Alicia2u schreef:Ja, ik ga natuurlijk niet met een angsthaas als leidpaard op pad, maar met een bomproof beest waar hij de kunst goed van af kan kijken. In het begin sprong hij nog wel eens weg, niet meer dan logisch, maar dan zag hij al snel dat andere paard kijken 'wat doe jij nou gek' en bleef het bij een sprong of 2. Nu kan ik hem zonder probleem voorop zetten, en heb ik al maanden de controle niet meer verloren.
Bovendien is onze band een stuk versterkt voor grondwerk te doen, dat helpt ook een heleboel.
Mijn oude paard is/was een perfect leidpaard ja. Ik heb een tijd met een vriendin gereden met zo'n weigeraar. We hebben het er nooit uit gekregen, juist omdat de leider er altijd bij was. Ik heb haar paard een aantal keer alleen mee gehad, weet zeker dat ik het er (bij mij) uit gekregen had, maar vriendin vond dat het niet waard, bleef liever samen rijden. Prima, mag ook hoor, ieder het zijne
Vaak is dat gemier ook alleen de eerste kilometer, daarna is het over.

) maar aannemen dat ie gewoon langs die prullenbak kan, en ja, ik vind dat je dat moet winnen, net als je zijn vertrouwen moet winnen en het feit dat jij als berijder zijn baas bent.