oke, nu word het irritant!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: oke, nu word het erietand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:02

Tuurlijk, iets 'verkeerd' doen is nooit leuk, maar als het goed is leer je van je fouten. Lachen Je kan niet leren zonder fouten te maken, en bovendien; wat zou het leven gemakkelijk (en saai) zijn als je alles direct al goed deed.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:03

Wat zou je er van denken om eerst eens even tegen het paard te praten. En dan rustig benaderen, en vooral niet een zweep pakken en hem slaan.. Want wat ben je nou verder gekomen met die zweep? Idd, helemaal niets. Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:05

Fouten zijn er om uit te leren Lachen Manegepaarden verdienen echt veel meer respect en liefde en een goede behandeling dan ze soms krijgen..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:06

AnnemiekvM schreef:
Pennyalarm?

tsjongejonge.. ik vind zulke reacties zo flauw he Nagelbijten / Gniffelen

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:14

Ik rijd ook op een manege en daar heb je dat probleem ook Tong uitsteken Hahaha.. ik loop altijd naar het hoofd toe en dan blijft een paard draaie,, maarja ik loop gewoon mee en ik blijf bij het hoofd zodat hij me niet kan trappen. hij zal begrijpe dat hij deze keer te maken heeft met een slimmere ruiter en blijft dus stilstaan.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:21

vind het ten eerste slecht dat je ging slaan met de zweep, nooit doen bij een paard zoals al gezegt is tegen de tijd dat jij de zweep in je handen hebt en het paard een tik geeft weet die al niet meer waarom je hem/haar een tik geeft.
ik zou dus inderdaad proberen met aaien en rustig praten. ik had dit ook 4 jaar geleden met een manege pony die zijn kont draaide benader het paard eens van de andere kant, dat hielp, want de meeste manege pony's verwachten zich eraan dat je langs 1 kant kom om je hoofdstel in te doen, daarom benader hem/haar eens langs de andere kant. mss helpt dit wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:11

Ik vind het heel erg overdreven dat je het irritant vind, een paard kan een spelletje met je willen spelen, en ik snap het al HELEMAAL niet dat je er dan een zweep bij pakt om hem een tik tegen zijn kont te geven!. Een paard kan dit serieus doen, maar een paard kan het ook doen voor een spelletje. Dat hij je probeerde te trappen, ok, dat zou ik ook niet goed vinden, maar vaak zijn manegepaarden chagrijniger op stal, omdat ze al weten, dat als jij met het hoofdstel komt aanlopen, dat ze dan moeten werken. Wat zou jij doen als je zo'n paard was?!.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:13

erietand?
Sorry hoor, maar voor iemand van 15 is dat wel heel erg slecht Nederlands...
En verder wat commentaar betrefd, tja het meste dat ik zou willen zeggen staat hier al.
Sluit me aan bij Emmaa

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:21

jou oplossing is niet echt goed... (niet beledigend bedoeld)

je word gelijk boos en geeft hem een tik en pakt er later maar gelijk een zweep bij!
ik vind het best logisch dat hij je wilde trappen, het is een manegepony misschien had hij er even geen zin in, probeer het gewoon met geduld op te lossen of had aan iemand anders gevraagt of het hun lukte, vaak doen paarden het bij de een niet en de ander wel Knipoog

doordat je hem loopt te slaan word het misschien alleen maar erger als dit vaker gebeurt word hij al gek waneer er iemand zijn stal in zou komen

Liseef

Re: oke, nu word het irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:14

Niet slaan, gewoon heel snel met hem meedraaien, zodat je uiteindelijk toch bij zijn hoofd komt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:20

Liseef schreef:
Niet slaan, gewoon heel snel met hem meedraaien, zodat je uiteindelijk toch bij zijn hoofd komt.

Erg gevaarlijk hoor! Als het paard met zijn kont naar de deur staat, staat hij dus met zijn hoofd naar de achter kant van de stal (duhh Clown ), als jij dan naar zijn hoofd toe loopt kan je niet snel naar de deur komen, en heeft het paard dus de kans om je in een hoekje te drijven en je een flinke mep te verkopen!!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:24

feliciaa schreef:
Liseef schreef:

Erg gevaarlijk hoor! Als het paard met zijn kont naar de deur staat, staat hij dus met zijn hoofd naar de achter kant van de stal (duhh Clown ), als jij dan naar zijn hoofd toe loopt kan je niet snel naar de deur komen, en heeft het paard dus de kans om je in een hoekje te drijven en je een flinke mep te verkopen!!

er zijn maar weinig paarden die dat zouden doen.. als je gewoon snel bij z'n hoofd bent en de teugels om z'n hals doet zal hij niet zo snel wat doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:30

Niet de zweep er bij halen!
Wat ik Vaak doe is eerst laten merken dat ik er ben, en dan draai ik me rug naar hem toen! Meestal werkt dat wel, of even wat schudden met een handje snoep ofzo., en dan je rus toe keren Lachen

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:32

hallo misschien helpt dit jouw ook wel mijn paard[klophengst[ heeft dit gedrag ook een tijd getoont, ik ging hier zo mee om, pak het paard uit stal of waar dan ook, maar negeer het paard totaal, bij alles wat je doet je maakt ook geen oogcontact of geluid, houdt dit een paar weken . of week vol en kijk of hij hiet van gaat balen en jouw opzoekt, zoekt hij jouw op, dan pas respons geven en posief aandacht geven dus niet belonen, maar gewoon praten succes ik hoor van je, bij hielpt het echt super na een paar dagen dacht hij oliebol dit is echt niet leuk. gr henny

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:36

Misschien kan je voordat je de stal instapt het paard eerst even aaien en tegen hem praten. Zodat hij jouw vertrouwd en weet dat je niets verkeerds gaat doen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:40

tamaartjeee schreef:
feliciaa schreef:

er zijn maar weinig paarden die dat zouden doen.. als je gewoon snel bij z'n hoofd bent en de teugels om z'n hals doet zal hij niet zo snel wat doen..

Als je een eigen paard hebt of het is een paard dat je goed kent kan je het risico wel nemen. Maar dit is een manege paard, manege paarden zijn vaak erg slim en je kent het paard als het goed is persoonlijk niet zo goed. Ik zou het risico niet nemen, een paard kan heel snel zijn hoofd weg draaien waardoor je de teugels niet om zijn hals kan doen en dan ben je als nog de klos.
Ik heb het als manege ruitertje vroeger vaak genoeg mee gemaakt dat ik geplet enz. werd omdat ik zo stom was tussen de wand en het paard te gaan staan..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:41

tamaartjeee schreef:

er zijn maar weinig paarden die dat zouden doen.. als je gewoon snel bij z'n hoofd bent en de teugels om z'n hals doet zal hij niet zo snel wat doen..[/quote]

Inderdaad, een paard met gezond verstand zal echt niet iemand in een hoekje drijven en gaan schoppen. En al helemaal niet als diegene vastberaden en vlug genoeg is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:48

Het is wel een manege paard waar we het hier over hebben he.. Die maken veel mee op een dag, als iemand jou slaapkamer binnen zou komen vallen zonder het aan te kondigen en zou proberen een touw om je nek te gooien zou jij je van schrik toch ook omdraaien of die gene een klap o.i.d verkopen. Zo zal het paard ook reageren.
Ook kan het zijn dat een paar uur voor dat jij er op moet rijden iemand er op heeft gereden die niet bepaald aardig is geweest voor dat paard, dan zou ik me niet zo makkelijk laten vangen hoor..

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:58

AnnemiekvM schreef:
Pennyalarm?

Vraag me af of jij met kinderen werkt, ik ben nu al in meerdere topics zo n
berichtje van je tegengekomen, reageer dan niet als het niet interresant is voor je.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:04

Ik kan me wel voorstellen dat een manege paard niet elke keer staat te springen van plezier als er weer een lesklant de stal binnen komt. En dat gevoel wordt er natuurlijk niet beter op als hij dan ook nog een tik met de zweep krijgt.

Zie het als een eenmalig incident en roep de volgende keer hulp.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:04

Ik moest een tijd geleden wel eens een paard van een meisje op de wei zetten, en elke keer als ík de stal binnenkwam om haar het halster om te doen draaide ze dr kont naar me toe, en als ik de eigenaar van het paard van de box ernaast liet helpen bleef ze gewoon netjes staan.
Dat kwam gewoon doordat hij zelfverzekerd de stal binnenliep terwijl ik altijd een beetje onzeker de stal opendeed (doordat dat paard dus haar kont naar me toedraaide Tong uitsteken).
Misschien is het bij jou hetzelfde?
In ieder geval nog succes Lachen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:07

ik loop er altijd gewoon naartoe, ben niet bang voor die paarden ook manegepaarden, ze stoppen vaak meteen als ik bij hun hoofd sta.
ik pak altijd een pluk manen zodra ik merk dat ie weer wil gaan draaien en dan gewoon meelopen kan ie ook niet zijn kont naar je toekeren werkt bij mij altijd prima...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:07

Lies_Tijger schreef:
oke, daar heb je gelijk in.

voel me nu alleen een beetje ongemakkelijk omdat ik dus iets fout heb gedaan en dat is dus nooit mijn bedoeling. maar het is fijn dat ik hierop ben gewezen maar geeft toch een slecht gevoel.

Mja, je deed maar wat je dacht dat het beste was in die situatie hé.
Ik vind de reacties in dit topic wel wat overdreven. Af en toe rijd ik ook op een manege en daar staat ook een manegepaard dat zijn kont naar je toe draait en slaat. Ik kan jullie vertellen dat rustig benaderen, aan de staldeur blijven staan en lieve woordjes fluisteren niet helpen hoor. Je moet echt even laten zien dat jij baas bent of hij loopt over je heen.

Waarom was het paard in dit geval wel braaf wanneer het de instructeur zag? Ik kan me inbeelden dat dat niet is omdat hij lieve woordjes gefluisterd heeft.

Nuja, slaan is natuurlijk altijd de laatste oplossing. Beter is inderdaad er iemand bijroepen die het paard kent en weet hoe er mee om te gaan. Ook voor je eigen veiligheid. Het risico dat een paard slaat is vrij groot als jij het een tik geeft met je zweep.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:10

ik sla ze nooit, als ik meeloop met het gedraai als ik bij hun hoofd sta en ik blijf meelopen heeft ie ook zoiets van dit heeft geen zin.. of ik doe gewoon een halster om of de teugels vast om zijn hals...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:33

Wat geeft jouw het recht om dat paard dat opgesloten staat een tik met de zweep te geven.
Dat paard kan er toch ook niks aan doen dan hij wat slimmer is dan jij, hij nam je gewoon in de maling en blijkbaar gaf je hem daar de mogelijkheid toe.
Je hebt dit paard verkeerd benaderd en dat kun je vergeten zo'n paard op een manege zijn zoveel mensen gewent sommige doen de hele goocheldoos open.
En dat jij het irritant en voor schud gezet voelt ga je door onmacht dat paard een mep geven.