Hoe straks voorbereiden op inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Re: Hoe straks voorbereiden op inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:59

Ik doe wat grondwerk met haar. Vind ze ook wel interessant..
Maar leer haar gewoon dingetjes die straks handig zijn.. Vreemde objecten, commandos'als stilstaan, stappen e.d. Langs de weg is ook al heel goed.
Niet te lang, niet wachten tot ze geen zin meer heeft, dat eigenlijk net voor zijn.. Houd het leuk.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:09

Ik zou hem gewoon lekker 3x per week longeren met een dekje en dekensingel erop dan gaat hij daaraan ook vast wennen en hem het bit laten zien lekker aan laten snuffelen onderzoeken en elke maand wat anders doen.En buiten lopen.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:40

Je hebt al veel antwoorden en verschillende dingen te lezen. Maar dan ook maar even mijn verhaal. Wij hebben ook een 2,5 jarig ding! Haha! Hoe ik het bij je lees loop je al een tijdje buiten, kent hij de stemhulpen en is (denk ik) redelijk verkeersmak. Zadel en hoofdstel kunnen in. Heb je al een hoop van dat alles gedaan. Heb het hier al ergens gelezen, maar heel veel rare dingen gaan doen. Voetballen, radio's, plastic zakken, zeilen waar die over heen moet lopen en al die gein. Veder vind ik het persoonlijk niet heel erg fijn om een 3 jarig paard eerst helemaal spieren te gaan bezorgen door het longeren. Wel zou ik voor dat je gaat rijden al zeker 2 maanden af en toe er op gaan zitten. Zodat hij/zij de rugspieren leert gebruiken. Dan voor 5 min zitten en paardje lekker laten eten. Zo krijgt hij/zij niet ineens iets op z'n rug en is die dit gewent. Denk dat dat altijd wel helpt. Althands zo doet mijne het super!!

succes!!

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:55

Ja zo te horen ben ik al een heel eind met hem, en ga ik rustig verder met wat ik nu doe.
Ik denk nu ook wel dat alles vanzelf zal gaan en dat zie ik volgend jaar dan.
Ik leef er zo naar toe, dat moment en dan weet ik alles rustig en met mate.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:35

nou dan is het toch goed?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:51

laat m lekker met een lieve bruine criollo spelen uhh ramon!!

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:07

Hey connie ja gelukkig kunnen zo ook nog lekker spelen he

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:21

wat betekent criollo?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:13

Dat is een paardenras uit Argentinië. Lachen

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:56

ok heb je daar misschien een foto van?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:39

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:06

niet teveel kijken hoor tis een verslavend ras....

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:34

Jonge paarden voorbereiden?
* beetje spelen (bal)
* balkjes lopen
* wandelen aan de hand (bos, hellingen)
Van wandelen op onvlak terrein worden ze sterk in de achterbenen, zonder dat je ze overbelast
* wennen aan zeil, paraplu, muziek, jassen,..
* stemhulpen aanleren (ho, stap, draf)

Zo doe ik het althans en werkt altijd goed Knipoog

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:32

nou mooi toch

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:45

Dit vind ik het leukste van het inrijden Haha!
Lekker spelen met je paard, wandelen, begin van longeren, dekjes, hoofdstel, zadel etc.
Lange lijnen/dubbele longe ook zeker een aanrader voor de laatste paar stappen, zodat het stuur en de rem er al lichtjes op zit.

Alles behalve erop zitten, ga eens zitten bedenken wat je wil dat ie kan als je er voor het eerst op gaat. Ik vind alles Knipoog braaf zijn, stilstaan bij het poetsen, vast kunnen staan, netjes mee lopen, ho is ho, wijken voor druk, zowel op bit als op je hand aan de zij duwen (wijken), achterwaarts, balkjes of hindernisbaan maken, enge dingen training, dus tractor eens de plaats op rijden en er om heen, aanzetten en dan hetzelfde nog eens, met een dekje om de hele reutemeteut nog eens, ik begin zelf altijd met een dekensingeltje.
Dan eens een zadel erop, ook eerst met een dekensingeltje, zodat de druk op de buik nog niet het grootste probleem is. Als dat braaf gaat (ik doe dus ook alles dan weer met zadel, dus longeren, wandelen, etc. ) de gewone singel eraan maken, en dan eerst losjes (niet te los) en dan als het goed gaat af en toe eens wat strakker doen.
Tussendoor doe ik meestal al eens een bitje in, maar vraag er dan niet meer van als wat wandelen. En dan bouw je dat zo op tot je je paard geheel braaf en gehoorzaam kan longeren met hoofdstel en met zadel (evt losse beugels). Dan kun je (kan je tussendoor ook al doen) op een ton gaan staan en langs zijn rug omhoog en omlaag gaan, dat ie dat ook kent. De dubbele longe vind ik de laatste stap, omdat je hiermee hiermee imo het dichtst bij het rijden zit. Alles er op en eraan, stuur, rem, gas via stemhulp, behalve de ruiter.

Ik kan er iig maanden mee zoet zijn, geweldig, veel leuker als het inrijden zelf iig Clown Je legt hier toch de basis mee vind ik.

Overigens en dat vind ik het aller aller belangrijkste, stoppen als het goed gaat. Gaat de singel de ene keer niet, doe dan een klein stapje terug zodat je goed kan eindigen, en de keer dat de singel wel lukt, alles er af en klaar. Alle druk (dus ook alles wat er aan op etc zit) eraf als het paard het gewenste gedrag laat zien.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:43

Als jullie dan langs de weg gaan wandelen (lijkt me wat veiliger dan fietsen?), wat hebben jullie om aan z'n hoofd zitten, een hoofdstel of halster?

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:43

Ik heb een halster om, maar ik weet dat dat kan hij is braaf ik wil nog niet aan zijn mond zitten.
Toen hij jonger was had ik een hengstenketting erbij omdat hij wel eens een andere mening had over het wandelen Haha! maar nu na veel oefenen en hij wat ouder is, is dat niet meer nodig.

liesanneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:55

Hi!
Wij maken al onze paarden begin februari zadelmak, als ze tussen de 2,5 en 3 jaar oud zijn. We beginnen eerst met wat longewerk met zadel en hoofdstel. Hierdoor worden ze meestal al wel wat sterker. Wij willen ze echter niet "te sterk en te mans" hebben dus gaan we al vrij snel rijden (dit komt ook omdat het doorgaans allemaal hengsten zijn hoor). Dan rijden we ze 3 a 4 keer per week en een ongeveer 1 keer aan de longe. Zo zie je je paard zich vanzelf ontwikkelen.
Succes!

loveyaa88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:42

Ik heb veel met de mijne gewandeld en zo heeft ze ook conditie opgebouwd. Later heb ik ze naast de fiets laten lopen en door het draven werd haar achterhand ook sterker.
Je kunt straks ook beginnen (als hij wat ouder is) met zadel erop leggen en wennen aan het aansingelen. Hoofdstel omdoen. Bit in en uit. Verkeersmak maken. Genoeg te doen qua laten wennen.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 20:39

Nou ik heb een 2 wielig wagentje gekocht ik ga hem eerst beleren voor de wagen en wachten met erop zitten.
Ik ga oefenen in het tuig sturen halthouden afslaan dat soort dingen.
En volgend jaar hem wegbrengen om hem voor de wagen te laten beleren, zo kan ik straks wel wat met hem doen zonder teveel te belasten en kan ik het rijden nog even uitstellen.
Ik denk dat hij het heel leuk gaat vinden als ik zie hoe hij buiten reageerd hij vind het geweldig om te wandelen langs de weg.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:44

als ik jou was zou ik mijn pony eerst beleren onder het zadel en dan pas gaan beleren voor de kar omdat het andersom moeilijker is dan zo als ik het nu zeg. het is maar een tip zodat je het weet en ik ehb het vaak genoeg gezien

MarjoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:33

Je kan hem eerst een seenhoofdstelletje aan doen en langzaam wat longeren. je hebt het over conditie maar een paard inrijden wat een goede conditie heeft is alleen maar zwaarder wat ze zijn dan onuitputtelijker en meestal langer fel/vervelend. dan een zadel er beetje hangen en met beugels loneren in draf.
Dit is meer dan genoeg vooraf en zo moet het wel gaan!
Succes voor als je gaat beginnen!

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 21:34

molly88 schreef:
als ik jou was zou ik mijn pony eerst beleren onder het zadel en dan pas gaan beleren voor de kar omdat het andersom moeilijker is dan zo als ik het nu zeg. het is maar een tip zodat je het weet en ik ehb het vaak genoeg gezien

Kan je me ook uitleggen waarom? Want dit is niet altijd zo.

Ik weet dat het ook makkelijker kan zijn hij went aan druk en op zijn eigen benen staan, als hij volleerd voor de wagen kan is erop de laatste stap.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:14

Als een pony 2.5 is kan het dan al dat je met hoofdstel en bit gaat oefenen of is het beter om dat te doen met halster??

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 14:48

xxmayleexx schreef:
Als een pony 2.5 is kan het dan al dat je met hoofdstel en bit gaat oefenen of is het beter om dat te doen met halster??

Je kan hem eens een hoofdstel in doen om te wennen.
Mijn is nu aan het wisselen dus doe ik niks in het is al vervelend genoeg wisselen.