paard los in de bak.....valt aan/speelt???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: paard los in de bak.....valt aan/speelt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:00

@ Loowis, je moet ook als je NH doet en probeert je lichaamstaal te gebruiken, wel bereid zijn om in het uiterste geval door te gaan tot je reactie krijgt. De fases doorlopen en goed doorlopen. En daar kan bij fase 4 of fase 5 gerust geweld bij komen kijken.

Dus zo zeer als jij anderen uitlacht omdat zij een tik verkopen. Zo zeer lach ik jou uit als jij iedereen loopt te adviseren om geen geweld te gebruiken.

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Ook bij NH. Als je dat niet doet of niet toe bereid bent, kun je aardig op je bek gaan als je het verkeerde paard tegenkomt waar je denkt het alleen maar met lichaamstaal mee te kunnen redden.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:07

Ik werk niet met NH. Ik werk met lichaamstaal. En met lichaamstaa lgeef je paarden niet zomaar een tik. Misschien met NH zoals jij gewent bent maar ik doe daar niet aan. Ik geef pas een tik als het paard mijn lichaamstaal negeert en naar 10 waarschuwingen nog steeds door blijfd gaan. Maar dat is gelukkig nog nooit gebeurt. tikken verpesten vaak net het wat je probeert te bereiken. Je kan met je lichaam zoveel keer dominanter zijn als mensen met tikken. NH is vergeleken met lichaamstaal heel wat anders Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:11

Cassidy schreef:
@ Loowis, je moet ook als je NH doet en probeert je lichaamstaal te gebruiken, wel bereid zijn om in het uiterste geval door te gaan tot je reactie krijgt. De fases doorlopen en goed doorlopen. En daar kan bij fase 4 of fase 5 gerust geweld bij komen kijken.

Dus zo zeer als jij anderen uitlacht omdat zij een tik verkopen. Zo zeer lach ik jou uit als jij iedereen loopt te adviseren om geen geweld te gebruiken.

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Ook bij NH. Als je dat niet doet of niet toe bereid bent, kun je aardig op je bek gaan als je het verkeerde paard tegenkomt waar je denkt het alleen maar met lichaamstaal mee te kunnen redden.

Amen!

Van de week nog een trainingshengst die plots besloot zijn stal niet meer in te willen.
Toen hij er na 10 minuten met redelijke dwang toch in stond besloot hij er niet meer uit te willen
Ik kan je verzekeren dat het kwartier wat daar op volgde niet prettig was. Maar dmv van "eerlijk straffen" is de rangorde opnieuw bevestigd. Ik had er niet aan moeten denken als dit gevecht had plaatsgevonden bij zijn kersverse eigenaar. Nu is de strijd gewonnen en weet meneer zijn plaats.
Leuk blijft het nooit maar helaas soms wel bitter noodzakelijk. Foei zoete poes, werkt nu eenmaal niet bij alle paarden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:13

Maar in de kudde krijgen paarden wel meteen een flinke trap van degene die boven hem in rang staat zodra er iets gebeurd wat niet bevalt. Dus aan de ene kant snap ik het wel als je een tik met de zweep of desnoods een trap tegen de borst geeft (en hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je op je paard in gaat staan te trappen!!) * in het boek 'hulde aan de manege pony' staat dit soort 'trappen' goed uitgelegd*

evita_

1 van mijn paarden doet dit ook. Je kan hard lachen maar je bent wel mooi al je tandjes kwijt daarna. Sommige paarden zullen dit blijven doen en bij elke vreemde weer dit gedrag vertonen. Aan jou om die mensen te leren hoe te handelen met jouw paard. Stand your ground en als het paard echt te dichtbij komt op een intimiderende manier een flinke opdonder geven. Is ie nou helemaal besodemieterd. Paarden moeten leren dat jij geen paard bent. Kun je nog zo leuk communiceren met een paard in zn eigen taal maar jij kan geen speelse schoppen of beten incasseren. Spelen mag wel, maar op jouw voorwaarden.

Heb je dit aanvallen eenmaal onder controle kun je je paard leren wat spelen met jou betekent. Dit wel onder professionele begeleiding natuurlijk.

Loowis, als jij zo in de bak gaat staan met mijn paard en je reageert op die manier ben je te laat..
10 waarschuwingen vind ik ook behoorlijk ongehoorzaam. Ik geef er maar 1. Des te sneller reageren ze de volgende keer.

Cassidy

Loowis schreef:
Ik werk niet met NH. Ik werk met lichaamstaal. En met lichaamstaa lgeef je paarden niet zomaar een tik. Misschien met NH zoals jij gewent bent maar ik doe daar niet aan. Ik geef pas een tik als het paard mijn lichaamstaal negeert en naar 10 waarschuwingen nog steeds door blijfd gaan. Maar dat is gelukkig nog nooit gebeurt. tikken verpesten vaak net het wat je probeert te bereiken. Je kan met je lichaam zoveel keer dominanter zijn als mensen met tikken. NH is vergeleken met lichaamstaal heel wat anders Knipoog

Niet mee eens, maar goed, ik krijg nu de indruk dat je niet helemaal weet wat NH inhoudt. En nu roep je zelf dat je ook die tik geeft als het niet anders kan. Wees blij dat je nog niet tot fase 4 of 5 hebt hoeven te gaan. Een paard dat je naar je leven staat heeft namelijk weinig boodschap aan "lichaamstaal".

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:20

Jibbel schreef:
Maar in de kudde krijgen paarden wel meteen een flinke trap van degene die boven hem in rang staat zodra er iets gebeurd wat niet bevalt. Dus aan de ene kant snap ik het wel als je een tik met de zweep of desnoods een trap tegen de borst geeft (en hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je op je paard in gaat staan te trappen!!) * in het boek 'hulde aan de manege pony' staat dit soort 'trappen' goed uitgelegd*

Ga een keer in een kudde paarden zitten.
liefst zo wild mogelijk. Dan zie je hoe het gaat. Paarden geven elkaar niet zomaar trappen maar eerst veel waarschuwingen. Ook trappen ze niet meteen uit. En je moet ook bedenken dat wij geen paarden zijn dus als wij geweld gaan gebruiken zullen dat paarden daar ook geen moeite mee hebben om het bij ons te gebruiken. Dan probeer je met kracht en geweld je paard onder controlen te houden terwijl je met je lichaam je paard veel leuker onder controle kan houden Knipoog

Evita 10 waarschuwingen is echt heel weinig. Misschen niet voor jou maar voor een paard wel. Geef hem de kans ze te snappen. Paarden kunnen geen mensen taal zoals veel denken. Maarwij kunnen wel hun taal gaan begrijpen Knipoog
en ik HEB zo'n paard. Een paard wat aanvalt omdat hij bang en boos was. Een paard wat nu lief achter me aan loopt en me vertrouwt. Ik heb ditveel liever dan een paard die achter me aan moet lopen omdat hij anders ruk aan het halster krijgt.

Persionnetje: denk je nu echt dat lichaamstaal foei foei zoete poes is? Sorry maar ik zou zeggen "pak nog eens een boek erbij en ga lezen"! meer kan ik er nog niet over zeggen want jij weet blijkbaar niet wat het inhoud.

Cassedy ik geef pas tik als hij van pas komt en ik ook zeker weet dat hij van pas komt wat hij vaak niet doet.
Ik heb mijn paard nog nooit express een tik gegeven. Omdat ik weet dat je zonder veel meer bereikt. Ik weet maar al te goed wat NH betekend en heb er ook van alles van gezien. Maar ik ben er met veel methodes niet mee eens.
Zoals jij zegt al die fases. Dat is alweer zoiets waar ik het niet helemaal mee eens kan zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:24

Ik nodig je bij deze een keertje bij me uit. Je hebt nog veel te leren.
Paarden blijven waarschuwen? Aan mn hoelah. Zodra de hengsten maar een oor verkeerd hangen haalt mn dominante merrie al gericht uit, zonder waarschuwing en niet zachtzinnig.

Maar ik zal nog eens een boek lezen. Morgen dan, want dan komt de nieuwe Harry Potter uit Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:26

@ Loowis: Wat betreft de NH: verwar dat wat je met de NH hebt gezien (en misschien verkeerd hebt zien uitgevoerd) niet met wat NH eigenlijk inhoudt. Ik zie namelijk ook gevallen van mensen op bokt langskomen die wel beweren aan NH te doen, maar die net niet door durven te zetten op het moment dat het nodig is. Resutltaat: stierlijk vervelende paarden en de beruchte spreekwoordelijk middelvinger. En dan moet je met je lichaamstaal heel hard inkomen (tot die tik aan toe) wil je doordringen.

Als paarden onderling het alleen met lichaamstaal afkonden, waarom ontstaan er dan af en toe nog steeds serieuze knokpartijen, als waarschuwingen eigenlijk voldoende moeten zijn?

Het argument dat geweld wedergeweld uitlokt is erg antromorfistisch gedacht. Paard denkt zo niet. Ik weet niet welke boeken jij gelezen hebt?

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:30

ok met jou valt niet te praten. dan hou ik ook hier op want ik heb geen zin in dit gezeik. IK heb nog veel te leren. Kijk ffe naar jezelf voordat je dat zegt! Kom jij maar keertje hier en laat ik je zien hoe we dat hier doen ZONDER tikken meppen en schoppen. Kmo maar kijken hoe lief en braaf deze paarden zijn maar ook nog iets wilds in zich hebben. Ga jij dan maar verder met NH. Ik ga verder met lichaamstaal Knipoog

Cassedy, die vraag kan ik niet goed beantwoorden.. ik kan gewoon niet goed uitleggen. Ik zou het boek van klaus eens gaan lezen Lachen die man kan heel mooi vertellen. Ben bang dat als ik weer wat ga zeggen mensen me weer zullen tegen spreken en als een gek zullen zien. Ik zeg alleen maar even dat veel paarden in de kudde ook een andere rang hebben. Ze proberen neit altijd de hoogste te zijn. Jij wel dus zou je hier ook eerlijk naar toe moeten werken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:32

Ok dan neem ik bij deze de uitnodiging aan. Mag ik een paard naar keuze meenemen en kijken hoe je methode funktioneert?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:32

Loowis, ik geef een aanstormend paard niet de kans het te snappen met 10 waarschuwingen. Een waarschuwing krijgt ie zeker, en nog 1 als het heftiger moet maar 10 keer waarschuwen is onzin en komt je boodschap niet duidelijk door. Zelfde als mensen constant tegen paarden jengelen; 'niet doehoen, niet doehoen, hou nou ohop'.

In mijn opleidingen en ervaring heb ik echt geleerd met lichaamstaal te werken. Heb je zelf wel eens in een wilde kudde gezeten? Dan zie je namelijk dat de dominante merrie zeker geen 10 waarschuwingen geeft. Een minder dominant paard wel, want die probeert uit. Ik heb in wilde kuddes gezeten, of nou ja gezeten, is niet echt mogelijk in een wilde kudde he (ik weet ook niet hoe jij dat voor je ziet.) Maar laten we zeggen geobserveerd. Ik heb speelgedrag en aanvallend gedrag bestudeerd, en het verschil is soms te klein om te zien voor ons. De reactie van de mens op een intimiderend paard, of het nu spelend of aanvallend is bedoeld zou altijd hetzelfde moeten zijn. Not done, wij zijn geen paarden.

Een boek lezen...ja ga ik doen welke raad je aan?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:35

Pensionnetje schreef:
Ok dan neem ik bij deze de uitnodiging aan. Mag ik een paard naar keuze meenemen en kijken hoe je methode funktioneert?

Mag ik daar alsjeblieft bij zijn, ik heb blijkbaar ook nog veel te leren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:36

Ik wilde een hengst meenemen, maarja als jij als "naaktrijder" komt weet ik niet hoe hij daarop gaat reageren Bloos Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:38

En KFH kan wel goed uitleggen Loowis? Hij doet het goed met paarden maar uitleggen is niet zijn sterkste kant, heb je hem wel eens ontmoet? En dat is het boek waar jij je uitspraken op baseert?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:39

Pensionnetje schreef:
Ik wilde een hengst meenemen, maarja als jij als "naaktrijder" komt weet ik niet hoe hij daarop gaat reageren Bloos Haha!

nou doe ik voor deze keer een leuk poezenpakje aan

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:41

Foei!! Zoete poes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:41

Ik heb het niet zo op Klaus (bedoel je KFH). Poestig mannetje, beetje eng als je bedenkt wat hij allemaal in de naam van het paard heeft uitgespookt, en uitleggen kan hij idd niet. Ik heb mijn mening over hem duidelijk op bokt geventileerd, misschien kom je wat van me tegen als je de zoekfunctie eens gebruikt?

Ik geloof in de verzameling NH-ers zoals Parelli en Clinton Anderson ze gebruiken (Ray Hunt, Troy Henry, Bill Dorrance). Clinton om zijn no-nonsens aanpak, aangevuld met de psychologie en het vermogen om mensen te stimuleren na te denken van Pat en Linda Parelli.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:46

Loowis schreef:
ok met jou valt niet te praten. dan hou ik ook hier op want ik heb geen zin in dit gezeik. IK heb nog veel te leren. Kijk ffe naar jezelf voordat je dat zegt! Kom jij maar keertje hier en laat ik je zien hoe we dat hier doen ZONDER tikken meppen en schoppen. Kmo maar kijken hoe lief en braaf deze paarden zijn maar ook nog iets wilds in zich hebben. Ga jij dan maar verder met NH. Ik ga verder met lichaamstaal Knipoog

Kijk, hier komt de aap uit de mouw. Het zijn jullie paarden, de strijd om het leiderschap is gestreden, en ik betwijfel of er hengsten tussen staan of trainingspaarden die nog niet weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Want in tegenstelling tot KFH ga jij met pure lichaamstaal een hele dobber aan hebben aan een hengst waar de hormonen door het lijf gieren. En de paarden waar wij mee omgaan zijn niet zo puur en wild als KFH ze het liefste hebben wil. Zonder voorafgaande ervaring met mensen en een truukendoos die ze in hun verleden hebben kunnen opbouwen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:54

Loowis schreef:
Jibbel schreef:

Ga een keer in een kudde paarden zitten.
liefst zo wild mogelijk. Dan zie je hoe het gaat. Paarden geven elkaar niet zomaar trappen maar eerst veel waarschuwingen. Ook trappen ze niet meteen uit. En je moet ook bedenken dat wij geen paarden zijn dus als wij geweld gaan gebruiken zullen dat paarden daar ook geen moeite mee hebben om het bij ons te gebruiken. Dan probeer je met kracht en geweld je paard onder controlen te houden terwijl je met je lichaam je paard veel leuker onder controle kan houden Knipoog

Ik wil hiermee ook helemaal niet zeggen dat ik zo te werk ga. Ben zelf absoluut niet voor agressie / geweld gebruiken tegenover paarden. Die strijd ga ik ook niet eens aan. Het was alleen bedoeld als begrip. Ik snap het wel dat je een tik uitdeelt op het moment dat het gevaarlijk wordt en ik snap dat het als optie wordt genoemd.

Daarbij, wij hebben 7 paarden van alle leeftijden door elkaar staan, vind dit toch al redelijk een 'kudde'. Reken maar dat er af en toe met ontblote tanden achter elkaar aan gezeten wordt (mss geen trap, maar wel agressie naar elkaar en duidelijk maken dat ze er niet van gediend zijn) Zie jij dit ook als waarschuwing? Of is het pas een waarschuwing als ze alleen oren plat leggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:02

Waarschuwing kan veel subtieler zijn dan alleen oren aanleggen. Soms zie je dingen gebeuren en die heel snel gebeuren (ook paarden hebben fases) die je niet ziet aankomen. En een paard kan van fase 1 naar fase 4 in een fractie van een seconde.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:59

Ik heb nu een beetje het idee dat hier een discussie gaat over NH. Sorry maar ik denk niet dat ze daarom dit topic opende...

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:00

Ligt eraan HOE Lachen Mijn pony gallopeert echt keihard op me af, maar heeft zijn oortjes naar voren en stopt precies voor me neus en dan wilt hij een knuf Vork Je moet er wel mee oppassen, want voor hetzelfde geld gaat ie iets té ver door Nagelbijten / Gniffelen

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:02

Jibbel schreef:
Ik wil hiermee ook helemaal niet zeggen dat ik zo te werk ga. Ben zelf absoluut niet voor agressie / geweld gebruiken tegenover paarden. Die strijd ga ik ook niet eens aan. Het was alleen bedoeld als begrip. Ik snap het wel dat je een tik uitdeelt op het moment dat het gevaarlijk wordt en ik snap dat het als optie wordt genoemd.

Daarbij, wij hebben 7 paarden van alle leeftijden door elkaar staan, vind dit toch al redelijk een 'kudde'. Reken maar dat er af en toe met ontblote tanden achter elkaar aan gezeten wordt (mss geen trap, maar wel agressie naar elkaar en duidelijk maken dat ze er niet van gediend zijn) Zie jij dit ook als waarschuwing? Of is het pas een waarschuwing als ze alleen oren plat leggen?

Beetje offtopic: maar ik ken Loowis en ze heeft zelf 9 paarden, ook van alle leeftijden Vork

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:04

he mer Haha!
ja 9 paarden van maar dan ook echt alle leeftijden Clown
van 0 (alhoewel nu 1) tot 22 jaar.
Ik kan niet vanaf een scherm vertellen wat waarschuwingen zijn Knipoog dat moet je zelf kunnen zien Lachen