begin bang te worden voor mijn driejarige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

langemans

Re: begin bang te worden voor mijn driejarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:32

Lynn_Nikita schreef:
_Mlssa_ schreef:
ze pubert gewoon straf er als ze iets fout doet mar beloon er ook als ze iets goed doet al is het maar iets heel kleins. en wees consequent

als je niet zekler weet of iets medisch is, of iets anders aan hand, zal ik nog niet straffen
lekker als je zadel blijt te knellen en jij het paard alleen maar consequent aan afstraffen bent

Precies!
Wat ik al zei. Ga eens met een ervaren persoon werken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:33

Als je zelf bang bent, vind ik het niet eerlijk om je pony te straffen voor dit gedrag. Een paard heeft het vertrouwen nodig van de ruiter, zeker zo'n jonge pony. Ik denk dat je een paard er alleen maar compleet verward mee maakt. De basis moet zijn dat jij er zelfverzekerd opzit en je focust op wat je wilt doen met je paard. Zit jij er met angst op, dan gaat het fout. Ik denk dat je het beste goede hulp moet zoeken van iemand die weet wat hij/zij doet met jonge paarden en die weet hoe ze jouw zelfvertrouwen weer op kan bouwen. Want je kunt je alleen op het jonge paard richten, maar bij jou moet ook iets veranderen. Lachen

Ik begrijp dat je pony eerst op het land stond en nu op stal. Daardoor kan ze natuurlijk veel energieker zijn. Ikzelf zou dan eerst wat los werken (of longeren), desnoods veel grondwerk gaan doen om het vertrouwen aan beide kanten weer op te bouwen.

Daarbij moet je inderdaad ook goed opletten of je pony geen last heeft van het tuig (zadel, bit e.d.) en ook opletten dat je haar niet overvraagt. Zit er afwisseling in wat je met haar doet? Is er iets veranderd de laatste tijd? Wat voor indruk maakt ze?
Als ze al een bom is voordat je er op stapt, stap er dan niet op. Ga er op de grond naartoe werken, dat ze weer rustiger wordt....

Ik heb overigens zelf een jonkie van ruim 3,5, die ook zo gek kan zijn als een deur Clown . Ik doe nog heel rustig aan met rijden, zit er tussen de 1 a 3x op per week. Ik richt me deze winter vooral op het grondwerk. Maar als ik ga rijden en ik merk dat mijn paard weer zo'n jolige bui heeft (hij staat 24/7 buiten en barst van de energie Knipoog ) begin ik met los werken. Hij kan zijn energie kwijt en richt zich daarna meestal weer snel op mij en dan ga ik er alsnog rustig op.
Als ik mezelf onzeker, moe of gestrest voel ga ik trouwens niet rijden. Vind ik niet eerlijk tegenover mijn paard. Ik weet niet hoe het met jouw paard is, maar die van mij neemt stemmingen meteen over en ik wil dat hij aanvoelt dat ik er ben en vertrouwen heb. Zeker nu we nog zo met de basis bezig zijn, wil ik niets verknallen. Ik heb mijn focus hard nodig bij hem en als ik me niet goed kan concentreren, kan hij niet voldoende op mij bouwen.
Dan ga ik wat anders met hem doen of ik maak een wandeling door het dorp ofzo (is een goede schriktraining Knipoog ).

In jouw geval zou ik goed naar de pony, het tuig en haar omgeving (veranderingen) kijken en er hulp bij zoeken. Ga niet door met rijden als je angst hebt, want zo kom je in een negatieve spiraal met alle gevolgen van dien. Dat is zonde voor jou en voor de pony. Een jong paard heeft goede begeleiding nodig om te groeien als fijn rijpaard.
Overigens horen ups en downs daarbij....... Succes, ik hoop dat je er uit komt!!

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:41

Lise81 schreef:
Lekker aan het puberen?
Denk dat het idd belangrijk is om het paard is los te gooien in de bak, daarna even te longeren en dan er op te stappen/draven met begeleiding.
Je moet heel duidelijk en consequent zijn tijdens het rijden.

Sluit ook even uit of het zadel niet knelt oid, doordat ze wordt gereden wordt de bespiering soms iets anders. Kijk verder dan naar de veranderingen in bijv. weidegang en voeding.

Als je er zelf liever niet op durft omdat je onzeker bent kan je best bijv. je instructeur vragen om eerst even te rijden en dat jij er daarna op stapt.
Het paard heeft wel vertrouwen van de ruiter nodig om met een zeker gevoel door de bak te gaan, zeker een jong paard.

Ben ik het 100% mee eens. Ik heb het zelf ook meegemaakt. toen is er iemand anders op gegaan en kwam het weer helemaal goed. (alleen jammer dat ze twee weken later is verkocht aan een handelaar.)

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 11:40

Ik heb ook hulp en les. Dan gaat het ook best goed maar als ik alleen ben en er rijden andere paarden in de bak gaat het fout. Ben nu aan het zoeken naar momenten dat ik de bak voor mezelf heb. En denk er ook over om er mee te stoppen.
Zoals gezegd moet een jong paard ook kunnen vertrouwen op de ruiter. En als de ruiter al bang is...
Tja, het is een moeilijke beslissing maar wil deze toch binnen niet al te lange tijd gaan maken.
Medisch er trouwens echt niets aan de hand.
Ik merk ook gewoon dat ze idd steeds meer conditie heeft en heb het idee dat ze me nu dus aan het uitproberen is. Wie weet is een wat oudere pony toch meer geschikt voor mij.

K_irs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:24

Je kan idd het beste iemand zoeken die je helpt! En elke keer belonen als ze het goed doet enzo!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:27

Ik denk dat je pony jouw vertrouwen mist en daardoor het leiderschap in eigen handen neemt. Een paard wordt graag geleid over het algemeen, maar dan moeten ze de leider wel kunnen vertrouwen. Als jij bang bent, valt het vertrouwen weg....

Jammer dat je misschien gaat stoppen, want je zou hier heel veel van kunnen leren, maar dan wel onder goede begeleiding. Maar ik snap je beslissing wel, hoor. Sterkte!
Jonge paardjes zijn niet gemakkelijk, dat is helemaal waar. Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:58

Je kan idd steeds op een moment gaan rijden dat er niemand in de bak is, maar misschien kan je beter iemand vragen die jou goed in de gaten houdt en vertrouwd om met zijn paard bij jou in de de bak te stappen, of nadat jij al een tijdje aan het rijden bent geweest er bij in te komen.

Wat je ook kunt doen is op de momenten wanneer je niet begeleid kan rijden je gewoon niet rijdt maar bijv. grondwerk doet.

Stoppen met het paard is altijd een optie, maar ik vraag me af of er niet altijd een moeilijkere periode is waar je door heen moet als je een paard rijdt. Oudere paarden zijn niet per defintie makkelijker oid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 07:13

wendy01 schreef:
ik denk dat ze nu probeert je baas te spelen. als ze zo iets doet even aanpakken ( laten weten dat jij baas bent) en proberen er niet van af te vallen en vooral niet afstappen, want dan denkt ze ik heb gewonnen en ik mag weer lekker de stal op. dus gelijk aanpakken als ze het probeert.

groetjes Haha!

Dat is in elk geval de beste manier om je nek te breken. Een paard denkt niet in termen van winnen. Al kan hij wel het leiderschap testen, maar dat is niet het ' winnen' wat wij bedoelen en op een explosief paard blijven zitten omdat je denkt dat het moet is een van de redenen waarom er zoveel ongelukken gebeuren. Bovendien ben je niet op je gemak op de rug van een vat explosieven en dat voelt het paard, al probeer je het nog zo goed te verbergen.(zeker in dit geval is ts niet op haar gemak) .

Ik ben het in principe dan ook met cassidy eens.
Inderdaad is het doorrijden van een driejarige moeilijk en zeker niet iedereen zijn ding.
En zoals eerder genoemd... de streken komen altijd pas later. Bij het zadelmak maken is een jong paard overdonderd, maar daarna komt het echte werk pas.

TS Heel fijn dat het nu goed ging. In elk geval goed dat je hulp kreeg. Maar als je onzeker wordt of er ontstaan opnieuw problemen, doe dan inderdaad een stap terug en begin weer met grondwerk. Laat desnoods iemand anders haar een tijdje rijden. Maar neem geen onnodige risico's want daar schiet jij niets mee op en je pony nog veel minder.
(ik kan het weten Bloos )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:20

Waarom rijdt je niet bij andere paarden, maar juist dán met begeleiding, desnoods aan de longeerlijn?
Als je alleen bent en het gaat goed, is top, maar je zal em toch ooit moeten leren dat hij ook met anderen in de bak moet kunnen lopen.

En het is niet een kwestie van op zijn flikker geven, je moet zeker met een jong paard weten wat je doet, wanneer je iets doet, en hoe hij erop zal reageren..
Dit is iets waarom ik zeg dat jonge paarden niet geschikt zijn voor iemand die daar nog geen ervaring in heeft..
Je kan em ook nog even ergens door laten rijden, zodat hij dat ook kent straks..

Iig heel veel sukses..

kimera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:05

Hoi,
ik ken je probleem alleen wilde mijn paardje zelfs niet lopen terwijl ik er op zat. Ik heb echt alles uitgeprobeert maar niks hielp.
Toen ben ik naar een 'paardenfluisteraar' geweest en na een kwartiertje aan de hand te hebben gewerkt was hij zo mak als een lammetje en reed ik zo weg! ik ben geweest bij pieter baalbergen http://www.terra-natura.nl

hoop dat je er mischien wat aan hebt !

nog wel een tip! als je bang bent voelt je paard dit onmiddelijk wat weer invloed kan hebben op zijn gedrag. wees dus rustig en zeker van jezelf als je op wilt stappen en zoek anders eerst hulp voordat je opstapt.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:50

doe het in stapjes eerst alles laten zien enzo steeds iets meer doen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:56

Zoek iemand die je helpt, en eventueel iemand die goed kan blijven zitten zodat die ereens op kan, als ze zo doet.
( Niet aanvallend bedoeld ofzo, alleen telkens als jij afstapt wint je pony)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:00

ts waar woon je ergens?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:01

liljebo schreef:
wendy01 schreef:
ik denk dat ze nu probeert je baas te spelen. als ze zo iets doet even aanpakken ( laten weten dat jij baas bent) en proberen er niet van af te vallen en vooral niet afstappen, want dan denkt ze ik heb gewonnen en ik mag weer lekker de stal op. dus gelijk aanpakken als ze het probeert.

groetjes Haha!

Dat is in elk geval de beste manier om je nek te breken. Een paard denkt niet in termen van winnen. Al kan hij wel het leiderschap testen, maar dat is niet het ' winnen' wat wij bedoelen en op een explosief paard blijven zitten omdat je denkt dat het moet is een van de redenen waarom er zoveel ongelukken gebeuren.

Maar gewoon op stal zetten is ook niet goed. Dat hebben ze op mijn oude manege gedaan met een merrie die weer aan het werk ging een poosje nadat haar veulen gespeent werd. Alleen ze miste haar veulen nog steeds, dus deed ze best vervelend met rijden. Op een gegeven moment ging ze er zo mensen af gooien, en als ze dat gedaan had, werd ze maar snel op stal gezet. Vanaf dat moment bleef ze er mensen af gooien. En daar werd ze dus voor beloond, door haar op stal te zetten. Op een gegeven moment kon je er gewoon niet meer normaal op rijden, zo diep zat dat gedrag ingeworteld.
Dus als ik eraf gegooid word, stap ik absoluut weer op en rij ik door. Ook al ga ik niet meer zo heel intensief rijden, rijden zal ik. En op die manier kun je ook minder makkelijk bang worden om er weer op te gaan.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:05

een trucje tegen bang zijn.. je hebt een soort leren bandjes die je aan het zadel vast kan maken daaraan kan je je vast houden als je bijna valt.. daardoor word je minder bang doordat je weet dat je niet valt later kan je altijd nog zonder.

en goed ademen dat helpt je ontspannen, door je neus in door je mond uit.

mijn verzorgpony schoot eerst ook weleens weg toen ik er een keer af was gevallen voelde ik me niet meer veilig op hem en op een stuk schoot hij telkens weg waardoor ik alleen maar banger en banger werd.
bleek het dat doordat ik dacht dat hij er daar vandoor ging schieten ik me schrap ging zetten waardoor hij helemaal ging. hij had zo'n bandje dus hield ik me daaraan vast, doordat ik me veiliger voelde gewoon normaal zitten en ik ging rustig ademen..

en wat gebeurde er niets aan de hand! nu rij ik best vaak zonder zadel en er gebeurt ook niets ik voel me zeker op hem waardoor hij zich ook zekerder gaat voelen Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:08

tamaartjeee schreef:
een trucje tegen bang zijn.. je hebt een soort leren bandjes die je aan het zadel vast kan maken daaraan kan je je vast houden als je bijna valt.. daardoor word je minder bang doordat je weet dat je niet valt later kan je altijd nog zonder.

en goed ademen dat helpt je ontspannen, door je neus in door je mond uit.

mijn verzorgpony schoot eerst ook weleens weg toen ik er een keer af was gevallen voelde ik me niet meer veilig op hem en op een stuk schoot hij telkens weg waardoor ik alleen maar banger en banger werd.
bleek het dat doordat ik dacht dat hij er daar vandoor ging schieten ik me schrap ging zetten waardoor hij helemaal ging. hij had zo'n bandje dus hield ik me daaraan vast, doordat ik me veiliger voelde gewoon normaal zitten en ik ging rustig ademen..

en wat gebeurde er niets aan de hand! nu rij ik best vaak zonder zadel en er gebeurt ook niets ik voel me zeker op hem waardoor hij zich ook zekerder gaat voelen Knipoog

Zo'n bandje heeft het paard van m'n tante ook, een bokriempje. Heel handig!!! Toen ik nog niet zo heel zeker was van mijn rijden op buitenrit, ben ik ook vaak dankbaar geweest voor dat riempje, zo genoot ik gewoon veel meer van de galop enz. Omdat ik me niet druk hoefde te maken over vallen, je bent gewoon veel zekerder met.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:50

Ik denk dat als TS zo bang begint te worden dat de pony even een tijdje uitbesteed moet worden naa riemand die beter met de problemen omgaat. Dat is geen aanval naar TS en ik trek ook absoluut haar kwaliteiten als ruiter NIET in twijfel maar er is nu een vervelende situatie aan het ontstaan dat zij eerdaags echt zo bang is dat ze echt niet meer durft te rijden en de pony een echt vervelende gewoonte ontwikkelt. Tijdelijk een andere ruiter zoeken voor deze pony is geen teken van zwakte maar het onderkennen van je eigen kwaliteiten en zwakkere punten en spreekt daardoor juist van karakter, goede instelling en gezond verstand. Tenslotte zit niemand te wachten op ongelukken die nu geheid gaan gebeuren op deze manier, een amazone die nooit meer wil rijden en een verklote pony.

Miss M heeft wel gelijk dat je een paard nog terug op stal mag zetten als er iemand afvalt, paarden zijn daar heel gehaait in om daar nieuwe mogelijkheden in te ontdekken om in de toekomst gebruik van te maken.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:08

eveline77 schreef:
Sinds 2 maanden rijd ik op een driejarige pony die eigenlijk nog maar kort onder het zadel is. In eerste instantie kreeg ik haar nauwelijks de bak rond en stapje voor stapje gingen we vooruit. En reed ik haar redelijk in alle gangen.
Echter sinds anderhalve week vliegt ze er regelmatig vandoor met wat schuinbewegingen waardoor ik er ook al goed hard van af ben gevallen. Vandaag ben ik na weer zo'n bui afgestapt en heeft ze wat later nadat we haar los hadden gegooid een andere ruiter er af gegooid.
Wat kan de reden zijn van dit plotselinge gedrag?
Ik durf er nauwelijks meer op te stappen omdat het voelt alsof ik op een bom stap.

Ik denk dat jou dier qua leeftijd en ervaring nu in een fase is gekomen waarin het verzet gaat tonen en tegenwerkt (vaak zie je bij jonge paarden dat het begin heel makkelijk gaat maar zodra paard doorkrijgt wat de bedoeling is begint het meer praatjes te krijgen)...

Het dier heeft bij jou en iemand anders een overwinningservaring gehad, door jullie er af te krijgen. Probeer een ruiter te zoeken die lef heeft, stevig zit en ervaring heeft; dan leert het dier het wel af. Een tijdje elders in training zetten lijkt me geen overbodige luxe..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:10

Mijn driejarige had/heeft dit ook, ik heb nu pas 3 lesje gehad en het gaat echt super!

Veel longeren met bijzet enz, en doorzetten en niet veel andere mensen erop laten..

Succes!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:16

daniella74 schreef:
Ik denk dat als TS zo bang begint te worden dat de pony even een tijdje uitbesteed moet worden naa riemand die beter met de problemen omgaat. Dat is geen aanval naar TS en ik trek ook absoluut haar kwaliteiten als ruiter NIET in twijfel maar er is nu een vervelende situatie aan het ontstaan dat zij eerdaags echt zo bang is dat ze echt niet meer durft te rijden en de pony een echt vervelende gewoonte ontwikkelt. Tijdelijk een andere ruiter zoeken voor deze pony is geen teken van zwakte maar het onderkennen van je eigen kwaliteiten en zwakkere punten en spreekt daardoor juist van karakter, goede instelling en gezond verstand. Tenslotte zit niemand te wachten op ongelukken die nu geheid gaan gebeuren op deze manier, een amazone die nooit meer wil rijden en een verklote pony.

hier ben ik het mee eens. Het is helemaal niet raar dat jij er bang van wordt,maar het wordt zo'n cirkel die lastig te doorbreken is. is er voor jou idd niet de mogelijkheid om de pony uit te besteden? (bijv aan je instructrice? En dan zelf ook regelmatig onder begeleiding er op stappen).

edit: denk niet dat de ts veel heeft aan opmerkingen als: gewoon doorzetten enz...het is super,dat zij nu het probleem erkent,voordat het echt fout gaat. ze heeft momenteel hulp nodig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:44

Miss_Malfoy schreef:
liljebo schreef:
groetjes Haha!

Dat is in elk geval de beste manier om je nek te breken. Een paard denkt niet in termen van winnen. Al kan hij wel het leiderschap testen, maar dat is niet het ' winnen' wat wij bedoelen en op een explosief paard blijven zitten omdat je denkt dat het moet is een van de redenen waarom er zoveel ongelukken gebeuren.

Maar gewoon op stal zetten is ook niet goed. Dat hebben ze op mijn oude manege gedaan met een merrie die weer aan het werk ging een poosje nadat haar veulen gespeent werd. Alleen ze miste haar veulen nog steeds, dus deed ze best vervelend met rijden. Op een gegeven moment ging ze er zo mensen af gooien, en als ze dat gedaan had, werd ze maar snel op stal gezet. Vanaf dat moment bleef ze er mensen af gooien. En daar werd ze dus voor beloond, door haar op stal te zetten. Op een gegeven moment kon je er gewoon niet meer normaal op rijden, zo diep zat dat gedrag ingeworteld.
Dus als ik eraf gegooid word, stap ik absoluut weer op en rij ik door. Ook al ga ik niet meer zo heel intensief rijden, rijden zal ik. En op die manier kun je ook minder makkelijk bang worden om er weer op te gaan.

Natuurlijk niet op stal zetten. Als je mijn reactie helemaal hebt gelezen, zie je dat ik grondwerk heb aangeraden en het rijden evt tijdelijk aan iemand anders over te laten. Met angst op een paard stappen is niet goed. Een paard voelt dat, ook als je net doet alsof je niet bang bent. Beter is het om het probleem eerst op de grond op te lossen en dan erop stappen en als je je onveilig voelt iemand anders erop laten stappen die niet bang is en het paard verder goed in te rijden, want zadelmak maken is niet hetzelfde als een paard inrijden en om dat laatste te kunnen doen moet je zelf voldoende ervaring hebben en het is niet zeker of ts dat heeft. <Stap je bang of onzeker op je paard dat voelt hij dat dus altijd en is de kans op een ongeluk erg groot.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 15:06

Jeetje wat een hoop reacties weer!!! Bedankt!

Ik heb nu een aantal keer onder begeleiding van mijn instructrice gereden en ook met andere paarden in de bak. Vooral gister ging het super! Ik begin mijn zelfvertrouwen weer terug te krijgen. En kon haar zelf weer corrigeren als ze de verkeerde kant op dreigde te gaan! Ze heeft ook al een paar keer niet meer gebokt. En als ze weg wil schieten kan ik haar bij me houden. Al met al ben ik dus erg positief.
Het enige minpuntje is dat ik te veel hang aan mijn instructrice, rijd eigenlijk alleen maar als zij er bij is en dat gaat aardig in de papier lopen...
Ik ga vanavond kijken of ik er weer alleen op kan stappen. Jullie horen weer van me.
Op dit moment wil ik het in elk geval met hulp zelf blijven doen.

Gr. Eveline

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:12

Gelukkig, er zit stijgende lijn in het verhaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:28

fijn hoor!!! succes vanavond.,

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:51

en...hoe is het gegaan met rijden vanavond?