Ze trekt me gewoon mee!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juno1

Re: Ze trekt me gewoon mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:11

Citaat:
zweep meenemen, en eerst gewoon voor d'r neus houden. Denderd ze dan nog weg dan een gigantische rotklap op haar borst. En laten zal je het. Niet de meest vriendelijke methode (en ik krijg nu vast weer over me heen dat slaan niet de mannier is) maar t werkt wel.

Clown Ja ik reageer, het enige wat je bereikt is dat het paard bang voor je wordt, wat je moet bereiken is 'respect'

Citaat:
Wat ook helpt is om het einde van t touw voor haar neus in rondjes te draaien. Gaat ze te snel, krijgt ze vanzelf n lel.

Deze is prima, kan ik achter staan.

Wat ik nog mis is wat het voor pony is, hoe groot en hoe oud ( ruin/merrie/hengst )
Hoe oud is degene die dit probleem heeft, m.a.w de verhouding mens/paard

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:16

Ik had dat juist andersom de wei in en was daar dus niet helemaal van gediend en dat heeft ze ook een aantal keer geweten. Halstertouw mee en kort houden, wil ze ervandoor een flinke ophouding. Wat ook wel eens wil helpen is het touw een keer over de neus heen zodat je net wat meer te vertellen hebt. En vooral gezag uitstralen

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:22

Maar waarom kan die pony dan niet even wachten op de wei ? als jij gaat rijden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:25

juno1 schreef:
Citaat:
zweep meenemen, en eerst gewoon voor d'r neus houden. Denderd ze dan nog weg dan een gigantische rotklap op haar borst. En laten zal je het. Niet de meest vriendelijke methode (en ik krijg nu vast weer over me heen dat slaan niet de mannier is) maar t werkt wel.

Clown Ja ik reageer, het enige wat je bereikt is dat het paard bang voor je wordt, wat je moet bereiken is 'respect'

Citaat:
Wat ook helpt is om het einde van t touw voor haar neus in rondjes te draaien. Gaat ze te snel, krijgt ze vanzelf n lel.

Deze is prima, kan ik achter staan.

Wat ik nog mis is wat het voor pony is, hoe groot en hoe oud ( ruin/merrie/hengst )
Hoe oud is degene die dit probleem heeft, m.a.w de verhouding mens/paard

Valt wel mee hoor met dat bang. Ik heb ook n drammer. Niet stil kunnen staan, altijd net n pasje tever gaan. Die heeft t ook geweten, en heeft na 1 lel nóóit meer wat gedaan. En ze is niet bang voor me, maar ze weet waar de grens ligt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:44

misschien gaan lopen met bit zodat het gevoeliger is..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:00

Cocolover schreef:
Ja ik weet wel dat het moet, maar gewoon niet zo goed op welk moment. Ze trekt gewoon een sprint en dan hou ik er niks meer aan en eigenlijk durf ik haar niet te straffen als ik haar vang..

Ze trekt heus niet zomaar opeens een sprint, dat kun je zien aankomen en dan kun je het ook voorkomen. Als je weet dat ze dit soort kunstjes flikt en ze krijgt het inderdaad voor elkaar, dan let je niet genoeg op het paard als je ermee loopt. Wees haar voor! Op het moment dat ze de gedachte krijgt om dat sprintje te trekken, treedt je op. Het zit niet in de hulpmiddelen, maar in de timing.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:02

Probeer eens een hengstenketting. Na een paar keer een ruk daarmee zal de lol bij het beestje er snel vanaf gaan.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:43

Mijn pony deed dit toen ik haar net had ook altijd. Omdat ik pas 9 was, hield ik haar ook niet als ze aan de haal ging. Wat een draakje was dat zeg. Stond ze in een weiland van een kilometer lang, natuurlijk helemaal achteraan. Was ik een half uur bezig met naar achter te lopen en haar te halen. Waren we bij het hek en wat deed madam? Draaide zich om, trok zich los en galoppeerde weer leuk terug naar achteren. Clown Ik heb toen geleerd haar kort bij het halster te pakken en haar om te trekken als ze weer iets van plan was. Dit werkte wel en nu ben ik inmiddels sterk genoeg dat ze zich zonder deze methode ook niet meer los krijgt. Lachen Ze probeert het ook eigelijk nooit meer, omdat ze inmiddels wel weet dat het toch niet meer werkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:25

ga eens wat grondwerk doen, en werk aan de 'lichtheid' van het dier. ze heeft duidelijk geleerd dat ze door het halster heen kan trekken, mijn zusje heeft een haflinger die hetzelfde probleem had. wij zijn ermee aan de slag gegaan, met name het principe van 'wijken voor druk' is hier belangrijk. daarnaast is het van belang dat ze leert dat trekken niets oplevert, en dat een slap touwtje belangrijk is. hoe meer waarde jij hecht aan een slaphangend touwtje, hoe meer waarde de pony eraan zal hechten.

met grondwerk kan je het dier op een nieuwe manier leren omgaan met het lopen aan de hand, je band versterken en het respect verdienen, zonder geweld te gebruiken. het paard leert op een plezierige manier met je samenwerken, en dat is belangrijk. uiteindelijk zal ze graag dingen voor je doen, wachten op een teken van jou voor ze iets onderneemt. op die manier heb je 'controle', zonder het af te dwingen of geweld te gebruiken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:32

Mijn af deed dit ook altijd en zie dan maar eens vast te houden. Ik kreeg de tip om halverwege een knoop in je halstertouw te maken. Dan pak je met je linkerhand t uiteinde vast en met je rechterand achter de knoop. Als ze er dan vandoor gaat kun je vasthouden omdat je hand niet van t touw afglijd en met je linkerhand kun je dr dan een flinke tik op dr borst geven. Werkt bij mij echt super, flikt ze krijgt ze een lel. De eerste keer stond ze echt aantekijken van wat gebeurd er, dat doe je anders nooit! Sinds ik t gebruik heb ik een paardje wat makkelijk meeloopt.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:39

Doe gewoon het kopstuk om in plaats van het halster. Met een bitje heb je al wat meer te zeggen dan met een halster. Doe een longeerstukje aan je bit en dan de longeerlijn of je halstertouw eraan. Op mijn vorige manege mochten we niet aan de hand gaan wandelen met het halster maar moesten we het kopstuk insteken omdat er een ongeluk was gebeurd met een meisje dat haar paard een halster aandeed. Bye bye paard, paard was gaan lopen op een veld en daar stond het meisje dan zonder paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:47

en waar zijn dan de basismanieren aan het halster? het is imo zaak dat deze goed zijn, zonder basis geen vooruitgang. vaardigheden en manieren aan het halster zijn stap één zo ongeveer in paardenopvoeding.
overigens helpt een bit niets als een paard écht wil, en daarbij is het enige verschil wat je maakt dat je harder in kunt werken. het paard leert er dus niets van, terwijl het probleem bij de manieren aan het halster ligt. er zal dus aan de halstermanieren gewerkt moeten worden, ipv het probleem te verdoezelen door een hoofdstel te gebruiken.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:20

Ik heb toch liever dat ik iets meer te zeggen heb ookal moet ze een kopstuk in. Het is toch veiliger als je ze bij je kunt houden. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard en de andere weggebruikers. Als het moet dan moet het maar...

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:42

je zou hem ook een keer op het land kunnen laten staan
dat is juist goed voor zijn gedrag.
maar als je dat niet wil zou ik gewoon negeren als hij weg loopt.
zet alle poorten maar dicht en laat hem maar aleeen den geef voral de aandacht aan jou pony .
je kijk hem helemaal niet meer aan en je laat hem met rust.
dat zou ik doen. het duurt wel een poosje maar je moet volhouden.
succes