Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:50

ikenindi schreef:
dorientjuh schreef:
Ik zal wel dom zijn (blondt) maar ik snap nog steeds niet waarom een luchtzuigband dan een oplossing biedt voor het paard. Clown

dat doet het niet. het is een oplossing voor de mens. om het geweten te sussen. het paard zou namelijk niet meer luchtzuigen (is niet waar, maar als we ons geweten er maar mee kunnen sussen)... ik vind het al een teken van dierenmishandeling dat het dier luchtzuigt... doet het paard omdat hij zich verveelt, omdat het zijn natuurlijk gedrag niet mag vertonen. bij alle landbouwhuisdieren moeten de 5 vrijheden worden nageleeft (waarvan 1 is: vrij om natuurlijk gedrag et kunnen vertonen). bij paarden die stil moeten staan in een stal is dat absoluut niet zo!

Ja Agnes, ik zie het al weer, wij zitten op één lijn! Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:13

Ik heb genoeg luchtzuigers meegemaakt, en idd nog nooit meegemaakt dat een luchtzuigband dit tegen hield. Scheve mond Het is onzin, en idd zielig voor het paard. Ik heb er niet zo'n last van als een paard lucht zuigt, lekker laten gaan. Dit werkt bovendien ook stressverminderend voor het paard, dus waarom zou je het dan tegen houden ? Verward Het enige wat een luchtzuigband doet is dat het de keel dicht snoert, maar als hij dan niet meer zou kunnen luchtzuigen kan hij dus ook geen adem meer halen. Dat keelgat moet natuurlijk wel open kunnen. Dus wat mij betreft kun je de luchtzuigband in de vuilnisbak gooien !! Ja

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:53

dorientjuh schreef:
Ja, maar dat is het doel van de band, dat het paard niet meer kan luchtzuigen. Maar dat betekent niet dat voor het paard de problemen zijn opgelost. Die zullen waarschijnlijk alleen maar erger worden omdat hem zijn enige oplossing voor zijn probleem wordt afgenomen. Je neemt dan dus het symptoom van het probleem weg, en niet de oorzaak. Dat lijkt mij geen goede oplossing. Lachen

Ja, maar dat paard ging dan niet meer luchtzuigen, die ging dan pas aandacht aan zijn speeltjes geven, als hij niet meer kon luchtzuigen Knipoog Dus dan ging hij zich alsnog minder vervelen door zijn speelbal etc... Dan zijn de problemen wel opgelost Lachen
Als hij vervolgens niets meer te doen zou hebben, als de band werkte, zou het geen oplossing zijn inderdaad. Maar nu was het dat wel degelijk. Maar het werkt niet bij ieder paard zo makkelijk.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:54

dorientjuh schreef:
Ja Apple, dat is waar van dat maagzuur te neutraliseren, maar dit hangt dan ook weer samen met dat het paard zijn natuurlijke gedrag niet kan uitvoeren --> steeds kleine beetjes ruwvoer eten, 24 uur lang. Maar goed dat je dat er nog even bij zegt, was ik inderdaad vergeten te melden.

Maar wat nou als je een paard hebt die dusdanig gewend is geraakt op aan luchtzuigen, dat dit paard dit zelfs op de wei de hele dag staat te doen, in plaats van te gaan staan eten, wat wel natuurlijk is?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:02

Nou als dit geen problemen geeft voor het paard, zou ik hem lekker laten luchtzuigen. En na laten kijken op een maagzweer.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:05

Nou mijn paard doet ook luchtzuigen.. gelukkig al wel minder dan 2 maanden terug.. maar in de wei doet hij het niet.. alleen als hij op stal staan..
heb 2x een hele dag gekeken(op een plekje waar hij mij niet kon zien maar ik hem wel Clown ) 1x zonder zuigband.. deed hij best vaak luchtzuigen, en 1x zuigband aan maar niet superstrak.. en heel die dag heeft hij het 1x ffe gedaan..
sindsdien heeft ie op stal wel zuigband aan, maar niet te strak.. en dat helpt goed

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:40

luchtzuigbanden mogen van mij op 1 grote hoop met een blik benzine erover en in de fik die handel
ze maskeren de problemen en lossen het dus niet op

soms, heel some (en ik bedoel dus echt zeldzaam ) kan een luchtzuigband een uitkomst zijn om symptoombestrijdng te doen als ene paard schadelijke gevolgen van het luchtzuigen ondervind

maar meestal doe je er beter aan om de leefomstandigheden te verbeteren en de voedings behoeftes van het dier beter tegemoet te komen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:49

Liseef schreef:
Ja, maar dat paard ging dan niet meer luchtzuigen, die ging dan pas aandacht aan zijn speeltjes geven, als hij niet meer kon luchtzuigen Knipoog Dus dan ging hij zich alsnog minder vervelen door zijn speelbal etc... Dan zijn de problemen wel opgelost Lachen

HO!!! STOP!!! HO!!! niks opgelost... t probleem is dat het paard geen natuurlijk egdrag kan vertonen. dat is de oorspronkelijke oorzaak. speeltjes lossen dat echt niet op!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:51

amber_steph schreef:
Nou mijn paard doet ook luchtzuigen.. gelukkig al wel minder dan 2 maanden terug.. maar in de wei doet hij het niet.. alleen als hij op stal staan..
heb 2x een hele dag gekeken(op een plekje waar hij mij niet kon zien maar ik hem wel Clown ) 1x zonder zuigband.. deed hij best vaak luchtzuigen, en 1x zuigband aan maar niet superstrak.. en heel die dag heeft hij het 1x ffe gedaan..
sindsdien heeft ie op stal wel zuigband aan, maar niet te strak.. en dat helpt goed

en nog snap je niet dat je paard dus beter af is in de wei?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:01

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:09

Misschien heb ik er over heen gelezen maar wat is nu juist de oorzaak van luchtzuigen? Die van mij wil de bak wel eens vastnemen na het eten. Ze heeft de mogelijk 24/24 buiten te lopen, heeft hier gezelschap lopen en komt genoeg om de graswei. Heeft ze deze gewoonte gewoon van vroeger of kan ik wel nog oplossingen bieden? Want weet eerlijk gezegd niet wat we haar nog meer kunnen geven als afleiding.

Dus iemand tips?

Touchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:28

Ook mijn pony zuigt lucht. Ik heb hem sinds hij 3 is, nu 4jaar, en hij doet het al vanaf het begin. Het doet het in de wei en op stal. Hij gaat elke dag een paar uur naar buiten, afhankelijk van het weer. Hij heeft van alles in de stal; een jollybal, een likit-ding, een himalaya liksteen, lege flesjes aan een touwtje etc. Hij krijgt 4x per dag een grote bult met hooi, zodat hij de hele dag kan eten. En hij heeft stro in de stal, waar hij ook nog wel wat aan knabbelt.
Ik heb hem ook een zuigband om en voor hem vind ik het beter. Zonder band staat hij vaak lucht te zuigen en krijgt hij sneller koliek.
Mijn pony is ook heel gevoelig op zijn buik. Met poetsen, opzadelen, dekens om en af doen, maar ook met rijden.
Bij mijn pony is het lucht zuigen waarschijnlijk nu een gewoonte. Maar toch ook wel een beetje stress. Want als ik zijn witte voetjes heb gewassen en ik ga hem in de stal invlechten, gaat hij ook heel erg luchtzuigen. Dan weet hij dus al dat we weer op concour gaan. Hij is altijd zenuwachtig voor de wedstrijden, dat merk ik aan alles.
Wat zou ik daar dan aan kunnen doen?
Is er iets dat je het paard kan geven als die door stress gaat luchtzuigen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:43

Luchtzuigers zijn de junks onder de paarden. Iedere keer als ze lucht zuigen krijgen ze een shot endorfines en daardoor gaan ze zich happy voelen. Als een paard zichzelf eenmaal het luchtzuigen heeft aangeleerd zal hij dat waarschijnlijk nooit meer afleren. Het kan wel sterk verminderen met een goede huisvesting (veel buiten), goede voeding (veel ruwvoer) en eventueel supplementen voor de maag.
Een paard met een luchtzuigband om zetten is hetzelfde als een roker een pakje sigaretten voor zijn neus leggen en vervolgens zijn armen vastbinden.

Ik denk ook dat veel mensen de zaak omdraaien. Het paard heeft al last van zijn buik (maag, darmen...dus grotere kans op koliek) en gaat om van het onaangename gevoel af te komen luchtzuigen i.p.v andersom.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen met een luchtzuiger hun paard hebben laten controleren op maagzweren.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:09

Hoe zouden ze dan kunnen testen of je paard een maagzweer heeft? Daar ben ik wel benieuwd naar!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 12:27

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:29

ikenindi schreef:
HO!!! STOP!!! HO!!! niks opgelost... t probleem is dat het paard geen natuurlijk egdrag kan vertonen. dat is de oorspronkelijke oorzaak. speeltjes lossen dat echt niet op!

Eh... Sorry, maar dit was dus ook helemaal niet waar we het over hadden. Zo'n beest zuigt lucht uit verveling. Speeltjes kunnen dit oplossen, maar sommige paarden laten zonder band hun speeltjes liggen. Als ze dan een band krijgen, en zich wel met hun speeltjes bezig gaan houden vervelen ze zich niet meer, terwijl ze ook niet meer luchtzuigen. Hier ging het om Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 12:31

Touchie schreef:
Ook mijn pony zuigt lucht. Ik heb hem sinds hij 3 is, nu 4jaar, en hij doet het al vanaf het begin. Het doet het in de wei en op stal. Hij gaat elke dag een paar uur naar buiten, afhankelijk van het weer. Hij heeft van alles in de stal; een jollybal, een likit-ding, een himalaya liksteen, lege flesjes aan een touwtje etc. Hij krijgt 4x per dag een grote bult met hooi, zodat hij de hele dag kan eten. En hij heeft stro in de stal, waar hij ook nog wel wat aan knabbelt.
Ik heb hem ook een zuigband om en voor hem vind ik het beter. Zonder band staat hij vaak lucht te zuigen en krijgt hij sneller koliek.
Mijn pony is ook heel gevoelig op zijn buik. Met poetsen, opzadelen, dekens om en af doen, maar ook met rijden.
Bij mijn pony is het lucht zuigen waarschijnlijk nu een gewoonte. Maar toch ook wel een beetje stress. Want als ik zijn witte voetjes heb gewassen en ik ga hem in de stal invlechten, gaat hij ook heel erg luchtzuigen. Dan weet hij dus al dat we weer op concour gaan. Hij is altijd zenuwachtig voor de wedstrijden, dat merk ik aan alles.
Wat zou ik daar dan aan kunnen doen?
Is er iets dat je het paard kan geven als die door stress gaat luchtzuigen?

Ten eerste: vind je paard het wel leuk om op wedstrijd te gaan? Zoals ik het hoor van jou is het veel te stressvol voor hem. Als je duidelijk merkt dat jouw paard het niet leuk vindt, dan zou ik er niet mee op wedstrijd gaan. Ten tweede is een paar uur naar buiten veeeeeeeeeeeeel te weinig voor een paard, zeker voor zo'n jong dier. Hoeveel krachtvoer krijgt je paard? Gevoeligheid op de buik lijkt mij een aanwijzing voor een maagzweer, dus ik zou hem daarop laten nakijken. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:56

Ik vind het super dat je dat nou eindelijk wordt geleerd op school.
Alleen jammer dat de DA nog geen vervangende term voor 'stalondeugden' heeft gevonden, aangezien het dus helemaal geen ondeugden zijn.
Maar jullie noemen het coping? Bij ons op school werd het stereotype gedrag genoemd, maar ongeveer eenzelfde uitleg. Zelf heb ik pas ook een topic geopend 'stalondeugden vs. stereotype gedrag'.

Ja, ik vind het ook zielig en zal dit topic eens aan mijn instructrice laten lezen, zodat 1 van de paarden op stal misschien ook die K-band eigenlijk af mag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:00

Toch heb ik een jonge pony gekend (jaarling) die in een groot natuurgebied stond, met een groep jonge paarden, kwam niet of nauwelijks in de hand, en toch is ie gaan zuigen. Het is dus lang niet altijd een teken van verveling. Daarbij blijf ik erbij dat er paarden zijn die gevoeliger voor koliek kunnen zijn door het luchtzuigen, om de doodsimpele reden dat ik er 1 gekend heb. Die zoog als veulen al bij aankoop. Is dus niet de schuld van de eigenaar, die er nu een band om heeft zitten om koliek te voorkomen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:22

stef schreef:
Toch heb ik een jonge pony gekend (jaarling) die in een groot natuurgebied stond, met een groep jonge paarden, kwam niet of nauwelijks in de hand, en toch is ie gaan zuigen. Het is dus lang niet altijd een teken van verveling. Daarbij blijf ik erbij dat er paarden zijn die gevoeliger voor koliek kunnen zijn door het luchtzuigen, om de doodsimpele reden dat ik er 1 gekend heb. Die zoog als veulen al bij aankoop. Is dus niet de schuld van de eigenaar, die er nu een band om heeft zitten om koliek te voorkomen

Maar dat is ook nergens gezegd. Lachen Het komt namelijk veel voor bij stressgevoelige paarden, vaak na een traumatische ervaring, zoals het abrupt spenen van een veulen en ineens in een nieuwe omgeving met nieuwe paarden te worden gegooid, zoals dat misschien wel is gebeurd bij die jaarling.

Ik heb de docente gemaild, met de vraag om het betreffende onderzoek en of ze zich, mocht ze tijd hebben, zou willen mengen in deze discussie. Maar ze leest niet zo vaak haar mail, dus ik heb geen idee of, en zo ja, wanneer ze zal antwoorden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:23

Judje schreef:
Ik vind het super dat je dat nou eindelijk wordt geleerd op school.
Alleen jammer dat de DA nog geen vervangende term voor 'stalondeugden' heeft gevonden, aangezien het dus helemaal geen ondeugden zijn.Maar jullie noemen het coping? Bij ons op school werd het stereotype gedrag genoemd, maar ongeveer eenzelfde uitleg. Zelf heb ik pas ook een topic geopend 'stalondeugden vs. stereotype gedrag'.

Ja, ik vind het ook zielig en zal dit topic eens aan mijn instructrice laten lezen, zodat 1 van de paarden op stal misschien ook die K-band eigenlijk af mag.

Nou ik noem het nou vooral op bokt 'stalondeugden', omdat het onder die naam bekend staat. Maar de docent heeft heel duidelijk gemaakt dat dit niets met ondeugden te maken heeft. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:25

Gelukkig maar. Eigenlijk moeten we er anders maar een nieuwe term voor maken zodat ook op bokt voor iedereen duidelijk wordt dat stalondeugden toch een hele verkeerde term is!

Misschien kunnen we dat ook wel verzinnen in dit topic?
Ideetje, heel simpel: Stress-gedrag

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:31

ikenindi schreef:
Liseef schreef:

Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Ook paarden die, nadat ze luchtzuigen hebben ontwikkeld, 24/7 op de wei worden gegooid en prima natuurlijk gedrag kunnen vertonen kunnen door blijven gaan met luchtzuigen, uit gewoonte.
Ondertussen gaat het hele gebit naar de klote, en dan heb ik het nog niet over het feit dat sommige paarden blijkbaar (daar is dus nog discussie over) gevoeliger worden voor koliek. Als die luchtzuigband ervoor zorgt dat de gewoonte doorbroken kan worden, en het paard op zn 20ste nog fatsoenlijke voortanden heeft, dan zou ik het wel weten..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:09

ook op de wei kan een paard zuigen, en een echte zuiger doet dat ook gewoon.
Tja, vroeger bij de hackney's werd er gewoon stroom op tralies gezet, niks geen banden, gewoon stroom... Tot de eigenaar tijdens voeren een keer de stroom er vergat af te zetten en het beestje dus een oplawaai kreeg omdat ie wilde eten....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 15:32

Ecudes schreef:
Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Ook paarden die, nadat ze luchtzuigen hebben ontwikkeld, 24/7 op de wei worden gegooid en prima natuurlijk gedrag kunnen vertonen kunnen door blijven gaan met luchtzuigen, uit gewoonte.
Ondertussen gaat het hele gebit naar de stinkmodder, en dan heb ik het nog niet over het feit dat sommige paarden blijkbaar (daar is dus nog discussie over) gevoeliger worden voor koliek. Als die luchtzuigband ervoor zorgt dat de gewoonte doorbroken kan worden, en het paard op zn 20ste nog fatsoenlijke voortanden heeft, dan zou ik het wel weten..

Mag ik even vragen waarom je het zo belangrijk vindt dat een paard voortanden heeft? Want alleen die gaan eraan, dus niet het hele gebit, en bovendien kunnen paarden gemakkelijk eten en drinken zonder voortanden. Lachen