Iemand die kan helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

falco_lover

Re: Iemand die kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:14

Nee, het is een rechthoekige blok (zwart en oranje) van alkaline, welk type weet ik niet van buiten.

Ja ik ga zo'n apparaatje halen om de stroom te meten één van de dagen. Stroom van het net aftappen kan ik eventueel is voorstellen aan mn papa en dan zullen we zien.

Hij heeft nogal een redelijk dikke bos manen en vacht, (fjord x new forest)

Met voelsprieten maken aan het halster, bedoel je dan kleine stukjes ijzerdraad aan het halster vastmaken? Of hoe bedoel je? Want ik laat hem nooit met zn halster in de wei omdat hij uitbreekt en dan zou kunnen blijven hangen...

Iedereen al bedankt voor de tips! Lachen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:17

Mijn pony kroop, toen hij nog klein was, ook zeer regelmatig tussen de draden door.
Ik heb er toen ook voor gezorgt dat er meer stroom op de draden kwam te staan.
Lost het probleem al een stuk op.

Een halster aanlaten is nooit handig. Het is nog minder slim om een halster aan te laten bij paarden die hun hoofden over al tussen steken.

Hoe groot is jullie weide? Spreken we over bv een halve hectare, over meer dan 1 hectare, of hoe?

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:21

Wij hebben onze weiden onderverdeeld in 3 stukken zodat hij niet te veel ineens zou kunnen eten en zodat hij het meeste van de tijd toch iets om te knabbelen heeft.
Het deel waar we nu de stroom hebben opgezet heeft de afmetingen van een kleine piste ongeveer. Ik kan het morgen eventueel eens afstappen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:31

holly schreef:
Tinky, iets wat je dus absoluut nooit moet doen, is een paard alleen laten met een halster aan. Vooral een paardje wat onder draden doorkruipt niet. Stel je voor dat hij daardoor vast komt te hangen joh.

Een leren halster breekt dus dat is geen probleem,kunstof halsters zijn wel gevaarlijk.Sorry had ik even moeten vermelden.
Ik zal vragen hoe de buren van een kennis dat hadden gedaan bij hun wegloperige shet.
Wat misschien ook een optie is,is draad in zijn manen vlechten en zorgen dat het vooral goed doorloopt zodat bij het eronderdoor duiken zeker het andere draad raakt.In princiepe is 1x voldoende om hem op andere gedachte te brengen.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:32

Mjaa, dit zijn al wel enkele tips die ik zeker eens kan proberen Lachen Bedankt!

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:43

falco_lover schreef:
Wij hebben onze weiden onderverdeeld in 3 stukken zodat hij niet te veel ineens zou kunnen eten en zodat hij het meeste van de tijd toch iets om te knabbelen heeft.
Het deel waar we nu de stroom hebben opgezet heeft de afmetingen van een kleine piste ongeveer. Ik kan het morgen eventueel eens afstappen...

Als het apparaat goed werkt(batterij) moet er op zo'n stukje weiland best goed stroom op de draad zitten. Maar wanneer je een electrisch stroomapparaat hebt, geeft dit behoorlijk meer stroom af, kan dit niet bij jullie?? Er zit echt veel verschil in hoor!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:46

Ik heb even gevraagd of mijn vriend zo uit zijn hoofd wist welke batterij wij hebben staan.
Waarschijnlijk is dat de Gallagher b20 met een powerpack 9v batterij (120AH?)

Als ik deze op een draadje aan zou sluiten om een weitje ter grote van een rijbak, dan raak ik de stroomdraad toch echt niet aan hoor. Die optater voel je 10 minuten later nog. brrr.

Misschien dat je eens kunt gaan zien of jullie een vergelijkbare batterij hebben.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:49

Ja, dan ga ik daar morgen eens achter zien!
Nu begin ik al terug wa hoop te krijgen... Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:30

Het kan best zijn dat de pony de klap van het stroom niet voelt omdat hij een dikke bos manen heeft.

Zorg eerst dat er voldoende stroom opstaat, idd eventueel van het net.

Aansluitend:
Er zijn twee opties: paard helemaal nat maken (stroom wordt beter geleid) en dan tegen het draad aan laten lopen. Dan voelt hij de klap wel.

Ander alternatief:

Paard natmaken, halster om met een ijzerdraadje aan het halster vast (soort antenne) die de klap beter richting lichaam kan geleiden. In dit geval er wel even bij blijven staan...

Bij echt hardnekkige gevallen misschien toch investeren in een houten omheining? Verkopen omdat hij altijd uitbreekt zou ik toch echt niet doen.