Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
Cheytjuh schreef:Nou, ik ga hier even mijn verhaal doen in de hoop dat ik geholpen word, of goede tips krijg.
Ik heb een merrie (gelders paard) van 12 jaar oud. Op het moment heb ik haar 2 1/2 jaar, en ik zit nu gewoon echt met mijn handen in mijn haren..
We hebben haar drachtig gekocht, en het was echt een scheet van een merrie. Knuffelen, er onderdoor kruipen, echt alles kon je doen met haar.. Tot het veulen er uit was. Ze sloeg ineens om, we hadden haar in de wei laten veulenen, maar het weer was slecht en koud, dus we wouden haar op stal zetten.. Maar op geen enkele manier kon je binnen 10 meter van haar en het veulen komen.. Je werd echt de wei uitgeschopt. Nou, wat hooi voor warmte in de wei gegooid, en afwachten tot de volgende dag.
Weer geen succes, en toen hebben we haar maar met draden spannen (zo een weg naar stal) naar stal gejaagd, het was te koud buiten voor het pasgeboren veulen. Eerst hadden we zoiets : naja, wel logisch, beschermen van het veulen..Zouden wij ook doen. En na een weekje ging het ook beter.
Wij helemaal blij, na 2 weken weer rustig aan beginnen met rijden, ze was weliswaar niet zo heel knuffelig meer, maar niet vervelend of gevaarlijk...Tot mijn zus op een avond thuiskwam met de mededeling dat Nora (mijn merrie) haar bewust getrapt had en door was blijven trappen.. Ze liet me haar bovenbeen zien, en ik schrok me kapot...Ze heeft zo'n 2 weken niet normaal kunnen lopen..
Tja, op zo'n moment denk je wel even o? Maar de volgende dag bij mij was er niets aan de hand, kon dr op dr kont knuffelen en alles.. En dan vergeet je zoiets wel snel.. Tot weer een week later dat mijn zus met hetzelfde kwam, en daarbij dat ze het even niet meer zag zitten met onze merrie.. De volgende dag ik er naar toe, en weer niets aan de hand..
Tot ik haar samen met haar veulen in de wei zette, ik klikte haar los, en het eerste wat ze deed was bovenop me steigeren, gevolg : 2 blauwe plekken op mijn rug in de vorm van 2 hoeven. Een kennis heeft haar weggejaagd, en mij de wei uitgetrokken, want ik stond perplex... Gelukkig verder niets gebroken.
Ik heb echt de hele avond zitten huilen, ik snapte er niets van. Ze was altijd zo lief naar me, en ze is echt mijn droompaardje.... Nou, zo een beetje aan het sukkelen geweest, en af en toe was ze wat kriegelig, maar verder flikte ze niet meer zoiets.. En ja, ik was weer net zo blij met haar als eerst...
Toen het veulen er af moest, hebben we haar gelijk verhuist naar een kleinschalig pensionstalletje, waar ze hele dagen op de wei loopt (snachts ook). En het ging weer super...Wegens een peesblessure hebben we haar anderhalf jaar niet meer kunnen rijden, dus het was beter zo...
Maar sinds een maand of 3 / 4, is haar dominantie echt extreem geworden. Mijn zus deed zowieso al niets meer met haar, en ik was degene die elke dag naar haar toeging. Even poetsen, half uurtje wandelen, en dan voeren en weer weg.. Wel steeds wat anders, anders ging ze zich vervelen.. Maar ik kon ineens niets meer met haar, ik kwam op een dag bij haar, ging de wei in om schoon te maken, maar werd er net zo hard weer uitgeschopt... Ik dacht eerst, o ik ga wel naar het midden, maar ik moest letterlijk rennen voor mijn leven, schoppen, steigeren alles deed ze om mij uit de wei te krijgen..
En sinds die dag, kan ik bijna niets meer met dr... Zodra je de wei inkomt draait ze de kont naar je toe en schopt ze. Als je haar wel te pakken krijgt, loopt ze mee, maar altijd oppassen dat ze niet bovenop je springt.. En zelfde tijdens het poetsen, je kunt in principe geen achterbenen krabben of erachterlangs lopen of je hebt een hoef in je gezicht..
We hebben nu een weidemaatje voor haar gekocht, en die staat er nu 3 weken bij in.. Het weidemaatje is niet bang voor haar, en daar doet ze ook wel normaal tegen..
En nu ik eigenlijk al sinds een half jaar weer mag rijden op haar, wil ik toch wel een keer bezig weer met dr. Ik heb zelf al vele dingen geprobeerd, ik ben lief geweest, ik ben duidelijk geweest.. Ik heb haar nooit helemaal verrot geslagen, en dit wil ik ook niet !!!
Wat ik nu eigenlijk wil, is weer als vanouds bezig kunnen zijn met mijn merrie. Ik snap dit gedrag niet, het is duidelijk dat zij gewoon geen respect voor me heeft, maar ik weet niet hoe ik dit respect moet gaan krijgen, en of het te krijgen is van haar..
Ik heb ook vorige eigenaren gebeld, dit waren er 2. Achtergrondinfo is dat deze merrie 6 jaar (van haar geboorte tot haar 6e jaar) in een kudde heeft gestaan, en geen contact heeft gehad met de mens.. Dat ze op haar 6e jaar beleerd is, en dit ging allemaal goed tot haar 10e jaar, tot ze zullk gedrag ook ging vertonen naar de eigenaren en die haar weg hebben gedaan omdat ze haar niet aankonden. Toen heeft ze bij een handelaar gestaan, en op haar bijna 11e jaar is ze bij ons gekomen.
Wat ik met dit topic wil bereiken, is tips ontvangen van mensen. En eventuele tips over professionele mensen die kunnen helpen, is ook welkom !! Ook mensen met eenzelfde ervaring , of eenzelfde paard mogen reageren, graag zelfs !!!
Ik kan dit niet in mijn eentje met mijn paard, dat is gewoon te riskant.. En ik wil haar zeker niet weg doen, ik geloof nog in haar. Ik wil er ook alles wel voor doen, voor mijn part naar de andere kant van de wereld reizen, als ik maar een manier vind om met haar om te kunnen gaan en respect te winnen.
Dus als iemand tips ed heeft, asjeblieft meld het dan ! het mag ook via pb, maakt me niets uit..
! Toch bleef het laatst niet bij dreigen en beet ze in mijn bil met hoeven uitkrabben, toen heb ik haar wel een klap voor haar kop verkocht, want dat ging me echt te ver!
, jij moet als in een tegenstelling ook weer respect voor haar tonen, als zij een keertje iets goed doet, zeer uitbundig belonen, en niet een klopje op de hals en dan is het wel klaar, nee, laten weten dat je het goed vind wat ze doet, en dan zal het wel goedkomen tussen jullie, daar heb ik al het vertrouwen in
ik schrik wel van je! Hoe durf je gelderse paarden anders te noemen
het blijven paarden en dit soort paarden hebben JUIST de zachtere hand nodig. Dominantie moet erbij maar dit kan ook zacht. Monty Roberts is alleen niet zacht. Die zou ik dus ook niet als voorbeeld nemen. Eerder klaus
of emiel voest.
.
maar zoals jij monty zacht noemde... zou ik nog ffe goed naar hem kijken
niet perse jij hoor
maar hij is gewoon... hilarisch 
.

ik ben benieuwd of het helpt