Quote Sabby
Ik ben bereid haar weg te doen (terwijl het mijn ziel en zaligheid is) als blijkt dat deze combi niet gaat werken en ik zoiezo een minder dominante pony 'moet' hebben..
[knip]
Tuurlijk heb ik die nodig maar daar houdt t toch niet mee op..
Ik zal er nog jaren mee door 1 deur moeten dus ja ik verdiep me in het hoe en wat en wil - buiten hulp om het weer op de rails te krijgen- het toch echt ook zelf kunnen en snappen wat hier nu gebeurde.
Einde Quote:
Het ene moment ben je bereid om haar weg te doen, het volgende moment heb je het er over dat jullie nog jaren door een deur moeten.
De begeleiding die je krijgt in de opvoeding van je paard (aangezien je dat duidelijk niet alleen kunt) houdt niet op bij het op de rail zetten van je paard. Daar moet je dagelijks aan gaan en blijven werken. En als je de experts vraagt, zullen zij je adviseren om je Savvy met een ander paard op te krikken, en het vooral veilig te houden. Ik maak me in dit geval zorgen om jouw veiligheid, met een paard met losse achterbeentjes
Quote Sabby:
En dat ik er teveel van heb gevraagd...laat me niet lachen. Nee hoor. Daar kan ik absoluut ontkennend op antwoorden.
Paarden 'mogen' pas aan t werk als ze de magische leeftijd van 3 hebben bereikt en het gros zet ze dan meteen vol aan het werk..
[knip]
Het sleutelwoord is altijd maar grondwerk >nou meer grondwerk kun je niet verwachten zou ik zo zeggen. en ja dat gebeurt op de juiste manier.
Einde Quote
Als het op de juiste manier was gebeurt, had je dit probleem in een veel mindere mate gehad. Dat je er ueberhaupt aan denkt om de volgende keer minder te vragen of niet door te gaan op een moment dat je weerstand krijgt, zegt in mijn ogen genoeg. De magische leeftijd bestaat alleen maar in het hoofd van de mensen, en als je goed naar je paard kijkt en blijft kijken, is daar gerust van af te wijken.
quote "sabby":
Ik ben me er dus wel van bewust dat we haar daarna zelf over de rand hebben gedreven door haar maar te laten lopen, Dit vond ze (en was t ook) oneerlijk en fout. Onze fout, maar er worden toch wel meeer fouten gemaakt lijkt me?
Einde Quote:
Fouten kunnen worden gemaakt. Een paard vergeet nooit maar vergeeft wel. Het is alleen een probleem als jij de fouten die je maakt niet ziet of niet bereid bent ze de waarde toe te kennen die ze verdienen. En het ergste is, als je er niet van leert. In dit geval heb jij geen fout gemaakt door door te vragen. Haar fout was dat ze zo reageerde zoals ze reageerde. Waarom wil dat nou niet in dat koppie van jou?
Sommige fouten hebben geen graverende konsekwenties. Een trap van een achterhoef in je gezicht heeft dat zeer zeker wel (als je dat al kunt navertellen).
Quote Sabby:
Ik vind t vreselijk en waak ervoor om het nogmaals zover te laten komen, maaar dit was een absurde situatie dus dan is er weinig tijd voor reele oplossingen en gedachtes helaas.
Einde Quote:
Nee, dit was geen absurde situatie. Dit is een situatie zoals je die ieder moment van de dag, ieder moment van de week met je paard weer tegen kunt komen en vooral tegen gaat komen. Op het moment dat je paard nog sterker in haar schoenen komt te staan, heb jij een serieus probleem. Op het moment dat jij situaties gaat ontlopen uit angst voor reactie van je paard, heeft je paard gewonnen. Ze heeft je gewoon nu al in haar zak zitten!
Quote Sabby:
in dit geval snapte ik haar dus niet toen ze fluisterde, en zelfs als ze riep lukte het dus in dit geval niet..dus is ze maar gaan schreeuwen.
En dat neem ik mezelf wel heel erg kwalijk en daar moet ik nog harder aan werken ja.
Maar het lijkt me dat ik daardoor niet mn pony verpest en deze pony direct maar uit handen moet geven?!
Einde Quote
Gaat je dit gedrag echt en nog steeds goedpraten? Ga je echt psychologisch spitten in de paardenpsyche? Zwammen over fluisterende en schreeuwende paarden? Het eert je dat je de schuld bij jezelf zoekt, dat je nadenkt bij wat er gebeurt, maar het gedrag wat je paard heeft vertoond is ONACCEPTABEL. Denk je dat je paard ook nadenkt als jij de afdruk van een achterhoef in je gezicht hebt staan? Dat een paard berouw toont van "oeps, dat had ik beter niet kunnen doen?
Ik kan me voorstellen dat je verbaasd bent. Paarden kunnen altijd heel onverwachts uit de hoek komen. En voor iedere onverwachtse reactie zul je een antwoord paraat moeten hebben. Altijd, en op ieder moment van de dag. Ik wens je veel wijsheid toe in je beslissingen. Gezien het feit dat je nog steeds niet door schijnt te hebben wat de situatie is, is het misschien nieteens zo'n verkeerd idee om een levensverzekering af te sluiten?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-10-07 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt