jepsica schreef:Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress
(...)
Wat ik dus graag wil weten van de mensen die ook paarden met een dergelijke kruinencombinatie hebben, hoe het gedrag is?
of je het stukje van de 2 kruinen herkent en hoe zich dat uit...
Of dat het zich misschien helemaal niet uit.
Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.
Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..
Zoals je dit gedrag beschrijft klinkt het éxact als mijn paard (Tinker, merrie, we schatten haar op 11 jaar). Ik heb een foto opgezocht t is niet echt goed te zien eigenlijk, en ze heeft 1 kruin van ruim 5 cm lang. Het kernpunt zit zo'n 5 cm onder de ogen, en dan gaat hij gevederd omhoog tot iets boven de ogen, en dan hangt de voorpluk ervoor
Zal morgen eens IRL kijken 
Straffen werkt averechts, sowieso hoef je nooit te 'straffen' een lichte opmerking in een andere toon is voldoende om het paard volledig over de zeik te helpen.
Omhoog komen (en keihard rondjes draaien of ervandoor vliegen) tijdens het rijden doet ze alleen als ze in paniek raakt omdat ze mij niet begrijpt en ik houd haar tegen ipv los te laten. Sinds ik dat weet laat ik haar dus los en kalmeer met de stem.
Ze heeft bijna nog nooit gebokt. Echt steigeren doet ze ook niet, het omhoog komen betreft meestal een 30 tot 50 cm.
Trailer laden is heel moeilijk. Ik lier haar er compleet op, andere manier lukt niet. Ze loopt er meestal wel redelijk op, maar ze blijft niet altijd staan. Ook, als het haar eenmaal is gelukt om eraf te komen (wegens breken klip touw) dan ben je daarna erg lang bezig. Met het erop lieren is ze heel stoïcijns, trapt niet, maar stijgert af en toe.
Slecht te stallen is voor ons niet relevant, maar ik merk wel dat ze waarde hecht aan een bekend paard / terug zijn op haar eigen huis.
Ook heeft ze een probleem met afwijkingen in het normale patroon. Zoals vrachtwagens die 's avonds bieten komen laden met een kraan.
Maargoed, ik twijfel dus of mijn mening relevant is voor je. Ik zal morgen m'n paard eens goed bekijken

het is een uitdaging om de juist weg te zoeken met deze paarden en door dat zoeken leer je ontzettend veel.
dit is de foto van mijn merrie 

Dan is ze ook goed boos