Paard alleen, zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard alleen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:56

Er naast is toch geen echt contact?
Ze kunnen neuzen, met heel veel mazzel bij een erg lage draad en uitgestrekte hals bij de schoft kroelen...maar dat is toch heel anders dan wat paarden samen in de wei doen Lachen

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:59

runningkawa schreef:
Er naast is toch geen echt contact?
Ze kunnen neuzen, met heel veel mazzel bij een erg lage draad en uitgestrekte hals bij de schoft kroelen...maar dat is toch heel anders dan wat paarden samen in de wei doen Lachen

Ben vergeten erbij te zetten, dat ik mn paard daar nu 3 weken heb staan..
(hij heeft al met 1 afgelopen weekend in het land gestaan alleen die andere trapt hem helemaal kapot.. en daar heb ik ook geen zin in..)

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:00

Ik vind contact met andere paarden wel een must voor het houden van een paard. Als je die mogelijkheid thuis niet hebt zou ik persoonlijk naar een ander alternatief zoeken.

Bij ons in de buurt zijn er ook mensen met een shetje aan huis; rottig klein stukkie grond, paardje staat altijd alleen en zonder gras. In zo'n situatie kun je toch beter geen paard houden, lijkt mij

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:01

Denk dat je je paard een groter plezier doet door hem in de kudde te laten dan dat ie jou vaker ziet.
Een kennis van mij had haar paardje ook naar huis gehaald. Beest vereenzaamde helemaal. Ze heeft hem toen weer terug in de kudde gezet en iedereen was tevreden.
Voor mij is het duidelijk. Mijn paard gelukkig ik ook gelukkig. Wanneer de huidige kudde niet ideaal is zoeken naar een andere oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:03

Dat vind ik ook ronja...dan wil je alleen maar een paard voor jezelf..maar denk je totaal niet aan het dier.

Lees wel eens dat mensen een shet houden op 10 x 10....ons vorig huis had een tuin van 10 x 15, maar heb nooit bedacht om daar een shet te houden....
Was een leuk stukje voor 2 jack russels om naast het wandelen eens rond te spelen...niet meer Lachen

En dan moet jeje dromen even laten voor wat het is....

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:06

Visconti schreef:
sidneey schreef:
Ik ben inderdaad ook voor soortgenootjes, begrijp me neit verkeerd. Maar ik geloof ook niet dat het altijd zielig hoeft te zijn. Ben ook vooral benieuwd naar reacties van mensen die hun paard alleen hebben staan, als ze dat nu nog durven.

sommige paarden hebben moeite met andere paarden, meestal komt dat doordat ze te lang alleen zijn geweest. Ze gaan dan gestoord gedrag vertonen omdat ze er simpel gewoon niet tegen kunnen. Een paard zal zich alleen nooit helemaal veilig voelen, het gaat zo tegen hun natuur in. Dat moet je als eigenaar niet willen voor je paard, denk alsjeblieft om het welzijn van je paard en kijk niet alleen naar je eigen belang.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens, dit zal ook waarschijnljik de oorzaak zijn.
Ik zeg nog geen discussie, maar er zijn altijd weer mensen die het laatste woord moeten hebben. Tong uitsteken Haha!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:08

Ik had eerst ook me ponyaan huis, (klein weilandje) en er was geen plaats voor 2 (dus ze stond alleen met kippen en 1 konijn),
Je kon gewoon niet het weiland in komen , dan werd je helemaal in elkaar getrapt.
Op gewone schooldagen woon ik ergens anders (thuis) en dan meot ze ook aandacht enz.
Dus besloot ik haar bij mij in de buurt te zetten, nu staat ze in een weiland met andere paarden en is ze super lief,
Dus mijn conclusie is dus: paarden kunnen niet alleen, wel voor even, maar niet te lang..

Zou er geen shetje ofzo bij kunnen ??

suc6 Knipoog

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 11:13

Deze situatie zou toch pas ingaan over een half jaar, en dan staat mijn paard er nog geneens. Ik moet het eerst eens zien hoe het eruit ziet als het af is. Maar wou er toch alvast over nadenken. Ik bewaar dit topic goed, kan ik het mijn ouders laten lezen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:59

_Sammie_ schreef:
JA!!! Dat is echt dierenmishandeling vind ik. Mensen en paarden zijn beide kuddedieren, en kunnen beiden niet zonder soortgenoten!

Dierenmishandeling is wel wat anders hoor...

In de meeste gevallen is het wel zielig om een pony/paard alleen te zetten, aangezien paarden kuddedieren zijn. Er zijn echter ook uitzonderingen die echt niet bij andere kunnen. Dan zal ik er wel voor zorgen dat er toch contact is met andere paarden, maar dat er wel een afrastering tussen staat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:06

Ik vind het niet kunnen.

Ik heb Macy gekocht zodat Anouar niet alleen zou staan en binnenkort komt er nog een pony van iemand anders bij.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:12

Ik vind een kuddedier alleen houden ook dierenmishandeling. De meeste tijd moeten ze samen doorbrengen om hun natuurlijk gedrag te kunnen uitoefenen en stereotiep of agressief gedrag te voorkomen. Ik vind een pony alleen zetten niet kunnen, maar dat geld ook voor schapen, varkens, geiten, cavia's, konijnen enz. enz.

De tip om van je weitje een bak of stukje te maken waar je je pony af en toe even opzet en verder in de kudde vind ik een hele goede. En verder: je kunt toch een shetje in pension nemen? Ben je niet verantwoordelijk voor de kosten voor deze 2e pony. wel het nadeel van vreemde mensen op je erf. Bijvoeren moet je toch begreep ik.

Ik heb ook een pony verzorgd die alleen stond. Ik reed altijd met haar buiten. Als wel dan een ander paard tegenkwamen, reageerde ze direct vrij gestoord, hengstig en gevaarlijk. Dit heeft voor mij duidelijk gemaakt dat dat niet kan. Ik ken echter ook verhalen van paarden die zich op de oppervlakte wel goed hielden alleen. Maar ik vind het toch een slechte zaak. probeer er gewoon vanuit te gaan dat alleen zetten geen optie is en wees vanuit daar creatief in het bedenken van oplossingen!

succes!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:13

Mijn paard is als het op andere paarden aankomt een killer. Hij heeft een trauma overgehouden aan een uitbraak en sindsdien moord ie alles wat in zijn buurt komt meteen uit. Hij is overigens wel in een kudde opgegroeit.

Hij staat in een wei waar hij veel paarden kan zien, maar geen direct contact heeft. Ik vindt dit zelf ook niet prettig, want als het aan mij lag stond ie ook met andere paarden. Helaas kan niet altijd alles zoals je het wilt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:14

ER bestaan meer soorten mishandeling dan afslaan of geen eten geven....
Zoals geestelijke mishandeling...en dat is wat een paar krijgt in zijn uppie

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:31

Een paard alleen laten staan dierenmishandeling!
Vreemde uitspraken hoor.
Er zijn genoeg mensen die ervoor kiezen om één paard te houden.
Bij veulens vindt ik het een ander verhaal maar een volwassen dier kan best alleen gehouden worden.
Als je je paardje genoeg aandacht geeft hoeft dat geen probleem te zijn.
Er staat nergens beschreven dat je bij de aanschaf van een paard er gelijk twee moet nemen!
En mensen wees even reeël,kuddedier oke maar wil je het helemaal natuurlijk houden dan moet je gaan kijken naar wilde paarden en er zelf geen aanschaffen.
Hoe iemand zijn paard houdt is zijn eigen keuze,mishandeling is verwaarlozing,niet voeren,niets met het dier doen,er niet naar omkijken enz.
Geestelijke mishandeling?
Misschien wordt het tijd voor een psychiatrische herstellingskliniek voor paarden.
Een paard wat alleen staat is niet per definitie een ongelukkig paard.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:37

Ik vind niet dat je een paard alleen kan houden, alleen onder extreme omstandigheden, ziekte bijvoorbeeld.
Naast het paard zelf is er voor jou ook een voordeel, paarden in een kudde zijn makkelijker in de omgang over het algmeen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:23

ubertha schreef:
Een paard alleen laten staan dierenmishandeling!
Vreemde uitspraken hoor.
Er zijn genoeg mensen die ervoor kiezen om één paard te houden.
Bij veulens vindt ik het een ander verhaal maar een volwassen dier kan best alleen gehouden worden.
Als je je paardje genoeg aandacht geeft hoeft dat geen probleem te zijn.
Er staat nergens beschreven dat je bij de aanschaf van een paard er gelijk twee moet nemen!
En mensen wees even reeël,kuddedier oke maar wil je het helemaal natuurlijk houden dan moet je gaan kijken naar wilde paarden en er zelf geen aanschaffen.
Hoe iemand zijn paard houdt is zijn eigen keuze,mishandeling is verwaarlozing,niet voeren,niets met het dier doen,er niet naar omkijken enz.
Geestelijke mishandeling?
Misschien wordt het tijd voor een psychiatrische herstellingskliniek voor paarden.
Een paard wat alleen staat is niet per definitie een ongelukkig paard.

Ik vind het geloof ik geen vreemde uitspraak is hoor, in de WO2 werden er met mensen proeven gedaan, een voorbeeld daarvan is dat een groep baby's gelijk na de geboorte geknuffeld en vertroetelt werd en de andere groep niet. Het bleek dat de baby's die geen aandacht kregen, doodgingen. Maar er werden ook proeven gedaan dat mensen alleen gezet werden en hun eten door een luik kregen en geen aandacht kregen, ook deze mensen stierven.
Dit is natuurlijk geen vergelijking. Mensen in die tijd kregen geen goed eten, leefden in de kou, werden mishandeld en hadden waarschijnlijk infecties oid.
Dieren en mensen die van nature uit in kuddeverband leven, daarvan kun je geen dier maken die als individu moet leven.
Maar goed, TS kan denk ik wel wat met de adviezen uit dit topic en daar gaat het om! Niet wat dierenmishandeling is, dat zijn discussies waar je toch niet uitkomt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:26

Kinderen opsluiten in het hondenhok is vrezelijk

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:36

Ik denk inderdaad dat er toch maar een pony bij moet. Heb even gekeken en er worden genoeg gezelschapspony's aangeboden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:38

Of zoek iemand die een pony heeft en hem wel bij jou naar wil zetten, is ook nog gezellig voor jou

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:39

tkan toch best vervelenden bijwerkingen geven als hij vaak alleen staat. Hij kan van verveling gaan weven in zn stal waardoor je ook weer gewrichtsproblemen gaat krijgen, kribbebijten, luchtzuigen of de hele dag lopen slaan tegen zn stal. Je zou je paard dus de hele tijd bezig moeten houden als hij alleen staat en ik denk niet echt dat dat een optie is. Het is hierdoor gewoon noodzakelijk dat hij een vriendje heeft, het blijft een kudde dier.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:42

Mijn pony heeft jarenlang gezelschap gehad van een geitje. En dat ging prima hoor. Als iemand dat dierenmishandeling noemt voel ik me toch wel enigszins beledigd!! Beestje zag er prima uit en voelde zich ook prima. Andere pony's zag hij wel op les en wedstrijd. Ja nee geen lichamelijk contact dat dus niet.
Maar ik denk niet dat een shetje of een geitje zoveel uit maakt bij een groot paard..

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:54

Ik ben het met je eens,een geit kan ook prima hoor.
Ik denk niet dat je je iets van die reacties aan moet trekken hoor.
Ik had vroeger ook een pony die alleen stond en die is er niets van overkomen.
Op de manege en rijden samen met mijn vriendin had hij contact met andere paarden.
Het geheel wordt wel overtrokken hoor.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:58

Lenneke_ schreef:
Of zoek iemand die een pony heeft en hem wel bij jou naar wil zetten, is ook nog gezellig voor jou

Ja of je kan er ook een geit bij zeggen ofzo! Dat hoor je wel vaker hebben wij ook wel eens gedaan voor een tijdje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:00

Ben jij blij met geen mensen om je heen op een onbewoond eiland, maar alleen maar een kanarie, die vliegt er een rond...hij spreekt je taal niet...maar is verder wel leif.

Een geit is geen soortgenoot, spreekt ook geen paardentaal.
Doet ook geen paarden dingen..dus dat is geen oplossing...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:03

Ik ben zelf niet echt een voorstander van alleen staan, maar als het echt niet anders kan...
Ik rijd een fries (op wedstrijden) die tot zijn 6e hengst is gebleven.
Hij staat bij zijn eigenaresse aan huis. In de wei naast hem stonden de paarden van de buren.
Ze stonden in ieder geval NOOIT in een wei dat ze elkaar konden aanraken.
Is 1 keer gebeurd, maar toen was meneer de hengst om de een of andere manier in de wei van de 3 andere paarden terecht gekomen...
...En heeft ze alle 3 aangevallen Vork
Inmiddels is het bijna een jaar geleden dat hij is gecastreerd, maar hij staat nog steeds alleen.
Hij kan de paarden van de buren wel zien, maar aanraken niet. (Gaat nog steeds niet helemaal goed zeg maar Clown )
1 'voordeel' hij staat bijna heel zijn leven 'alleen'.
Als een paard jaren in groepsverband heeft gestaan zou ik het hem niet aandoen om alleen te laten staan..

Een geit zou ik niet doen, ga ik in mee met RK.