Paard opnieuw opvoeden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard opnieuw opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:50

icando schreef:
Als ik de leiding neem gaat ze tegen me in, ze is het als 2,5 jaar gewend om leider te zijn en volgens mij wil ze die rol niet aan mij geven ofzo..... Het is niet zo dat ze voor me loopt als we aan t wandelen zijn, ze loopt schuin achter me en dan leid ik haar. Longeren kan ik haar ook gewoon zonder problemen. Ze mag ook alleen iets als ik aangeef dat het mag(bijv rollen)
Maar ze blijft steeds proberen over me heen te walsen en haar zin door te drukken. Als ze weet dat dit niet mag kan ze het toch ook gewoon laten ipv steeds de confrontatie op te zoeken? Zal wel aan mij liggen dat ik dat zo denk..... Als we allebei respect voor elkaar hebben komt het best goed. Maar dan moet ik dat eerst krijgen

meisje, dan wil je niet zien wat er bij een africhtingsstal dan gebeurd.............. ik kan je vertellen dat ik vrees dat jij de eerste paar dagen niet welkom ben daar.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:51

In de eerste plaats heb je te maken met een haf: alle haflingers die ik gekend heb waren beestjes die je voor je moest winnen en die je duidelijk moest maken wie de baas was. Soms ging dat met flinke strijd, naarmate ik zelf beter wist hoe te handelen ging dat al met minder botsingen Knipoog

Ik vind het heel goed dat je hieraan wilt werken en ook bereid bent om hulp te zoeken. Ik denk nl. dat je dit probleem niet alleen op kunt lossen, het moet natuurlijk geen gevaar voor jou opleveren

Ik kan je de hulp van Petra Vlasblom van harte aanraden! Ze heeft mij geweldig geholpen met mijn vzpaard dat ook behoorlijk dominant was, al uitte dat gedrag zich op een andere manier. Dit is mijn verhaal: http://www.2moons.nl/Sun.html
en dit is haar website http://www.2moons.nl

Ik weet dat ze het momenteel razend druk heeft, dus ik weet niet of je 1,2,3 een afspraak zou kunnen maken, maar bezoek anders in ieder geval eens haar theorieavond: er zal een wereld voor je opengaan en daarmee is de 1e stap al gezet denk ik Ja

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:57

aerdenhout1 schreef:
En je verteld in het begin dat je hem niet kan longeren??
Daarbij denk je nu dat je pony een mens is, met de gedachtengang van een mens, als je zegt...qoute..als ze weet dat dit niet mag kan ze het toch ook gewoon laten.
Jammer genoeg zit een paard heel anders in elkaar.

Ik kan haar wel longeren, de eerste kant gaat altijd goed. Pas bij van hand veranderen dan wil ze niet. Ze gaat dan heel overdreven schrikkerig doen en alles wat beweegt is dan ineens eng. Ook kruipt ze dan tegen me aan en wil zsm weer aan de andere kant gaan lopen.... Echt heel raar.

Ik denk niet dat het een mens is.... Maar volgens mij is het voor haar ook niet leuk als we ruzie hebben. We worden er allebei alleen maar chagerijnig van.

Ze doet zich ook altijd heel stoer voor, maar ik ben een keer met haar buiten gaan lopen(van het erf, met nog iemand erbij) en toen poepte ze diarree van de angst/stress.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:59

gewoon een onzeker paard dat op zoek is naar een leider.......... die niet vind en dan zelf de leiding overneemt Lachen

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:03

Ja dat zei haar vorige eigenaar ook. Nynke is te onzeker om leider te zijn. Ik ben heel nuchter in alles, zit niet snel op de kast ofzo. Zij wel, het liefst rent ze weg voor alles wat geluid maakt en beweegt. Laatst hoorde ze een brommer en sprong ze naar voren. Omdat ik rustig bleef deed ze verder niks. Maar als Nynke dus graag leider wilt zijn ondanks dat ze te onzeker is betekent dat dan dat ze geen vertrouwen in mij heeft?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:05

KiWiKo schreef:
gewoon een onzeker paard dat op zoek is naar een leider.......... die niet vind en dan zelf de leiding overneemt Lachen

en die leiding vervolgens niet aankan en dat uit zich in dit gedrag Ja

Herken het helemaal uit mijn eigen verhaal, en weet dus ook dát het op te lossen valt!
Maar het vereist van jouzelf ook een bepaalde instelling, een good-will om te veranderen Ja
Ik heb ook heel erg aan mezelf moeten werken voordat ik concrete veranderingen merkte in het gedrag van 't paard, je paard spiegelt je gedrag vaak enorm!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:07

mengelmoesje............ ze heeft inderdaad geen vertrouwen, en omdat ze de leiderschapspositie al ingenomen heeft komt er ook een stukje dominantie bij kijken....... het is dus voor diegene die jou gaat begeleiden met dit paard zaak om jou heel duidelijk uit te leggen, wanneer het onzekerheid is en wanneer het dominantie is Knipoog Lachen want op onzekerheid reageer je aanmoedigend, zelfverzekerd en rustgevend........ en bij dominantie krijgt ze een skup onder de kont.......

maar ga dat maar eens aanvoelen/inschatten.......

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:10

Dat kan ik zo ook wel uit elkaar houden: zodra ze onzeker is word t een stresskip, snuiven en heel alert om zich heen kijken. En de dominantie is gewoon ineens HAP als haar iets niet zint. Maar dat wil ik niet oplossen met een 'skup onder de kont' van geweld krijg je alleen maar verzet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:13

Jouw oplossing werkt duidelijk niet Lachen Lachen

wat denk jij nou, dat je haar wegbrengt en dat de africhter zijn fluwelen handsschoentjes uit de kast haalt Lachen Lachen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:14

Ga nu toch knikkeren!! Een onzeker paard gaat jou echt niet bijten, aanvallen of drukt je in een hoek! Die loopt van je weg en zo aan je verhaal te horen doet deze dat niet, maar valt je eerder aan. Geen vertrouwen in de mens en dominantie, niets meer en niets minder en jij gaat dit niet oplossen, dat weet ik nu al.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:15

Nee denk ik niet.... Eerder zn zweep Bloos! Ik wil het niet met geweld oplossen maar fluwelen handschoentjes werken ook niet.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:18

aerdenhout1 schreef:
Ga nu toch knikkeren!! Een onzeker paard gaat jou echt niet bijten, aanvallen of drukt je in een hoek! Die loopt van je weg en zo aan je verhaal te horen doet deze dat niet, maar valt je eerder aan. Geen vertrouwen in de mens en dominantie, niets meer en niets minder en jij gaat dit niet oplossen, dat weet ik nu al.

Dat geen vertrouwen moet dan toch ergens vandaan gekomen zijn....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:19

dominantie is niet anders op te lossen dan heel, heel duidelijk en heel, heel streng, en heel heel consequent op je strepen staan Lachen

ik heb paarden gehad die bij de eigenaar levensgevaarlijk waren...... maar ik schijn nogal een strenge, dominante uitstraling te hebben......... als lammetjes zo mak Lachen niks geen problemen mee....... maarja daar is de eigenaar niet mee geholpen. ........

snap je met wat ik bedoel met JIJ moet het leren......... niet het paard Lachen paard weet het allemaal echt wel Lachen

ik heb ook bezemkandidaten gehad hoor.........

geen vertrouwen komt door slecht leiderschap Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:25

Precies!!

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:25

Ik loop rechtop, praat duidelijk en ik ben consequent. Dit mag niet en dat mag wel. En elke dag hetzelfde.

Ze zal zelf best weten hoe het wel hoort. Als ze dat zou doen is het echt een superpony. Juist daarom wil ik aan haar werken.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:28

Icando ik snap het het niet makkelijk voor je is om te accepteren dat het niet goed gaat, maar dominatie of weinig vertrouwen je hebt een probleem. Probeer ook niet als mens te denken en teveel medelij te hebben en daardoor gedrag te accepteren.
Je moet actie gaan ondernemen, zorg voor een goede begeleiding om je te helpen. Iemand met veel ervaring hierin. Ik persoonlijk had het aanbod van KiWiKo allang aangenomen.
Maak je niet te druk over hoe en wat maar neem stappen om dit gedrag te verbeteren. Van nadenken verandert er niks bij je paardje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:29

Cassidy schreef:
Die respectlloosheid tegenover jouw als je er naast staat, daar valt genoeg aan te doen, en tegen het bokken bij correcties ook, ik vraag me alleen af of jij wel de aangewezen persoon bent om dat aan te pakken. Als jij een lief knuffelpaardje hebben wilt, ga je dat waarschijnlijk in deze merrie niet vinden, en je zult altijd op je strepen moeten blijven staan als je met haar bezig bent.

Idd... een merrie met zo'n 'additude' zal nooit een echt knuffelpaard worden.
Wat niet wilt zeggen dat ze nooit eens wat minder moeilijk zal zijn, of nooit lief zou kunnen zijn..
Ze toont totaal geen respect en in dit geval zal je dat moeten afdwingen.
Dwz dat je haar continue moet vertellen wat ze niet mag, constant moet corrigeren..

Deze merrie heeft echt een opvoeding nodig die bij de meeste mensen als dierenmishandeling te boek zal staan, omdat je een paard immers niet mag slaan.. Clown
Maar als ik zie dat ik de klappen wel eens kan gaan ontvangen, is zij toch de eerste die ze krijgt..
Ik ga natuurlijk niet af zitten wachten, ik ben haar voor..

Als een paard mij zo moedwillig zou bijten zou ze bij mij echt een goeie stomp tegen dr bek (dan heb ik dus ook tijdelijk geen respect) aan krijgen, en dan liever in 1x goed, dan nog een keer moeten herhalen.. even duidelijk maken dat ik dat niet accepteer!!!

Ookal kan het wel een lief paard worden, sommigen vallen erg makkelijk terug, en daar moet je wel voor waken.. concequent zijn is hier heeeeeel belangrijk!!

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat jou dit gaat lukken... ik maak uit sommige opmerkingen op dat je met je paard op gelijke basis wilt werken, maar dat kan immers niet, een paard is altijd een ondergeschikte (helaas in jouw situatie niet)..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 21-11-07 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:29

't aanbod van Kiwiko zou ik in ieder geval aannemen, al krijg je maar een paar tips en trics aangereikt waar je mee door kan! Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:31

maar Icando dat heb je vast uit een boekje,dvd of wat dan ook......... Ik moet rechtop lopen omdat pietje puk dat zegt, is heel wat anders dan rechtop lopend ZIJN Lachen Lachen

paarden zijn daar gruwelijk slim in Lachen

ga jij daar nou eens morgen heen, ga de hele nacht bedenken dat JIJ GVD BEPAALD....... NU, MORGEN en OVERMORGEN...... tis gvd maar een paard, en ding moet gewoon luisteren....... KLAAR, anders skup ik het naar tokio en terug!!!! Praat het in je, en ga morgen met DIE gedachte eens met je ponie aan de gang............ zal je zien dat de helft van je problemen al weg zijn....... en dan mag je zo in elkaar gedoken zijn als mogelijk....... maar als je DAT in je kop heb zitten, en je BENT dat.....

dan ben je er al.

En DAT is dus wat jij moet leren

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:35

femmefatale1 schreef:
Cassidy schreef:
Die respectlloosheid tegenover jouw als je er naast staat, daar valt genoeg aan te doen, en tegen het bokken bij correcties ook, ik vraag me alleen af of jij wel de aangewezen persoon bent om dat aan te pakken. Als jij een lief knuffelpaardje hebben wilt, ga je dat waarschijnlijk in deze merrie niet vinden, en je zult altijd op je strepen moeten blijven staan als je met haar bezig bent.

Idd... een merrie met zo'n 'additude' zal nooit een echt knuffelpaard worden.
Wat niet wilt zeggen dat ze nooit eens wat minder moeilijk zal zijn, of nooit lief zou kunnen zijn..
Ze toont totaal geen respect en in dit geval zal je dat moeten afdwingen.
Dwz dat je haar continue moet vertellen wat ze niet mag, constant moet corrigeren..

Deze merrie heeft echt een opvoeding nodig die bij de meeste mensen als dierenmishandeling te boek zal staan, omdat je een paard immers niet mag slaan.. Clown

Als een paard mij zo moedwillig zou bijten zou ze bij mij echt een goeie stomp tegen dr bek (dan heb ik dus ook tijdelijk geen respect) aan krijgen, en dan liever in 1x goed, dan nog een keer moeten herhalen.. even duidelijk maken dat ik dat niet accepteer!!!

Ookal kan het wel een lief paard worden, sommigen vallen erg makkelijk terug, en daar moet je wel voor waken.. concequent zijn is hier heeeeeel belangrijk!!

Als ik haar een mep geef kijkt vast iedereen me raar aan(niet dat ik dat dan belangrijk vind ofzo) maar als je slaat krijg je toch geen respect?? Okee, tis dan duidelijk dat ze fout is maar volgens mij gaat ze me alleen maar haten als ik dat doe, of ze word bang van me en dan kan ik helemaal niks meer met haar doen

Ik ben juist bang dat als ik megastreng ben en hard optreed en haar op haar falie geef dat dat geen goed doet..... Of misschien ook wel en gaat er een lichtje bij haar branden, paarden onderling slaan en bijten elkaar tenslotte ook....

Misschien ben ik als ik het zo bekijk idd te soft Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:41

en ALS je die mep geeft.............. doe het dan gelijk in een keer zo goed dat je het nooit meer hoeft te doen.........

een slappe dozen aai over de neus doettetum niet meer bij zulke paarden.

bedenk je zelf......... beter een keer (en dan helaas te hard) dan honderd keer te weinig.......... want je wil je paard niet constant straffen..... je wil je paard liefhebben, vertroetelen....... vertellen dat je zo trots bent op het dier.......

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:43

KiWiKo schreef:
en ALS je die mep geeft.............. doe het dan gelijk in een keer zo goed dat je het nooit meer hoeft te doen.........

een slappe dozen aai over de neus doettetum niet meer bij zulke paarden.

bedenk je zelf......... beter een keer (en dan helaas te hard) dan honderd keer te weinig.......... want je wil je paard niet constant straffen..... je wil je paard liefhebben, vertroetelen....... vertellen dat je zo trots bent op het dier.......

Wil ik ook Bloos Ik wil aan iedereen kunnen vertellen dat ze geweldig is Pling Maar voordat ze geweldig is zal ik eerst daaraan moeten werken. Dan kan ik er daarna nog trots aan toevoegen dat ik dat zelf gedaan heb Bloos
Ik kan ermee leven dat het geen knuffelpaard is, was ik ook niet naar opzoek. Maar ik wil er wel een waarbij er wederzijds respect en vertrouwen is. Gewoon een maatje dus

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:45

Bij een paard wat jou domineerd móet je wel streng op treden.. maar ook goed belonen als ze wel braaf is... 2 verschrikkelijke uitersten..

Respect krijgt een paard niet van slaan, maar wel van op het juiste moment in de juiste dosis op dr flikker geven..

En ik ben daar misschien een hele rare in.. ik ben niet te bedonderd om een paard een rake klap te verkopen, MITS op het goeie moment en in de juiste dosering, zodat het ook in 1x duidelijk is..!!

Daar komt bij.. probeer het eens.. accepteer gewoon niets van haar als ze zo lelijk doet..
Liever zij de eerste correctie, dan jij een hap uit je arm...
De 2e keer hoef je waarschijnlijk alleen te waarschuwen, mits ze de 1e x een goeie klap heeft gekregen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:47

Absoluut........... skup een paard naar tokio en terug als het moet............... maar ik beloon ze honderd keer de wereld rond ook om het kleinste dingetje.

de beloning is zo, zo gruwelijk belangrijk....... en helaas de welgemikte bij sommige paarden op het juiste moment ook, maar dan alsnog leert ook dat paard meer van de beloning

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:50

Ik ben ook niet het 'slaantype' ik ben wel streng maar probeer alles altijd zonder geweld op te lossen.
Belonen voor goed gedrag doe ik uiteraard! Met lieve woordjes etc en aaien en klopjes op dr hals. En soms een wortel. Ondanks dat ze niet graag heeft dat ik aan haar zit laat ze dat wel toe.....