Paard knalt weg met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scipita

Re: Paard knalt weg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:37

Boertjes schreef:
vaak is het idd dat jij je zekerder voelt. Als bij mij iemand haar vast hield was ik ook veel minder angstig en dan stapte ik zekerder op, ik denk dat je dit zeker wel overdraagt naar je paard.
Ik denk dus niet dat ze je in de maling neemt maar gewoon een combinatie van is.

Dat is ook wat ik denk, en ook het liefste denk, anders is ze echt een master tricker Lachen

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:42

Ongeveer een maand terug hebben wij een proffesioneel iemand laten komen (toevallig) om onze zadels te controleren, ik dacht namelijk dat een andere merrie van ons breder was geworden in de schouders en dat daarom het zadel begon te knellen, dit was inderdaad het geval, toen hebben we meteen ook Jelke (de merrie in kwestie) haar zadel opgelegd en gecontroleerd of alles in orde was, zadel lijkt goed te liggen, hoofdstel is ook in orde. Denk niet dat ik dit probleem bij het zadel o.i.d. moet zoeken.
Zodra ik eenmaal zit is het ook goed...
Verder heeft ze ook geen wondjes onder haar buik waar de singel zit of op haar rug.

Hoefsmid komt vrijdag om haar te bekappen, zal hem vragen of hij iets ziet wat niet klopt en de paardentandarts komt maandag voor haar eerste controle dus dan weet ik dat ook binnen nu en een week of daar alles goed zit.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:58

Ik zou niet zoveel aandacht besteden aan het opstappen. Niet eerst een voet in de beugel, dan een rondje lopen, dan opstappen. Je bouwt alleen maar meer spanning op naar het opstappen toe, ook gezien je eigen begrijpelijke innerlijke angst. Ik zou proberen het opstappen zo ontspannen mogelijk als iets normaals te gaan benaderen, eventueel krukje erbij en hup, zorgen dat je met name snel opstapt. En als ze vastgehouden moet worden, dat is toch niet zo erg? Gaat vanzelf wel over.
Wij hebben ook een paard wat niet gediend is van opstappen, een heet maar verder braaf dier, die komt kats overeind als het hem even niet past of te lang duurt. Is ook niet fijn.
Soms laat ik hem even tevoren lopen aan de longe zodat de ergste frissigheid eraf is, ik laat hem altijd vast houden en zorg dat ik zsm boven ben. Eenmaal boven paard belonen en even lekker laten lopen. Halthouden of nasingelen wacht ik altijd een paar rondjes mee, tot de rust er is, dan is het geen probleem.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:00

Mijn merrie(23) ging er ook altijd vandoor, niet zo hard als jouw merrie maar toch ik zat ook een keer achter het zadel.
We zijn begonnen met de stalhoudster erbij en een emmer voer, dit ging heel goed.
Tegenwoordig krijgt ze voor het opstappen een snoepje (ze wacht er al op) en terwijl ze staat te kauwen stap ik rustig op met een opstapje (staat standaard bij ons bij de bak, gewoon een curver huishoudopstapje) ze blijft nu stilstaan tot ik mijn beugels goed heb en stapt dan rustig weg.

Veel succes ermee!

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:00

Misschien een hele domme vraag, maar als je dan zo'n opstapje gebruikt dan doe je alsnog wel je linkervoet in de beugel neem ik aan? of hoe moet ik dat zien?
Sorry ik dacht namelijk dat het opstapje zo hoog was dat je in een keer over je paard kon stappen haha, dit klinkt al beter als ik het nu goed begrijp Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:06

Mijn paard heeft dit probleem ook gehad, als iemand hem vasthield was het alleen maar erger. Ik heb het opgelost door NA het rijden nog een keer of 5 op en af te stappen, dan was ie wat moe en had ie niet zoveel puf meer om weg te rennen Haha!
Uitgebreid belonen bij goed gedrag en binnen een paar weken was heel het problem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:13

Ik stap altijd met krukje op, dan komt er niet zo een druk op de ruggengraat met opstappen en misschien in de hoek met het gezicht in de hoek zetten? Als je op het krukje staat, sta je al hoger en als ze al gaat bewegen, dan kan je snel weer je been terugzetten, misschien veiliger? Na vaak genoeg leert ze heus wel dat het niet meer eng is, maar dat weet je zelf ook.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:15

opstapje zet je idd nog je voet in de linker beugel, maar je belast veel minder. Ik vond dat altijd het engste en gebruikte altijd een dicht trappetje, omdat mijn merrie nog wel eens opzij stapte en dan met haar voet tussen die treden terecht kwam. En dan word je echt niet vrolijk als je er op zit

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:20

ah ok ik snap hem bedankt!, maar bij mij zet ze pas af als ik mijn rechterbeen over haar heen doe. Gewoon in de linker beugel staan is geen probleem, ook niet in de rechter trouwens, maar even ter variatie geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:23

Dan ga je dat een heel vaak doen, gewoon fictief dat het lijkt dat je op gaat stappen. Desnoods alleen halster om als je bang bent dat je haar niet kunt houden, dan kan ze niet met haar bit ergens achter blijven hangen. Zet de bak af zodat ze maar een klein stukje heeft. Stel je hebt alleen halster om kan je haar met stukjes appel belonen als ze blijft staan of snel kalmeert. Dat been op die rug vind ze dus eng als ze dat vanuit haar ooghoek ziet. Stel je gaat naast een spiegel staan? Praten tegen haar zodat ze je in de spiegel ziet staan en gaat begrijpen dat dat been bij jouw hoort??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:24

Zo eentje heb ik ook nog eens gereden. Die was bang voor het zien van het been als je eroverheen zwaaide.
Toen hebben we een tijd bontjes aan de zijkanten van de bakstukken gehad tot hij een beetje kalmer was.
Werkte voor dat paard erg goed.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:26

Ik rijd paarden bij een dierenarts en haar jonge paard heeft hetzelfde gedrag bij het opstijgen. Bij hem is het ontstaan door rugpijn. Hij had een wervelblokkade in zijn rug en door het opstappen werd het erg pijnlijk voor het paard door de asymmetrische belasting. Het paard is behandeld voor de blokkade, maar heeft nu, een paar maanden later nog steeds de angst bij het opstijgen door de pijn die het toen voelde. Mijn dierenarts traint het paard bij het opstappen door heel veel rust te nemen en te stoppen met het opstappen zodra er spanning ontstaat. Zij stapt altijd met een kruk op, ook om de asymmetrische belasting te verminderen. Daarnaast houdt iemand anders het paard rustig vast. Het opstappen wordt in kleine stukjes verdeeld en pas als er geen spanning meer bij het paard is, gaat ze een stapje verder. Inmiddels is ze zover dat ze nu regelmatig alleen op kan stijgen zonder spanning bij het paard.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:28

Je moet er gewoon geen issue van maken, niet 5 x op-en afstappen tijdens het rijden. Gewoon eerst paar minuten longeren zodat de ergste frisheid eraf is, daarna jezelf bijelkaar rapen (beetje kwaad maken zeg maar). Paard stilzetten, snoepje geven want dat leidt lekker af en snel opstijgen waarbij je ZACHTJES gaat zitten. Let wel op dat je jezelf niet heftig aan het zadel optrekt maar naar het paard toe springt. Daarna een aai en wegstappen. Gewoon doen! Haha!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:01

joepiejee schreef:
Je moet er gewoon geen issue van maken. Gewoon doen! Haha!

Maar da's juist het probleem, het is wel een issue! Dat is makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:14

Katja schreef:
Zo eentje heb ik ook nog eens gereden. Die was bang voor het zien van het been als je eroverheen zwaaide.
Toen hebben we een tijd bontjes aan de zijkanten van de bakstukken gehad tot hij een beetje kalmer was.
Werkte voor dat paard erg goed.

Ja daar zat ik ook aan te denken, even oogklepjes op zodat de ergste kriebel weg is. Soms zijn ze gewoon ergens panisch van. Zo was mijn paard panisch van menners, dat karretje achter die paarden, daar flipte hij van als hij dat zag, trillend op de benen stond hij dan. Echt zielig. Heel wat karretjes hebben het moeten zijn eer hij begon te begrijpen dat het wel meeviel.

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:13

Hmm inderdaad geen slecht idee, dit ga ik even overleggen met mijn instructice!

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:14

Maar toch he, bij het afstappen maak ik dezelfde beweging en dan boeit het haar echt helemaal niks, of ik er nou half over heen ga liggen etc... Afstappen = perfect.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:15

Scipita, blijft jouw paard heel de tijd nerveus, of wordt ie tijdens het rijden rustiger?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:15

Scipita schreef:
Maar toch he, bij het afstappen maak ik dezelfde beweging en dan boeit het haar echt helemaal niks, of ik er nou half over heen ga liggen etc... Afstappen = perfect.

Dat had die van mij dus ook.... probeer eens hoe het opstappen NA de les gaat!

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:18

Heb ik gister geprobeerd terwijl mijn instructice haar (semi) vast hield, voor mijn gevoel ging het niet beter of slechter dan aan het begin, maar zal een kijken hoe het gaat alleen zonder steun van mijn instructice.

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:19

IKbenEllen schreef:
Scipita, blijft jouw paard heel de tijd nerveus, of wordt ie tijdens het rijden rustiger?

Zodra ik er op zit is het echt helemaal goed, zelfs als ze weg vliegt in galop zodra ik haar terug heb in stap (heel snel, power breaks! Duivel ) dan stapt ze ontspannen verder.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:20

Sythaa schreef:
Ik zou niet zoveel aandacht besteden aan het opstappen. Niet eerst een voet in de beugel, dan een rondje lopen, dan opstappen. Je bouwt alleen maar meer spanning op naar het opstappen toe, ook gezien je eigen begrijpelijke innerlijke angst. Ik zou proberen het opstappen zo ontspannen mogelijk als iets normaals te gaan benaderen, eventueel krukje erbij en hup, zorgen dat je met name snel opstapt. En als ze vastgehouden moet worden, dat is toch niet zo erg? Gaat vanzelf wel over.
Wij hebben ook een paard wat niet gediend is van opstappen, een heet maar verder braaf dier, die komt kats overeind als het hem even niet past of te lang duurt. Is ook niet fijn.
Soms laat ik hem even tevoren lopen aan de longe zodat de ergste frissigheid eraf is, ik laat hem altijd vast houden en zorg dat ik zsm boven ben. Eenmaal boven paard belonen en even lekker laten lopen. Halthouden of nasingelen wacht ik altijd een paar rondjes mee, tot de rust er is, dan is het geen probleem.

Jij verwoordt precies wat ik dacht, niets aan toe te voegen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:21

Scipita schreef:
Heb ik gister geprobeerd terwijl mijn instructice haar (semi) vast hield, voor mijn gevoel ging het niet beter of slechter dan aan het begin, maar zal een kijken hoe het gaat alleen zonder steun van mijn instructice.

De mijne werd alleen maar nerveuzer als ie vastgehouden werd, alsof ie bang is dat ie niet kan vluchten. In het begin zette ik hem richting een hoek (niet strak in een hoek).

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:29

Ja precies, dat verhaal ken ik dus ook, meerdere mensen die ik ken hadden dus het omgekeerde, apart is dat toch he. Elk paard denkt weer anders.

Bij mij is ze echt een stuk kalmer als mijn instructice haar vast houdt, en strak in de hoek heb ik 1x geprobeerd maar dat zorgde alleen voor meer spanning. Wel staat ze altijd in de hoek met opstappen, afstappen heb ik al op het midden van de bak gedaan zonder problemen en met met mijn instructice ook in het midden van de bak opgestapt, alleen nog niet. Misschien idee voor volgende keer.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:31

Als ie daar rustiger bij is, laat je hem toch een tijdje vasthouden tot het beter gaat, geen schande toch...