Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
juno1 schreef:Nu zijn niet alle paarden dol op entingen of wormkuren, en ik neem aan dat hij dat geeft in de stal ?
Is de staleigenaar misschien hardhandig of zo'n type boer die niets om paarden geeft en alleen graag zijn geld wil incasseren ?
Hij wordt niet toevallig buiten gezet door derden, misschien iemand die hem zielig vindt ?
( ook om aan te denken
> kom eens op andere tijden, leg je niet vast in een patroon waardoor men weet dat je altijd naar het paard kunt komen.
Daarmee bedoel ik ook s'ochtends vroeg en s'avonds of meerdere keren per dag ( iedere dag anders ), weet namelijk van een staleigenaar die graag na 21.00 uur niemand meer op stal wil.
Om 22.00 uur rijden ze graag zelf verschillende paarden, misschien ook die van jou ?? )
( bij gebrek aan halster pakt men heus wel een andere als ze je paard perse willen pakken, maar al je spullen achter slot en grendel zou mooi zijn.
Al is een halster bij je paard zijn stal wel zo prettig in geval van nood, in dat geval ongemerkt iets veranderen )
polly2 schreef:Ik denk dat dit niets te maken heeft met of er iemand anders met je paard bezig is. Stel als dat al zo zou zijn...dan zou die wel hele heftige dingen moeten doen, wil je paard naar jou zo reageren.
Waarom zeg ik dat?
Ik werk op een paardenhouderijopleiding. Daar hebben we eigen paarden van school. Daar gaat Jan en Alleman mee om. Maar wij als docenten hebben geen last van ander gedrag, want de paarden kennen ons en zien ons als vast gegeven. Sommige paarden waar leerlingen moeite mee hebben, zijn door ons normaal te hanteren.
Kortom....je paard kent je heus wel na twee maanden, dus zal, stel dat er iemand anders was....naar jou reageren hoe hij naar jou altijd zal reageren. Daar is een andere nauwelijks van invloed op.
Ik denk dus dat je paard je aan het testen is. Hij voelt zich klaarblijkelijk voldoende op zijn gemak om nu eens even te kijken waar jouw grenzen liggen.
Wat je paard doet is zeer ernstig dominant gedrag! Een paard dat met de achterbenen uithaalt, doet dit als verdediging, uit angst en noem maar op. Uithalen met het voorbeen in combinatie met oren in de nek, doet een paard in de natuurlijke situatie om zijn vijand te doden!
Gloep!
Kortom...dit gedrag moet je niet accepteren. Zorg dat je nog dominanter ben in je hele lichaamshouding. Hier hoef je geen medelijden met het dier te hebben hoor...dit is een zeer grote overtreding naar jou toe. Wat denkt -ie wel niet....dat hij de baas is?
Als je hem dit grondig laat weten (en dat doe je met heel je lichaamshouding, desnoods een touw naar hem toe te slingeren, dus je hoeft niet te schoppen en te slaan, dat bedoel ik niet) en hem van je wegjaagt, dan maak je duidelijk dat dit onacceptabel is.
Ook al zou de oorzaak er zelfs in liggen dat een ander bij je paard is geweest...dan nog hoeft hij deze dominantie niet naar jou tentoon te spreiden.
Als hij weer toenadering zoekt op een normale manier, beloon je hem door hem weer toe te laten en te aaien.
Zo zou ik het aanpakken. Ik heb meer dan 20 jaar op een handelsstal/fokkerij gewerkt en had veel paarden ter correctie en ook jonge hengsten te beleren. Dan maakte ik dit gedrag ook wel mee. Oorzaak is op dat moment minder interessant....belangrijk is dat ze snappen dat ze dit gedrag nooit...maar dan ook nooit meer naar jou toe mogen vertonen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
aerdenhout1 schreef:Ik ben het eigenlijk helemaal eens met je polly2.
Woon je niet toevallig in de buurt van Haarlem en omstreken?
Ik heb nog wel een paar intressante gevalletjes waar je mee aan de slag zou kunnen.