Paard trapt, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sietske94

Re: Paard trapt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:06

Als ze je trapt, KEIhard trug trappen. mijn fjord neemt me helemaal in de maling hoor, dat komt omdat ik niet trug schop. sins donderdag heb ik een gat in me kop en nu durf ik wel trug te schoppen hoor!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:08

Ik ben het helemaal eens met Riant in alle opzichten.
jij bent de baas dus probeer dat ook te leren anders heb je straks niks meer te vertellen, Doe dingen met je paardje als je instructeur erbij is dat hij dan op de momenten dat het nodig is jou zegt dat je nu moet optreden misschien kom je dan over je angst heen hij is er dan bij en hij kan je zeggen wat je op die momenten moet doen, en dan heb je straks een super fijn paardje,

Succes er mee en je kunt het denk aan het plezier dat je eraan kan over houden door over je angst heen te komen. Knipoog Pling

dit kan er dus gebeuren wat sietske zegt, dan sta je straks een keer bij de dokter
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 24-12-07 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:09

oh dat is wel heel erg! ik ga proberen mijn angst te overwinnen! bedankt Lachen

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:09

aerdenhout1 schreef:
Gaat lekker met je paard he?? Eerst al het hoofdschudden en nu slaat ze ook al als je een been oppakt. Maar je hebt zo'n geweldige instructeur die er zo veel verstand van heeft?? Waarom laat je hem het je paard niet afleren. Ga er dan wel bij staan en vraag hoe hij het doet natuurlijk, anders heb je er zelf nog niets aan.

aerdenhout1@ zo halleluja zeg, doe even rustig. als je niet eens weet hoe dat meisje met der paard omgaat. misschien heeft ze een geweldig leuk paard en veel plezier der mee dus hou je mond der over.
misschien is jou band niet zo geweldig als die van hun!

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:13

ik ben donderdag met longeren keihard getrapt MIDDEN IN ME GEZICHT! ik weet nu wel hoe ik trug moet schoppen en slaan, dit pik ik niet nog is van der hoor.
had bijna me neus gebroken, en heb hersenschudding gehad, 7 hechtingen enzv enzv ..en niet eens trug geslagen! omdat ik niks kon doen. nou dan wordt je pas boos op je zelf als je later trug kijk, nu snap ik ook echt dat als myn paard trug ik 10x harder moet slaan, als ik die zweep had gehad. nou dan wis ik wel wat ik der mee deed toen.
dat had ze NOOIT mogen doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:13

Oh wat erg !! ja dan snap ik wel wat je had willen doen met die zweep.. ik zal haar ook gewoon (proberen) een klap of trap te geven als ze dat doet..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:15

belonen als ze niets doet, en negeren als ze trapt. dat heeft toch geen zin...

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:16

Ja gewoon doen hoor! Als je ze 1x goed heb aangepakt, zal ze dat van der leven niet meer vergeten! Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:16

ikenindi schreef:

dus jij zegt niet slaan of schop geven? de rest zegt van wel..

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:17

ikennidi@ hoebedoel je negeren als ze trapt?! Als ze raak trapt? wat doe je dan? NIKS?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:17

ikenindi schreef:

negeren als ze trapt? nou sorry hoor, maar ik zou hem echt op z'n flikker geven, even laten zien wie hier de leider is!
edit: met het belonen als ze niks doet ben ik het wel mee eens Lachen
Laatst bijgewerkt door Nannes op 24-12-07 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:18

Inderdaad! Knipoog

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:18

Ja de beste oplossing is inderdaad gewoon een trap terug geven. Dit gebeurd bij paarden onder elkaar ook. Ik heb het ook 1x met mijn paard gehad toen hij nog jong was. Zijn voet ging rakelings langs mijn hoofd. Toen heb ik hem 1 trap terug gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan. Hoe langer je wacht hoe erger t wordt. SUCCES

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:19

maar ik ben ook zo dom, als ze wil trappen spring ik opzij en doe ik het niet meer.. dat is heel erg stom van me.. ik ga het morgen proberen tot het lukt. maar is het ook zo dat als je het hoofd de kant een beetje op draait naar de kant van het been die je wil pakken, dat ze dan minder snel kunnen schoppen?

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:23

dat weet ik niet, mijn pony trapte om me echt te raken.

vuur in haar ogen, en angst in mijn ogen. ik vergeet het nooit meer. veel zeggen dat het ook wat met het weer te maken heeft dat is natuurlijk ook wel zo, ze worden helemaal gek als het vriest, maar ja als ie het al lang doet, moet je hem gewoon trug schoppen hoor meid! echt doen. kijk maar naar my ik had hem niet trug geschopt. en ze deed het nog steeds, gister verrandering in gekomen ( mijn instructrice heeft der gelongeerd en deed ze het weer toen ZO'N harde knal gegeven. dat vergeet ze niet zomaar. das maar goed ook want het moet der dan gewoon uit. )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:26

Okee.. ik ga het echt proberen..en ik zet mijn instructeur erbij, dan zorgt hij er wel voor dat ik haar een knal geef.. alleen ik ben dan zo bang dat ze bang voor mij gaat worden ofzo..

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:26

Heb je al eens gekeken wat ze doet als iemand haar voorbeen vasthoudt en jij bijvoorbeeld haar achterbenen borstelt?
Hoelang heb je dit paard? Kan het niet zijn dat er eens iets is gebeurd met haar bij bijv. vorige eigenaar ofzo.

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:27

die trap was goed raak van my, normaal krijg je 1verdoving voor je hoofd. (gat in hoofD) ik moes der dus 2. toen ze gingen hechten zagen ze me bot helemaal zitten en zat onder vuil, met andere woorden ze had door getrapt. hij zat ik beslist wat kneuzingen had bij me hoofd. heb nu een PAARS gezicht, en ik zweer het, ze moet het ook maar nog 1x doen! ...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:28

Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd..
ze is niet zo best behandeld bij haar vorige eigenaar..ik heb haar pas 2 maandjes..maar toen ze bij ons kwam, slecht verzorgd, mager, ze had verschrikkelijke jeuk van de eczeem (is niks aan gedaan).. ze was gewoon echt zielig, je kon haar ribben tellen en heeft bij mensen gewoont die niks van paarden afwisten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:28

Sietske94 schreef:
die trap was goed raak van my, normaal krijg je 1verdoving voor je hoofd. (gat in hoofD) ik moes der dus 2. toen ze gingen hechten zagen ze me bot helemaal zitten en zat onder vuil, met andere woorden ze had door getrapt. hij zat ik beslist wat kneuzingen had bij me hoofd. heb nu een PAARS gezicht, en ik zweer het, ze moet het ook maar nog 1x doen! ...

oh dat klinkt echt heeel erg pijnlijk! ik hoop maar dat ik streng durf te zijn

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:35

Sodeletuut schreef:
ze is niet zo best behandeld bij haar vorige eigenaar..ik heb haar pas 2 maandjes..maar toen ze bij ons kwam, slecht verzorgd, mager, ze had verschrikkelijke jeuk van de eczeem (is niks aan gedaan).. ze was gewoon echt zielig, je kon haar ribben tellen en heeft bij mensen gewoont die niks van paarden afwisten

Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Probeer vertrouwen te krijgen met heel veel geduld. Probeer anders rustig met een ros vanaf de hals naar achteren te werken en dan tot de kont ondertussen lekker kletsen tegen je paard (laat die achterbenen maar even zitten) als ze dan braaf is goed belonen (evt. snoepje geven) Zo kan je het iedere dag een beetje opbouwen en steeds een beetje verder gaan. En als ze dreigt met haar benen gelijk je stem verheffen met HEY!!!!!! Boos! Zet ze dan haar been weer neer dan belonen en gewoon weer verder gaan met poetsen.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar dit kan je misschien wat helpen meer vertrouwen te krijgen in je paard en over je angst heen te komen.

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:37

ik durfde het ook niet, geloof me maar het zal toch echt moeten als je pony blijft trappen, zo snel wordt die niet bang denk ik 9 van de 10 pony's proberen op te passen omdat ie een knal krijgt, je hoeft hem niet helemaal kapot te slaan ofzo, maar je moet der toch wel even laten zien van, hé, dat doen we niet hé?! ik ben hier de baas. Knipoog het komt allemaal wel goed hopelijk denk je niet dat je ook in het ziekenhuis komt te liggen! dat is niet zo hoor, maar je moet sterk zijn. voordat je wat breekt.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:39

hmm, je hebt een aardig groot probleem met je paard, doet ze dit ook als een ander (die niet bang voor haar is) haar hoeven uit wilt krabben?
Als ze het bij een ander niet doet, zou ik vragen of deze persoon jou daar mee wilt helpen.

ik denk dat je je paard gewoon op nieuw moet leren netjes voetje geven.
dus eerst het paard gewoon overal over het lijf aaien, (hou haar oren spel en gedrag in de gaten), dan ga je langzaam over haar kont aaien en langzaam langs haar been niet te lang ze moet het als prettig ervaren.. dit bouw je steeds meer uit... dus steeds 'sneller' naar haar achterbenen toe, en daar langs aaien... als di helemaal goed gaat langzaam voetje op tillen, gaat het goed belonen, neer zetten... dit bouw je uit tot hoeven uitkrabben.

Zorg dat je zelf vertrouwen uit straalt en dat je de leider bent, je zegt dat je haar niet druft te slaan als ze gericht naar je schopt, leer je zelf dan eens een flinke 'brul' aan, meestal zijn ze hier al snel van onder de indruk. en dan niet een kleine brul maar gewoon bam schrik daar maar is goed van.

daarna ga je gewoon weer verder met wat hier boven staat.

druf je nog wel uberhaubt hoeven uit te krabben bij paarden? zo nee oefen dit dan eerst met een paard wat het gewoon netjes doet, dit geeft jou weer zelf vertrouwen en dit kan je helpen.

zorg dat je met hoevenkrabben bij je paard zo staat dat je te alle tijden de ruimte hebt om weg te springen, als ze trapt moet je de snele reactie hebben dat je die 'brul' geeft en weg springt.

je paard loopt gewoon over je heen, en het is een jong dier als ik het begrijpt dus gaat steeds meer verzinnen want dit werkt immers ook bij jou, en zo wordt het steeds erger.

en nog een dingetje jij durft hem geen por/trap/klap te geven omdat je het zielig vind ???
gewoon doen, je moet voor de grap is kijken hoe hard paarden voor elkaar zijn, probeert een paard iets bij een paard wat hoger in de rang staat, gaan eerste oren in de nek, dan dreigend bijten/been optillen en wordt er door gegaan? dan vallen dr klappen, en moet je zeggen dat zijn geen zachte aaitjes.... mijn paard had er een gebrokenbeen op 3 plaatsen aan over gehouden.

heel veel suc6 en wees stoer!!! je kan het! laat je niet pesten door je eigen paard ze zal heus niet kwaad op je zijn omdat je haar een klap verkoopt, paarden willen graag weten waar ze aan toe zijn. dus voel je vooral niet schuldig als je haar een tik verkoopt.

o ja nog een, geeft ze een trap, en jij een brul of tik terug en ze slaat weer, jij dan ook gewoon weer een brul of klap, netzolang tot jij de laaste bent die er een gaf. ( niet door gaan tot levensgevaarlijke situaties natuurlijk) maar anders heeft je paard nog gewonnen.

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:40

wat Hippo zegt is natuurlijk ook een goede manier, misschien dat je daar mee kan gaan werken? maar als ze begint te trappen. De stem der streng op! en als ze door dramt een klap

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:44

Sodeletuut schreef:

ik lees dit nu net, als ik dit zo lees zou ik gaan voor het veel aanraken van je paard en langzaam langs haar lijft tegaan, jullie moeten vertrouwen winnen in elkaar... en laat iemand goed jou gedrag en houden in de gaten houden, jij geen vertrouwen in je paard het paard geen vertrouwen in jou, het zijn gevoels dieren ze kunnen jou lichaamstaal heel goed lezen en daar handelen ze naar. en jij haar niet vertrouwens zij jou niet vertrouwen dus 'weg met jou want je kan gevaar opleveren' ( dit niet heel letterlijk opnemen a.u.b.) en gaat ze slaan.

ook zou ik het dan bij de 'brul' houden.. denk dat je paard daar aardig van schrikt.. je kan dan altijd nog verder gaan door en tik te geven. wees wel consequent in alles anders weet je paard het ook niet meer.