Herkenning bij manegepony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Herkenning bij manegepony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:30

Ik denk niet dat mijn lievelingspony mij herkent.. Achja, zolang ik hem maar herken.. Lachen

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:21

Ik heb bijna 3 jaar op dezelfde manege pony gereden. En als ik haar riep hinnekte ze (alleen bij mij, ze was niet zo geliefd door de rest van de manege) en met rijden merkte je het ook. Ze wist dat ze niet hoefde te proberen om te bokken en liep bij mij als enige aan de teugel. Springen vond ze ook veel leuker (knoerdhard ging ze) wat mij weer heeft geholpen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:16

Zo, en dat kunnen ze zeker hoor! Degene die ze voert, degene die er vaak leuke dingen mee doet (buitenritten, etc.) kunnen herkend worden. Ook zijn er paarden die hun eigen ruiter uitkiezen, al zijn die vaak niet zo geschikt voor een manege. Maar die kunnen ook zeker een band met een bepaald persoon krijgen. Lachen

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:40

Als ik over stal loop dan zijn er 2 pony's die al gaan hinniken voor dat ze me kunnen zien.
Het zijn pony's die ik af en toe eens opzadel en ze lopen bij me in de les. Het enige wat ik doe, is een snoepje geven als ze naar me hinniken.
Volgens mij kan je echt een goede band op bouwen met een manegepony en ze herkennen jou ook echt wel, en dus niet alleen aan je stem, maar ook aan je loopje.

leo03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:09

Ze kunnen je zeker herkennen.
Een vriendin van mij (pluklief) heeft zeker een band met die pony gehad. Volgens mij herkende die pony haar ook als ze bijv. de stal in liep ofzo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:04

Ik heb zelf ook een band gehad met een manegepaard inderdaad. Hij hinnikte naar me, en was vriendelijker tegen mij. Het hangt er gewoon vanaf hoe vaak je komt en misschien ook of je dat paard iets leert, kortom er gewoon mee bezig bent Lachen

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:33

Dniesjj117 schreef:
Ik denk wel dat je een goede band kunt hebben met een manegepony, als je er echt heel vaak bent en vaak op rijdt en veel mee doet. Ik weet alleen niet of ik het zou willen... Iedereen hobbelt op datzelfde ruggetje, je moet 'm met honderd anderen delen. En als je je toch gaat hechten aan zo'n beestje en de manege-eigenaar besluit dat hij weg moet... Ik heb me zelf ook vaak een manegepaarden gehecht, en ik heb er maar een ding van geleerd: wees voorzichtig, want ze gaan altijd weg.

Mee eens, alleen toch ga je ze aan ze hechten. Dat heb ik ook hoor. Ik vind ze allemaal zo liefig enzo. Maarja, tis wel zo dat ze weg kunnen gaan. Maar als jij indd veel in hun buurt bent veel met ze doet zouden ze je vast wel kunnen herkennen. Paarden zijn slim Clown

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:05

Ik denk ook wel dat ze je herkennen, in mijn manege heb ik ook een favoriet paard waar ik al jaren mee rijd, knuffel, mee ga grazen,.. hij hinnikt ook als ik aankom, niet echt hinniken eigenlijk, meer zo'n zacht gebrom en dan trilt hij zo'n beetje met zn neusvleugels Lachen (als ik dan niet snel genoeg kom hinnikt hij wel). Ik heb me enorm aan hem gehecht (my mistake) en ik hoop dat ik hem later een mooi pensioen kan geven bij Noah op de wei Lachen

En van dat namen herkennen: ik denk ook wel dat ze hun naam herkennen, de pony's die er bij ons al jaren zijn (sommige al 20jaar zelfs), die reageren echt wel op hun naam, zeker als een instructeur hen aanmaant om sneller te gaan, of da ze moeten ophouden met iets stouts te doen Haha!

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:11

Ik denk het wel hoor. Lachen

Ik rijd iedere week op mijn lievelingspony op de manege, en deze week huur ik haar.
Ze kan met opzadelen soms onwijs vervelend zijn & gaan dreigen enzo, maar bij mij doet ze dat nu niet meer.
Ook kan ze soms met rijden heel veel bokken, maar bij mij bokt ze niet of heel erg weinig.

Ik denk wel dat dat komt doordat ze me nu kent en ik ook wel een band met haar heb. Lachen

x_Mella_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:32

Ik rijd nu een paard bij en die herkent me wel.
maar er was een pony die was getrapt en moest een half jaar stilstaan. Ik en een Vriendin hebben hem zolang verzorgt totdat ie bij de schapen ging staan. Hij herkende me toen en hinnekte als in aan kwam lopen. Nu niet meer:( en hij is bang voor andere paarden. Erg Jammer. Maar gelukkig is ie terug en daar ben ik blij om. Dus ik denk dat een manege pony/paard je herkent als je veel met hem doet.Knipoog

rinske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:36

Ik denk ook dat je wel een band met een manege paard of pony kunt opbouwen.
Maar dan zul er je denk ik heel vaak moeten komen en als je gewoon 1x in de week een lesje rijd op die pony denk ik niet dat hij je zal herkennen.
Want er zijn zoveel mensen op die manege die ook 1x in de week een lesje op die pony rijden.
Maar dit is maar wat ik denk misschien is er wel helemaal niks van waar.. Tong uitsteken

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:39

je kan zeker een band krijgen met manege pony bij mij is bij een onderlinge wel eens een jruy naar mij toe gekomen om te vertellen hoe geweldig ze het vonden dat mijn lievelings pony en ik erlkaar aanvoelde daar had ze ook echt bewondering voor.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:41

Ik heb ooit een heel goede band gehad met een manegepaard. Wat ik voor dat paard voelde heb ik nog niet voor een ander paard gevoeld. Ik kon zelfs niet voorbij zijn stal lopen zonder hem een aai om zijn neus te geven. Als ik gewoon voorbij liep dan werd hij helemaal dol en begon te draaien in zijn stal en te hiniken. Verder legde hij altijd de oren naar iedereen plat buiten naar mij. Amai dat klinkt pennyachtig Bloos! Ik heb een half jaar van hem mogen genieten. Dan is hij naar de slacht gemoeten omdat zijn been gebroken was. Het is al 8 jaar geleden maar ik heb er nog altijd verdriet van.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:44

Ik had en heb een hele leuke band met de pony die we delen met de manege.. Het kan dus wel Knipoog

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:47

ik heb 3½ jaar een manege pony verzorgd, ze herkende mij idd wel ja Haha! altijd als ik kwam helemaal hiniken enzo terwijl ze anders bang achterin haar stal staat als er iemand kwam (dat was vooral op de Woensdag/Donderdag en Vrijdag). Met rijden was ze bij mij ook een stuk liever dan bij andere omdat ze gewoon merkte/voelde dat ik het beste met haar had.
Ik had een band met die pony die nooit iemand met haar heeft gehad, dat was wel hip Cool

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:58

Ik heb ook zo het idee dat ik een goede band aan het opbouwen ben met een manegepaard. Ik rijd er vaak op, ook altijd met wedstrijden. In de stal legt ie dan zijn neus op mijn schouder en blaast dan zachtjes. Ook loopt hij mijn broek en shirt vaak af te likken. En als ik mijn armen rond zijn hals doe legt ie zijn hoofd op mijn rug. Ik weet niet of dit een teken is van herkenning ofzo, ik heb nog nooit gehoord dat ie dit bij anderen ook doet, ik hoor namelijk weleens dat ie naar anderen hapt.. Dus ik denk zeker dat het wel kan Ja

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:03

xRickyZorro schreef:
er is bij mij ook een pony op de manege en die heeft zn oren altijd plat in zn nek. maar als ik kom en praat zachtjes tegen hem en aai hem onder zn manen is ie weer helemaal happy

dat heeft misschien niet met herkenning te maken maar met omgang Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:09

ik ben een jaar lang elke week op een manege geweest om te helpen bij het paardrijden voor gehandicapten,
daar liepen gewone manege pony's in die lessen.
ik had een vaste begeleid pony, en als ik haar kwam halen was het gewoon die pony, verder dus geen herkenning voor mn gevoel,
maar als ik in de stal kwam, en haar het halster omdeed leek er dan een kwartje te vallen en was die herkenning er wel.
gaandeweg het jaar werd die herkenning meer en meer, op het laatst kwam ze altijd bij me staan, ook als ze los waren in de bak ofzo.
dus ja ik denk dat het wel kan, vooral als je degene bent die haar regelmatig wat extra of andere aandacht geeft.
als je elke week een uurtje op de rug van een pony zit ben je waarschijnlijk gewoon 1 van de vele ruiters voor zo'n pony.

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:14

euhmm nou.... als ik en iemand anders onze verzorgpony roept dan kijkt hij snel op en als iemand anders hem roept dan gebeurt er niks ....

groeten Daphne

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:43

ja ik had ook wel eesn zo iets meegemaakt.
ik reed vaak op een grote kwpn ruin van 1.80 hoog en kon er niet normaal opkomen, als ik dan wou opstapen via een krukje bleef ie rustig staan terwijl als anderen er gewoon op wouden hij dus voor geen meter bleeef staan Haha!

zo ook bij een fjord ik kon gewoon opstappen terwijl die bij anderen de buik ging inhouden voor de gein dat is echt zo leuk :p

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:33

Denk wel dat een paard/pony je herkent als je veel met hem bezig bent omdat paarden een heel goed geheugen hebben. Volgens mij onthouden ze ook iedereen die ooit op hun gereden heeft. Niet individueel maar als je weer op dat zelfde paard rijd dat ie dan wel weet wie je bent. Dat zou tenminste verklaren waarom paarden op sommige mensen anders reageren dan op andere.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:42

Ik hoop dat Vagebond mij herkent. Lachen Hij doet wel héél braaf met rijden altijd en in zijn stal is ie ook écht heel aanhankelijk enzo. Doet ie wel bij veel mensen, maar toch. Misschien vind ie me toch wel ietsje liever dan anderen. Schijnheilig

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:39

Elke pony voelt hoeveel ervaring een ruiter heeft en herkent een stem in combinatie met goede of slechte herinderingen.
Mijn lievelingspony, die nu niet meer gereden word, komt niet naar me toe als ik haar roep, maar als ik naar haar stal toe kom en haar naam zeg steken die oortjes toch heel snel naar voren (en zoekt ze een snoepje, omdat ik er eigenlijk altijd wel eentje voor haar heb Bloos )
Ik poets haar nu overigens regelmatig, en elke zaterdag krijgt ze een knuffel Lovers

Appelflapje; een pony voelt of je onzeker bent of juist heel zeker van jou krachten tegenover de pony.
Als de pony, in dit geval Vagebond, braaf is is dat een teken dat jij stevig in je schoenen staat en dat laat merken aan de pony.

Edit; vandaag had ik les op een pony die heel erg kleeft en op stal heel boos doet, vandaag was hij even boos maar dat verdween en met rijden ging het bijzonder goed (zonder te kleven en netjes in contact, wat moeilijk is bij hem, omdat hij zijn rug wegdrukt Haha! )

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 13:53

Loizy schreef:
Elke pony voelt hoeveel ervaring een ruiter heeft en herkent een stem in combinatie met goede of slechte herinderingen.

Ik denk dat dát een mooie uitspraak is over herkenning. Gewoon dat er ergens nog wel iets zit, maar dat dit geen hele uitgebreide persoonsbeschrijvingen zijn. Lachen

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:34

Ik denk wel dat het kan.

Ik heb nu 5 maanden mijn lievelingspaard van de manege geleasd (zie profiel)
Ben 1 van de weinige die hem echt leuk vind en was ook 1 van de weinige die hem reed. Vooral toen ik hem geleasd had.
Nu ben ik iets minder op de manege maar hij herkent me nog steeds.

Afgelopen zaterdag moest er een meisje op. Hij is gelukkig maar 1.80 hoog en die gek gooide zn hoofd zo hoog omhoog dat ze er niet meer bij kon.
Ik werd automatisch erbij geroepen omdat hij dat bij mij als enige dus niet meer doet Haha! En indd, kon zo de teugels over zn hoofd doen alsof er niets aan de hand was.
Was wel ff trots op mn ventje dat hij nog steeds zo voor mij kan zijn.