Jong, brutaal paard heropvoeden, maar hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Re: Jong, brutaal paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:33

Cassidy schreef:
poes schreef:
Ik merk dat in dit soort topics altijd antwoorden komen als: doe grondwerk, je moet het kunnen zonder druk, etc. Heel waar maar maar er komt nooit specifieke uitleg over hoe je dat moet doen of bereiken?

Er zijn inmiddels de nodige topics geweest over grondwerk volgens Parelli, Voest, etc, legio links naar topics over boeken waarin grondwerk beschreven wordt (Zoals grondwerk van Inge Teblick) dat het gebruik van de zoekfunctie het nodige moet opleveren. Maar net zo min als je paardrijden uit een boekje kunt leren, kun je dat met grondwerk ook niet. En uiteindelijk zul je er niet omheen kunnen dat ook grondwerklessen geld kosten.

Dat geld maakt me niet uit. Ik betaalde ook altijd grof geld voor privelessen. Ik zal eens informeren of er iemand is in de buurt die me er mee kan helpen.

Kingsley: Ik ben voorzichtig hoor. Ik doe het in ieder geval nooit alleen en wil juist hulp, dit topic was een soort van eerste stap. Knipoog

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:35

Ik denk dat er gewoon moeilijke merries bestaan omdat ze soms hoog in rang staan bij hun soortgenoten en gewend zijn de baas te zijn. Door te imponeren met kracht en gedrag willen ze dit ook bij de baas voorelkaar krijgen. Naar mijn mening is het enige wat je kunt doen; vriendjes worden en zorgen dat jullie het samen eens kunnen worden. Ik geloof niet meer in de woorden dat je "baas" moet zijn. Samen komen jullie veel verder. Zoals je zelf al schreef, met je vorige merrie heb je ook geduld moeten opbrengen. Goed je gevoel volgen en zelf grenzen trekken en consequent zijn. Daarnaast veel belonen voor goed gedrag, kort en duidelijk straffen.

En je paard in de opfok, NATUURLIJK. Een veulen dat niet in de opfok heeft gestaan kan levensgevaarlijk worden. Leuk als een paard van 600 kg je als zijn speelmaatje ziet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:45

Beste oplossing zou misschien nog wel zijn om haar nog een paar maanden op de wei te gooien, maar dan met een of meerdere zeer dominante soortgenoten. Zoals je kon lezen lachte die van mij ook haar opvoedopa en vriendje uit, tot we haar bij de grote leider van stal hebben gezet. Nu is ze weer poeplief. Maarja, dan moet je daar wel maar de mogelijkheden voor hebben.

Ik zou zeker goede hulp erbij halen. Grondwerk is niet in een paar zinnetjes op bokt uit te leggen. Overigens kun je met het boek van Inge Teblick ook prima zelf aan de slag, maar dat zou ik niet doen met deze merrie gezien de situatie. Dan kun je je geen fouten permiteren.

Overigens hoop ik niet dat je mijn post als aanval hebt gelezen, want dat was niet mijn bedoeling, ik denk maar mee Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:51

Ik weet wel dat het niet zomaar uit te leggen valt, maar het heeft ook weinig zin om telkens te zeggen: doe grondwerk zonder meer? Ik heb de zoekfunctie trouwens al gebruikt maar de echte topics met uitleg vind ik niet zo makkelijk tussen de berg andere topics terug... Pas op: ik weet heus wel dat het beste nog steeds is begeleiding zoeken maar ik erger me soms wel aan de 100 reacties 'doe grondwerk' waar uiteindelijk niemand wat aan heeft.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:04

Iedereen bedankt voor de reacties, ik waardeer het echt dat mensen meedenken!

poes: Ik vond dat ook best lastig!

nickynicole: Dat denk ik ook. Mijn vorige merrie was soms zo dominant dat ze tijdens hengstigheid bovenop andere paarden sprong wanneer ik erop zat. In de wei was het niet veel anders. Dat is uiteindelijk ook wel minder geworden dus nu zal het ook heus wel goed komen. We gaan gewoon aan de slag!

Kjoetie: Ik zag je post als geen aanval, ik wil alleen duidelijk maken dat ik juist normaal en zonder haar rare trauma's te bezorgen wil leren samen te werken met mij. Ik heb deze merrie ook wel eens samen met mijn vorige merrie losgegooid, deze merrie was ook enorm dominant. Ook daar was ze niet van onder de indruk. Ik kan me ook voorstellen dat mensen niet hun paard met een jong paard met losse hoefjes in de wei willen zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:15

poes schreef:
ik erger me soms wel aan de 100 reacties 'doe grondwerk' waar uiteindelijk niemand wat aan heeft.

Grondwerk is alleen wel heel vaak de sleutel tot de oplossing van alle problemen die hier op bokt en dan met name in dit forum langskomen.

Grondwerk heb je in zoveel vormen en smaken dat het moeilijk is om daar uitleg over te geven, maar in principe is grondwerk alles wat je vanaf de grond met je paard doet. Meelopen aan de hand. Stilstaan, stapje naar voren, achteren, links, rechts. Longeren. Wachten met het ingaan van de box tot jij de toestemming geeft. Wachten met eten tot jij toestemming geeft. Wijken voor druk op het hoofd en ieder deel van het lichaam. Voetjes geven. Trailerladen. Uit het land halen, op het land zetten.

Wil je advies voor een boek?

https://www.paardentips.com/Grondwerk_met_paarden/i32/

https://www.paardentips.com/Grondwerk/i60/

Lijkt me het ideale kerstkado.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:22

Cassidy: Dank je wel, zou inderdaad een leuk kerstcadeau zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:38

Dank je voor de links!
Je geeft daar zelf eigenlijk al een mooi stukje over wat grondwerk is. Ik probeer het ook vaak te doen, maar vaak heb ik weinig inspiratie. Tijd voor nog eens een goed boek dus Lachen Is dat van Teblick goed? (ik werk met een "braaf" paard dus ik heb wel iets meer speelruimte om zelf dingen uit te testen momenteel).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:43

Ik geef de voorkeur aan Parelli, komt naast paardenpsychologie ook nog een heleboel (mensen)psychologie bij kijken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:57

Ik weet een tweedehands parelli pakket level 1 voor 125 euro, is dat een redelijke prijs?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:18

Er zijn verschillende leeftijden van de paketten, die met de Video's ipv DVD's zou ik niet doen.
Deel 1 nieuwe versie (rode hoes) is wel veel uitgebreider, met meer DVD's en dat stukje (mensen)psychologie waar je ook buiten de omgang met de paarden veel aan kunt hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:22

Ik ben zelf al psychologe dus wrs ha ik er een sterk déja-vu gevoel bij krijgen Haha! Heb ook al heel wat paardenboeken achter de kiezen, maar parelli ontbreekt nog. Wat mij eraan aanspreekt is dat het concrete oefeningen geeft met dvd's.

Heb me daarnet trouwens laten gaan en het boek van lammert haanstra + dvd (ooit gelezen maar nog niet in bezit) en dat van teblick besteld Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:27

Parelli geeft je een paar handvaten maar verwacht ook inspiratie en fantasie van degene die het programma volgt.

@ Poes: ken je Dr. Stephanie Burns? Daar ga je wat meer mee te maken krijgen als je Parelli volgt (en dan vooral nieuw level 1 en 2).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:31

Die ken ik niet neen.
Kan ik ook alleen aan de slag met Parelli? Paardje waarmee ik momenteel werk is zeer braaf en geen probleempaard.
Of is er een club of iemand die het geeft in België?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:57

Parelli kan met ieder paard, en je zult versteld staan wat het met jullie band doet.
Er is iemand in Belgie die je kan helpen, hij heeft van voornaam Josse, achternaam weet ik zo niet, hij kan je helpen.
En Eddy Modde (Instructeur Parelli Nederland) zit in Oostburg/Zeeland, weet niet of dat haalbaar is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:13

Ik ga er eens op googlen en zo Lachen Alvast bedankt voor de info Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:16

poes schreef:
Dank je voor de links!
Je geeft daar zelf eigenlijk al een mooi stukje over wat grondwerk is. Ik probeer het ook vaak te doen, maar vaak heb ik weinig inspiratie. Tijd voor nog eens een goed boek dus Lachen Is dat van Teblick goed? (ik werk met een "braaf" paard dus ik heb wel iets meer speelruimte om zelf dingen uit te testen momenteel).

Het boek van Inge Teblick is écht een aanrader. Heel breed, groot stuk theorie (over zowel mens en paard) en veel minder statisch (en minder duur Knipoog ) dan Parelli. Enige nadeel is dat het erg klein geschreven is. Ik heb beiden incl. dvd's van Parelli, maar geef sterk de voorkeur aan het boek van Inge. Vind Parelli meer iets voor mensen die echt nog geen paardengevoel hebben, voor die groep is Parelli denk ik weer nuttiger dan het boek van Inge. Overigens komt een groot deel van de oefeningen die je in PNH doet ook terug in het boek van Inge, dus dat is dezelfde info voor minder geld Knipoog

Maargoed, je moet zelf even uitvissen wat je het fijnste vind.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:01

Nou het boek van Teblick is iig besteld (fijn kerstcadeautje aan mezelf gedaan). Gezien de toestanden van de pistes kan ik beter wat aan de hand gaan werken, is altijd fijn Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:20

kjoetie schreef:
Vind Parelli meer iets voor mensen die echt nog geen paardengevoel hebben.

Level 1 in Parelli gaat om je eigen veiligheid, vanaf level 2 gaat het leuk worden, en level 3 en hoger is de finesse. Veel mensen blijven hun hele leven in level 2 steken, en daar is ook niets mis mee, als je maar lol hebt, toch? Door level 1 kun je in hele snelle tijd heenfietsen, helemaal als je al gevoel hebt, dan begin je meteen aan level 2 (met het risico dat je heel belangrijke dingen overslaat). Voor mensen die hoger willen dan Parelli level 3 of zelfs Parelli level 4 is de "the sky the limit" . En die sky mis ik een beetje bij Inge Teblick.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:46

persoonlijk vind ik 2 jaar en tien maand veel te jong om al zoveel te doen (tuig, longeren, zelfs erop zitten!)... je geeft aan dat het dier nooit veel heeft hoeven doen, op de basis na. al deze dingen bij elkaar kunnen heel veel zijn voor je paard, waardoor ze in verzet gaat.

de tips voor grondwerk (de paketten en boeken) zijn prima aanraders om eea recht te zetten, zodat je straks op een fijne en lichte manier met je paard kunt werken, en waarbij het paard er ook plezier in heeft.

het longeren en erop zitten zou ik écht nog niet doen... dier is nog niet eens voor de helft volgroeid.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:56

merrieveulen schreef:
persoonlijk vind ik 2 jaar en tien maand veel te jong om al zoveel te doen (tuig, longeren, zelfs erop zitten!)... je geeft aan dat het dier nooit veel heeft hoeven doen, op de basis na. al deze dingen bij elkaar kunnen heel veel zijn voor je paard, waardoor ze in verzet gaat.

de tips voor grondwerk (de paketten en boeken) zijn prima aanraders om eea recht te zetten, zodat je straks op een fijne en lichte manier met je paard kunt werken, en waarbij het paard er ook plezier in heeft.

het longeren en erop zitten zou ik écht nog niet doen... dier is nog niet eens voor de helft volgroeid.

Tuig was een zadel er een keer opleggen, er op zitten was iemand van 45 kilo de 1 keertje een paar seconden op haar ging zitten om te kijken hoe ze zou reageren en het longeren hebben we nog niet eens gedaan. We willen er rustig aan mee gaan beginnen.

Het is echt niet zo dat ze in verzet komt omdat ze iets moet doen, ze komt in verzet als ze iets niet wil. Dat kan bijvoorbeeld al zijn rustig aan de hand lopen.

Ik ga ook een van de aangeraden boeken bestellen, lijkt me ontzettend interessant!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:22

nou dat valt dan alweer mee... ik las in de beginpost nl iets over longeren, maar misschien verkeerd gelezen dan.

grondwerk gaat je vast en zeker goed helpen, je kunt je paard als het ware léren wíllen, en wíllen léren. als je zover bent wordt het paard een heel stuk makkelijker.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:25

Wat jouw paard doet komt mij heel bekend voor. Mijn ruin was net zo toen hij 3 jaar was. Ik zou beginnen om te stoppen met uitspraken te doen als: ze wil het niet, ze komt gewoon in verzet etc.
Dit zijn dingen die mensen doen, paarden doen dit soort dingen niet. Mijn paard kon vanuit het niets ineens wegrennen (lostrekken, hij wist wel dat hij sterker was dan mij) en als hij dan los was en ik riep hem kwam hij zo weer terug naar mij. Verder heb ik me ook een keer kunnen laten hechten omdat hij mij gewoonweg aan de kant duwde als hij daar zin in had. Hij is nooit gemeen geweest, in de zin van bijten, dreigen of slaan, maar hij deed gewoon wat hij wilde doen zonder daarbij op mij te letten.

Ik heb zelf heel veel fout gedaan en ik kan je dus al vertellen wat je niet moet doen:
- kracht gaan gebruiken in de vorm van: gaan wandelen met een bit, een touwhalster (rende meneer ook gewoon weg Clown ) etc.
- je geduld verliezen en maar verdergaan want hij is nu 3 dus ik wil hem wel eens longeren, dat hij nog niet normaal mee kan wandelen, maakt niet uit. Dit gaat ook op voor een zadel erop leggen, erop gaan zitten enz.
- je paard de schuld geven, jij bent degene die er een probleem mee heeft en zij niet.

Wat ik denk dat je wel moet doen, waardoor mijn paard nu wel een schatje is Haha!
- in een groep zetten met dominante paarden, dat ze in elk geval niet de baas is, dit werkte bij mij het beste. Als dit niet mogelijk is denk ik nog wel dat er dingen mogelijk zijn maar je maakt het jezelf moeilijk.
- bestudeer haar gedrag in de groep en ga er niet vanuit dat ze altijd een bitch is of dominant is. Echt objectief ernaar gaan kijken. Ik dacht dat mijn paard ook erg dominant was maar dat valt heel erg mee.
- in de omgang alles stap voor stap doen en probeer haar voor te zijn als ze wilt doen waar zij zin in heeft. Hou haar dus constant bezig. Maak de oefeningen ook leuk en beloon heel veel, zorg ervoor dat je paard het leuk vind bij jou te zijn. En ga er pas een zadel of een ruiter opzetten als ze echt op jou let en jou blijft volgen.
- doe aan korte trainingssessies, dus ga je grondwerk doen, 15 min maar en als ze braaf is weer terug het land op. Ga ook geen oefeningen aan elkaar plakken, dus eerst 15 min grondwerk en als dat goed ging gooi je dr ook nog 15 min aan de longe. Doe dan 5 min grondwerk en 10 min longeren.
- maak geen plan in je hoofd met wat ze al zou moeten kunnen of wat je wilt bereiken die dag. Wees blij met wat ze op dat moment goed doet, ook al is het dat ze bij je blijft als jij die manegedeur dichtdoet!
- zorg er als laatste voor dat ze in de tijd dat jij er niet bent echt lekker paard kan zijn en zich lekker voelt, want dan kan je dat uitsluiten als oorzaak. Mijn paard was in de winter veel heftiger in de omgang en dit kwam door minder sociaal contact. Dus ik heb ervoor gezorgd dat hij los kon met speelmaatjes (die aan hem gewaagd waren of dominanter waren) en hierdoor ging het gedrag naar mij toe veel beter, hij was dan minder snel afgeleid en vond het ook leuker iets met mij te doen.

Tot slot, het heeft er niets mee te maken met opfok of niet. Mijn paard is ook in de opfok geweest. Wel is hij daarna bij merries gezet en dus het hoogste in rang geworden, ik denk dat het daar mee te maken had. Sinds hij in een gemengde groep staat is er veel veranderd in zijn gedrag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:34

Waar het meestal fout gaat als het dier uit de opfok komt is dat de eigenaar er mee omgaat of het van suiker is Lachen alles met de mantel der liefde bedekt...... OF net even verkeerd reageert als het paard uit zijn onwennigheid met de situatie een keer niet standaard reageert Lachen

Zeker als het dier net uit de opfok komt heeft het een duidelijke, standvastige vriendelijke maar zeer overtuigende leider nodig, JUIST om het dier vol vertrouwen al die nieuwe indrukken te laten zien.

Met kracht win je het nooit van een paard, als het dier het eenmaal doorheeft dat het met kracht vanalles gedaan kan krijgen, is bijna het einde wel zoek.

Parelli kan je daar heel, heel goed mee helpen Lachen

Succes