Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:25

jepsica schreef:
Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress
(...)
Wat ik dus graag wil weten van de mensen die ook paarden met een dergelijke kruinencombinatie hebben, hoe het gedrag is?
of je het stukje van de 2 kruinen herkent en hoe zich dat uit...
Of dat het zich misschien helemaal niet uit.
Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.

Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..

Zoals je dit gedrag beschrijft klinkt het éxact als mijn paard (Tinker, merrie, we schatten haar op 11 jaar). Ik heb een foto opgezocht t is niet echt goed te zien eigenlijk, en ze heeft 1 kruin van ruim 5 cm lang. Het kernpunt zit zo'n 5 cm onder de ogen, en dan gaat hij gevederd omhoog tot iets boven de ogen, en dan hangt de voorpluk ervoor Clown Zal morgen eens IRL kijken Lachen

Straffen werkt averechts, sowieso hoef je nooit te 'straffen' een lichte opmerking in een andere toon is voldoende om het paard volledig over de zeik te helpen.

Omhoog komen (en keihard rondjes draaien of ervandoor vliegen) tijdens het rijden doet ze alleen als ze in paniek raakt omdat ze mij niet begrijpt en ik houd haar tegen ipv los te laten. Sinds ik dat weet laat ik haar dus los en kalmeer met de stem.

Ze heeft bijna nog nooit gebokt. Echt steigeren doet ze ook niet, het omhoog komen betreft meestal een 30 tot 50 cm.

Trailer laden is heel moeilijk. Ik lier haar er compleet op, andere manier lukt niet. Ze loopt er meestal wel redelijk op, maar ze blijft niet altijd staan. Ook, als het haar eenmaal is gelukt om eraf te komen (wegens breken klip touw) dan ben je daarna erg lang bezig. Met het erop lieren is ze heel stoïcijns, trapt niet, maar stijgert af en toe.

Slecht te stallen is voor ons niet relevant, maar ik merk wel dat ze waarde hecht aan een bekend paard / terug zijn op haar eigen huis.

Ook heeft ze een probleem met afwijkingen in het normale patroon. Zoals vrachtwagens die 's avonds bieten komen laden met een kraan.

Maargoed, ik twijfel dus of mijn mening relevant is voor je. Ik zal morgen m'n paard eens goed bekijken Clown Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:29

griebels schreef:
Zal ik zeker doen...
Ik kan er wel achter komen maar pas in het nieuwe jaar. Vriendin is op vakantie. Hopelijk vergeet ik het niet te vragen

ik blijf wel stalken dan hoor haha want je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt! haha

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:31

Naomi_unique schreef:
Mijn pony heeft een kruin op haar hoofd en eentje op haar hals.. ik weet niet of dat nog iets betekend? Het is een best opvallende kruin die op haar hals, hij zit dicht bij het begin van haar manen.

bij 1 kruin op het hoofd moet echt gekeken worden naar de overige eigenschappen... 1 kruin zegt minder over de persoonlijkheid dan een meer gecompliceerdere kruin...

de kruin op de hals heeft geen officiele betekenis, van vroeger uit, van de echte paardenvolkeren was het wel zo dat hoe meer kruinen een paard had, hoe gecompliceerder het was of hoe meer ongeluk het had en bracht...
dat laatste geloof ik niet zo over de kruinen op het lijf, dat is ook nooit bewezen,

de eigenschappen aan het hoofd en invloed van de bouw is een erg lange studie naar gedaan en dat is zeg maar wel allemaal 'bewezen'
ook in mijn analyses kom ik telkens weer tegen dat het klopt.. wonderlijk...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:35

ik heb een merrie met 3 kruinen en een merrieveulen met 4 kruinen (1 midden op haar hoofd, 3 onder haar manenkam, superevenwichtig en lief paardje), en een hengst met 3 kruinen (1 midden op het hoofd, 2 onder de manenkam).. En een merrie met gewoon 1 kruintje.

Kan ik wat meer over Bonita met 3 kruinen vertellen hier Roos, of moet het echt 1 met 2 kruinen zijn?
Laatst bijgewerkt door DianneM op 25-12-07 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:38

3 kruinen is weer helemaal anders, maar thanx voor de aandacht in ieder geval.
merrieveulen met 4 kruinen? interessant, foto van?
mag via pb hoor..
en de hengst heeft 3 kruintjes, hoe is die qua gedrag dan?
mag ook wel via pb Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:43

ben geschikte foto's aan het zoeken, maar ze zijn allemaal met pluk erover.. Hengstje is heel erg emo tiepje, snel over de rooie, maar ook alles snel weer vergeten, ietsje afwachtende houding, erg meewerkend, niet dominant. Merrietje is nergens van onder de indruk en super aanhankelijk, soms ietsje opdringerig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:37

mijn merrie heeft twee kruintjes zoals die op jouw foto. Pretty is een erg alerte gevoelige merrie. Ze heeft de neiging om snel te schrikken van dingen. Ze kan 20 keer ergens langs door komen en de 21ste keer een gat in de lucht springen en het op een rennen zetten. Ze kan ontzettend nerveus doen maar aan de andere kant kan ze ook enorm rustig zijn. Het is zo'n type dat kan schrikken van een blad op de grond, maar niet op kijkt van een tractor die in het midden van de losrijpiste ineens op start. (jep, uit ervaring).

Pretty is vrij onvoorspelbaar dat is een feit, ze kan zomaar wegspringen van dingen waarvan je het echt niet verwacht máár. Toch is ze ongelooflijk betrouwbaar. Ze is enthousiast en impulsief maar zal nooit, en dan echt nooit wat doen om je bewust pijn te doen. Ze zijn doodeerlijk. Maar doe ik wat fout, krijg ik dat 2x zo hard terug. Ze zet je echt op je plek als je fout bezig bent. Het zijn vind ik, dieren waar je ontzettend veel van leert. Ik heb er zo nl nog 2. En dat zijn precies dezelfde. Ze eisen dat je met respect met ze om gaat.

Voor elk type paard geld dat je gewoon met het temperament moet kunnen omgaan (want temperament hebben ze) maar dat geld nog meer voor een paard met 2 kruintjes. Als je er mee kan omgaan zijn het ongelooflijk intelligente, werkwillige dieren die door het vuur gaan voor hun baas. Ze halen alles uit de kast en willen zelfs over hun eigen grens gaan. Ze hebben een ongelooflijke 'will to please' als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen.

Ik vind het echt heerlijke dieren en ik trek ze ook aan (drie van de drie hebben 2 kruintjes.) het zijn fantastische paarden om mee te werken als je ze juist behandeld Ja het is een uitdaging om de juist weg te zoeken met deze paarden en door dat zoeken leer je ontzettend veel.

Om hierboven te bevestigen; als ze het even verliezen, verliezen ze het ook echt. Het zijn paarden van extremen. Als ze schrikken kan je ze er niet ''even doorheen rijden'' maar moet je ze net vertrouwen geven en zichzelf laten overtuigen dat het níet eng is. Het is aan jouw omdan een paard dat stijf staat van de angst lange teugel te geven en te laten weg rennen als het vind dat dat nodig is. Je mag ze niet opsluiten op zo'n momenten want dan flippen ze helemaal door.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:44

mijn paardje heeft ook 2 kruinen naast elkaar, en dit paard is heel lief heel aanhankelijk maar ook zeker stress gevoelig en reageerd ook ontzettend op mijn humeur, ik zal even zoeken voor een duidelijke foto

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:45

ikke20 schreef:
ik heb stage gelopen bij een dierenarts. toen zijn we een keertje en veulen tegen gekomen met 7 kruinen. wat ik toen hoorde wa dat die een erg moeilijk karakter hebben. verder geen ervaring mee

wat een fijne wetenschap
die van mij heeft er ook 7 Clown

hij is zeker niet de gemakkelijkste maar ook niet de moeilijkste
iig wel eerlijk! mega kroel en snel gestressd en idd straffen werkt averechts
alleen straffen als die echt iets fout doet , op de paarden manier

hierbedoel ik mee direct en daarna direct weer doorgaan waar je mee bezig was
eigenlijk zou je dit bij alle paarden zo moeten doen Knipoog

boos worden omdat meneer iets niet durft of snapt is absoluut bevestiging
zoals bv op buitenrit niet sneller willen omdat het een vreemde omgeving is
hoef ik m echt niet te proberen aaan te moedigen om sneller te gaan
dit zal werken als de rem

ach ik zie het als een leuk karacter (soms vermoeiend) maar ja
geduld doet wonderen en hij vertrouwd mij steeds meer
aan de hand is er iig geen obstakel niet te overwinnen
maakt niet uit hoe eng raar gekleurd lawaaimakend dan ook
en onder zadel is kwestie van tijd
langzaam groeien we naar elkaar toe
tot het punt dat we met elkaar kunnen lezen en schrijven Knipoog

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:48

Afbeelding dit is de foto van mijn merrie

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 11:48

Bedankt voor jullie informatie! Heel fijn om te weten.
Meer reactie's zijn natuurlijk welkom.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:53

Mijn vriendin heeft een pony met twee kruinetjes tussen de ogen, naast elkaar. Het is een heel volgzaam, lief, zachtaardig paardje. Zit geen kwaad in en ook nooit iets raars. Het enige wat soms in zijn nadeel werkt, is het feit dat hij een binnenvetter is. Je ziet nauwelijks aan hem wanneer hij niet lekker in z'n vel zit of stress heeft. Helaas heeft hij hierdoor veel aanleg voor maagzweren, en moet z'n eigenaresse dus altijd rekening houden met de vraag of hij zich echt wel goed voelt. Alles moet langzaam wennen. Maar raar heeft hij echt nog nooit gedaan.
(het gaat hier wel om een ijslander, misschien dat dat nog invloed heeft, want die hebben nu eenmaal wat meer kruinen)

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:15

het binnenvetten komt mij ook heel bekend voor, mijn paard heeft ook al maagzweren gehad, tot een jaar geleden wist ik ook niet dat dit paard stress gevoelig was, kon ik nooit aan haar merken. zij heeft reflectie druppels gekregen, nu kan ze zich beter uiten, ze is trouwens erg werklustig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:34

ik heb twee paarden met één kruin, alleen in het midden.
mijn veulen heeft er wel twee, iets afwijkend boven elkaar. hij kan heel cool zijn, is eerlijk en kan makkelijk zijn, maar het is er één die heel veel begrip nodig heeft. toen ik hem kreeg stond hij stijf van de spanning, en dat kon hij zelf niet loslaten. er is een osteopaat aan te pas gekomen om hem te helpen, en voor de rest ben ik veel met hem bezig geweest sinds hij op vijf maanden jonge leeftijd kwam. hij was angstig en gestresst, en ook heel onzeker.

door veel te oefenen en hem rust te geven ging hij meer op mensen vertrouwen, in wezen is het een heel makkelijk beestje maar heel gevoelig, en je moet hem echt helpen om 'dapper' te zijn. straffen heb ik bij hem nog nooit gedaan, is ook niet nodig. de trailer loopt hij zo met me op, en blijft er dan ook gewoon in terwijl ik op de klep zit. nu hij het vertrouwen durft te geven vindt hij vrijwel niets eng meer, als hij maar niet alleen is. mensen zijn daarin inmiddels ook genoeg gezelschap (voor bijv. een wandeling, hij probeert niet naar stal terug te rennen maar vertrouwt op de mens om hem te leiden).

hij is niet snel gestresst meer, als er iemand bij is is hij heel makkelijk en vol vertrouwen. een heerlijk paardje!

in mijn onderschrift staan foto's van hem in het bos, ik laat hem veel voorop lopen, zijn zelfvertrouwen groeit en hij vindt het heel 'stoer' om voorop te mogen, een prachtig gezicht!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:49

mijn veulen heeft ook 2 kruinen op haar hoofd
1 recht in haar kolletje en 1 op de rand net alsof die een stuk uit haar kol wegneemt
maar veel van haar karakter ken ik nog niet aangezien ze nog zo jong is
zo ziet het eruit
niet zo heel duidelijk maar in het midden van haar kol zie je toch een puntje

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:07

Frederika schreef:
het binnenvetten komt mij ook heel bekend voor, mijn paard heeft ook al maagzweren gehad, tot een jaar geleden wist ik ook niet dat dit paard stress gevoelig was, kon ik nooit aan haar merken. zij heeft reflectie druppels gekregen, nu kan ze zich beter uiten, ze is trouwens erg werklustig

en niet alleen kwa stress, ook pijn verbijten ze tot ze niet meer kunnen...Daar komt die 'will to please' dan weer naar boven...Het is goed opletten bij ze.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:37

super al die reacties Ja

pg, mooie reactie van je, ook echt het positieve goed benoemd, en dat hebben deze paarde ook zeker onder de juiste begeleiding Ja

frederika, ook een 2 kruinen paardje dus, fijn de foto erbij ook!
mooi dat die druppels zo geholpen hebben zeg, heb je die door laten meten ergens of ze goed voor haar waren of hoe ging dat? hebben misschien meer 2 kruinen paardjes baat bij...

kukkie, idd ijslanders hebben vaak meerdere kruinen, ijslanders staan nog erg dicht bij het oerpaard en zijn meestal enorm interessante persoonlijkheden om mee om te gaan, hoe meer kruinen, hoe meer dat geldt..
de maagzweren die je noemt, die lijken bij mijn analyses ook vaker voor te komen bij paarden met 2 kruinen, idd het binnenvetten, als baasje heb je dus die verantwoordelijkheid ook om je paard daarmee als het ware tegen zichzelf te beschermen..

merrieveulen, eerst 'echt' een 2 kruinenpaardje dus en door je omgang verbeterd het al naar een paardje wat dapperder en zekerder is, mooi hoor!

amosje, mooi veulen, afwachten idd, maar mocht ze ooit een '2 kruinenbui' krijgen dan weet je hoe je ermee om kan gaan..
mijn ervaring is ook dat als je er als veulen al op de voor haar juiste manier mee om gaat dat de ontwikkeling ervan zich beperkt, jij leert haar als het ware een manier van reageren aan en ze zal niet op het pure vluchtinstinct overgaan of in ieder geval minder snel..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:06

Het zijn vind ik super dieren waar je echt alle kanten mee uit kan. Het enige wat ze willen is dat je het met ze doet en ze niet onder jouw stelt maar gewoon naast je. Jullie zijn partners geen onderdanen. Voor die paarden mag er gewoon geen rang zijn maar moet er wederzijds respect zijn. Een band van vriendschap werkt simpelweg veel beter dan een band waarbij de ene bang is voor de andere.

En wat je zegt van als veulen: ik vind het jammer om dat te lezen, want het word me elke keer duidelijk dat Pretty gewoon mis begrepen wordt of werd. Heb altijd gezegd dat ze niet gemeen was tegen alle andere maar weet het nu ook gewoon. Pretty is helemaal niet gemeen maar ze vind of vond nergens begrip. De 2-kruintjespaarden kunnen er ook niets aan doen dat de wereld bestaat uit paardetende monsters...

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:08

Wij hebben sinds een paar maanden ook een pony met 2 kruinen

Afbeelding
kruinen liggen wel niet tegen elkaar aan....

Ik ken der als een hele sociale pony die heel aanhankelijk is en gek op mensen en aandacht is. Verder is ze heel rustig en eigenlijk niet gek te krijgen, wel merk ik dat ze moeilijk alleen kan zijn zonder de andere paarden en dat ze rust en tijd nodig heeft om dingen op te pikken en te leren. Ze is op haar best als ze regelmaat heeft maar raakt niet in paniek als er iets verandert maar heeft dat wel de tijd nodig om dit even rustig te zien. Maar vind dit eigenlijk ook wel normaal. Merk tot nu toe nog niks negatiefs aan het feit dat ze 2 kruintjes heeft, tis echt een toppony Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:30

jepsica schreef:
Wat ik dus graag wil weten van de mensen die ook paarden met een dergelijke kruinencombinatie hebben, hoe het gedrag is? Of je het stukje van de 2 kruinen herkent en hoe zich dat uit. Of dat het zich misschien helemaal niet uit. Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten. Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen.

Ik heb een 4,5 jarige vosmerrie met twee kruinen. Ze sluiten aan op elkaar, ik maak morgen een foto.
Het is een heel erg 'kijkerig' paard, ze schrikt bij wijze van spreke van een muis die niest; schrikken van niets dus. Wel kan ik onderscheid maken tussen echt schrikken en foppen. Want als ze echt schrikt gaat ze er ook echt vandoor; maar is wel weer makkelijk onder controle te krijgen.
Rodeo's heeft ze bij mij nog nooit gehouden onder het zadel, wel aan de longeerlijn. Ze is makkelijk te stallen en ze loopt zo achter mij de trailer in. Ze is nooit echt van streek geraakt en heeft nog nooit gesteigerd.
Wel ben ik heel benieuwd hoe ze op vreemd terrein is (lees; wedstrijdterrein) want daar zie ik dus heel erg tegen op. Juist omdat ze van niets schrikt. Op buitenrit met andere paarden is ze heel braaf, maar het kijkerige blijft erin.
Ze is héél aanhankelijk en een echte knuffel. Ze leert heel snel en als ze eenmaal haar aandacht bij mij heeft loopt ze de sterren van de hemel. Je moet haar echt rijden en zorgen dat ze zich niet verveeld, anders gaat ze zelf wat zoeken.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:24

Mijn paardje heeft ook twee kruinen en pas min of meer wel in de analyse van Linda Tellington Jones. Het is wel een heel emotioneel paard, kan snel van de kook raken, straffen heeft dan inderdaad geen enkele zin, maakt het alleen maar erger, maar ze kan ook mega cool zijn.
Die van mij maakt het helemaal bont, want die laat ook wel eens oogwit zien Haha! maar ze is zeker niet gevaarlijk hoor, heb het idee dat ze gewoon een wat kleiner oog heeft en dat je het wit daardoor snel ziet ofzo. Ze heeft gewoon een apart karakter, ik moet vaak lachen om dat maffe paard.
Ik zou d'r voor geen goud willen missen want het is echt een gouden dier Vork

En ik heb het idee dat ik juist een betere band met haar heb gekregen door dat emotionele karakter.

Ik zou zo weer gaan voor een paard met twee kruinen Vork

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:27

Timbers schreef:
Mijn paardje heeft ook twee kruinen en pas min of meer wel in de analyse van Linda Tellington Jones. Het is wel een heel emotioneel paard, kan snel van de kook raken, straffen heeft dan inderdaad geen enkele zin, maakt het alleen maar erger, maar ze kan ook mega cool zijn.
Die van mij maakt het helemaal bont, want die laat ook wel eens oogwit zien Haha! maar ze is zeker niet gevaarlijk hoor, heb het idee dat ze gewoon een wat kleiner oog heeft en dat je het wit daardoor snel ziet ofzo. Ze heeft gewoon een apart karakter, ik moet vaak lachen om dat maffe paard.
Ik zou d'r voor geen goud willen missen want het is echt een gouden dier Vork

En ik heb het idee dat ik juist een betere band met haar heb gekregen door dat emotionele karakter.

Ik zou zo weer gaan voor een paard met twee kruinen Vork

Ik heb ook zo'n merrie Clown o wé als je haar boos maakt *LOL* Dan is ze ook goed boos *LOL*

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:39

Ik hou wel van die aparte karakters!

Wel apart want haar moeder (heb mijn paard zelf gefokt Knipoog ) heeft maar een kruin en is inderdaad wel een stuk cooler in de kop te noemen en makkelijker in de omgang. Die laat ik met een gerust hart aan anderen over Knipoog

Timber (de merrie met de 2 kruinen) is wel een stuk opgeknapt van NH omgang, grondwerk a la klassieke dressuur en VD enzo. Ik kan haar zonder halster of wat dan ook meenemen over het erf. En ze is in andere dingen ook weer heel makkelijk qua omgang.

Wel grappig want ik ben nu klassieke dressuur aan het doen ook met rijden en ik merk dat ik haar nu veel sneller weer in complete ontspanning heb dan voorheen.
Ik moet gewoon goed scherp van geest blijven als ze in een emotionele bui is.

Het enige nadeel is dat als mevrouw heeft besloten dat er een tijger in de struik loert, of een krokodil in de sloot zit, dat dit heel moeilijk uit haar hoofd te krijgen is Clown

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:43

Ik heb ook wel eens iets gehoord over 2 kruinen dat die lastiger zijn enzo... Maar ik zie duidelijk dat jouw paard een doorlopende 2e kruin heeft en dat heeft weer een hele ander betekenis. Vraag me niet wat en of het klopt, maar dat heb ik gehoord.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:50

Ik heb een paard met 2 kruinen op de hals en daarvan herken ik veel in de eigenschappen eigenlijk.