Vertrouwen winnen van een gebroken paard: hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Re: Vertrouwen winnen van een gebroken paard: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:00

gewoon door gaan waar je mee bezig ben dwing het paard niet neem een snoepje mee en je eigen geduld en uiteindelijk zal je geduld beloont worden maar hoe lang dat gaat duren dat ligt geheel aan het paard

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:45

Ezumii schreef:
1 ding is sowieso belangrijk, dat je er 100% zeker op afstapt. Als je een beetje onzeker erop afgaat bijten ze absoluut. Dus of zeker weten dat je doorloopt en haar pakt of niet doen, krijg je gevaarlijke toestanden van.

Mijn vriendin heeft ook zo´n paard...
De staleigenaar waar we vroeger stonden, had dit paard als wedstrijdpaard voor zijn vrouw gekocht. Nu is deze merrie extreem lang én extreem heftig hengstig en nogal agressief (óf d´r oren gaan plat in d´r nek als je in de buurt komt, óf ze draait d´r kont naar je toe om te meppen Scheve mond ...).
Op wedstrijden was dit natuurlijk niet echt handig en zo besloot hij de merrie weer te verkopen. Ze heeft in dat halve jaar 4 nieuwe eigenaren gehad, maar iedere keer werd ze weer terug gebracht omdat "er niks mee te beginnen was". In die tijd heeft ze ook behoorlijk wat klappen gekregen (weet ik iig van 2 "tussendoor" eigenaren, want dat vertelden ze bij het terugbrengen Lips are sealed ) en was ze nog moeilijker als in het begin.
Uitgerekend op dit paard werd mijn vriendin (toen een absolute beginneling op paardengebied!!) verliefd en heeft haar gekocht.
Het eerste half jaar was een drama; ze ging echt met buikpijn naar stal toe Scheve mond . Op een gegeven moment had ze zoiets van "of ik moet zien dat ik op een of andere manier met haar samen kom, of ik breng d´r naar de slacht, want nog een verkoop en dat paard draait kompleet door!"
Via via kwam ze toen terecht bij een trainster die clinics grondwerk gaf. Wij hadden hier nog nooit van gehoord (ik spreek nu over bijna 10 jr. geleden Knipoog ), maar besloten dat het iig de moeite van het proberen waard was.
Andrea (de instructrice) heeft toen ook dominantie training met het paard gedaan; doodeng want ze ging met een emmertje voer in de box en het paard wilde haar meteen (op haar manier Clown ) weer de stal uitbonjouren Nagelbijten / Gniffelen . Daarna was mijn vriendin aan de beurt!
Na dit WE is er enorm veel veranderd; het paard was niet meteen helemaal handelbaar, maar mijn vriendin had wel een opening gekregen hoe ze met haar om kon/moest gaan.
Mijn vriendin heeft 6 jr. geleden de opleiding therapeutisch rijden gedaan en 3 jaar geleden hebben zij en haar man een grote pensionsstal gekocht.
Het moeilijke paard is nu een van de meest geliefde therapie paarden, waarbij ik eerlijkheidshalve wel moet zeggen dat ze nog steeds niet echt makkelijk voor andere mensen is. Ze stond eerst in een openstal met 10 andere paarden, maar daar heeft mijn vriendin d´r uitgehaald omdat ze de mensen aan begon te vallen die een paard uit de kudde wilde halen Nagelbijten / Gniffelen .
Ze staat nu samen met de ruin van haar dochter + mijn ruin en merrie Lachen . Dit groepje van 4 gaat super goed en ik heb ook geen probleem om mijn paarden van de paddock te halen omdat ze mij goed kent én ik niet (meer Knipoog ) bang van d´r ben. Alleen als mijn bijrijdster komt moet er even iemand mee om de merrie vast te houden, want daar vliegt ze dus wel met klapperende tanden op af Bloos .

Ik ben het dus ook volledig met Ezumii eens dat ze een zelfverzekerd optreden aanraadt. Dat wil niet zeggen dat je niet rustig tegen d´r kan praten, maar op het moment dat ze d´r oren in de nek gooit, is het iig zaak dat je je niet terugtrekt. Dat heeft ze al die tijd gedaan en daarmee is het haar prima gelukt om iedereen op afstand te houden. Als je op de wei/paddock naar d´r toe gaat, zou ik iig een halstertouw meenemen. Op het moment dat zij agressief gedrag vertoond, kan je je "groot" maken en als dat niet helpt en ze tot de aanval overgaat, kan je haar iig met het touw op afstand houden. Op het moment dat ze d´r oren weer omhoog klapt Clown , kan je d´r meteen belonen met woorden of als het mogelijk is, over d´r hals aaien.
Als je iemand uit je omgeving kent die veel van grondwerk weet en/of ervaring met moeilijke paarden heeft, zou ik die zeker om hulp vragen. Ik wens je iig veel succes Lachen .

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:02

Wow Sterre wat een verhaal Scheve mond !
Heel erg ebdankt voor alle tips en steun!
Vandaag ben ik weer even geweest. Ik heb het idee dat Toscana mij nu al kent. Toen ik haar van een hele grote afstand riep, keek ze meteen op, met haar oren naar voren en keek ze mij na.
Toen ben ik naar haar weitje gelopen, en heb ik haar geroepen. En toen kwam ze met haar oortjes naar voren, heel geïnterreseerd naar het hek toelopen. Lachen Ik heb wat tegen haar gepraat, en haar aandacht bleef erbij.
Toen heb ik haar een handje brokken gegeven, waar ze erg blij mee was! Het probleem is, dat ik haar niet altijd brokken kan blijven voeren. Ze is namelijk wel heel erg lief met voer, maar zodra ze merkt dat er geen voer is, dan wordt ze weer bang en gaat ze bijten. Maargoed, met voer kan ik wel een beginnetje maken.
Toen ben ik nog daar blijven staan, en heb ik wat gepraat. Ze keek me heel lief en nieuwsgierig aan, toen ik wat dichterbij kwam gingen wel weer de oren plat naar achter.
Daarna ben ik weggegaan, en toen bleef ze me heel lang na kijken met de oortjes naar voren. Haha!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:25

ben je weggegaan dat de oren plat lagen of dat ze weer naar voren stonden? Op het moment dat jij gaat als ze plat liggen heeft ze voor haar gevoel waarschijnlijk onbewust jou daar mee weggejaagt.. Als ze naar voren gaan en dan weglopen neem je zelf initiatief, anders ook wel , maar dat beleeft zij dan anders.. Wel fijn voor je dat ze intresse toont nu in je en dat ze uit d'r eige al komt kijekn..

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 16:29

Ik ben toen blijven staan,maar ben daarna wel voor de zekerheid heel onopvallend een stukje naar achter gegaan. Daarna gingen de oren wel weer naar voren toe. Lachen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:32

want anders denkt die merrie dat als ze d'r oren plat doet en jij wat weg loopt dat ze je weg jaagt zeg maar, alles vanuit het paard zien he.. Dat bedoel ik, maar wel om je eigen veiligheid denken.. Zoals ik het nu hoor komt het wel goed met jullie

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 16:33

Bedankt dat je het even zegt luxtet. Toch iets waar ik aan moet blijven denken. Lachen
Ik hoop echt dat het goed komt allemaal, maar ik weet wel dat het lang gaat duren, maar dat maakt niets uit.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:44

marjoleinft schreef:
gewoon door gaan waar je mee bezig ben dwing het paard niet neem een snoepje mee en je eigen geduld en uiteindelijk zal je geduld beloont worden maar hoe lang dat gaat duren dat ligt geheel aan het paard

GEEN snoepje! een leider(wat we uiteindelijk willen) geeft geen eten!

Miss is een join-up ook wat.. en idd rustig praten en niet in de ogen kijken. als je op haar afstapt niet recht op paard afstappen maar beetje slingerend, wel zelfverzekerd, Een roofdier wil namelijk zo snel mogelijik bij zijn prooi zijn en kijkt hem hypnotiserend aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:48

Ik zou eerst maar eens met de eigenaar gaan praten, je kunt hier behoorlijke problemen mee krijgen als je alles zonder toestemming doet. Ook als jouw iets overkomt, ben je of alleen of heb je gewoon een probleem, immers jouw is niets gevraagd. Gebeurd er wat met het paard, zeker nu ze een veulen heeft, dan zijn de rapen helemaal gaar.

Het klinkt allemaal heel penny, maar soms zijn paarden beter af als ze met een ander paard op een wei staan en genoeg water en gezond eten hebben, dan vinden wij het zielig, maar als het dier trauma's heeft is het zielig het dier niet met rust te laten. Kennelijk is de eigenaar zich bewust dat het dier beter af is met af en toe een veulen dan pennyhandjes. Ik zou nl gruwelijk pissed zijn als een onbekende met mijn paard grondoefeningen e.d. ging doen of ging voeren.

RoosjeliefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:59

ikke129 schreef:
marjoleinft schreef:

GEEN snoepje! een leider(wat we uiteindelijk willen) geeft geen eten!

Miss is een join-up ook wat.. en idd rustig praten en niet in de ogen kijken. als je op haar afstapt niet recht op paard afstappen maar beetje slingerend, wel zelfverzekerd, Een roofdier wil namelijk zo snel mogelijik bij zijn prooi zijn en kijkt hem hypnotiserend aan..

dat lijkt mij bij dit paard absoluut geen goed idee. Ik denk dat de TS geen leider wil worden maar een vriend. Met een join up verpest je nog meer. Het gaat hier niet om een dominant paard, maar een getraumatiseerd paard

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:45

dmv een join up kan je wel degelijk ook vrienden worden.. Het paard ziet jou wel als leider maar ook getraumatiseerde dieren hebben leiding nodig, juist om trauma's te verwerken..

Idd de eigenaar op de hoogte stellen van wat je wilt is een goed idee, zo voorkom je misverstanden..

Als je meer wilt weten moet je maar even pb'en, heb nog wel een paar tips maar zet ik hier niet neer, kan je weer gigantische uitlopende discussie's van krijgen, niet zoveel zin in..

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:44

Veel, veel tijd doorbrengen. Gewoon erbij zitten, tegen hem/haar praten. Je hoeft niet eens te poetsen of wat dan ook, als hij/zij maar weet dat je er bent. Als het teveel voor het paard word even stoppen, en andere keer vervolgen. Rustig opbouwen en steeds verder gaan. Daarna kan je het paard misschien wel in een paddock ofzo zetten en er weer bij gaan zitten. Kijken of hij/zij (wat irritant elke keer dat hij/zij Clown ) naar je toe komt. Zo niet, maakt niet uit, paardje moet aan je wennen Haha!
1 van onze paarden is erg nerveus (heeft ook 75% arabierenbloed) en gauw bang, nu is ze echt heel braaf en zijn we dikke maatjes! Lachen
(sorry als je niks aan de info had)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:22

Ik vind het echt super van je dat je dit doet.

Blijf ook meelezen Knipoog

Mijn tips: rustig blijven, goed opletten en niet te snel gaan.

Maar wat ik net in je laatste bericht las, toen dacht ik ff oeiii (fout). Dat je het paard voer uit je handen had gegeven. Voer uit je hand geven is een teken van zwakte, als jij het paard zo eten geeft sta je lager in rangorde. Daarom denk ik ook haar reactie (oren in de nek).

Ik zou zoals je ook al doet, steeds wat dichterbij komen en praten. Zoals je ook zei dat ze je al herkende is een goed teken. Goed op haar blijven letten (oren en houding). Verder zou ik haar echt geen voer uit je hand geven (is natuurlijk leuk, weet ik maar echt totaal niet goed)

Veel succes verder Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:19

russel schreef:
Ik zou eerst maar eens met de eigenaar gaan praten, je kunt hier behoorlijke problemen mee krijgen als je alles zonder toestemming doet. Ook als jouw iets overkomt, ben je of alleen of heb je gewoon een probleem, immers jouw is niets gevraagd. Gebeurd er wat met het paard, zeker nu ze een veulen heeft, dan zijn de rapen helemaal gaar.

Het klinkt allemaal heel penny, maar soms zijn paarden beter af als ze met een ander paard op een wei staan en genoeg water en gezond eten hebben, dan vinden wij het zielig, maar als het dier trauma's heeft is het zielig het dier niet met rust te laten. Kennelijk is de eigenaar zich bewust dat het dier beter af is met af en toe een veulen dan pennyhandjes. Ik zou nl gruwelijk pissed zijn als een onbekende met mijn paard grondoefeningen e.d. ging doen of ging voeren.

De eigenaar weet dit, het is niet dat Red_Savage zomaar een zielig paardje in een wei heeft zien staan en haar wil opknappen. Ze is verzorgster bij die stal en de eigenaar loopt daar de hele dag rond en ziet wat ze doet. Voor alle grotere dingen wordt er toestemming gevraagd. De merrie gewoon met rust laten heeft geen zin, ze sluit zich steeds meer af. Zoals Red_Savage eerder in dit topic zei heeft deze merrie iemand tegen haar hoofd getrapt, dat was ik. Gelukkig had ik een cap op, anders.. auw. Maargoed, het is niet zo dat dit was uit onvoorzichtigheid, ik moest een pony uit de wei halen en keek goed uit. Toch kregen ze ruzie en ik zat ertussen. Red_Savage kijkt goed uit met Toscana, maar ik denk dat er wel wat met haar gedaan moet worden. Het incident is ongeveer een half jaar geleden en wat is er vebeterd? Niets, behalve dat je nu al helemaal niet meer de wei in kunt.

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:41

Vindt het heel goed waar je mee bezig bent. maar wat doet ze als je bv naar die andere pony in de wei loopt of aandacht geeft? wordt ze jarloers op een negatieve manier of een positieve manier? of helemaal niet??

zoals andere hier al zeggen, blijf rustig tegen haar praten...
Ik heb ook een pony gehad op stal die niks van mensen wilde weten (zwaar mishandeld door de vorige eigenaars), ik bleef elke keer maar 5 minuten met hem praten en dan weg, ook al was hij geintresserd en lief of gaf hij mij totaal geen aandacht Clown , dat heb ik 6 weken ofzo volgehouden en uiteindelijk was het dan als ik kwam met de scooter hij al bij het hek stond...
en het ging echt niet altijd goed hoor ben ook een keer goed gebeten door hem maar ik hield mijn 5 minuten vol waardoor hij begreep dat ik niet wegliep voor hem...

Let wel op dat je haar niet "omkoopt" met voer want dat werkt niet om het vertrouwen goed te krijgen....

Ik wens je heel veel succes...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 04:01

Red_Savage schreef:
Ik ben toen blijven staan,maar ben daarna wel voor de zekerheid heel onopvallend een stukje naar achter gegaan. Daarna gingen de oren wel weer naar voren toe. Lachen

Hier zou ik toch mee oppassen. Paarden communiceren voor een groot deel door hun lichaamstaal. Een onopvallend stukje naar achteren voor een mens, kan juist heel opvallend zijn voor een paard.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je eigen veiligheid in gevaar moet brengen, maar misschien wel iets om over na te denken.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:10

idd guinevere, daarmee geef je juist aan dat je lager staat omdat je daarmee onbewust toch een stukje afstand neemt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:24

aesoth schreef:
probeer het paard naar je toe te laten komen.

Dit is een manier die in het boek "grondwerk" van Teblick wordt gebruikt.

Ik heb het nooit geprobeerd omdat ik er met mijn paard de kans niet toe krijg want ze komt direct als je in de wei komt, maar ze gaat als volgt :

Ga in de wei en hou afstand. Blijf recht achter of schuin achter haar. Let op de reactie van het paard, als ze intresse toont in jou, hoe klein ook, zet je een stap achteruit om haar te belonen. Je gaat zo weer iets verder, telkens het paard interesse toont ga je weer een stap achteruit. Als je ziet dat het paard toch nerveus is als je in de wei komt, zet je dan op je hurken zodat het paard je niet als bedreiging ziet en ga dan pas verder met stap voor stap dichterbij gaan. Uiteindelijk zal het paard nieuwsgierig zijn en zelf naar je toekomen. Dan natuurlijk heel goed belonen (ze moet het idee krijgen dat het in jou buurt altijd goed is).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lijkt me toch eerder dat het paard agressief is en niet nerveus. Als je op haar afloopt in de wei, heb je eerder kans dat ze je aanvliegt dan dat ze wegrent. In mijn ogen is bovenstaande dus het verkeerde wat je kunt doen. Door achteruit te lopen bij een paard dat je aanvliegt geef je eigenlijk toe dat je ondergeschikt bent.

Je moet een paard dus goed kunnen lezen voordat je met dergelijke methodes op de proppen komt.

@Redsavage: als het al zo moeilijk is om het dier mee te nemen, hoe komt ze dan dagelijks die wei op?

Ik zou idd vaak je stem laten horen, desnoods hardop voorlezen uit een boek terwijl je bij haar box staat. Als ze toestaat dat je haar benaderd, ga haar aaien, poetsen oid, en begin bij de schoft, doen paarden onderling ook bij elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:29

luxket schreef:
dmv een join up kan je wel degelijk ook vrienden worden.. Het paard ziet jou wel als leider maar ook getraumatiseerde dieren hebben leiding nodig, juist om trauma's te verwerken..

Idd de eigenaar op de hoogte stellen van wat je wilt is een goed idee, zo voorkom je misverstanden..

Als je meer wilt weten moet je maar even pb'en, heb nog wel een paar tips maar zet ik hier niet neer, kan je weer gigantische uitlopende discussie's van krijgen, niet zoveel zin in..

Mocht je de Join up in dit geval toe willen passen of willen laten passen, neem contact op met iemand die er verstand van heeft. En alleen door iemand die er er verstand van heeft laten doen, niet zomaar wat aan gaan klooien. Dit paard is een beetje te hoog gegrepen voor iemand zonder uitgebreide ervaring met het beleren en corrigeren van paarden. Misschien kan Annemariev jullie verder helpen.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:30

Liefde gaat door de maag!! Probeer het eens met wat lekkers...niet gaan overdrijven en niet elke dag doen, anders wordt het een gewoonte. Vork
Blijf ook bij haar stal staan, zonder aandacht te geven. Paarden worden vaak nieuwsgierig en komen bij je kijken. Misschien dat zij dat na verloop van tijd ook doet, zonder eerst te happen.

Maar let erop hoe ze reageert en denk aan jezelf. Als ze zo gemeen is als je zegt, gaat het heeeeeel lang duren voordat ze weer vertrouwen heeft.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:38

maaykuhhh:
Liefde gaat inderdaad grotendeels door de maag, maar eerder in dit topic werd herhaaldelijk gezegd dat als je haar eten geeft, je haar laat zien dat je lager in de rangorde staat. Ook niet de bedoeling. Waarschijnlijk moet er een middenweg gevonden worden.
En ze is echt zo aggressief, misschien is een filmpje ter verduidelijking van hoe ze precies reageert wel handig.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 15:02

russel schreef:

De eigenaar vindt alles goed, de eigenaar is namelijk een handelaar die Toscana alleen gebruikt als dekmerrie. Ik ben ook zeker geen onbekende, ik ben een van de weinige verzorgers daar. En er is me vertelt dat het allemaal wel best was dat ik dingen met haar deed, zolang ik maar uitkeek. Lachen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 15:07

Cassidy schreef:
aesoth schreef:
probeer het paard naar je toe te laten komen.

Dit is een manier die in het boek "grondwerk" van Teblick wordt gebruikt.

Ik heb het nooit geprobeerd omdat ik er met mijn paard de kans niet toe krijg want ze komt direct als je in de wei komt, maar ze gaat als volgt :

Ga in de wei en hou afstand. Blijf recht achter of schuin achter haar. Let op de reactie van het paard, als ze intresse toont in jou, hoe klein ook, zet je een stap achteruit om haar te belonen. Je gaat zo weer iets verder, telkens het paard interesse toont ga je weer een stap achteruit. Als je ziet dat het paard toch nerveus is als je in de wei komt, zet je dan op je hurken zodat het paard je niet als bedreiging ziet en ga dan pas verder met stap voor stap dichterbij gaan. Uiteindelijk zal het paard nieuwsgierig zijn en zelf naar je toekomen. Dan natuurlijk heel goed belonen (ze moet het idee krijgen dat het in jou buurt altijd goed is).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lijkt me toch eerder dat het paard agressief is en niet nerveus. Als je op haar afloopt in de wei, heb je eerder kans dat ze je aanvliegt dan dat ze wegrent. In mijn ogen is bovenstaande dus het verkeerde wat je kunt doen. Door achteruit te lopen bij een paard dat je aanvliegt geef je eigenlijk toe dat je ondergeschikt bent.

Je moet een paard dus goed kunnen lezen voordat je met dergelijke methodes op de proppen komt.

@Redsavage: als het al zo moeilijk is om het dier mee te nemen, hoe komt ze dan dagelijks die wei op?

Ik zou idd vaak je stem laten horen, desnoods hardop voorlezen uit een boek terwijl je bij haar box staat. Als ze toestaat dat je haar benaderd, ga haar aaien, poetsen oid, en begin bij de schoft, doen paarden onderling ook bij elkaar.

De stal eigenares weet hoe ze met haar om moet gaan, die toont ook geen enkel teken van angst. Zij heeft meer de gedachte van 'o, wat maakt het uit als ik getrapt of gebeten wordt' . Ik geloof ook niet dat zij nooit gebeten of getrapt is, ze heeft er gewoon sch*ijt aan.
Dus wel duidelijk dat ik zeker van mezelf moet zijn. Lachen

Ik zal geen voer meer uit de hand geven, ik zorg er wel voor dat telkens wanneer er hooi wordt gevoerd, dat ik dat mag doen. Zo leert ze me ook beter kennen.
Een join up lijkt me echt geen goed idee, ik denk dat het de merrie alleen maar agressiever maakt. Heel erg bedankt voor de tips, hier kan ik echt wat mee! Ik zal ook echt op de lichaamstaal letten (toch echt iets waar je aan moet wennen).
Een filmpje is inderdaad een goed idee Eleandra!
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 28-10-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:15

alleen rust helpt je met dit soort dieren.......... rust en tijd.

Dat betekend niet dat je niet even van je af mag bijten als ze naar tegen je doet hoor!! dan mag je gerust op je strepen staan en zeggen dat daar je grens ligt, maar doe een ding niet, wordt nooit boos.......... en blijf zeker niet boos.

liever een skup dan een schelkannonade.

rust regelmaat en rangorde Lachen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:52

Dankjewel KiWiKo! Lachen Rust, regelmaat en rangorde ga ik zeker onthouden.
Boos ga ik niet worden, ik neem haar gedrag haar echt niet kwalijk. Toscana begint me echt al te kennen, toen ik haar riep werd ik met een hinnik begroet Haha!
Ik kon nu een stuk dichterbij staan, want ze stond in de stal. Bij elk stukje dichterbij deed ze haar oren even in de nek, maar die gingen na een tijdje weer naar voren.
Als ik van links naar rechts liep, liep zij met me mee in de stal. Lachen