Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Hoe ik het bij je lees loop je al een tijdje buiten, kent hij de stemhulpen en is (denk ik) redelijk verkeersmak. Zadel en hoofdstel kunnen in. Heb je al een hoop van dat alles gedaan. Heb het hier al ergens gelezen, maar heel veel rare dingen gaan doen. Voetballen, radio's, plastic zakken, zeilen waar die over heen moet lopen en al die gein. Veder vind ik het persoonlijk niet heel erg fijn om een 3 jarig paard eerst helemaal spieren te gaan bezorgen door het longeren. Wel zou ik voor dat je gaat rijden al zeker 2 maanden af en toe er op gaan zitten. Zodat hij/zij de rugspieren leert gebruiken. Dan voor 5 min zitten en paardje lekker laten eten. Zo krijgt hij/zij niet ineens iets op z'n rug en is die dit gewent. Denk dat dat altijd wel helpt. Althands zo doet mijne het super!!
braaf zijn, stilstaan bij het poetsen, vast kunnen staan, netjes mee lopen, ho is ho, wijken voor druk, zowel op bit als op je hand aan de zij duwen (wijken), achterwaarts, balkjes of hindernisbaan maken, enge dingen training, dus tractor eens de plaats op rijden en er om heen, aanzetten en dan hetzelfde nog eens, met een dekje om de hele reutemeteut nog eens, ik begin zelf altijd met een dekensingeltje.
Je legt hier toch de basis mee vind ik.
maar nu na veel oefenen en hij wat ouder is, is dat niet meer nodig. molly88 schreef:als ik jou was zou ik mijn pony eerst beleren onder het zadel en dan pas gaan beleren voor de kar omdat het andersom moeilijker is dan zo als ik het nu zeg. het is maar een tip zodat je het weet en ik ehb het vaak genoeg gezien
xxmayleexx schreef:Als een pony 2.5 is kan het dan al dat je met hoofdstel en bit gaat oefenen of is het beter om dat te doen met halster??