Help! Er is niets meer met mijn paard te beginnen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Re: Help! Er is niets meer met mijn paard te beginnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:34

Bedankt voor jullie reacties! Lachen Echt fijn dat er meegedacht wordt.

Sinds woensdag gaat het weer beter met haar Lachen Ze wordt wat rustiger en lijkt minder gestresst. Sinds gister is ze hengstig, dus misschien dat het toch een beetje de hormonen zijn. Ze is bijna nooit hengstig, dus misschien dat dit de extreme gedragsverandering heeft veroorzaakt. Ze is nu namelijk een stuk handzamer.

Ik wil het even aankijken of ze nu rustiger blijft, want momenteel lijkt ze weer de oude te worden. Maar ik ga wel kijken of ik binnenkort een osteopaat langs kan laten komen voor de zekerheid, iemand suggesties in de buurt van Tilburg?
Momenteel rijd ik nog niet met haar maar ben ik aan het wandelen gegaan. Ze is erg 'angstig' en 'gespannen' buiten, als ik ernaast loop gaat het beter dan als ik erop zit, maar zodra ze iets engs ziet, dan springt ze bijna op mijn nek (bescherming zoeken?, angst?, mij niet als leider zien?) Daarom ga ik dit nu een tijdje doen, is goed voor haar zelfvertrouwen en voor haar vertrouwen in mij als leider. (Of niet?)
Ik vraag me alleen wel af of ze mij als leider ziet. Als ik namelijk met haar in de bak een rondje wandel en ze vind iets eng (momenteel zijn ze aan de voorkant van het hek de stoep aan het openslopen en staan daar dus allemaal verkeersborden etc.), dan heeft ze ook de neiging om achter mij te schuilen, opzij te springen en me daarbij dus bijna omver springen, of weg te rennen. Dit zijn tekenen dat ik nog meer aan haar vertrouwen in mij moet werken toch?

marilyn_TIE

Re: Help! Er is niets meer met mijn paard te beginnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:31

Kijk vertrouwen en leiderschap zijn erg met elkaar verbonden. Als ik een paard moest zijn, en ik zou weten dat jij een erg goede leider bent, dat jij me zal waarschuwen moest er een tijger op de loer liggen en dat we dus moeten gaan rennen, en dat jij me wel zal weten te vertellen wel gras goed is, en dat jij weet waar de kudde het beste vertroeft, dan vertrouw ik jou ook makkelijker, want jij gaat voor mij zorgen en geeft mij als leider een aangenaam en makkelijk bestaan!
Dus als ik weet dat jij weet waar je mee bezig bent, ga ik sneller met jou mee.
Als er dus iets is waar je al op voorhand van weet waar ze angstig van gaat zijn, span je dan zelf al niet op, laat gewoon zien dat jij daar absoluut geen angst van hebt.
Zie ook dat jou paard een basisbeleefdheid kent, laat hem achter jou lopen met een ontspannen touw, jij bent leider, jij loopt voorop, jij kiest waar je als kudde heen gaat! leer hem dat jij een bepaalde ruimte hebt, in die ruimte mag hij niet ongevraagd inkomen (hebben paarden van nature ook). Wat hij in zijn ruimte doet maakt niet uit( bokken steigeren, trippelen) dit is tenslotte zijn manier van communicatie. Maar hij mag jou niet omver komen hollen, duwen, bijten,... voor meer info hier omtrend kijk eens op NH sites
Er is geen grotere beloning voor een paard (vluchtdier) dan te weten dat zijn leider hem beschermt en hij zo een zeer ontspannen bestaan heeft!

groetjes