Hoe moet ik nu verder? (pony wil/begrijpt t niet)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe moet ik nu verder? (pony wil/begrijpt t niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:37

celticpony schreef:
(binnen 3seconden handelen)

Dat is wel heeeel ruim genomen hoor Clown
Zeg maar gerust 1,5 als het niet minder is.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:38

Als je het forum goed door had gelezen kon hij dat allemaal al.. Het probleem zit em ergens anders in! Vork

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:38

ja,maar dan moet je wel heel snel van begrip zijn Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:43

Veel aaien, veel wandelen EN met een andere pony erbij, die hij kan volgen EN iemand die achter het hengstje loopt om te helpen als hij door moet lopen.
Verder leren voetjes optillen, stilstaan met poetsen en vaststaan, dat is de gewone opvoeding. Probeer negatief gedrag te negeren ( je moet natuurlijk geen gevaar daarbij lopen) en positief gedrag te belonen.
Dus als hij netjes naast je loopt al zijn dat maar een paar pasjes, en al geeft hij zijn voetje na 10 x gevraagd te hebben en staan hij netjes stil, de hemel in prijzen en dat die je met een lieve, zachte stem en een rustig lichaam.
Wat met die jonge dieren ook helpt is wat lekkers als hij komt en ook als je hem weer terugzet in het land, even iets lekkers, stukje wortel ofzo.
Als hij merkt dat je te vertrouwen bent en geen kwaad in de zin hebt en dat het leuk met jou is dan komt hij binnen de korste keren aangalopperen als hij je stem alleen maar hoort.
En het blijft wel een hengstje, dus blijf wel oppassen, mocht hij je onverwachts eens een hap geven ( wat kan op deze leeftijd en met een hengst) geef dan direct een klap op bijv. zijn nek, als je ziet dat hij reageert dat hij bijv. onder de indruk is, daarna meteen weer een aai over zijn bol.
Bedenk ook hoe je gaat reageren, bij een echte hap ( en dan bedoel ik niet een hapje na wat aan je arm te hebben lopen frunniken) of bijv een gerichte trap. Dit zijn dingen waarvan ze bij mij ook een klap direct terug krijgen. Verder zal hij alles willen uitproberen bij je en blijf daarbij consequent, rustig en kalm.
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:48

celticpony schreef:
ja,maar dan moet je wel heel snel van begrip zijn Haha!

Nee, van reactie. Als je dat niet bent kan je jouw methode dus ook beter laten, want die 3 seconden is gewoon te lang Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:49

Ik ook Pling (benieuwd naar de foto's)
ik ben het trouwens eens met wild wings en de rest eens Knipoog
echt waar ,, met de informatie die je nou hebt gekregen van hun,, zul je zien dat het veel beter gaat Knipoog
verder nog veel suc6 met je paardje
Laatst bijgewerkt door Illusion op 06-10-07 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:49

Over aaien, paarden die reageren weten over het algemeen dat het lekker is en dat ze ervan kunnen genieten. Dat deze niet reageert is volgens mij een combi van leeftijd en dat hij zich er niet aan over durft te geven. Hij zal het waarschijnlijk negeren omdat hij het eigenlijk nog veel te spannend vind en nog helemaal geen ideeheeft wat hij van jou moet denken, tenslotte heft hij ook al een paar goeie meppen te pakken waar hij waarschijnlijk helemaal niets van snapte.
Het vertrouwen is waarschijnlijk wat ver weg en daar zal wat moeite voor gedaan moeten worden. En als je aait altijd met een rustig lichaam en het aaien zoals we hier bedoelen, heel rustig en lang.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 07:33

Oké, bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee Lachen
Overigens, voetje geven enzo is helemaal geen probleem, daar zit het ook niet in. Nogmaals, de zweep was voor deze ene keer, kijken of dat reactie gaf. Die gaat ook niet meer mee, want wat niet werkt heeft geen zin.
Ik heb hem wel vaker in de wei gevangen, en geaaid, en weer losgelaten, of een brokje gegeven en laten gaan. Ik ben een week lang voluit bezig geweest met hem alleen maar laten komen en gaan. Hij vind het trouwens niet erg om dingen te doen, hij briest tot hij erbij neervalt. Maar goed, dat even terzijde.
Foto's gaat wat moeilijk worden, de pjoeter met de foto's is gereset, en mijn vader heeft een boel fotoo's eraf geknikkerd. Maar het is gewoon een zwart panterbont hengstje Lachen Van 1.05 oid.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:49

Wordt hij bijgevoerd (anders dan hooi bedoel ik)? Het is misschien niet de standaard angeraden manier om je veulen te leren naar je toe te komen in de wei, maar het werkt wel. Een stalgenootje van me heeft haar veulen minstens een jaar lang brokken bijgevoerd op de wei. Inmiddels is hij 3 en ingereden, maar volgens mij zal hij de rest van zijn leven enthousiast naar het hek komen als je hem roept, dat zit er nu gewoon ingebakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:25

Ik kom dit probleem wel vaker tegen in RL, ik ga denk ik even meekijken om tips toe te passen op paarden die ik ken met zo'n probleem.
Bij ons werkt het iig altijd heel goed als je veel grondwerk gaat doen, vertrouwen krijgen, en proberen zonder ruwe materialen als een zweep toch mee te laten lopen.
Doe dit echter nooit met behulp van beloningen (snoepjes o.i.d), want dan gaat hij rekenen op zijn snoepje zodra hij gelopen heeft, en dan is hij na een paar dagen helemaal niet meer vooruit te krijgen zonder eten.
Verder zou ik in de bak gaan oefenen, daar heb je toch minder kans dat het mis gaat als hij ergens écht van schrikt, en met een paardje van anderhalf moet je ook altijd beginnen bij het begin.
Tot nu toe heeft het bij ons redelijk geholpen, maar ik hoop dat jullie ook nog iets hieraan kunnen toevoegen.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:38

ik weet niet of iemand dit al voorgesteld heeft
maar ik zou eens proberen een join-up te doen.
Zoals jij al zei "moest het de eerste keer zijn dat er een zweep bij hem gebruikt was zou hij op zijn minste schrikken van een tik" Als ik jouw verhaal echter lees is het alsof hij al wat ervaring heeft met de zweep.
Miss dat zijn vorige eigenaars het vaker gebruikten dan het nodig was en niet echt op de correcte manier? Zou ook verklaren waarom hij niet veel aandacht heeft voor jouw en waarom hij alleen maar komt als jij je dominant tegen over hem opstelt.Miss weet hij niet beter en vind hij het raar als jij je klein maakt ( in alle betekenissen van het woord) Als ik met zo'n paard te maken zou hebben zou IK eerst aan dezelfde dominantie lijn proberen te komen (dit door middel van grondwerk, leidoefeningen -zoals jij die al gedaan hebt -of misschien zelfs als jij tijd hebt hem gewoon in een afgesloten ruimte zetten (paddoque of een grotere stal) en er gewoon zelf bij gaan zitten en dan geleidelijk aan de dominantie op mij nemen maar dan wel met een paard dat wilt meewerken en jou interressant vindt.
Is maar een raad hé
Groetjes Kseniya

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:22

kseniya schreef:
ik weet niet of iemand dit al voorgesteld heeft
maar ik zou eens proberen een join-up te doen.
Zoals jij al zei "moest het de eerste keer zijn dat er een zweep bij hem gebruikt was zou hij op zijn minste schrikken van een tik" Als ik jouw verhaal echter lees is het alsof hij al wat ervaring heeft met de zweep.
Miss dat zijn vorige eigenaars het vaker gebruikten dan het nodig was en niet echt op de correcte manier? Zou ook verklaren waarom hij niet veel aandacht heeft voor jouw en waarom hij alleen maar komt als jij je dominant tegen over hem opstelt.Miss weet hij niet beter en vind hij het raar als jij je klein maakt ( in alle betekenissen van het woord) Als ik met zo'n paard te maken zou hebben zou IK eerst aan dezelfde dominantie lijn proberen te komen (dit door middel van grondwerk, leidoefeningen -zoals jij die al gedaan hebt -of misschien zelfs als jij tijd hebt hem gewoon in een afgesloten ruimte zetten (paddoque of een grotere stal) en er gewoon zelf bij gaan zitten en dan geleidelijk aan de dominantie op mij nemen maar dan wel met een paard dat wilt meewerken en jou interressant vindt.
Is maar een raad hé
Groetjes Kseniya

ik zou geen join-up gaan doen. je zet dan in 1 ruk de verhouding recht met je paard, wat nogal een impact heeft op je paard. grondwerk vind ik dan beter. daarbij zet je de verhouding stap voor stap rechter, wat voor het paard wat fijner is.

over die zweep is al eerder gezegd dat het ook kan betekenen dat hij gewoon niet wat hij er mee moet en dus van buiten niks laat zien, maar van binnen op tilt slaat. je weet namelijk nooit wat voor impact het heeft op zo'n jong paard.

oh ja, nog even over het hurken. als jij hurkt ziet een paard je als roofdier. en ben je dus eng en gevaarlijk en zullen ze niet naar je toe komen. oudere paarden hebben het minder omdat ze wel gewend zijn dat mensen soms hurken, maar die jonkies weten meestal niet wat hen overkomt als een mens op eens hurkt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:41

Een paard slaan lost volgens mij echt nooit iets op. Je maakt m alleen maar bang, ookal zie je dat zelf misschien anders. Kan me niet voorstellen dat hij het op dee manier leuk vind om mee te gaan wandelen.. Sappie?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 11:26

Over dat hurken., ik heb altijd gehoord dat dat juist was zodat jij je ondergeschikt maakte aan het paar, heb ook altijd gehad dat veulens, en eigenlijk alle paarden waarmee ik heb gewerkt naar me toe kwamen..
Hij krijgt zijn voer gewoon in de wei, wpordt in hoopjes gelegd, maar hij wacht altijd tot je weg bent. Als je blijft wachten, komt hij gewoon niet eten.
Als ik hem in de bak zet, heb ik ook al geprobeert, komt hij gewoon niet. Heb op een dag gewoon 2.5 uur in de bak gezeten, niks gedaan, gewoon gezeten. En hij keek niet eens om. Geen oortje mijn kant op, niet kijken, gewoon niets.
Heb hem wel een keertje in de stal gezet, en toen kwam hij wel kijken, heb hem geknuffeld, en dat een paar keer gedaan. Daarna was alles weer weg..

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:28

Ik denk eigenlijk dat dat komt omdat jij je dan niet beweegd en niet interessant meer bent.. En over dat hurken, dat wist ik ook niet.. Maar misschien is het wel logisch dat een veulen dat als dreigend ziet, want een roofdier maakt zich ook zo klein mogelijk, je zegt voor zo'n dier natuurlijk heel veel met lichaamstaal, ondanks dat jij dat niet helemaal ziet..

Dat als je in de bak gaat zitten bij het paard en hij kijkt niet op of om naar je, dat heb ik ook met mijn pony.. Die is normaal juist wel heel erg van het bij je kroelen en dergelijk.. heb ik ook een goede band mee, maar de omgeving is interessanter dan dat wat jij aan het doen bent in de bak denk ik dan altijd maar.. Anders voel ik me ook zo genegeerd Tong uitsteken

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:00

ik begrijp dat het probleem eigenlijk is dat je vindt dat het hengstje ongevoellig of ongeinteresseerd is. Misschien is dat een teken dat hij er nog niet aan toe is om wat te doen. Hij staat de hele dag in de kudde, is nog hardstikke jong, dat beestje heeft hele andere interesses dan met mensen bezig zijn. Laat hem lekker en ga het over een half jaar nog eens rustig proberen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 07:28

Nee, het gaat me er niet om dat hij dat allebei niet is, het gaat me erom dat hij nergens in geïnteresseerd is. Niet in brokjes aannemen, niet in aaien, nergens in. Daar gaat het me eigenlijk om Lachen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:33

Dat bedoelde ik ook eigenlijk. Het lijkt alsof hij nog heel erg bezig is met gewoon paard zijn. Hij heeft voldoende te grazen dus brookje interesseert hem niet, hij heeft voldoende paarden om zich heen, dus mensen interesseren hem niet. Misschien als hij ouder is wordt hij wat nieuwsgieriger naar de wereld buiten zijn paardencontext. Is hij wel geinteresseert in bijv. een skippybal in de wei ofzo?