Kunnen jullie paarden ook 'klok kijken'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Kunnen jullie paarden ook 'klok kijken'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 11:27

hahaha zo grappig!
Dat met longeren heb ik gelukkig niet, omdat ik dat expres niet altijd even lang doe, maar gewoon wel zie hoe of wat.

K_irs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:50

Mijn paarden hebben dat ook! Ze weten precies wanneer ze eten krijgen enz. Ook gaan ze al bij het hek staan om naar hun stal te gaan als het tijd is! Het is idd net of ze kunnen klokkijken Vingers aflikken Haha! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:45

een paard (de mens trouwens ook, maar lijkt er niet meer op te kunnen/ durven vertrouwen) heeft een soortement inwendige klok. ga maar eens een week lang elke dag de hele dag (en als het even kan nacht) op het hek zitten kijken naar je kudde. je zult zien dat ze op vaste momenten van de dag een vast programma hebben.

het hinniken rond 'belangrijke tijdstippen', zoals voeren, buiten zetten en binnen zetten heeft te maken met gewenning, als je twee keer achter elkaar dezelde handeling (bijv voeren) op dezelfde tijd hebt gedaan zullen de meeste paarden de dag erop hetzelfde verwachten. het paard is een gewoontedier, dat snel nieuwe gewoonten aaneemt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:01

merrieveulen schreef:
het hinniken rond 'belangrijke tijdstippen', zoals voeren, buiten zetten en binnen zetten heeft te maken met gewenning, als je twee keer achter elkaar dezelde handeling (bijv voeren) op dezelfde tijd hebt gedaan zullen de meeste paarden de dag erop hetzelfde verwachten. het paard is een gewoontedier, dat snel nieuwe gewoonten aaneemt.

Ik sta er soms verstelt van hoe snel een vreemd paard de stalroutine oppikt. Zelfs kippen doen het...
Toen één van de paardjes na een jaar in een natuurgebied weer op stal kwam, draaide ze ook net zo makkelijk weer mee in de routine, alsof ze geen dag was weggeweest...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:13

precies, routine, gewoonte, ritme... deze zaken geven het paard rust, het weet waar het aan toe is, maar als je het ineens verandert kan het dier heftig reageren (hinniken, trappelen, onrust in het gedrag). rust is voor een paard zo ongeveer het belangrijkste dat er is. een vast dagritme geeft rust en orde. daarom hechten veel paarden er waarde aan.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:19

ja die van mij kunnen dat ook heel goed Haha!
en als zomertijd verandert in wintertijd, en andersom,zijn ze eerst even in de war Huilen van het lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 09:10

Dat is hier ook het geval jah! dan zijn ze of verbaasd dat je er al bent, of ze staan te gillen omdat je te laat bent.

In het najaar wanneer de klok achter uit gaat deel ik dat voor hun meestal in 2 dagen een 1/2 uur eerder alles en dan weer op normale tijden. Maar het te vroeg zijn in het voorjaar hebben ze meestal niet zo veel problemen mee!