Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jokita schreef:Jonge hengsten willen nu eenmaal graag spelen en spelenderwijs hun rangorde bepalen, ga jij hem uit de weg, dan heeft hij op een hele subtiele manier van je gewonnen. Laat duidelijk merken dat je het absoluut niet wilt hebben, wees hier ook consequent in en niet alleen als hij al geprobeerd heeft te happen. Zet hem zomaar eens zonder reden een stapje terug, gewoon omdat jij er wil staan.
sanne83 schreef:je kan hem wel beter door suggestie leren achteruitgaan, want duwen zorgt vaak voor terugduwen in het begin, daarbij moet je vrij dichtbij staan waardoor het paard weer kan bijten. Probeer vooral zelf te blijven staan en je paard achteruit te laten gaan.
sanne83 schreef:Ik zou het dan uitbreiden met lichaamshouding.Dus als je je energie op hem richt dat hij dan achteruit gaat. Je kan dit dan gebruiken als hij wilt bijten.
Ik heb trouwens er overheen gelezen dat hij erg volgzaam is, weet je zeker dat hij niet uit angst bijt? In welke situaties doet hij het vooral?
ManonR schreef:Ik weet niet of het werkt maar ik heb begrepen van iemand op stal bij mij dat het oor een gevoelige plek is bij een paard. je kan dan bijvoorbeeld EH zeggen en m zachtjes aan zn oor trekken..
Isegrim schreef:sanne83 schreef:Ik zou het dan uitbreiden met lichaamshouding.Dus als je je energie op hem richt dat hij dan achteruit gaat. Je kan dit dan gebruiken als hij wilt bijten.
Ik heb trouwens er overheen gelezen dat hij erg volgzaam is, weet je zeker dat hij niet uit angst bijt? In welke situaties doet hij het vooral?
Hij is allesbehalve angstig. Het lijkt eerder speelgedrag of verveling.
LADPR schreef:Ik gaf ze altijd een pets op de neus, dat doet ze echt geen zeer hoor en schuw worden ze er ook niet van.
runningkawa schreef:als ze een tik zien als een spelletje is het geen tik maar een harde aai..

Ik hou je op de hoogte.
Isegrim schreef:runningkawa schreef:als ze een tik zien als een spelletje is het geen tik maar een harde aai..
En dat is precies waarom ik vraag naar een vriendelijke manier om dit gedrag af te leren. Ik ga niet lopen meppen, punt uit. Ik denk namelijk dat ik daar helemaal niets mee bereik en dat het vertrouwen erdoor geschaad wordt.
Als een paard een paard uit een hogere rang bijt, dan krijgt hij van dat hogere paard ook een tik. En da's er dan niet eentje die als een spelletje wordt gezien.
Mijn paard was precies hetzelfde. Ik kreeg hem toen hij 4 was. Hij was met 3,5 gecastreerd, en voelde zich nog echt hengst. En had dus ook nog dat gedrag. Overal happen, alles voelen met de lippen, stiekem je jas vastpakken, de halstertouw, teugels, emmers.. alles wat los zat had meneer in zijn mond
Een klein tikje of wegduwen dat heb ik eerst geprobeerd, maar voor hem was dat gewoon een spelletje. Ik tik jou, jij tikt mij, en zo door. Dat zijn echte hengstenspelletjes, dat doen ze in de wei ook. Elkaar bij het halster pakken, zachtjes in de hals bijten. Zo leren ze later met andere paarden te kunnen vechten voor het leiderschap.
Je hoorde echt zo'n hol "PLOK" geluid. Hihi, hij had dat echt totaal niet verwacht, en stond een beetje verbaasd te kijken, alsof hij dacht 'He, dat was dom van me'! Laatste keer dat ie het heeft geprobeerd