Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:@ Loowis, je moet ook als je NH doet en probeert je lichaamstaal te gebruiken, wel bereid zijn om in het uiterste geval door te gaan tot je reactie krijgt. De fases doorlopen en goed doorlopen. En daar kan bij fase 4 of fase 5 gerust geweld bij komen kijken.
Dus zo zeer als jij anderen uitlacht omdat zij een tik verkopen. Zo zeer lach ik jou uit als jij iedereen loopt te adviseren om geen geweld te gebruiken.
Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Ook bij NH. Als je dat niet doet of niet toe bereid bent, kun je aardig op je bek gaan als je het verkeerde paard tegenkomt waar je denkt het alleen maar met lichaamstaal mee te kunnen redden.

Loowis schreef:Ik werk niet met NH. Ik werk met lichaamstaal. En met lichaamstaa lgeef je paarden niet zomaar een tik. Misschien met NH zoals jij gewent bent maar ik doe daar niet aan. Ik geef pas een tik als het paard mijn lichaamstaal negeert en naar 10 waarschuwingen nog steeds door blijfd gaan. Maar dat is gelukkig nog nooit gebeurt. tikken verpesten vaak net het wat je probeert te bereiken. Je kan met je lichaam zoveel keer dominanter zijn als mensen met tikken. NH is vergeleken met lichaamstaal heel wat anders
Jibbel schreef:Maar in de kudde krijgen paarden wel meteen een flinke trap van degene die boven hem in rang staat zodra er iets gebeurd wat niet bevalt. Dus aan de ene kant snap ik het wel als je een tik met de zweep of desnoods een trap tegen de borst geeft (en hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je op je paard in gaat staan te trappen!!) * in het boek 'hulde aan de manege pony' staat dit soort 'trappen' goed uitgelegd*

die man kan heel mooi vertellen. Ben bang dat als ik weer wat ga zeggen mensen me weer zullen tegen spreken en als een gek zullen zien. Ik zeg alleen maar even dat veel paarden in de kudde ook een andere rang hebben. Ze proberen neit altijd de hoogste te zijn. Jij wel dus zou je hier ook eerlijk naar toe moeten werken. Pensionnetje schreef:Ok dan neem ik bij deze de uitnodiging aan. Mag ik een paard naar keuze meenemen en kijken hoe je methode funktioneert?
Pensionnetje schreef:Ik wilde een hengst meenemen, maarja als jij als "naaktrijder" komt weet ik niet hoe hij daarop gaat reageren![]()

Loowis schreef:ok met jou valt niet te praten. dan hou ik ook hier op want ik heb geen zin in dit gezeik. IK heb nog veel te leren. Kijk ffe naar jezelf voordat je dat zegt! Kom jij maar keertje hier en laat ik je zien hoe we dat hier doen ZONDER tikken meppen en schoppen. Kmo maar kijken hoe lief en braaf deze paarden zijn maar ook nog iets wilds in zich hebben. Ga jij dan maar verder met NH. Ik ga verder met lichaamstaal
Loowis schreef:Jibbel schreef:Maar in de kudde krijgen paarden wel meteen een flinke trap van degene die boven hem in rang staat zodra er iets gebeurd wat niet bevalt. Dus aan de ene kant snap ik het wel als je een tik met de zweep of desnoods een trap tegen de borst geeft (en hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je op je paard in gaat staan te trappen!!) * in het boek 'hulde aan de manege pony' staat dit soort 'trappen' goed uitgelegd*
Ga een keer in een kudde paarden zitten.
liefst zo wild mogelijk. Dan zie je hoe het gaat. Paarden geven elkaar niet zomaar trappen maar eerst veel waarschuwingen. Ook trappen ze niet meteen uit. En je moet ook bedenken dat wij geen paarden zijn dus als wij geweld gaan gebruiken zullen dat paarden daar ook geen moeite mee hebben om het bij ons te gebruiken. Dan probeer je met kracht en geweld je paard onder controlen te houden terwijl je met je lichaam je paard veel leuker onder controle kan houden

Mijn pony gallopeert echt keihard op me af, maar heeft zijn oortjes naar voren en stopt precies voor me neus en dan wilt hij een knuf
Je moet er wel mee oppassen, want voor hetzelfde geld gaat ie iets té ver door
Jibbel schreef:Ik wil hiermee ook helemaal niet zeggen dat ik zo te werk ga. Ben zelf absoluut niet voor agressie / geweld gebruiken tegenover paarden. Die strijd ga ik ook niet eens aan. Het was alleen bedoeld als begrip. Ik snap het wel dat je een tik uitdeelt op het moment dat het gevaarlijk wordt en ik snap dat het als optie wordt genoemd.
Daarbij, wij hebben 7 paarden van alle leeftijden door elkaar staan, vind dit toch al redelijk een 'kudde'. Reken maar dat er af en toe met ontblote tanden achter elkaar aan gezeten wordt (mss geen trap, maar wel agressie naar elkaar en duidelijk maken dat ze er niet van gediend zijn) Zie jij dit ook als waarschuwing? Of is het pas een waarschuwing als ze alleen oren plat leggen?

dat moet je zelf kunnen zien