moet zeggen dat ik mijn paarden nog nooit overstuur heb gehad op oudjaarsnacht....in tegenstelling tot mijn hond, die bagger schijt voor vuurwerk.....

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:34

ze stonden met de "ogen op het hoofd" in hun box. Bij de buren hadden ze zulk vuurwerk, dat je er bang van werd, en de beestjes dus ook. toen er 's middags al vuurwerk afgestoken werd naast hun land hebben we ze binnen gehaald, maar vannacht leek het wel of er een mitrailleurband afgestoken werd bij de buren, allemensen, wat een kabaal. Dat vonden ze niet leuk, maar ze konden door het raam naar buiten kijken, en zagen dus ook van alles, en dat maakte het minder eng denk ik, maar ik ben blij dat het weer voorbij is.

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:37

Mijn paardjes zijn niet onder de indruk van het vuurwerk.
Ze zijn schotvast Haha! .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:38

Jennyxx schreef:
Mijn paardje had niet zo'n leuk oud & nieuw... De eigenaresse van het paard dat naast hem op stal staat, besloot om 23:50 uur om haar paard weg te halen en in een andere stal te zetten. Mijn paardje bleef alleen achter en ging natuurlijk helemaal uit zijn dak en dan moest het enge vuurwerk nog beginnen. Hoe egoistisch kan een eigenaresse zijn...

Ik heb mijn paard toen maar snel uit zijn box gehaald en voor de box van mijn andere pony gezet. Maar dat betekende dat hij dus gewoon in de buitenlucht stond met al het vuurwerk en knallen. Ik had zo met hem te doen dat er precies om middernacht een traantje over mijn wang biggelde..

hmm, dat vind ik best een asociale actie... Waarom deed ze dat? Was er nog iets van overleg of zo?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:39

Mijn pony stond in stal, net als iedere avond.
Maar hij vind het helemaal niet eng dus dat scheelt. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:39

Ze stonden buiten.
De merries waren erg braaf, alleen een klein sprintje door de padock bij wat eigen vuurwerk.
Dennis en Nicky gingen wel uit hun dak en zelfs door een lintje heen toen er op het weiland (aan de andere kant) wat vuurwerk afgestoken werd.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:41

Mijn paard stond in de wei, in een klein afgezet stuk tegen het huis van de weiland eigenaren aan en naast twee andere paarden.

Ze begonnen om 12 uur 's nachts weer met kabiet schieten. De touwen waren kapot die aan de ballen zaten en de bal vloog keihard door de wei tegen mijn paard aan. Echt zo sneu, ze was bang en begon als een gek te rennen. Zeiknat van het zweet was ze.

Skessa is nu nog steeds niet helemaal de oude...arm beest...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:42

Ik ben rond half 11 bij ze langs geweest (stonden zoals altijd op stal) ff gevoerd. Toen om half 1 nog een keer langs geweest, alles rustig. Ff alle benen gecontroleerd, niets aan de hand, dus Martine weer weg

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:49

De mijne stond gewoon op stal, maar die geeft nooit geen bal om vuurwerk.... Hij had gistermiddag eerst een springwedstrijd toen moesten we langs de weg heen.... Maar meneer geeft echt geen kik als het om vuurwerk gaat... We kwamen er wel achter dat ie bang is voor oliebollen Tong uitsteken

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:50

Ik hoorde net op het nieuws dat er een paard die vanacht op het land stond zo geschrokken was, dat hij de wei uit is gerend, tegen een auto aangeknald, inzittende overleden en paard overleden.
Zelf persoonlijk begrijp ik niet goed waarom sommigen hun paarden niet op stal zetten met oud en nieuw.....maar ja, dat is mijn idee.
Skess@ Hoe is het nu met je paardje?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:53

Bij ons staan ze aan de rand van de bebouwde kom. Gelukkig zijn het vooral scholen aan de overkant van de weg, maar het knalde toch flink. Ik had ze eerst op stal gezet met de lichten en de radio aan, en die van mij was echt heel rustig. Alleen de pony die erbij was stond te shaken in een hoekje van de stal. Toen heb ik ze rond half 10 toch maar in de wei gelaten en dat deed die pony goed. Tot 12 uur hebben ze lekker hooi gegeten en toen het geknal begon renden ze wel richting stal. Toen de buren begonnen hebben ze één rondje gerend en de mijne slipte in de modder tegen het hek aan, maar had gelukkig niets. Daarna hebben ze vrij rustig staan kijken en luisteren. Omstraas 1 uur ws het ergste voorbij en zochten ze de berg hooi weer op.
Vanochtend nog even gaan kijken en die van mij had, aan de modder op z'n hals en hoofd gezien, nog liggen slapen in de wei ook. Nog wat hooi gegeven en alles was weer goed.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:56

Net zoals altijd stonden ze in de in en uitloop stal met z'n vieren Lachen . Ze stonden er redelijk rustig bij, iig rustiger dan ze 's middags waren in de wei.. (de hele tijd op kijken en weglopen ect.). Ik had ze flink wat hooi gedaan, en om 11 uur weer flink wat bij gedaan.. Toen ik rond half 1 keek stonden ze met z'n allen rustig buiten te eten Lachen .

Bij ons ging het niet zo hard, we hoorden vooral knallen in de verte en dat was het wel (woon ook buitenaf).

En over die ontsnapte pony waarbij de inzittende ook is overleden, wat natuurlijk héél erg is.. Maar een paard in een kleine ruimte opsluiten, terwijl hij doodsbang is en normaal gesproken in de wei staat is ook niet zo slim.. Hoewel dat wel veiliger is voor de mede mens Nagelbijten / Gniffelen .

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:01

traan_beauty schreef:
En over die ontsnapte pony waarbij de inzittende ook is overleden, wat natuurlijk héél erg is.. Maar een paard in een kleine ruimte opsluiten, terwijl hij doodsbang is en normaal gesproken in de wei staat is ook niet zo slim.. Hoewel dat wel veiliger is voor de mede mens Nagelbijten / Gniffelen .

Ik denk dat het ook veiliger is voor het paard/pony zelf. Nu is het paard dood, amders was ie misschien al beschadigd in het aller,allerergste geval.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:04

Mijn paard heeft gister de hele dag op stal gestaan, ben anders ook bang dat een paar gekken of vervelende mensen vuurwerk (rotjes ofzo) in de wei gooien. Vannacht heeft hij ook binnen gestaan. Stalhouder is om half 12 en om 3 uur nog gaan kijken en hij lag gewoon rustig te liggen in zijn stal Lachen
Vandaag staan ze ook nog op stal. Ik heb m wel even in de bak gehad dat hij zn energie kwijt kon, maar verder maar even wachten, want vandaag wordt toch vaak nog veel vuurwerk afgestoken. Morgen gaat hij weer lekker naar buiten!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:10

Die van mij hebben op stal gestaan met alles potdicht (vorig jaar een wijze les geleerd, want ze waren gelijk een stuk rustiger). We hebben de ramen afgeplakt, want onze buren hadden besloten om ipv aan de weg, dit jaar alles in de achtertuin af te schieten + een groot vuur. Hun achtertuin grenst bijna gelijk aan onze stal en de paddock (zit alleen een sloot tussen).

Paarden waren onrustig, maar ik merkte dat ze rustiger waren als wij niet in de stal kwamen (hadden nog 1 raam niet afgeplakt en konden daar door de paarden zien).
Dus weer wat geleerd... volgend jaar gaat de stal potdicht, krijgen ze een berg hooi en zien we na alle klappen etc wel hoe ze er bij staan... we kijken dus niet meer tijdens het vuurwerk, daar worden ze alleen maar onrustiger van.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:13

Bij ons stonden de paarden ook gewoon op stal.
Bij ons in de buurt heb je zoiezo weinig vuurwerk, en zelf hebben we ook (op sterretjes enz. na.) geen vuurwerk.
savonds stonden ze er nog gewoon rustig bij, en vanmorgen ook nog.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:18

De paarden hebben gewoon buiten gestaan overdag! Weides liggen achter de boerderij dus weinig last van het vuurwerk!
Voor het donker hebben we ze binnen gezet, en om 23.00 uur zijn we nog even wat extra hooi gaan geven zodat ze lekker staan te eten! stonden er allemaal heel rustig bij, terwijl ze toch echt wel goed aan knallen waren een paar meter voor de stallen!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:20

potverdikkie schreef:
traan_beauty schreef:

Ik denk dat het ook veiliger is voor het paard/pony zelf. Nu is het paard dood, amders was ie misschien al beschadigd in het aller,allerergste geval.

Ja, daar heb je gelijk in.

Vind het alleen (áls het paard echt dichtbij een snelweg stond) dat de mensen er wel iets beter over na mochten denken.. Als mijn paard daar dichtbij stond, had ik hem zeker opgesloten in een stal.. Wel als hij zo bang zou zijn. Mijn paard zou niet de oorzaak van een ongeval mogen zijn

Natuurlijk beschuldig ik niemand, en vind ik het echt ontzettend erg voor eigenaar van het paard maar ook voor de familie/kennisen van de vrouw..

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:23

Zoals iedere nacht gewoon op stal. Ze waren allemaal best bang, wat rond aan het springen in de stal Nagelbijten / Gniffelen Ben even gaan kijken. Maar mijn paard was best bang Ja

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:30

Bij mij gingen het in 3 complexen redelijk goed, alleen in de containers waar de hengsten stonden ging het behoorlijk mis.
Bij mij hielp het wel door bij ze te blijven, en rustig tegen ze te praten...Maar ja containers zijn ook niet fijn met dat geknal!

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:32

de mijne stonden gewoon op stal, met zn alle, en die kijken er ook niet van op Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:33

ik heb een stukje gecopieerd van ander topic, en hoop dat mensen hiervan leren..

citaat:
Ik zal het nieuwsbericht even verduidelijken. Ik woon in de gemeente waar de paarden ontsnapt zijn, mijn vader is brandweerman en was uitgerukt naar het ongeval.

Er waren 3 paarden bij het ongeval betrokken. Ze stonden op een weide naast een spoorweg, in de 'groene boorden' van Zele. Aan de rand van de gemeente. De eigenaar had gemerkt dat de paarden onrustig stonden door de vele knallen (er waren echt een pak knallen bij ons, er werd heel veel vuurwerk afgestoken). De eigenaar ging kijken, toen plots de paarden door de draad renden, het weggetje naast de spoorweg op. Hij is daarop direct gevolgd met de paardenvrachtwagen en had de politie verwittigd. De paarden zijn zo'n 2km ver gelopen, de gracht over en de afrit van de autosnelweg op. De eigenaar heeft 1 paard kunnen onderscheppen, maar een personenwagen is tegen een ander paard geknalt. Dit paard heeft het niet overleeft, evenals een meisje van 20 jaar. 2 andere inzittenden zijn er nog steeds erg aan toe, 1 jongen van 27 is in levensgevaar. Een andere wagen is tegen een ander paard geknald, de auto ging overkop, maar de inzittende is er levend uitgeklommen. De zware tol van dit ongeval: 1 vrouw dood, 2 mensen zeer zwaar gewond, 2 paarden dood.
De aanleiding van dit ongeval is het vuurwerk.

edit: De paarden stonden dus niet gehuisd direct naast de snelweg.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:43

Ze stonden nog normaal waar ze stonden alle veulens en merries bij elkaar en de houte hok ook nog een klein aantal

In de houte hok en de grote lood hadden we 1 radio neer geplaats en muziek hard aangezet

Hebben 3 hooi balen achtergezet. Elke paard 2 plakken gekregen en de buitenstallen ook nog eens. De bovenste klep van de buitenstallen daarna dichtgedaan[behalve bij nowornever aangezien die dat niet heb.

Toen ging het vuurwerk af nou niemand reageer erop hoor zollang ze maar eten hebben Vingers aflikken

Zelfs nowornever die alles kon zien was niet eens bang. Gewoon heerlijk aan het vreten maar