Dominant Paard, Hulp nodig !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mopjemop

Re: Dominant Paard, Hulp nodig !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:59

wil je ook even een compliment geven, super dat je ondanks deze dip nog in je merrie geloofd en dat je ervoor wilt gaan! fijn om te lezen dat er nog mensen voor hun paard gaan in goede en slechte tijden! ik hoop dat het goed uitpakt voor jullie beide...moet haast wel als je professionel hulp erbij zoekt, lijkt me! suc6!

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:08

wat vervelend zeg maar idd goed dat je nog in dr geloofd..
Mijn pony is ook best dominant en slaan helpt bij haar niet bij haar is het zo als met respect met haar omgaat doet ze dat ook met jou maar als je dat niet doet dan kan ze echt heel vervelend worden..
maar ik blijf het even volgen want misschien zijn dr nog handige tips voor mij..
een vraagje nog als je dr longeerd ofso valt ze je dan ook aan??

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:10

Heel erg bedankt voor alle steun en lieve reacties !!! Waardeer het echt !

@Jacqii : De ene keer met longeren gaat het wel goed, en de andere keer valt ze me wel aan ! Het is gewoon allemaal heel erg wisselvallig...

Ik sta wel open voor een reading, geef me maar een tip !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:27

Ik PB je wel even.....

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:58

Oh wat ontzettend naar dat je dit hebt met je paard! Hoop dat je snel een oplossing kan vinden! Vind zelf de methodes van Emiel Voest/ monty roberts erg goed qua dominantie. Eerst de rangorde bepalen dat jij de baas bent. Zoals Patricia al zei, jaag haar eerst een paar keer weg net zolang totdat ze begint te likken en te kauwen.
Maarre super dat je ook professionele hulp wilt zoeken!! Succes!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:26

De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft dit alles ook meegemaakt.... Geplet worden tegen de boxwanden, Paard wat dreigend in gelop op je af komt, bijten, slaan, hij was gewoon echt onhandelbaar.

Vroeg haar laatst nog hoe ze dit heeft opgelost maar ze had echt geen id meer... Wel nog de kleine dingetjes zoals dat hij telkes met zijn hoofd tegen haar aan sloeg en dat ze een brommerhelm had opgedaan en toen was het pijnlijk voor hem dus zo leerde die dat af... Maar ja dat lost niet het hele probleem op...

zij kreeg toen ook allemaal tips van mensen van als ie op je af komt rennen gewoon blijven staan en laten zien dat jij de baas bent.... als ze niet opzij sprong ging die gewoon over dr heen... Dat laat ook wel zien dat niet iedereen weet hoe ze het moeten oplossen. Het is altijd makkelijk om er opmerkingen over te geven en het ergens niet mee eens te zijn, maar denk als andere op de plaats staan van iemand die een paard dreigend in volle galop op zich af ziet komen dat ze dan ook wel wat anders doen Tong uitsteken.

Zij heeft in iedergeval heel veel geduld met m gehad en niet opgegeven. En als ik m nu zo zie is het al de moeite wel waard geweest!! Hij is nu redelijk rustig, maar wel eenkennig en hij zal ook iedereen uitproberen. Soms heeft ie ook echt een hekel aan iemand en dat laat ie wel gelijk merken door te dreigen. Het is in iedergeval geen paard waar iedereen mee om kan gaan, maar hij is in iedergeval weer redelijk 'veilig' om bij in de buurt te komen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:22

Een brommerhelm! Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:54

Cheytjuh schreef:
Nou, ik ga hier even mijn verhaal doen in de hoop dat ik geholpen word, of goede tips krijg.

Ik heb een merrie (gelders paard) van 12 jaar oud. Op het moment heb ik haar 2 1/2 jaar, en ik zit nu gewoon echt met mijn handen in mijn haren..

We hebben haar drachtig gekocht, en het was echt een scheet van een merrie. Knuffelen, er onderdoor kruipen, echt alles kon je doen met haar.. Tot het veulen er uit was. Ze sloeg ineens om, we hadden haar in de wei laten veulenen, maar het weer was slecht en koud, dus we wouden haar op stal zetten.. Maar op geen enkele manier kon je binnen 10 meter van haar en het veulen komen.. Je werd echt de wei uitgeschopt. Nou, wat hooi voor warmte in de wei gegooid, en afwachten tot de volgende dag.

Weer geen succes, en toen hebben we haar maar met draden spannen (zo een weg naar stal) naar stal gejaagd, het was te koud buiten voor het pasgeboren veulen. Eerst hadden we zoiets : naja, wel logisch, beschermen van het veulen..Zouden wij ook doen. En na een weekje ging het ook beter.

Wij helemaal blij, na 2 weken weer rustig aan beginnen met rijden, ze was weliswaar niet zo heel knuffelig meer, maar niet vervelend of gevaarlijk...Tot mijn zus op een avond thuiskwam met de mededeling dat Nora (mijn merrie) haar bewust getrapt had en door was blijven trappen.. Ze liet me haar bovenbeen zien, en ik schrok me kapot...Ze heeft zo'n 2 weken niet normaal kunnen lopen..

Tja, op zo'n moment denk je wel even o? Maar de volgende dag bij mij was er niets aan de hand, kon dr op dr kont knuffelen en alles.. En dan vergeet je zoiets wel snel.. Tot weer een week later dat mijn zus met hetzelfde kwam, en daarbij dat ze het even niet meer zag zitten met onze merrie.. De volgende dag ik er naar toe, en weer niets aan de hand..

Tot ik haar samen met haar veulen in de wei zette, ik klikte haar los, en het eerste wat ze deed was bovenop me steigeren, gevolg : 2 blauwe plekken op mijn rug in de vorm van 2 hoeven. Een kennis heeft haar weggejaagd, en mij de wei uitgetrokken, want ik stond perplex... Gelukkig verder niets gebroken.

Ik heb echt de hele avond zitten huilen, ik snapte er niets van. Ze was altijd zo lief naar me, en ze is echt mijn droompaardje.... Nou, zo een beetje aan het sukkelen geweest, en af en toe was ze wat kriegelig, maar verder flikte ze niet meer zoiets.. En ja, ik was weer net zo blij met haar als eerst...

Toen het veulen er af moest, hebben we haar gelijk verhuist naar een kleinschalig pensionstalletje, waar ze hele dagen op de wei loopt (snachts ook). En het ging weer super...Wegens een peesblessure hebben we haar anderhalf jaar niet meer kunnen rijden, dus het was beter zo...

Maar sinds een maand of 3 / 4, is haar dominantie echt extreem geworden. Mijn zus deed zowieso al niets meer met haar, en ik was degene die elke dag naar haar toeging. Even poetsen, half uurtje wandelen, en dan voeren en weer weg.. Wel steeds wat anders, anders ging ze zich vervelen.. Maar ik kon ineens niets meer met haar, ik kwam op een dag bij haar, ging de wei in om schoon te maken, maar werd er net zo hard weer uitgeschopt... Ik dacht eerst, o ik ga wel naar het midden, maar ik moest letterlijk rennen voor mijn leven, schoppen, steigeren alles deed ze om mij uit de wei te krijgen..

En sinds die dag, kan ik bijna niets meer met dr... Zodra je de wei inkomt draait ze de kont naar je toe en schopt ze. Als je haar wel te pakken krijgt, loopt ze mee, maar altijd oppassen dat ze niet bovenop je springt.. En zelfde tijdens het poetsen, je kunt in principe geen achterbenen krabben of erachterlangs lopen of je hebt een hoef in je gezicht..

We hebben nu een weidemaatje voor haar gekocht, en die staat er nu 3 weken bij in.. Het weidemaatje is niet bang voor haar, en daar doet ze ook wel normaal tegen..

En nu ik eigenlijk al sinds een half jaar weer mag rijden op haar, wil ik toch wel een keer bezig weer met dr. Ik heb zelf al vele dingen geprobeerd, ik ben lief geweest, ik ben duidelijk geweest.. Ik heb haar nooit helemaal verrot geslagen, en dit wil ik ook niet !!!

Wat ik nu eigenlijk wil, is weer als vanouds bezig kunnen zijn met mijn merrie. Ik snap dit gedrag niet, het is duidelijk dat zij gewoon geen respect voor me heeft, maar ik weet niet hoe ik dit respect moet gaan krijgen, en of het te krijgen is van haar..

Ik heb ook vorige eigenaren gebeld, dit waren er 2. Achtergrondinfo is dat deze merrie 6 jaar (van haar geboorte tot haar 6e jaar) in een kudde heeft gestaan, en geen contact heeft gehad met de mens.. Dat ze op haar 6e jaar beleerd is, en dit ging allemaal goed tot haar 10e jaar, tot ze zullk gedrag ook ging vertonen naar de eigenaren en die haar weg hebben gedaan omdat ze haar niet aankonden. Toen heeft ze bij een handelaar gestaan, en op haar bijna 11e jaar is ze bij ons gekomen.

Wat ik met dit topic wil bereiken, is tips ontvangen van mensen. En eventuele tips over professionele mensen die kunnen helpen, is ook welkom !! Ook mensen met eenzelfde ervaring , of eenzelfde paard mogen reageren, graag zelfs !!!

Ik kan dit niet in mijn eentje met mijn paard, dat is gewoon te riskant.. En ik wil haar zeker niet weg doen, ik geloof nog in haar. Ik wil er ook alles wel voor doen, voor mijn part naar de andere kant van de wereld reizen, als ik maar een manier vind om met haar om te kunnen gaan en respect te winnen.

Dus als iemand tips ed heeft, asjeblieft meld het dan ! het mag ook via pb, maakt me niets uit..

Dit paardje heeft maar 1 ding in haar gedachte.. dat is haar veulen beschermen. Merries met vuelens kunnen juist OF heel lief worden en een echte moeder OF ze gaan juist heel erg proberen hun veulen te beschermen.
Wat jou merrie blijkbaar doet. Je kan zoals haar nieuwe maatje laten zien dat je niet bang bent! Neem een keer een zweep mee. NIET om te slaan maar om je lichaamstaal te versterken. Je kan daar af entoe ffe mee klikken en hou je groot. Maar ga niks doen wat je niet durft. Je merrie heeft dat gelijk door. Straffen heeft geen zin. Tis haar veulen en die wil ze gewoon beschermen. Kan zijn dat ze vroer iets akeligs heeft meegemaakt en hem/haar daarom wil beschermen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 10:21

@ Loowis, Het veulen is er al meer dan een jaar vanaf Knipoog

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:31

al weg bij de moeder? Dan is het denk ik maar al te duidelijk. Dit paard is zoals je al schreef een kudde dier wat gewoon zowat wild heel geleefd. En als dat gevoel na een tijd weer terug komt kan ze weer "wild" worden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:34

Houd je ons op de hoogte van hoe het verder gaat? Daar kunnen we vast veel van leren!

Mijn ene merrie is superonderdanig, maar mijn andere is ook heel dominant, zij dreigt regelmatig met haar oren in de nek, vooral als je haar op bepaalde plaatsen aanraakt. Ik zit ook vaak in dubio of ik haar dan moet negeren of juist optreden omdat ik dat niet accepteer en wil laten zien dat ik hoger in rang sta. Ik doe daarom ook regelmatig grondwerk met haar, waarbij zij voor mij opzij en achteruit moet. Dat werkt goed, ik doe het wel vanuit een positieve instelling (als ze het goed doet beloon ik haar flink en krijgt ze een brokje), niet vanuit het idee dat ik haar eens op d'r nummer wil zetten. Ze is gewoon altijd al erg gevoelig op haar lijf geweest (is al een heel stuk verbeterd met geduld en osteopatie), maar het zit nog diep Knipoog ! Toch bleef het laatst niet bij dreigen en beet ze in mijn bil met hoeven uitkrabben, toen heb ik haar wel een klap voor haar kop verkocht, want dat ging me echt te ver!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:37

Ik heb in ieder geval Petra Vlasblom gebeld van 2 moons...

HEb met haar gepraat, en ze heeft me ook geadviseerd om naar een theorieavond te komen..

Ook de kosten heeft ze me over geinformeerd, en bij elkaar word dit toch zo'n 300 a 400 euro.. Ik ga dus nog even verder kijken, want ik ben student en moet mn paarden al zelf betalen.. Dus als iemand een goedkoper, even goed advies heeft, graag !!!

Begrijp me niet verkeerd, als ik het geld zou hebben zou ik zeker naar petra gaan ! Maar ik kan het gewoon niet betalen op het moment, en dan zou ik een half jaar moeten wachten voor ik het bedrag wel heb..

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:38

je kan een reading laten doen met haar. Kan je vragen stellen en iemand geeft daar antwoord op via foto's. Heb het een keer gedaan en het ging daarna ook super! Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:14

Dit moet niet uit de verkeerde hoek komen, want dan ga je heel erg van me schrikken.

Ik vind het heel sterk van je, dat je nog in je merrie blijft geloven, en blijft geloven dat het nog goed met haar kan komen. Ik zou zelf allang mijn geduld ingeruild hebben voor agressie (sommige mensen steken nou eenmaal zo in elkaar). Om dit soort verhalen kan ik zo boos worden, niet op de eigenaren, maar op de manier hoe ze dan blijven toekijken. Ik snap dat het moeilijk voor je is, maar als ik zo je verhaal lees, lees ik eigenlijk een beschrijving van een paard zonder een greintje respect. Monty Roberts, Emiel Voest, ik heb het al eens gelezen tussen een paar reacties, maar is dit paard wel geschikt voor dit soort aardige, zachte dingen. Ik weet dondersgoed dat sommige paarden er gevoelig voor zijn, maar Gelderse Paarden zijn meestal, tja, niet zo heel erg gevoelig. Ze zullen heus wel verder denderen, en als je dan bitloos bv. gaat rijden, of met haar bezig gaat, wordt het dan niet nog gevaarlijker?, daar moet je goed over nadenken, maar als je ervoor kiest, ik weet zeker dat ik achter je sta in je keuze.

Als ze geen respect voor je heeft, moet ze die maar voor je krijgen, ookal begrijp ik het wel. Ze is tot haar 6e niet in contact geweest met mensen, terwijl de jeugd van een paard, de belangrijkste jaren zijn, waarin ze vrijwel alles moet leren. Als ze dan beleerd wordt, duurt het sowieso langer, en heb je meer kans, dat ze het later nog verleerd, of dominant wordt. Misschien verlangt ze terug naar een kudde?. In ieder geval, ze moet respect voor je krijgen, ze mág je gewoon niet overeind trekken. Ik weet niet hoe groot je bent, maar ze moet gewoon leren dat ze respect voor mensen moet hebben, niet alleen voor jou, ook voor (evt.) ouders, je zus!. Dat moet je niet doen door ineens grof geweld te gaan gebruiken, maar is het normaal dat ze je uit het weiland trapt als je het alleen wilt schoonmaken?, nee. Slaan, dat mag niet, vind ik zelf, maar een corrigerende tik, waarom niet?, je leert het paard er meer van. Een zweep mee de wei in nemen, en daarmee beuken als ze niet luistert, nee, daar krijg je haar respect niet mee, maar daar wek je alleen maar angst mee op. Misschien is het gewoon een angst voor iets in je houding, wat haar niet aanstaat, dat kan je niet opmaken uit foto's, ook niet uit een verhaal, en zelfs niet uit een filmpje, alleen jij weet dat. Ik zou gewoon een keer net zo dominant als zij doet het weiland in lopen, recht op haar af, oogcontact maken, en gewoon het halstertouw aan haar vast maken, wordt ze boos, draait ze zich om, doet ze moeilijk?, dan is het tijd voor een corrigerende tik. Niet tegen haar hoofd, dan kan ze bang worden voor aanrakingen op haar hoofd, ook niet tegen haar buik, zoals schoppen geven tegen de onderkant, want dat zie ik net zo goed als slaan, gewoon niet normaal. Bovendien is de buik, net als de flanken, zeer gevoelig, en dan kom je volgens mij te dicht bij haar benen. Haar hals of schouder is het verstandigst. Ze moet het alleen niet opvatten als beloning, een flinke tik, dat is dan op zijn plaats. Als je op de een of andere manier toch geen succes boekt, neem dan gewoon een scherper halster (lees, touwhalster) maar laat het niet om in het weiland. Loop op de zelfde manier naar haar toe, en doe het halster om. Loopt ze weg?, mag ze gewoon vastgepakt worden bij haar neus, steigert ze dan?, dan zou ik maken dat ik wegkwam en het opnieuw proberen als ze tot bedaren is gekomen. Verder is het, als ze steigert, niet verstandig om voor haar uit te lopen, of bij haar hoofd te gaan wandelen, dan kan ze je als een makkelijk doelwit gebruiken om helemaal bont en blauw te slaan. Een aanval van achteren verwacht je immers nooit. Ik zou bij haar schouder lopen, dan ben je het veiligst. Ze kan je niet raken door steigeren, tenzij ze hele lenige voorbenen heeft, en ze kan je ook niet schoppen met haar achterbenen. Ik zou gewoon wat nieuwe dingen met haar proberen, misschien moet je op een dag gewoon weer denken, nou, nu pak ik een zadel, ik zadel haar op en ik ga rijden, en als ze niet normaal doet, dan moet ze dat maar leren. Voor sommige paarden werkt dat zeer goed, uit ervaring spreek ik dan, maar voor sommige paarden ook weer niet. Misschien is jou paard wel geschikt voor de "softie" methodes van Monty Roberts en Pat Parelli, Emiel Voest etc. Dat is geheel aan jou.

Sorry voor het lange verhaal, en ik hoop dat je er iets mee kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:17

Máár, als toevoeging Lachen, jij moet als in een tegenstelling ook weer respect voor haar tonen, als zij een keertje iets goed doet, zeer uitbundig belonen, en niet een klopje op de hals en dan is het wel klaar, nee, laten weten dat je het goed vind wat ze doet, en dan zal het wel goedkomen tussen jullie, daar heb ik al het vertrouwen in Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:20

Emma Bloos! ik schrik wel van je! Hoe durf je gelderse paarden anders te noemen Bloos! het blijven paarden en dit soort paarden hebben JUIST de zachtere hand nodig. Dominantie moet erbij maar dit kan ook zacht. Monty Roberts is alleen niet zacht. Die zou ik dus ook niet als voorbeeld nemen. Eerder klaus Ja of emiel voest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:25

Dat bedoel ik, daarom heb ik het er ook onder gezet, het is maar net wat je paard nodig heeft, maar ik bedoel het ook niet om die mensen af te kraken, of om Gelderse paarden anders te noemen, want natuurlijk zijn het gewoon paarden, maar sommige paarden zijn niet op te lossen met een zachtere hand, die denderen er zo doorheen!, als dit zo'n soort paard is, dan moet je het ook niet proberen, want dan kan je er nog problemen mee krijgen.

Verder, heb ik ook vermeld, dat ik sowieso achter je keuze sta, wat je ook doet. Ik mag toch wel mijn mening geven dat ik vind dat Gelderse Paarden (die ik ken), wel een hardere hand nodig hebben dan bv. Arabiertjes?. Ik bedoel het zeker niet aanvallend op de mensen die er wel voorstanders van zijn, maar ik denk dat het voor jou verkeerd uitgekomen is.
Ik bedoel niet dat je, je paard maar moet afranselen als hij niet naar je luistert, daar verdien je zijn respect niet mee, grondwerk, prima, werkt váák heel goed, maar ik betwijfel, als ik dit verhaal lees, of dit wel zo'n zacht paard is wat een zachtere hand nodig heeft, ik denk dat de eigenaar hier het best over kan oordelen Lachen.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:29

idd sommige paarden denderen zo door je heen. Maar dat betekend niet dat de zachte hand niet helpt. Lichaamstaal bijv. helpt enorm! dat is dominantie maar is wel zacht Lachen maar zoals jij monty zacht noemde... zou ik nog ffe goed naar hem kijken Clown niet perse jij hoor Tong uitsteken maar hij is gewoon... hilarisch Tong uitsteken
een harde hand zou eigenlijk geen optie moeten zijn. naja zeker niet meteen. Een hardere hand komt pas nadat het paard je lichaamstaal negeerd en met je in discussie gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:36

Dat is ook wat ik bedoel Knipoog.
Ik bedoel zeker niet dat je gelijk boos moet worden, of een hardere hand gebruiken, nee, zeker niet, menig paarden reageren goed op lichaamstaal!.
Maar dat heb ik óók vermeld, als je gewoon een keer op een andere manier het weiland in loopt, als je haar probeert te pakken, gewoon trotser, alsof je de baas over haar bent (oké, niet alsof). Oogcontact maken, oprichten, meestal helpt dat al veel tot genoeg!, maar ik bedoel dat het niet voor alle paarden helpt.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:47

ja bedoelde ook niet boos hoor Lachen
schrok alleen ffe Nagelbijten / Gniffelen
maar idd. Als mijn zusje soms haar pony's wil pakken rennen ze weg. Dan probeer ik het loop heel zelfverzekerd op haar af en blijf naar haar kijken, dan zie ik haar nog twijfelen om weg te rennen maar het is dan alsof ze het niet "kan"... dat is veel leuker dan gewoon je paard dwingen van alles te doen Tong uitsteken

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:45

maar ik denk,Emmaa_, dat jij je eigelijk niet zo hebt verdiept in de methode van Emiel Voest e.d. .. Misschien heb ik het verkeerd hoor! Maar ik vind die methode helemaal niet per definitie "soft" ....... Maar je kunt wel met relatief weinig bombarie de dominatie verhouding herstellen. Daarom ziet het er misschien soft uit.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:46

idd daar heb je een goed punt melody Haha!
paarden letten zo goed op lichaamstaal dat het soft lijkt. Maar dat ishet vaak ook niet hoor!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:51

En als iemand paarden met ernstige 'gedragsproblemen' weer gewenst gedrag kan laten vertonen dan is het wel Emiel, Klaus en Parelli Monty enzovoort. Allen zijn er mensen die het zonder training of iets dergelijks wel even na gaan doen. En dan denderd het paard er doorheen ja, maar dat zegt niets over de methode van deze heren.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:36

@ Emmaa :Heel erg bedankt voor je lange verhaal !

Ik ben nu 3 maanden met dit paard bezig geweest, en ik heb er niets mee bereikt. Wat jij me verteld over net zo dominant door de wei lopen, komt me bekend voor..

Ik heb dit geprobeerd.. Ik heb haar niet aangevallen, maar wel dat ik niet voor dr aan de kant wou als ze op me afstormde. Ik ben zelfs tot de laatste meter blijven staan. Maar ze bleef doorgaan, en doorgaan tot ik de wei uitwas. Ik heb vaak een longeerlijn meegenomen of een touw, maar dit resulteerde echt alleen in het feit dat ik nog banger voor mijn leven moest zijn..

Ze word er alleen maar bozer van, en geloof me, een paard met een helse blik in de ogen , die jou verteld dattie je wel kan vermoorden, daar word je echt bang van..

Ik snap dit gedrag ook niet, maar ik heb het op deze manieren echt al heel vaak geprobeerd.. Helaas werd ze alleen maar bozer op mij..

Ik weet niet waar dit gedrag vandaan komt, ik denk zelf dat ze geen respect voor me heeft, en dat ze het van mij afdwingt.. Dus eigenlijk omgekeerd.. Zij ziet zichzelf alleen als leider, en als ik niet naar haar luister, krijg ik een schop.. Enz

Maar toch echt bedankt voor je lange verhaal, ik zeg ook niet dat het niet goed is, maar dat deze methodes mijn merrie alleen maar bozer maken..

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:53

ok een zweep of touw helpt dus niet. bij mijn pony ook niet.
Wat wel enorm hielp is het gedrag negeren en op serieus vervelend gedrag ffe flink irritant terug doen. Ffe stampen. Boos aankijken. Stem verheffen. Handen in de lucht gooien. Het paard weg jagen. Dit is allemaal heel erg dominand gedrag.
Ik lees dat je ook gewoon op haar af bent gaan lopen Lachen
mag ik vragen hoe je dat deed?
want hoe je loopt is al erg belangrijk.
je moet zelf verzekerd en met stevige stappen rustig op haar af lopen. Haar blijven aankijken met zelfverzekerde ogen en op haar schouder of hoofd aflopen. Lachen ik ben benieuwd of het helpt Lachen