Dringend hulp gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Dringend hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:19

diessel schreef:
Ook begrijp ik de opmerking, "niet naar je paard kijken, dat voorkomt een kopstoot" niet helemaal.
Als een paard een kopstoot uitdeelt dan heeft hij volgens mij niet door wie er de leiding heeft.

Door de oogstand van de paarden kan het paard niet zien als je dichtbij/voor hem staat. Vaak is een kopstoot dus geen opzet.
En om het aan de hand meelopen even wat duidelijker uit te leggen schuin naast je/achter je laten lopen.
Niet naast en niet niet achter (hoop dat ik zo duidelijker ben)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:41

Okay, bedankt voor je verduidelijking

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:19

ladymagic schreef:
KiWiKo schreef:
Tjsa, kan je een conclusie uit trekken Lachen Lachen Lachen

Ik zit er liever op Lachen

Ik trek er ook geen algemene conclusie uit, op mij komt het alleen over alsof je er van overtuigd bent dat je op alle (ingereden) paarden er op er meer over te vertellen hebt dan er naast, gezien je reactie naar Diablo.
Ik wilde aangeven dat dat gewoon niet altijd opgaat, in het geval van TS wil ik daar geen uitspraak over doen want ik weet niet wat voor haar beter werkt. Er zal een reden voor zijn dat ze er naast loopt maar die weet ik niet...

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar als je er op zit (en je bent dus in staat om wel even te blijven zitten) heb je wel vaak meer tijd om hulpen te geven, zoals been, ophoudingen, stem, etc. Als je een paard begeleid heb je eigenlijk al niets meer te vertellen zodra hij jouw voorbij is met zijn schouder. Dan ben je te laat met een korte ophouding (heeft dan niet meer het gewenste effect) en het heeft geen zin om aan te gaan touwtrekken want dat verlies je altijd. Dus ik denk wel dat Kiwiko gelijk heeft en je er van uit kan gaan dat je (over het algemeen) meer te vertellen hebt als je er op zit.

Dus dat is dan ook mijn advies aan TS. Eventueel kun je in het begin nog iemand mee laten lopen totdat je je zekerder voelt.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 11:30

blensink schreef:
diessel schreef:
Ook begrijp ik de opmerking, "niet naar je paard kijken, dat voorkomt een kopstoot" niet helemaal.
Als een paard een kopstoot uitdeelt dan heeft hij volgens mij niet door wie er de leiding heeft.

Door de oogstand van de paarden kan het paard niet zien als je dichtbij/voor hem staat. Vaak is een kopstoot dus geen opzet.
En om het aan de hand meelopen even wat duidelijker uit te leggen schuin naast je/achter je laten lopen.
Niet naast en niet niet achter (hoop dat ik zo duidelijker ben)

Het was denk ik ook zeker geen opzet. Hij heeft volgens mij nog nooit iemand express pijn gedaan.

ladymagic schreef:
Ik trek er ook geen algemene conclusie uit, op mij komt het alleen over alsof je er van overtuigd bent dat je op alle (ingereden) paarden er op er meer over te vertellen hebt dan er naast, gezien je reactie naar Diablo.
Ik wilde aangeven dat dat gewoon niet altijd opgaat, in het geval van TS wil ik daar geen uitspraak over doen want ik weet niet wat voor haar beter werkt. Er zal een reden voor zijn dat ze er naast loopt maar die weet ik niet...

Ik loop ernaast omdat als ik erop zit hij nog niet even goed op alle hulpen reageerd en hij niet vooruit te krijgen is. We zijn in de les hard bezig met op alle hulpen te reageren en dat gaat goed. Ik heb ondertussen ook nog geoeffend en het gaat beter. We gaan alleen tot na de kerst even niet s'avonds want dan is er teveel vuurwerk.

En ik ga oefenen met erop rijden buiten.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:56

Hmm hangjongeren... politie?

Misschien dat jij er op kan gaan zitten en dat iemand met je mee loopt die hem vast houd? Zo hebben mijn vader en ik destijds mijn eerste paard verkeersmak gemaakt.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 12:56

Elan_GV schreef:
Hmm hangjongeren... politie?

Het is al een aantal jaren een probleem hier. Politie 'durven' niets te doen. Ondanks het hangverbod.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:04

Niet te geloven.. waar zijn ze dan bang voor? Dat een paar jochies boos gaan doen.. tjeez ze hebben toch een stok of een pistool in hun zak.. moet je kijken hoe ze dan kruipen..

Het is nu nog niet zo erg, maar over twee weken, dan hebben ze ook vuurwerk bij zich..

Ik heb in mijn pony-tijd ook al zoiets mee gemaakt. Ik was even een rondje aan het uitstappen en toen kwam ik jongens op de fiets tegen met vuurwerk. Gelukkig kwam toen net de stage-loper van mijn opa op de tractor langs die is naar die jongens toe gegaan en heeft een van hun naar me toe gesleurd en moest sorry zeggen Sigaar gna gna, nooit meer last van ze gehad. Want anders... hij kende ze ...

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:52

je moet een keer iemand iemand (bijvoorbeeld de politie) laten zien wat die hangjongeren doen en dan heb je misschien geluk dat ze er iets van zeggen of met je ouders en die er wat van zeggen maar je moet je niks aan trekken van die hangjongeren

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:38

maximee schreef:
Ik ben het helemaal met blensink eens.
Rustig doorlopen, kalm blijven zodat je paard voelt dat er niks aan de hand is Lachen

Heel veel suc6 en beterschap!

Mee eens, zelf rustig blijven, als je langs die hangjongeren loopt en je wordt dan gespannen, merkt je paardje dat vanzelf op. Dus doe dan net of er niets aan de hand is.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:17

ben je zelf erg onrustig als je merkt dat die jongeren er aan komen? dit merk het paard! vooral als je overdreven gat geruststellen. dan doe je zelf alsof er iets engs gaat gebeuren. dus niet te veel praten als je stem trilt. 2 keer zeggen het is goed is wel genoeg denk ik.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:00

Jessix schreef:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar als je er op zit (en je bent dus in staat om wel even te blijven zitten) heb je wel vaak meer tijd om hulpen te geven, zoals been, ophoudingen, stem, etc. Als je een paard begeleid heb je eigenlijk al niets meer te vertellen zodra hij jouw voorbij is met zijn schouder. Dan ben je te laat met een korte ophouding (heeft dan niet meer het gewenste effect) en het heeft geen zin om aan te gaan touwtrekken want dat verlies je altijd. Dus ik denk wel dat Kiwiko gelijk heeft en je er van uit kan gaan dat je (over het algemeen) meer te vertellen hebt als je er op zit.

.

Noem me een zeikerd maar ook daar ben ik het niet mee eens. Als je niks meer over je paard te vertellen hebt als hij jou voorbij is met zijn schouder is er namelijk wat mij betreft wat mis gegaan met de basis africhting, ik kan mijn pony zelfs als ik achter hem loop met het halstertouw sturen.
Tuurlijk als een paard er echt vandoor gaat heb je er naast niks meer te vertellen, maar als je er op zit ook niet, dan kan je hooguit meeliften en hem als hij uitgeraasd is weer onder controle hebben.
Daarnaast ben ik het niet oneens met Kiwiko dat je over sommige paarden er op meer te vertellen hebt dan ernaast, maar ik wilde gewoon aangeven dat dat echt niet altijd opgaat.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:48

Ik denk ook dat jij er gewoon op moet gaan zitten en dat iemand anders er naast moet lopen , net zo lang tot het goed gaat !!! Als je hem trouwens heel erg goed kan houden , als hij wat wil doen (ervandoorgaan , bokken enze) dan zou ik er gewoon op gaan zitten , als je dat ziet kan , zou ik er lekker langs lopen , als je allen bent.. :]

Kus

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:53

Ga je samen met iemand anders? Zoniet zou dat een idee zijn, dan voelt hij zich niet verlaten.
Ik zou er wel op blijven zitten, heb je wat meer controle.
Misschien een idee om met die stal een afspraak te maken om op de dag(en) dat je daar naartoe gaat (en dus ook weer weg moet) dat andere paard uit het zich te zetten, op een verder gelegen weiland bijv.
Of eens aan de eigenaar vragen of hij niet gewoon daar gestald kan staan..?