Ben ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Ben ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:47

Tja ik weet niet hoor... Denk dat die beestjes niet voor niets aangeven dat ze het zat zijn, en om ze dan maar voor de kont te schoppen
Nee vind ik niet echt paard-vriendelijk.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:48

Ik denk dat het niet echt ultieme omstandigheden voor pony's zijn .

En ook is het niet zo verstandig ze al die zoetigheid te geven (suikerspin?!).
Kan me wel voorstellen dat de pony's het na een dag werken zat zijn, en vind het dan ook niet echt netjes dat ze van jou dan een "schop onder hun kont kunnen krijgen".

Maar je bent geen dierenbeul.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:49

Een gemiddeld manege paard ( niet die van mij hoor!!!!) loopt een uur of 5 op een drukke dag zoals b.v de zaterdag. En dan moeten ze allemaal ruiters en amazone's op hun rug verdragen die dik betaald hebben om een uurtje te rijden en dan ook nog eens denken dat ze anky zijn.Loopt zo'n arm dier niet dan word hij ook nog eens geslagen en is het een k*t knol aan het eind van de les. Wat is denk je nu slechter of zieliger???

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:52

aerdenhout1 schreef:
Een gemiddeld manege paard ( niet die van mij hoor!!!!) loopt een uur of 5 op een drukke dag zoals b.v de zaterdag. En dan moeten ze allemaal ruiters en amazone's op hun rug verdragen die dik betaald hebben om een uurtje te rijden en dan ook nog eens denken dat ze anky zijn.Loopt zo'n arm dier niet dan word hij ook nog eens geslagen en is het een k*t knol aan het eind van de les. Wat is denk je nu slechter of zieliger???

Daar hou ik al helemaal niet van

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:56

Jij niet..ik niet...maar de gemiddelde manege ruiter( amazone) die niet beter weet???

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:58

Tja daar doe je niks aan. Op de meeste maneges zie je ook weinig veranderen qua houding naar het paard toe met de jaren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:41

Bedankt voor alle reacties! Ja suikerspin enz. is inderdaad niet zo goed voor een pony, Bloos maar ze krijgen maar 1 plukje, het is niet zo dat ze daar een hele dag van moeten leven. Ik was echt al aan het twijfelen of het nou werkelijk gemeen was, want ik doe dit al jaren als vrijwilliger, met heel veel plezier. Ik geniet er gewoon van hoeveel lol die kleine kinders hebben op een pony, en hoe ze als ze er weer af zijn heel lief de pony nog een knuffel en een aai geven. En heel veel pony's kennen mij nu al wat beter, en weten dat ik streng kan zijn als ze zich echt misdragen, maar dat als zij lief zijn, ik dat ook ben. En dan heb ik heel veel lol met ze, in de pauzes op het gras wat lekkers eten (ja voor de vrijwilligers word ook gezorgd) en dan kan de pony grazen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 15:26

Leeuwnie schreef:
Wat is precies een 'wandelpony'? Zo'n pony die op de kermis rondjes moet lopen met kindertjes op hun rug??

Had nog even niet gezien, maar het werkt zo: We gaan met de pony's ergenst naar toe, bijv. de jaarlijkse paardenmarkt, iedere pony krijgt een begeleider, dat is niet vast dat wisselt, en die gaat met de pony iedere keer een rondje van ong. 100 a 200 meter lopen. En na 1 rondje gaat het kind eraf, even stil staan in de rij bij het "opstapperon" en dan kan er weer een nieuwe op.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:34

Wij doen dat ook wel eens met onze pony's, maar ook niet met allemaal. Het ligt er een beetje aan welke pony ervoor geschikt is. Onze Shetlander geniet van de aandacht van de kinderen, maar mijn verzorgpony mag bijvoorbeeld niet mee, omdat ze dan bijt en bokt. Niet elke pony is ervoor geschikt, daar moet je gewoon rekening mee houden. Voor de rest kan het niet zoveel kwaad, denk ik, maar het komt me inderdaad bekend voor dat ze op het eind van de dag gewoon moe zijn en geen zin meer hebben. Dan gaan we gewoon terug naar de club, genoeg is genoeg. Zodra een pony aangeeft dat hij er echt geen zin meer in heeft, dan moet je daar ook naar luisteren. Na 6 uur kan ik me goed voorstellen dat een pony het beu is. Dan moet je niet zo'n pony met dwang de ring door jagen, maar gewoon kiezen voor je paard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 15:36

Ja

Soms gaan we trouwens ook al eerder terug, als er geen mens meer komt gaan wij ook niet van Jan met-z'n-korte-achternaam blijven staan.

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:58

Heel eerlijk heb ik echt medelijden met sommige manege ponys. ze lopen minstes drie uur op een dag, hebben allemaal beginners op hun rug die in hun mond trekken en schoppen. ik moet eerlijk bekennen dat mij pony een wel eens een schop onder ze kont krijgt maar vaak is het ook me eigen schuld als hij niet luisterd. je moet natuurlijk wel bedenken dat zo beest het helemaal zat kan zijn, elke dag maar weer dezelfde saaie rondjes.
ik vind je heus geen dierenbeul, maar soms is het ook wel goed om te bedenken hoe een pony zich voelt

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:06

helemaal met xx-roos eens en dat ze af en toe een suikerspin krijgen....ik eet ook wel eens iets wat niet goed voor me is!

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:10

Hmz, ik denk eigenlijk niet dat je zo heel goed bezig bent.
Niet alleen geven die ponys niet voor niets aan dat ze het zat zijn, ook geef je de penny-meisjes die op die ponys rijden of die er om heen staan een fout voorbeeld door ze te schoppen. Al die verschillende soorten raar voedsel lijkt me ook niet erg goed.

Je hebt jezelf de vraag gesteld, en ik denk dat je het antwoord zelf wel weet. Zoek een andere methode.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:19

leuk dat je zo enthousiast bent met ponies en dit zo vrijwillig doet. Die kinderen vinden het natuurlijk helemaal geweldig. En de bokkers die hier zoveel commentaar op hebben, hebben vast vroeger ook welleens een rondje gestapt op een pony of ezel. Die mensen kunnen zich vast wel herinneren dat ze dat hardstikke leuk vonden. En zielig? alles is tegenwoordig zielig.. Je geeft ze eten, drinken en houd ze bezig. nou niks mis mee hoor.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:43

dorienkee schreef:
leuk dat je zo enthousiast bent met ponies en dit zo vrijwillig doet. Die kinderen vinden het natuurlijk helemaal geweldig. En de bokkers die hier zoveel commentaar op hebben, hebben vast vroeger ook welleens een rondje gestapt op een pony of ezel. Die mensen kunnen zich vast wel herinneren dat ze dat hardstikke leuk vonden. En zielig? alles is tegenwoordig zielig.. Je geeft ze eten, drinken en houd ze bezig. nou niks mis mee hoor.

Ik denk niet dat er iets mis mee is, maar je moet wel eens kritisch gaan kijken naar het eten wat zo'n dier binnenkrijgt. Paardenvoedsel is er niet voor niets, suikerspin en dat soort rommel moet een paard helemaal niet eten. Zorg voor gezond voer en genoeg water en op z'n tijd rust, dan is er niets aan de hand.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:39

ja oke, maar voor een keer.. denk niet dat t erg is. Lijkt me ook niet dat ze die keren dat ze daar heen gaan elke x een suikerspin krijgen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:40

Als ze elke keer voer krijgen dat vergelijkbaar even slecht is als suikerspin, lijkt het me wel slecht.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:45

nou als de TS daar meer op zou letten doet ze t nog beter. Totaal geen dierenbeul in mijn ogen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:56

De vergelijkingen die hier genoemt worden vind ik niet ter zake doen; het gaat er niet om wie het beter heeft of gelukkig is, maar of de pony's die de TS noemt het goed hebben.

Wellicht kun je een pony als 'reserve' hebben en zodoende steeds een pony op rust hebben staan? De kinderen die willen rijden kunnen dan wel een rondje langer wachten steeds; die 2min langere wachttijd...

Op die manier hebben de pony's wat minder te doen en houden ze er langer lol in. Leg onbeperkt hooi in de rustplaats en maak hem zo groot dat er ook geen wachtende kinderen bij kunnen komen om te aaien, zodat de pony ook geestelijk wat tot rust kan komen. Zet er dan ook een bordje bij met daarop 'niet voeren' en spreek mensen ook aan als ze wel proberen te voeren. Zelfs voor die paar keer per jaar vind ik het genoemde eten slecht voor een pony.

Laat de kinderen op de pony getild worden (ipv opstappen wat na zoveel keer op een dag echt wel belastend is!) en let er op dat dit zachtjes gebeurd; ik denk dat de pony's hier meer hinder van ondervinden dan het kleine gewicht dat ze telkens mee heen en weer tillen.

Vermanend 'toespreken' vind ik tot daar aan toe maar een schop onder de kont aan het einde van de dag gaat mij te ver en is ook iets dat voor je toeschouwers/klanten niet leuk is om te zien, laat staan pedagogisch verantwoord voor die kinderen die het zien en er van leren Knipoog

Meer tips weet ik zo niet, succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:59

Dierenbeul ben je absoluut niet. En ja, er zijn wel meer ponies die lange(re) dagen maken. Ook op maneges zie je paarden en pony's die erg hard moeten werken. Kunnen ze dat lichamelijk aan? Ja, als ze verder gezond zijn denk ik van wel. Maar ik kan me toch wel in zo'n pony verplaatsen en snappen dat hij het na een tijdje wel zat wordt dat zelfde rondje met een kindje op z'n rug. Ik vond dat vroeger toen ik zelf kind was ook al zielig bij Ponypark Slagharen. En het zal ook nooit bij me opkomen mijn paarden uit te lenen voor zoiets.

Misschien moet je toch proberen net iets meer geduld met ze te hebben. Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:25

anniee schreef:
De vergelijkingen die hier genoemt worden vind ik niet ter zake doen; het gaat er niet om wie het beter heeft of gelukkig is, maar of de pony's die de TS noemt het goed hebben.

Wellicht kun je een pony als 'reserve' hebben en zodoende steeds een pony op rust hebben staan? De kinderen die willen rijden kunnen dan wel een rondje langer wachten steeds; die 2min langere wachttijd...

Op die manier hebben de pony's wat minder te doen en houden ze er langer lol in. Leg onbeperkt hooi in de rustplaats en maak hem zo groot dat er ook geen wachtende kinderen bij kunnen komen om te aaien, zodat de pony ook geestelijk wat tot rust kan komen. Zet er dan ook een bordje bij met daarop 'niet voeren' en spreek mensen ook aan als ze wel proberen te voeren. Zelfs voor die paar keer per jaar vind ik het genoemde eten slecht voor een pony.

Laat de kinderen op de pony getild worden (ipv opstappen wat na zoveel keer op een dag echt wel belastend is!) en let er op dat dit zachtjes gebeurd; ik denk dat de pony's hier meer hinder van ondervinden dan het kleine gewicht dat ze telkens mee heen en weer tillen.

Vermanend 'toespreken' vind ik tot daar aan toe maar een schop onder de kont aan het einde van de dag gaat mij te ver en is ook iets dat voor je toeschouwers/klanten niet leuk is om te zien, laat staan pedagogisch verantwoord voor die kinderen die het zien en er van leren Knipoog

Meer tips weet ik zo niet, succes!

Bedankt voor de tips. Ze erop tillen doen we zowiezo al, is én beter voor de pony's, en het werkt makkelijker, aangezien veel kinderen anders nooit op een paard zitten. Over het snoep, we zijn er echt spaarzaam mee hoor, het is zomaar 1 hapje per keer dat we gaan van iets lekkers, voor de rest broodkorsten, bix o.i.d. en hooi. 1 pony telkens op rust zetten zou wel iets kunnen zijn wat we doen, maar op de drukste momenten hebben we ze echt allemaal nodig. We worden dan namelijk bedolven onder ouders die echt gewoon, ongelovelijk onbeschoft maar waar, staan te ruziën over wiens kind eerst was, en dan willen ze ook nog persé op een bepaalde pony.
En het is ook niet zo dat ik constant loop te slaan of te schoppen hoor, en dat zou inderdaad niet goed voor ons klantenbestand zijn. Het is gewoon zo dat als een pony een keer echt te ver gaat, bijt of zo, hij even een ruk aan het halster krijgt (niet té hard, overal waar te voor staat is niet goed) of ik tik even z'n nek/schoft aan. Dat valt ook allebei niet zo op, want je wilt klanten tevreden houden, maar ook je pony's in het gareel houden, anders krijg je gevaarlijke situaties. Enkel als een pony stil gaat staan ofzo, dan tik ik even z'n kont aan met m'n voet. Ben blij met alle reacties!

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:23

Inderdaad, ik vind je geen dierenbeul, maar ik zou zo niet met mijn pony omgaan. En de uren dat ze moeten lopen vind ik ook te lang!:O

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:57

wat ik er zo onverstandig aan vind, is dat de ponies het hele jaar zo goed als niets doen, en dan ineens úren lang moeten komen opdraven. dit werkt diverse klachten en blessures in de hand. hou ze dan netjes in conditie is mijn persoonlijke mening. ik vind het dan ook niet gek dat die ponies gaan klieren, hoe zou je je zelf voelen als je altijd mocht luieren, en dan ineens de vierdaagse moest lopen? niet erg fijn, behoorlijk pijnlijk voor je spieren ook. om ze dan te straffen met een schop onder hun hol vind ik niet op zijn plaats. let wel, een écht gemeen uithalend paard een schop onder de kont geven vind ik écht niet per definitie verkeerd, máár: wel als het dier eerst tot het uiterste gedreven wordt.

ook het voeren van dingen die niet in een paardenrantsoen thuishoren vind ik een beetje vreemd, maar mishandeling wil ik het niet noemen.

wat ik wél verkeerd vind, is dat de klant kennlijk vóór de pony gaat. mensen ruziën om een pony, willen erop, noem maar op, dat mag géén reden zijn om die pony zijn (half) uurtje rust te ontzeggen.

ik heb mijn paard ook twee keer ritjes laten maken met kinderen, ben er de hele tijd zelf bij geweest en na vijf kinderen (á een minuut of drie, paar kleine rondjes) mocht mijn paard steeds een kwartiertje grazen (kinderen zeuren, ouders zuchten... nou ja ze doen maar, ze mogen blij zijn dat ze er überhaupt op mogen, en dan brengen ze maar wat geduld op, of ze gaan naar de manege ofzo). het plezier van die koters mag imo nooit ten koste gaan van dat van de pony. je vraagt nogal wat van die dieren, houd dan op z'n minst een beetje rekening met hun rusttijd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:06

Jessix schreef:
Dierenbeul ben je absoluut niet. En ja, er zijn wel meer ponies die lange(re) dagen maken. Ook op maneges zie je paarden en pony's die erg hard moeten werken. Kunnen ze dat lichamelijk aan? Ja, als ze verder gezond zijn denk ik van wel. Maar ik kan me toch wel in zo'n pony verplaatsen en snappen dat hij het na een tijdje wel zat wordt dat zelfde rondje met een kindje op z'n rug. Ik vond dat vroeger toen ik zelf kind was ook al zielig bij Ponypark Slagharen. En het zal ook nooit bij me opkomen mijn paarden uit te lenen voor zoiets.

Misschien moet je toch proberen net iets meer geduld met ze te hebben. Knipoog

lees bovenstaand, een manegepony is het gewend, zijn lichaam is het gewend... het is zijn eigen ritme geworden, en zijn leven is er min of meer naar ingericht (vooropgesteld dat je het over goede maneges en manegeponies hebt, want niet alle manegeponies hebben het zo fijn hoor, beslist niet! bovendien ben ik van mening dat je niet moet kijken naar hoe slecht het elders is, maar naar hoe je het zelf kunt verbeteren. in India verhongeren kinderen en ezeltjes, dat is geen reden om onze kinderen en ezeltjes hier op rantsoen te zetten, als je begrijpt wat ik bedoel)

deze ponies zijn niet gewend om uren te lopen, en betutteld te worden. het lichaam verzuurt, spieren gaan pijn doen (heeft niets te maken met het gewicht van de kinderen, ga zelf maar eens vier uur achtereen wandelen. zoals de TS zelf al zegt: de naastlopers worden al moe genoeg van rustig meelopen, laat staan rennen... denk je eens in hoe dat voor die dieren dan is... en dan laat ik het geestelijk gedeelte nog achterwege)... dat zo'n pony dan een keer bijt, vind ik heel begrijpelijk, en ook zeker niet te beantwoorden met een ruk aan het halster of een tik(je) of schop. als zo'n pony aangeeft het zat te zijn, waarom MOET ie dan door? dat begrijpt zo'n dier niet, hij doet maandenlang niets en ineens... patsboem. mensen lijken te vergeten dat we met paarden te maken hebben, dieren met hun eigen dagritme en gewoonten. zo'n dag ineens alles anders doen en nog een hoop van het dier verlangen ook, maakt ieder paard naar.

nog één dingetje: probeer jezelf, als mens, eens te verplaatsen in je paard, en probeer dan eens objectief te kijken naar het beschreven tafereeltje van de TS.... gelukt? niet al te best, wel?

mensen vergeten zo gemakkelijk wat een paard is, en wat het dier van nature doet en hoort te doen. een paard is geen mens. zelf heb ik er geen problemen mee om de ene dag iets anders te doen dan de andere, of mijn ritme voor een bepaalde periode/ bepaald moment om te gooien. bij een paard werkt dat heel anders. simpelweg omdat het dier niet menselijk ís.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:08

Vind dat een aantal mensen zeer overdreven reageren..

Hoezo zijn deze pony's zielig? Ze stappen een paar uur rondjes van 100 meter en krijgen tussendoor gewoon lekker te eten en dit een paar keer per jaar en voorderest staan ze op het land..

Lekker leventje als je het mij vraagt, menig manege paard heeft dezelfde werkdagen maar moet dan wel echt werken.

Daarnaast mag een paard niet bijten, dus dat je ze dan eent ik geeft is terecht.

Jullie doen alsof deze pony's elke dag dit werk doen terwijl er heel duidelijk staat een paar keer per jaar.

Suikerspinnen oid zou ik daarintegen niet toelaten.