stalondeugden vs. stereotype gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: stalondeugden vs. stereotype gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:58

Judje schreef:
Hoe denken jullie dan over het gebruik van de term 'stalondeugden'?
Om er maar even een discussievraagje aan toe te voegen.

Tja, het is ongewenst gedrag natuurlijk dus in zekere zin is die term correct Lachen

Ik vind het wel jammer dat er gelijk een etiket op een paard wordt geplakt als zijnde minderwaardig. Een beeldschone getalenteerde luchtzuiger zou minder waard zijn dan een niet-luchtzuigend recreatiepaard. Dat gaat er bij mij dus gewoon niet in. Het is niet schadelijk voor het paard, dus waarom minder waard? Omdat het een irritant gezicht is als je er de hele dag op gaat staan kijken? Clown

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 02:36

stalondeugden geven vooral aan dat een paard iets doet wat de mens niet wil Haha!

Helaas word veel van dit gedrag vaak veroorzaakt door, door de mens aangerichte zaken... verveling, verkeerd voer, te weinig beweging e.d.
Maar dat hoeft niet altijd, sommige paarden zijn echte binnenvetters en stresskippen, die hebben er meer neiging toe.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:31

Een van mij dreeg te gaan doen heb ik hem en luchtzuigband omgedaan. Een half jaartje daarna af en toen was er niks meer aan de hand. Gelukkig. want volgens mij is het ook best zeldzaam..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:57

Ik snap jullie uitleg, maar het is toch geen ondeugd?
Als ik denk aan ondeugendheid denk ik aan jonge dieren en mensen (o.a.) die dingen doen waarvan ze weten dat het niet mag, maar het toch doen.
(zoals van het weekend dat mijn vriend bij mijn paard even stront uit de stal aan het halen is, Z stond op stal en meneer loopt zo naar het gras toe).

Omdat paarden het niet voor hun lol doen, maar om stress te verminderen vind ik persoonlijk niet dat je kan spreken van een ondeugd en vind ik de term misleidend, omdat alsnog een deel van de paardenhouders het zien als ondeugd en niet doorhebben dat het een stress-verminderend-redmiddel is voor het paard.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:33

Als een paard de hele dag op stal staat en er dan 1 of 2 keer op een dag eruit mag is dat best saai voor een paard want zo'n box is niet zo heel interesant, dan gaan ze dingen bedenken om de tijd sneller voorbij te laten gaan. want volgens mij hebben luchtzuigende paarden in de wei daar niet zo heel veel last van (of zit ik nu fout?)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:31

De meeste paarden die veel buiten gehouden worden met soortgenootjes vertonen vrij weinig dergelijk gedrag.
Soms als ze pijn hebben kunnen ze het gaan doen, maar als je dat als eigenaar snel genoeg door hebt en de DA de pijn redelijk snel weg kan krijgen is het voor deze paarden vaak tijdelijk.
Een ander deel van de paarden heeft het ontwikkeld op een andere locatie en komt gewoon niet van zijn 'junk-gedrag' af en verder heb je natuurlijk nog allerlei uitzonderingen van oorzaken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:07

Urielle schreef:
Judje schreef:
Hoe denken jullie dan over het gebruik van de term 'stalondeugden'?
Om er maar even een discussievraagje aan toe te voegen.

Tja, het is ongewenst gedrag natuurlijk dus in zekere zin is die term correct Lachen

Ik vind het wel jammer dat er gelijk een etiket op een paard wordt geplakt als zijnde minderwaardig. Een beeldschone getalenteerde luchtzuiger zou minder waard zijn dan een niet-luchtzuigend recreatiepaard. Dat gaat er bij mij dus gewoon niet in. Het is niet schadelijk voor het paard, dus waarom minder waard? Omdat het een irritant gezicht is als je er de hele dag op gaat staan kijken? Clown

bingo... hier stoor ik mij dus ook rot aan. stel ik wil mijn merrie ooit verkopen,dan zal ik er een stuk minder voor krijgen puur door het luchtzuigen. echt belachelijk.
zelf zou ik trouwens zonder problemen een luchtzuiger kopen, mits er geen gezondheids problemen zijn op dat moment ervan/erdoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:16

MalouR schreef:
Als een paard de hele dag op stal staat en er dan 1 of 2 keer op een dag eruit mag is dat best saai voor een paard want zo'n box is niet zo heel interesant, dan gaan ze dingen bedenken om de tijd sneller voorbij te laten gaan. want volgens mij hebben luchtzuigende paarden in de wei daar niet zo heel veel last van (of zit ik nu fout?)

Daar zit jij fout mee Lachen
Er zijn zelfs paarden die het zichzelf op de wei aanleren.
Stress hoeft niet van de stal afkomstig te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:26

Ik vind ondeugd een beetje een verkeerd woord.

Hier is een merrie van 16 op stal gekomen. Ze zuigt erg lucht, kan niet vast staan en heeft een gigantische inkeping op haar hoofd en is op de koop toe graat mager. Ze heeft scheef afgesleten tanden, maar de eigenaar doet er geen zak aan, zeker te duur. Ik denk dat dit paard (engels volbloed) een niet zo mooi leventje heeft gehad en daarom een bepaald soort gedrag heeft ontwikkeld. Het is een enorme lieverd en ik heb zo met haar te doen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:38

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Urriel.

Een van onze paarden weeft.
Ik vind het een vreselijk irritant gezicht maar zij vind ons waarschijnlijk heel irritant Cool

Ze doet het vooral als er veel mensen op stal zijn of als haar vriendinnetje niet naast haar staat.

Het is ook een extreem gevoelige merrie. Snel van slag en toen ze uit het land kwam als 2,5 jarige, bijna niet te hanteren.
Na veel oefening en geduld konden we haar normaal uit de stal halen en naar het land brengen.
Je moet haar met page toiletpapier poetsen, volgens haar amazone Haha! Anders is mevrouw gepikeerd.

Als enter/twenter heeft ze altijd in de kudde gelopen maar daar was het ook al een vreemd beestje, niet te krijgen als er bekapt oid moest worden.

Ze wordt nu gereden door iemand die heel erg goed met haar omgaat. Ze laat haar alles meemaken en laat haar zien dat een jas over je rug echt niet weggaat als je heel debiel gaat doen. Pas als je weer rustig bent, wordt de jas van je rug gehaald.
Eerst kon de jas niet uitgetrokken worden op het paard. Nu kan de jas wel over haar hoofd heen en dan stapt ze gewoon weg.

Ze is een super springer en zou nooit stoppen. Maar ook bijna niet te regelen voor de sprong. Dressuur is helemaal een ramp. Hoewel dat al weer veel beter gaat de laatste tijd.

Ik hoop dat het gecompliceerde karakter een beetje naar voren gekomen is in mijn verhaal. Ze komt zoveel mogelijk naar buiten (zomers de hele dag in het land, 's winters zoveel mogelijk in de (binnen-)bak.

Ik denk dat haar gedrag voortkomt uit frustraties en soms kunnen we deze frustraties niet wegnemen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:44

Judje schreef:
In meerdere topics hoor ik mensen over stalondeugden.
Alleen van deze term krijg ik al de kriebels!

Stalondeugden zijn imo namelijk helemaal GEEN ondeugden, maar vormen van stereotype gedrag.
Stereotype gedrag is dat een dier de stress (bij paarden vaak veroorzaakt door de omgeving 'stal') niet meer aan kan en hij of zij zichzelf gaat verdoven door steeds hetzelfde te doen.

Wat vinden jullie hiervan? En vertoont 1 (of misschien wel meerdere) van jullie paarden ook dergelijk gedrag?

allereerst ben ik het roerend met je eens, echter, zo zijn er meer termen waarmee rondgestrooid wordt die ik inmiddels niet meer kan en wil horen... ('aan de teugel' is er zo één, althans, in de meeste zinsverbanden)

een ondeugd (in de zin van ondeugend) wil ik een 'stalondeugd' zowiezo niet noemen. eigenlijk zegt de naam al genoeg, en terecht. dergelijk gedrag is nl alleen te zien bij paarden die lijden onder stress. dat kan zijn door op stal staan, maar je ziet het ook wel bij paarden die alleen in wei of paddock staan. stress kan door meerdere factoren veroorzaakt worden, denk aan angst, pijn. de stal is in héél veel gevallen reden tot stress, (mentaal en/of fysiek ongemak), maar lang niet in alle. ieder paard heeft zo zijn behoeften, helaas faalt de mens nogal eens bij het tegemoet komen aan deze behoeften.

vrij zeker mag denk ik gesteld worden, dat een paard met een 'stalondeugd' (ook al is het in de wei), niet in orde is of was. eenmaal aangeleerd gedrag is er niet zomaar meer uit, zelfs een volledig 'opgeknapt' paard kan een stalondeugd een leven lang meedragen. imo is het ontwikkelen van stereotiep gedrag, of een stalondeugd, een flinke alarmbel naar de (voormalige)eigenaar.

gelukkig kan ik met een gerust hart antwoorden: geen van mijn dieren vertoont dergelijk gedrag, of geeft op andere manier blijk van stress. mijn dieren lopen alledrie 24/7 in kuddeverband op een GROOT weiland. en dat is imo wat een paard in zijn 'vrije tijd' hoort te doen. overigens hou ik er ook tijdens 'het werk' en in de dagelijkse omgang (alsook in het dieet) rekening mee dat het PAARDEN zijn, geen hobbyspeelgoed of apparaat om prijzen mee te winnen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:43

@merrieveulen, een mooi verhaal waar ik mij volledig in kan vinden.

En ook de term aan de teugel kan ik bijna niet meer horen, ik word er echt moe van.
En niet alleen daarvan, ik ken (helaas Verdrietig ) genoeg ruiters en amazones die zo straffend met hun paarden omgaan. Die beesten horen het alleen maar wanneer ze het niet goed doen en wanneer ze het wel goed ding merken ze niks aan hun ruiter of amazone...
Zo sneu! Zelf heb ik mij iets aangeleerd waar ik nu heel erg veel profijt van heb nou ik 2 jonge paarden aan huis heb staan. Ik vervolg elk commando bij luisteren met een beloning! En dat echt ELK commando. Dus elke keer, terug, stap, ho, noem maar op. Bij het binnen en buiten zetten, bij het voeren, uitmesten, trianing gewoon ALTIJD.
Ik merk dan ook gelukkig dat ze blij zijn dat ze voor me mogen werken (al is het bij de jongste alleen nog maar wandelen). De werkwilligheid straalt er vanaf. Haha!
Mijn paarden vertonen gelukkig ook geen stereotype gedrag, ze staan ook zoveel mogelijk samen buiten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:38

ik zou het ook stereotype gedrag noemen, omdat ondeugd negatief klinkt terwijl het vaak een uitweg is die paarden in een stresssituatie, veroorzaakt door de mens, zoekt ( of door pijn dus) Idd gaat dergelijk gedrag er vaak niet meer uit als het eenmaal is ontstaan, ook niet als het paard het daarna goed krijgt, Maar dan is het evengoed geen ondeugd. Eerder een gewoonte.
Gelukkig hebben mijn paardjes ook geen stereotypegedrag. Die staan overigens ook 24-7 buiten (met schuilstal) in een grote wei en hebben dus altijd wel wat te doen. De shetten heb ik jong gekregen , dus die hebben nog geen tijd gehad om dergelijk gedrag te ontwikkelen en de haf heeft , voordat hij hier was, altijd op een enorme plak grond in een kudde gestaan...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:06

precies, zo werk ik ook. alles wat ik fijn of goed vind beloon ik, alles wat voldoende of meer wordt uitgevoerd wordt beloond (hoe beter iets wordt uitgevoerd hoe sterker er wordt beloond). wat niet goed wordt uitgevoerd of wat ik niet leuk vind negeer ik gewoon. gedrag wat niets oplevert houdt meestal al snel op, en dan gaan ze weer op zoek naar iets wat wél wat oplevert. heerlijk om mee te werken en ook leuk om te zien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:10

Judje schreef:
Ik snap jullie uitleg, maar het is toch geen ondeugd?
Als ik denk aan ondeugendheid denk ik aan jonge dieren en mensen (o.a.) die dingen doen waarvan ze weten dat het niet mag, maar het toch doen.
(zoals van het weekend dat mijn vriend bij mijn paard even stront uit de stal aan het halen is, Z stond op stal en meneer loopt zo naar het gras toe).

Omdat paarden het niet voor hun lol doen, maar om stress te verminderen vind ik persoonlijk niet dat je kan spreken van een ondeugd en vind ik de term misleidend, omdat alsnog een deel van de paardenhouders het zien als ondeugd en niet doorhebben dat het een stress-verminderend-redmiddel is voor het paard.

dit is niet helemaal waar wat je zegt. als je in de vandal opzoekt wat er onder ondeugd staat zie je:

on·deugd1 (de ~ (m.))
1 deugniet

on·deugd2 (de ~)
1 morele slechtheid => feil, tekort, zwakheid

on·deug·de·lijk (bn.)
1 van slechte kwaliteit <=> deugdelijk

het is idd een `tekort` of `zwakheid` maar niet van het paard, maar van de eigenaar...

i.m.o. is het altijd de eigenaar zijn schuld. helaas kan het niet bij een andere eigenaar gelijk verdwijnen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:15

Moet er echt over de term 'ondeugd' discussie gevoerd worden? 't is gewoon verouderd, meer is daar toch niet over te zeggen. Gekozen om ooit iets te omschrijven wat toen niet begrepen werd, en nu wel. Stereotiep gedrag dus, en dat komt voort uit een niet-paardgerichte manier van paardenhouderij. En gezien het mensen zijn die paarden houden ligt de oorzaak (en de oplossing) inderdaad bij mensen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:18

soms vragen we teveel van paarden,niet ieder paard is een bonfire of een okidiki,we leggen vaak de lat te hoog..letterlijk en figuurlijk.
En dan natuurlijk een paard in onnatuurlijke omstandigheden houden,24 uur op stal zonder voldoende ruwvoer want daar krijgen ze z'on lelijke dikke buik van,die met springen in de weg zit...Ik vind het niet zo gek dat ze gestresst raken en allerlei rare dingen gaan doen om de dag door te komen......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:19

Bandida schreef:
Moet er echt over de term 'ondeugd' discussie gevoerd worden? 't is gewoon verouderd, meer is daar toch niet over te zeggen. Gekozen om ooit iets te omschrijven wat toen niet begrepen werd, en nu wel. Stereotiep gedrag dus, en dat komt voort uit een niet-paardgerichte manier van paardenhouderij. En gezien het mensen zijn die paarden houden ligt de oorzaak (en de oplossing) inderdaad bij mensen.

kort maar krachtig, en oh zo duidelijk! ik vind het ook pijnlijk om te zien hoe sommige paarden moeten worden overgehaald (of erger nog: gedwongen) om bepaalde dingen te doen. bij sommige paarden is het zó duidelijk dat ze beter niet urenlang op stal staan, maar de eigenaar doet er vaak niets aan. dat vind ik erg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:28

Er is inderdaad veel meer stereotiep gedrag dan alleen de stalondeugden als weven, kribbebijten/houteten en luchtzuigen.
Rondjes lopen op stal, gaan dringen voor het hek, tegen de wanden slaan, voernijd, heen en weer lopen langs de draden buiten.

Vaak veroorzaakt voor stress en aangevuld met een portie verveling bij stalpaarden die verder rustig zijn.

Mijn pony kon erg onrustig zijn op stal, mijn nieuwe paard is een kribbebijter en vreet hout waar ze kan en is daarnaast vaak erg onrustig op stal als ze alleen staat. Toen ze hier net kwam sloeg ze ook tegen de wanden (nu niet meer, zoekt alleen soms nog steun tegen de wanden en leunt er dan tegen en trekt haar achterbeen dan wat op) en op haar vorige stal had ze erge voernijd. (gezien bij bezichtiging) en dat is nu ook over. Ze was jarenlang een stalpaard op grote pensionstallen in de randstad, dat maar weinig buiten kwam met andere paarden.
Het hout eten van mijn paard gaat er niet meer uit helaas. Probeer het vastpakken van hout en andere dingen als ze vaststaat wel te voorkomen en te corrigeren en haar te belonen als ze rustig staat.

Bij mij staat ze samen met de 2 ruinen zoveel mogelijk dag en nacht buiten. 's nachts meestal in paddock met schuilstal en eventueel de bak erbij, overdag zolang het land het toelaat zo veel mogelijk op het gras voor de afwisseling en de ruimte.
Alleen bij erg nat weer en natte bodem staan ze 's nachts op stal, waar ze gewoon over de afscheiding heen kunnen kriebelen.
Merk dat ze nu veel rustiger zijn op stal nu ze niet meer uit elkaar gehaald worden in 2 verschillende groepjes. Vooral mijn pony staat nu rustig hooi te eten en naar buiten voor zich uit te staren en gaat af en toe buurten met de 2 andere paarden, terwijl hij voorheen wel rondjes ging lopen, veel poepen en schrapen. Ook de andere 2 paarden zijn rustiger. Geen gehinnik meer, want ze staan allemaal bij elkaar.

Je probeert de omstandigheden zo goed mogelijk te maken zodat ze zo min mogelijk last hebben van stress of verveling, maar ben bang dat bepaalde aangeleerde stereotiepen er niet echt meer uit zullen gaan. Helaas...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:45

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:45

Goed artikeltje, dat zou wel wat meer aandacht mogen krijgen op Bokt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:06

Vlinder32 schreef:
mensen lees aub volgende link eens, een goed begin voor 2008 !
http://www.levendehave.nl/magazine/paard-de-wei

Slapen

Mijn paard staat van 9 tot 6 op de wei op de paaltjes lucht te zuigen.
Kwam binnen als 2,5-jarige, had nog niks anders gezien dan de wei en zijn tanden waren afgesleten van het luchtzuigen.
Maar het is allemaal de schuld van de eigenaar hoor Doei, doei

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:30

Urielle schreef:
Maar het is allemaal de schuld van de eigenaar hoor Doei, doei

Ja, het is gedrag dat niet voorkomt bij paarden die nooit (of heel beperkt) met mensen in contact komen. Het ontstaan van die problemen ligt dus wel deglijk aan ons, de paardenhouders.
Gelieve nu niet kwaad te worden, dit is geenszins persoonlijk, ik doe mijn best in algemen termen te spreken.

In het artikel wordt duidelijk en in leesbare taal uitgelegd dat het om complexe gedragsproblemen gaat die een hele hoop oorzaken kunnen hebben. Als je die naloopt, zorgt dat aan de basisbehoeften voor een normaal paardenleven voldaan zijn, en vervolgens vaststelt dat je paard nog steeds stereotiep gedrag vertoont, heb je misschien wel te maken met een dier dat ondertussen aangeleerd gedrag vertoont en dus niet spontaan zal ophouden.

Over jonge paarden staat er bijvoorbeeld dit (@ urielle, waarmee ik dus niet wil zeggen dat dat de oorzaak is bij jouw jong paard hoor):
’’Stalondeugden’’ ontstaan vaak op jonge leeftijd (tussen de vijf en vijftien maanden). Het toedienen van geconcentreerd voedsel voor en na het spenen verviervoudigt de kans op kribbenbijten, aldus Frank Ődberg, hoogleraar ethologie en dierenwelzijn aan de Universiteit van Gent.
Wie weet dat soort dingen? Het geven van veulenbrok aan hele jonge veulens wordt perfect normaal gevonden, en door sommige fokkers zelfs als noodzakelijk gezien.

Als je het artikel volledig doorleest zal je ook lezen dat gebrek aan kennis over de oorzaken en hoe het te voorkomen bij de eigenaars zowat het grootste probleem is, en dat is nu precies iets wat je iemand persoonlijk niet kan verwijten. Wel dat iemand niet bereid is om bij te leren (vind ik toch).

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:35

Ook mijn voormalige pony deed veel kribbebijten. Toen we hem kochten als 5 jarige had die nauwelijks boven tanden, was gewoon zeer triest om te zien.
Hij kwam van een springstal af, waar ze 1 maal per dag naar buiten kwamen op te rijden meer niet.

Bij ons kreeg die genoeg afwisseling, ook hebben we hem spul van de dokter gegeven voor een maagzweer. Het is toen stukken minder geworden maar hij is het altijd blijven doen.

Urielle, met de verkoop van mijn pony deden veel mensen moeilijk over de prijs etc. en gewoon het feit dat die een zuigertje was.

Ik zelf zie het ook niet als een ondeugd, het irriteerde me soms wel eens maar ach het dier kan er niks aan doen. De stress die hij voorheen heeft gehad dat is de oorzaak en hij is er helaas verslaafd aan geraakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:40

Bandida schreef:
Over jonge paarden staat er bijvoorbeeld dit (@ urielle, waarmee ik dus niet wil zeggen dat dat de oorzaak is bij jouw jong paard hoor):
’’Stalondeugden’’ ontstaan vaak op jonge leeftijd (tussen de vijf en vijftien maanden). Het toedienen van geconcentreerd voedsel voor en na het spenen verviervoudigt de kans op kribbenbijten, aldus Frank Ődberg, hoogleraar ethologie en dierenwelzijn aan de Universiteit van Gent.
Wie weet dat soort dingen? Het geven van veulenbrok aan hele jonge veulens wordt perfect normaal gevonden, en door sommige fokkers zelfs als noodzakelijk gezien.

Ja, en toch doet de ene het wel en de andere niet. Generaties veulens worden grootgebracht met brokken. Maar even iets om over na te denken: Bijna de helft van Wranglers halfbroers en -zussen zuigen ook lucht of hebben iig pogingen ondernomen (die in de kiem gesmoord zijn met een luchtzuigband of Cribox). En dat is dan van de eigenaars die het eerlijk durven zeggen want veel zijn bang voor het etiketje luchtzuiger dus vermoedelijk ligt het aantal nog een stuk hoger. Maar ze zijn ongetwijfeld allemaal totaal verkeerd gevoerd en gehuisvest Ja
Sorry dat ik zulke onderzoeken niet gelijk voor zoete koek slik hoor maar ik vind de onderzoeken van Machteld altijd iets te gemakkelijke inkoppertjes....