Jessix schreef:Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar als je er op zit (en je bent dus in staat om wel even te blijven zitten) heb je wel vaak meer tijd om hulpen te geven, zoals been, ophoudingen, stem, etc. Als je een paard begeleid heb je eigenlijk al niets meer te vertellen zodra hij jouw voorbij is met zijn schouder. Dan ben je te laat met een korte ophouding (heeft dan niet meer het gewenste effect) en het heeft geen zin om aan te gaan touwtrekken want dat verlies je altijd. Dus ik denk wel dat Kiwiko gelijk heeft en je er van uit kan gaan dat je (over het algemeen) meer te vertellen hebt als je er op zit.
.
Noem me een zeikerd maar ook daar ben ik het niet mee eens. Als je niks meer over je paard te vertellen hebt als hij jou voorbij is met zijn schouder is er namelijk wat mij betreft wat mis gegaan met de basis africhting, ik kan mijn pony zelfs als ik achter hem loop met het halstertouw sturen.
Tuurlijk als een paard er echt vandoor gaat heb je er naast niks meer te vertellen, maar als je er op zit ook niet, dan kan je hooguit meeliften en hem als hij uitgeraasd is weer onder controle hebben.
Daarnaast ben ik het niet oneens met Kiwiko dat je over sommige paarden er op meer te vertellen hebt dan ernaast, maar ik wilde gewoon aangeven dat dat echt niet altijd opgaat.