Touchie schreef:Ook mijn pony zuigt lucht. Ik heb hem sinds hij 3 is, nu 4jaar, en hij doet het al vanaf het begin. Het doet het in de wei en op stal. Hij gaat elke dag een paar uur naar buiten, afhankelijk van het weer. Hij heeft van alles in de stal; een jollybal, een likit-ding, een himalaya liksteen, lege flesjes aan een touwtje etc. Hij krijgt 4x per dag een grote bult met hooi, zodat hij de hele dag kan eten. En hij heeft stro in de stal, waar hij ook nog wel wat aan knabbelt.
Ik heb hem ook een zuigband om en voor hem vind ik het beter. Zonder band staat hij vaak lucht te zuigen en krijgt hij sneller koliek.
Mijn pony is ook heel gevoelig op zijn buik. Met poetsen, opzadelen, dekens om en af doen, maar ook met rijden.
Bij mijn pony is het lucht zuigen waarschijnlijk nu een gewoonte. Maar toch ook wel een beetje stress. Want als ik zijn witte voetjes heb gewassen en ik ga hem in de stal invlechten, gaat hij ook heel erg luchtzuigen. Dan weet hij dus al dat we weer op concour gaan. Hij is altijd zenuwachtig voor de wedstrijden, dat merk ik aan alles.
Wat zou ik daar dan aan kunnen doen?
Is er iets dat je het paard kan geven als die door stress gaat luchtzuigen?
Ten eerste: vind je paard het wel leuk om op wedstrijd te gaan? Zoals ik het hoor van jou is het veel te stressvol voor hem. Als je duidelijk merkt dat jouw paard het niet leuk vindt, dan zou ik er niet mee op wedstrijd gaan. Ten tweede is een paar uur naar buiten veeeeeeeeeeeeel te weinig voor een paard, zeker voor zo'n jong dier. Hoeveel krachtvoer krijgt je paard? Gevoeligheid op de buik lijkt mij een aanwijzing voor een maagzweer, dus ik zou hem daarop laten nakijken.