Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:11

Je kunt altijd beginnen met een stapje naar achteren en wegduwen. Je merkt gaande weg vanzelf of hij een stevigere aanpak nodig heeft. De optie van RK is zo'n slechte nog niet, het is alleen niet de optie waar ik mee zou beginnen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:13

je kan hem wel beter door suggestie leren achteruitgaan, want duwen zorgt vaak voor terugduwen in het begin, daarbij moet je vrij dichtbij staan waardoor het paard weer kan bijten. Probeer vooral zelf te blijven staan en je paard achteruit te laten gaan.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 17:31

jokita schreef:
Jonge hengsten willen nu eenmaal graag spelen en spelenderwijs hun rangorde bepalen, ga jij hem uit de weg, dan heeft hij op een hele subtiele manier van je gewonnen. Laat duidelijk merken dat je het absoluut niet wilt hebben, wees hier ook consequent in en niet alleen als hij al geprobeerd heeft te happen. Zet hem zomaar eens zonder reden een stapje terug, gewoon omdat jij er wil staan.

Dat doe ik al regelmatig. Ja

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 17:32

sanne83 schreef:
je kan hem wel beter door suggestie leren achteruitgaan, want duwen zorgt vaak voor terugduwen in het begin, daarbij moet je vrij dichtbij staan waardoor het paard weer kan bijten. Probeer vooral zelf te blijven staan en je paard achteruit te laten gaan.

Hij kan dat al redelijk, ik raak zijn borst aan met de zweep. Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:41

Ik zou het dan uitbreiden met lichaamshouding.Dus als je je energie op hem richt dat hij dan achteruit gaat. Je kan dit dan gebruiken als hij wilt bijten.
Ik heb trouwens er overheen gelezen dat hij erg volgzaam is, weet je zeker dat hij niet uit angst bijt? In welke situaties doet hij het vooral?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:42

Een paard wat 2,5 jaar is zit inderdaad met zijn tandjes, dat geeft een hoop jeuk en irritatie soms zelfs.
Wat ik doe bij de jonge paarden die dit gedrag vertonen is ten eerste zorgen dat je 1 bepaald speeltje hebt (handdoek, halstertouw zonder clip, oude schoen).
Bij iedere benadering van het paard heb je datgene bij je. Als hij een poging doet om ergens in te happen, dan geef je hem zijn speeltje. Daar mag hij op kauwen en in bijten zovaak hij wilt. Zorgen dat hij zijn aandacht vollegdig gefocussed heeft op datgene. Mijn eigen paard pakte altijd een oud halster en daar stond hij regelmatig mee in de stalgang op te kauwen en na zijn wisselpriode hield hij nog regelmatig het halster vast, alleen dan niet om op te kauwen, maar meer als een prettig ervaren gewoonte.

Kijk als een paard je echt wilt bijten is dat natuurlijk iets heel anders, maar kledingstukken vastpakken is een heel ander verhaal.
Vergelijkbaar met een paard wat zomerexceem heeft afstraffen als het gaat schuren. Nattuurlijk wil je als eigenaar niet dat hij zijn of haar manen eraf schuurt. Maar dit gedrag bestraffen is wel heel crue en in mijn ogen erg onnodig, het paard heeft immers alleen maar erg veel jeuk.

Mocht het dus echt hengstengedrag zijn, dat hij echt serieus wil bijten dan sluit ik mij aan bij Runningkawa. Het is beter 1 keer duidelijk te zijn en hem een fikse por te verkopen dan 10 keer iets duidelijk proberen te krijgen.

Ik denk dat je zelf wel het beste het verschil kunt maken tussen beiden gedragingen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:09

sanne83 schreef:
Ik zou het dan uitbreiden met lichaamshouding.Dus als je je energie op hem richt dat hij dan achteruit gaat. Je kan dit dan gebruiken als hij wilt bijten.
Ik heb trouwens er overheen gelezen dat hij erg volgzaam is, weet je zeker dat hij niet uit angst bijt? In welke situaties doet hij het vooral?

Hij is allesbehalve angstig. Het lijkt eerder speelgedrag of verveling.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:11

Nee, het is zeker geen agressie van wat voor vorm dan ook. Het is een vriendelijk happen. Gewoon willen spelen of omdat hij even niks beters te doen heeft. Haha!

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:26

Ik weet niet of het werkt maar ik heb begrepen van iemand op stal bij mij dat het oor een gevoelige plek is bij een paard. je kan dan bijvoorbeeld EH zeggen en m zachtjes aan zn oor trekken..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:28

ManonR schreef:
Ik weet niet of het werkt maar ik heb begrepen van iemand op stal bij mij dat het oor een gevoelige plek is bij een paard. je kan dan bijvoorbeeld EH zeggen en m zachtjes aan zn oor trekken..

Dan is de afstand te klein. Of ik moet 'm met een lange tang aan z'n oor trekken. Tong uitsteken

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:31

hahahah dat zou kunnen maar dat is niet echt vriendelijk Clown

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:36

ik volg dit even heb namelijk een 4-jarige (nu) ruin die het nog alltijd niet is afgeleerd, hij bijt gewoon in alles.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:43

Isegrim schreef:
sanne83 schreef:

Hij is allesbehalve angstig. Het lijkt eerder speelgedrag of verveling.

dan zou ik vooral de tips van [***] opvolgen. Geef hem wat te doen, wat te spelen en vooral met z'n mond. Maak er jouw spelletje van. Veel aaien en friemelen met zijn mond, dan vervul jij wel zijn behoefte tot spelen, maar het gaat wel van jou uit.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:07

Wat ook erg goed wil helpen is hem "per ongeluk tegen je elleboog aan laten lopen". Maar daarvoor moet je snelle reflexjes hebben. Liefst als je hem niet aankijkt maar je toch vanuit je ooghoek ziet dat hij wil gaan happen, plotseling "per ongeluk" je arm of je elleboog naar achteren zwaaien, of zgn. "jumping jacks" gaan staan doen (en dan gewoon verder gaan waar je mee bezig was, alsof je neus bloedt). Gut, dat had je nou niet gezien, dat hij daar stond... Dat zal waarschijnlijk een keer een rake tik opleveren, maar vanaf dat moment kijkt je paard waarschijnlijk wel beter uit. Hij zal het namelijk niet zien als straffen van jouw kant, dus kan hij er ook geen spelletje van maken (happen en zo snel mogelijk wegwezen). Hij heeft immers op het moment dat hij wilde gaan happen al op zijn neus gekeken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:46

Ik gaf ze altijd een pets op de neus, dat doet ze echt geen zeer hoor en schuw worden ze er ook niet van.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:53

LADPR schreef:
Ik gaf ze altijd een pets op de neus, dat doet ze echt geen zeer hoor en schuw worden ze er ook niet van.

Ik dacht dat ik toch duidelijk had aangegeven dat ik dat niet wil. Ook niet als twintig mensen het roepen. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:02

Hoezo jij zegt dat je niet iets wil wat pijn doet, dat doet geen pijn. Zou niet best zijn als je een paard pijn moet doen om iets duidelijk te maken

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:06

Een tik werkt niet, dan ziet hij het als een spelletje.

Maar ik heb tot nu toe voldoende tips gekregen om even mee voort te kunnen. Die ga ik dus testen morgen als ik weer naar hem toega.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:12

als ze een tik zien als een spelletje is het geen tik maar een harde aai.. Lachen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:15

runningkawa schreef:
als ze een tik zien als een spelletje is het geen tik maar een harde aai.. Lachen

En dat is precies waarom ik vraag naar een vriendelijke manier om dit gedrag af te leren. Ik ga niet lopen meppen, punt uit. Ik denk namelijk dat ik daar helemaal niets mee bereik en dat het vertrouwen erdoor geschaad wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:18

Dat mag jij denken Lachen
Maar kijk eens in een groep paarden?
1 keer een flinke tik is juist vriendelijk Ja
Dát is paardentaal die meteen duidelijk is.
En duidelijkheid schaadt niet...in tegendeel
Zachte heel meesters.... Lachen

Nu is die van jou niet dominant, maar al dat geaai kan alleen maar erg grote problemen geven omdat de rangorde niet duidelijk is...dus let daar mee op, want voordat je het weet staat jou niet dominante paard toch ineens een stuk boven je... En dan?
We hopen maar dat hij een doosje is en dat gaat niet proberen Lachen
Niet voor jou, maar voor hem Lachen

Zo komen er veel op een africhtingsstal.... en das niet leuk....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:26

Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. Ik heb inmiddels zo'n twintig jaar ervaring met paarden en ik wil het nu graag eens op een andere manier proberen (ben een jaar of wat uit de paardenwereld weggeweest en nu net weer begonnen). Vroeger zou ik ook een mep gegeven hebben, maar veel verder ben ik er nooit mee gekomen eerlijk gezegd. En als ik dan een filmpje zie van Monty Roberts die binnen tien minuten een paard van enorme trailerangst afbrengt (om maar wat te noemen), dan ben ik ervan overtuigd dat het dus ook anders kan. Kijk, als het agressiebijten of angstbijten zou zijn, dan was het een ander verhaal, maar dit is puur speelsigheid / verveling. Ik denk dat ik dat prima kan oplossen door de verschillende mogelijkheden die hierboven genoemd zijn, vooral aangezien hij verder alle oefeningen prima oppakt en zeer gehoorzaam is. Ik ken hem nog maar net een paar weken, maar hij heeft nog nooit een poging tot uitdagen of dominantie vertoond. Ik heb er dus het volste vertrouwen in dat 't wel goedkomt. Lachen Ik hou je op de hoogte. Lachen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:31

Isegrim schreef:
runningkawa schreef:

En dat is precies waarom ik vraag naar een vriendelijke manier om dit gedrag af te leren. Ik ga niet lopen meppen, punt uit. Ik denk namelijk dat ik daar helemaal niets mee bereik en dat het vertrouwen erdoor geschaad wordt.

Maar het is niet onvriendelijk om eens een tik te geven. Lachen Als een paard een paard uit een hogere rang bijt, dan krijgt hij van dat hogere paard ook een tik. En da's er dan niet eentje die als een spelletje wordt gezien. Knipoog

Dat schaadt geen vertrouwen, maar zet de verhoudingen neer. Dat geeft vastigheid en dat vindt een paard alleen maar fijn, weten waar hij aan toe is.

'Lopen meppen' is iets heel anders. Dat zou te onduidelijk zijn, zonder overwicht. Wat wordt bedoeld is om gewoon in een keer te zeggen: en nou is t klaar, finito, afgelopen met dat gejengel. Hij blijft met z'n tanden overal van af, en voor de rest zijn jullie vriendjes. Zeker als het zo'n braaf en onderdanig paard is kan dat toch zo duidelijk zijn?

En speelsigheid of niet: als hij een keertje per ongeluk te ruw is of het is hapt naar een kind doet het wel pijn. Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:32

De methode die ik aandroeg, wordt door Parelli aangeraden. maar dat puur ter info, je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:34

Ik weet precies wat je bedoelt Ja Mijn paard was precies hetzelfde. Ik kreeg hem toen hij 4 was. Hij was met 3,5 gecastreerd, en voelde zich nog echt hengst. En had dus ook nog dat gedrag. Overal happen, alles voelen met de lippen, stiekem je jas vastpakken, de halstertouw, teugels, emmers.. alles wat los zat had meneer in zijn mond Clown Een klein tikje of wegduwen dat heb ik eerst geprobeerd, maar voor hem was dat gewoon een spelletje. Ik tik jou, jij tikt mij, en zo door. Dat zijn echte hengstenspelletjes, dat doen ze in de wei ook. Elkaar bij het halster pakken, zachtjes in de hals bijten. Zo leren ze later met andere paarden te kunnen vechten voor het leiderschap.
Ik doe zelf ook natural horsemanship, veel grondwerk, dat ging ook prima. Maar als meneer even moest stilstaan dan ging hij zich vervelen, en weer overal in happen Clown
Maar na een tijdje was ik het zat, ik denk, ik ga hem eens foppen.. Toen ben ik gewoon naast hem gaan staan, een beetje van hem af gedraaid, aan t praten met iemand anders, alsof ik niks in de gaten had. Ik zag vanuit mn ooghoek dat hij naar mn jas greep, "Nee!". Hij draaide zich weer terug. Even later weer hetzelfde, naar mn jas toe, en ik zag het en draaide in een snelle beweging in zijn richting, deed mn elleboog omhoog, en 'per ongeluk' tegen zijn kaak aan Clown *LOL* Je hoorde echt zo'n hol "PLOK" geluid. Hihi, hij had dat echt totaal niet verwacht, en stond een beetje verbaasd te kijken, alsof hij dacht 'He, dat was dom van me'! Laatste keer dat ie het heeft geprobeerd Haha!