veel dezelfde topics over "moeilijke" paarden die 24/7 binne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: veel dezelfde topics over "moeilijke" paarden die 24/7 binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:51

Ik snap wel wat je bedoeld Ja en ik kan het er ook mee eens zijn.

Echter denk ik wel dat als je een paard 24/7 buiten zet en je het paard fanatiek traint dat dit niet altijd betekend dat het paard zijn overtollige energie al kwijt is, en dit geld natuurlijk ook andersom. Om maar even iets 'stoms' te zeggen: een paard gaat zichzelf niet trainen in de wei. Het paard kan natuurlijk wel vrij bewegen, maar dat is wat anders dan trainen!

Mijn pony staat ook op stal in de winter en kan in de zomer elke dag naar buiten. Juist nu het wat frisser is zorg ik ervoor dat mijn pony toch nog genoeg naar buiten komt. Ze kan lekker los in de paddock (met een vriendje), ik rijd bijna elke dag fanatiek (of lekker naar buiten) en meestal in de buitenbak, en daarnaast zorg ik er zeker voor dat mijn pony een aantal keer per week zich flink mag uitrazen aan de longeerlijn. Doe je dit regelmatig, dan doen ze normaal en krijg je geen blessure. Een paard bij ons op stal komt bijvoorbeeld wel elke dag los en kan dus z'n ei wel kwijt. Echter als je dit paard aan de longeerlijn neemt dan gaat het helemaal uit zijn plaat (tot blessures toe). Dus wat ik wil zeggen is dat 'vrije' beweging niet per definitie de overtollige energie eruit haalt!

Waar ik over struikel in de verschillende topics is dat men verwacht dat het paard die 3 dagen dat er gereden wordt luistert en de sterren van de hemel moet lopen, terwijl het de andere dagen er wel uit komt (en vaak vrije beweging heeft) maar niet getraind wordt!!

Ik denk dus dat het een combinatie is en per paard verschillend. Een paard moet beschikking hebben over 'vrije' beweging, maar moet daarnaast óók getraind worden (ik spreek over de mensen uit de topics), hetzij onder het zadel, hetzij aan de longeerlijn, hetzij op een andere manier. Natuurlijk moet het brok afgestemd worden op de verwachtingen die men van het paard heeft en naar de prestaties en arbeid van het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:54

Ik weet wel dat als mijn arab binnen staat en biks krijgt hij explodeert en nu hij buiten staat 24.7 zonder biks is hij heel rustig en heel betrouwbaar. Geen opgefukt gegnork enzo.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-12-07 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:54

ja aberesk, om zoiets kan ik me ook storen
paard pest, paard kliert
niks logisch nadenken, meteen afstraffen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:57

Arabesk schreef:
Ik weet wel dat als mijn arab binnen staat en biks krijgt hij explodeert en nu hij buiten staat 24.7 zonder biks is hij heel rustig en heel betrouwbaar. Geen opgefukt gegnork enzo.

Maar dat zijn wel twee factoren... én biks én binnen. Maar tussen binnen en binnen is ook nog een verschil!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:59

maar dat is juist t probleem bij meeste topics
veel voer en amper beweging

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:06

Zap, ik snap wat je bedoeld.. Maar ik kan je ook een voorbeeld geven. Het is natuurlijk ook een stukje opvoeding uiteraard.
De paarden die ik rij staan zomers 24/7 buiten. Op dit moment staan ze binnen. Wanneer ze dan een dag, of soms helaas een aantal dagen niet buiten komen, kan ik er nog zo op stappen en wegrijden. Zonder gevaar voor mn eigen leven Tong uitsteken Zelfs op het paard dat we net ingereden hebben en die blijft dan ook keurig in de gang die ik wil... Wanneer we ze losgooien of op het galopstuk komen, ja dan knallen ze, maar anders wachten ze keurig. Op dit moment wordt het jonge paard maar 2 maal in de week gereden en verder niet gelongeerd..
Of bedoelde je dat niet zo?
Laatst bijgewerkt door RianneH op 26-12-07 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:06

Lynn_Nikita schreef:

Dat begrijp ik ook wel, en daar ben ik het mee eens. Alleen ik ben het er niet helemaal mee eens dat dit opgelost kan worden door 24/7 buiten.... Natuurlijk helpt het voor een deel, maar zoals ik aangegeven heb is dat echt niet alleen de oplossing en is er meer nodig!! Dus ik vind jullie zicht een beetje 'bekrompen' om het maar even zo te zeggen Tong uitsteken (niet verkeerd opvatten hoor Tong uitsteken Haha! )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:07

Mijn buurman vroeg wat voor ras mijn paard was, ik zei 'arabier'. Toen zei hij 'oh hij is wel rustig dan'

Nee een arab blijft 24.7 opgefukt rondjes rennen door de wei *ik ben een arab, ik ben een arab*

Heel veel paarden zijn wel veeeeeel rustiger als ze permanent buiten staan met vriendjes.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:09

@arabesk: Yuch, wat een rotverhalen...
Maar ik ken ze ook die de hele winter (het liefst ook zomer) hun paard binnen laten staan en volvoeren, en maar klagen dat die bok zo lastig is...

Voer kan idd ook veel schelen, heb ik gemerkt. Een van de paardjes bij ons was bloedheet, ook al is ze elke dag buiten op het landje met de anderen(en dan langer dan een half uurtje). Aanpassing van haar krachtvoer is een wereld van verschil gebleken. Nu is ze tijdens het rijden alleen nog prettig voorwaarts (ipv vreselijk voorwaarts) bovendien zit ze een stuk beter in haar vel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:10

RianneH schreef:
Zap, ik snap wat je bedoeld.. Maar ik kan je ook een voorbeeld geven. Het is natuurlijk ook een stukje opvoeding uiteraard.
De paarden die ik rij staan zomers 24/7 buiten. Op dit moment staan ze binnen. Wanneer ze dan een dag, of soms helaas een aantal dagen niet buiten komen, kan ik er nog zo op stappen en wegrijden. Zonder gevaar voor mn eigen leven Tong uitsteken Zelfs op het paard dat we net ingereden hebben en die blijft dan ook keurig in de gang die ik wil... Wanneer we ze losgooien of op het galopstuk komen, ja dan knallen ze, maar anders wachten ze keurig. Op dit moment wordt het jonge paard maar 2 maal in de week gereden en verder niet gelongeerd..
Of bedoelde je dat niet zo?

Dat is met mijn pony net zo! Als ik longeer en ik zeg: Jaaa..ga maar.. dan gaat ze ook lossszzz Tong uitsteken, maar dat is inderdaad een deel opvoeding! Maar natuurlijk is niet elk paard fris als het wat langer stilstaat en andersom natuurlijk ook!

Maar dit wil dus niet zeggen dat 24/7 buiten alleen de oplossing is voor frisse paarden, dat zijn veel meer factoren en dat is wat ik wil aangeven. Dat is naast het voer ook de omgeving waarin je rijd, het doel waarvoor je rijd, met wat voor een soort paard, op welk niveau, welk niveau van de ruiter, wat gebeurt er daarnaast met het paard, komt het wel of niet eens los, met vriendjes of niet, ed.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:10

Bij mijn paarden weet ik wel zeker teminste in ieder geval 2 van hun dat ze vervelend worden als ze op stal staan.
In de winter staan ze s nachts op stal en overdag buiten de rest van het jaar 24/7 in de wei.
Paar maanden geleden moesten ze 4 dagen op stal blijven omdat we met de wei en afrastering bezig waren, ik vond het
op de eerste plaats zelf al zielig voor de paarden en dat al met 4 dagen Knipoog
Nou toen ze eruit mochten naar de wei pffffffffff net een stel ping pong ballen aan het halstertouw bijna niet te houden,
rijden heb ik toen nieteens gedaan, was toch niets geworden en kan dat de paarden niet kwalijk nemen.
Dus in mijn geval krijgen ze echt wel kuren als ze zolang op stal staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:11

Laatst een advies in een voerfolder "een sportpaard mag maar enkele uurtjes per dag op de weide"

Bloos!

en dan vind bijv. Anky het gek dat d'r paard aan de kletter gaat..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:12

Ik denk idd wel dat je gelijk hebt.. maar aan de andere kant. Heel veel problemen kunnen imo opgelost worden door minstens een uurtje buiten in een groep, desnoods met z'n 2en. De problemen die het paard dan nog heeft, tja dat zit dieper. Meestal helaas door die tijd dat hij binnen heeft gestaan ja..

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:14

Arabesk schreef:
Laatst een advies in een voerfolder "een sportpaard mag maar enkele uurtjes per dag op de weide"

Bloos!

Nou lekker advies zeg om te geven Nors opkijken

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:19

Arabesk schreef:

Bloos!

Denk je nou echt dat als het paard van Anky elke dag op de wei had gestaan het niet aan de kletter gaat??? Dat bedoel is dus een beetje met 'bekrompen' (niet verder kijken dan je neus lang is Bloos ) Bloos . Er zijn toch veel meer factoren: veel publiek, andere omgeving, applaus en weet ik allemaal niet meer Knipoog. Daarbij staat er toch VOERfolder, oftewel dit heeft IMO niks met beweging te maken.

Overigens ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat elk paard beter af is met lekker elke dag even naar buiten en spelen met vriendjes. En ik denk ook zeker dat er daardoor wat problemen kunnen afnemen, máár ik denk niet dat het altijd alle problemen doet afnemen.
Diepere problemen liggen niet altijd in het binnen staan, maar in wat het paard doet en kan doen als het los gaat (okee...en indirect ligt het dus ook een beetje aan het binnen staan Tong uitsteken)

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:22

hallo,

ik heb zelf ook een stresvol paard
en ja die staat 24/7 binnen
maar hier zijn een aantal redenen voor
aangezien ze een peesklap heeft gehad en dus een jaar binnen heeft moeten staan voor de genezing
hebben we nadat het over was haar weer naar buiten gedaan dit is 1 maand goed gegaan en toen werd ze weer zo gek dat de kans te groot was dat ze weer een peesklap kreeg
nu krijg ze 2x per dag een halve voerschep en veel hooi en word zeker 4/5 dagen in de week gereden en anders word ze geborsteld en gestapt
kijk ik zie haar ook liever buiten en dat ze lekker kan spelen maar als dit mij weer bij af helptwaardoor ze weer eenpeesklas krijgt heeft dit voor mij niet veel zin

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:23

tsja over boxrust zijn ook al vele topics geopend Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:29

Tja.. voer je haar krachtbrok? Niet die vervangende brok, nature's best oid? Want dat maakt natuurlijk ook weer verschil.
Ik persoonlijk.. denk niet dat je aanpak helpt tegen de peesklap... Gooi haar op het land met een groep oudere paarden die niet zo nodig moeten spelen.. Maar goed, ik ben geen DA (nog niet Duivel )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:49

De mijne staan ook niet 24/7 buiten
Maar wel zolang het licht is.
Ze lopen recreatief dus krijgen hooguit een halve kg basisbrok per dag.
En meer moet ik ze ook niet geven, want ze vliegen zo al genoeg in de wei rond Lachen
En dat is niet meteen als ze buitens taan, dan denken ze alleen maar: Gras!
Maar na een paar uur, dan moet het ff vliegeren. Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:51

ben het echt helemaal met je eens!

onze paarden komen ook altijd zo lang naar buiten als het kan, en als het nog even kan gaan ze het land op. wij hebben nooit last van protesterende paarden of shagarijnige paarden!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:25

Ik vind dat je generaliseert, want mijn paardje stond( tot gisteren hij gaat nu worden ingereden) bijna 27/4 buiten en kreeg heel veel hooi en beperkt brok en barst van het energie met longeren of wat dan ook. Een van merries die 24/7 los staat en ook hetzelfde aan voer krijgt is en bliijft behoorlijk pittig onder het zadel. Ik denk dat het ook van de paarden afhangt. Het zal natuurlijk niet helpen als een paard maar een uurtje per dag uit zijn stal komt en veel teveel voer krijgt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:29

Arabesk schreef:
Laatst een advies in een voerfolder "een sportpaard mag maar enkele uurtjes per dag op de weide" Bloos!

Dit zijn echt opmerkingen waar ik echt zo pissig van kan worden.
(Als het om dierenwelzijn gaat ben ik altijd wat fanatieker, omdat de meeste dieren te veel pikken van hun baasjes en veel baasjes hun taal niet begrijpen.)

Een tijdje terug las ik ook zoiets. Had een meisje een instructeur die zei het nog extremer: 'sportpaarden horen niet buiten'. Hamer

Ik weet dat vrij bewegen in een ruimte met soortgenootjes echt super kan helpen, al is het vaak een combinatie van factoren die de uitlatingen van een paard bepalen. Maarja, wat zou jij doen als je bijna hele dagen in een hokje van 1 x 1 stond (denk dat dat ongeveer de verhouding is grootte paard-stal en mens-'stal') en er alleen uit kwam om in binnen- of buitenbak met een of andere muts op je rug aan het werk moet...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:51

Lynn_Nikita schreef:
valt me op dat er erg veel topics zijn, over mensen die heet of moeilijk paard hebben en weten wat ze moeten doen.
Vaak komt als commentaar afstraffen dat vervelende gedrag, niet accepteren

Als je dan gaat doorvragen, merk je al vaak dat deze paarden/ pony`s 24/7 op stal staan en alleen eruit komen om te rijden of te longeren
Wel krijgen ze weet ik hoeveel kg brok op een dag

ben ik nu de enige die niet gek vind dat die paarden zo doen, bokken, erg voorwaards, stalondeugden?
Ik denk dat 90% van de gevallen weer braaf en normaal te rijden zijn als ze op zijn minst paar uur per dag eruit komen, en niet alleen om te rijden, of te longeren of stapmolen

gewoon de wei op, en als dat niet mogelijk is op een paddock of los in de bak

Helemaal mee eens Lachen Vaak moet er bij slecht gedrag maar eens gekeken worden naar de oorzaak ervan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 09:44

zap schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dat begrijp ik ook wel, en daar ben ik het mee eens. Alleen ik ben het er niet helemaal mee eens dat dit opgelost kan worden door 24/7 buiten.... Natuurlijk helpt het voor een deel, maar zoals ik aangegeven heb is dat echt niet alleen de oplossing en is er meer nodig!! Dus ik vind jullie zicht een beetje 'bekrompen' om het maar even zo te zeggen Tong uitsteken (niet verkeerd opvatten hoor Tong uitsteken Haha! )

dat zeg ik ook niet
ik zeg dat de mijne 24\7 buiten staan, maar dat alle paarden op zijn minste paar uur per dag stal uitmoeten om te kunnen bewegen
bij meeste gevallen maakt weidegang ( of in elk geval stal uit) een groot verschil uit, bij drukke paarden in de winter

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:20

Ik ben blij dat ik dit soort beelden als hier geschetst eigenlijk totaal niet herken.

Ik ken geen rare rampenplannen die alleen maar binnenbak zien en de hele winter aan het bokken zijn.

Stal/weidegang maakt dan volgens mij ook weinig uit, meeste paarden die ik ken zijn stalpaarden.