Haflinger van 15 gaat compleet door het lint

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saavangessel

Re: Haflinger van 15 gaat compleet door het lint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 13:12

Ze is het moedertje van alle pony's die bij haar in de wei stonden. Die hadden niks dan respect voor haar en kwamen niet bij haar in de buurt als ze daar geen zin in had. Wilde ze kroelen was er altijd wel eentje die zich aanbood! Qua voer en hoeveelheid werk is er voor haar niet veel gewijzigd. Lekker op de wei en een paar relaxe buitenritten per week. De chip zit aan de linkerkant terwijl ze rechts begint te trillen. De da heeft ook de soepelheid van haar hals nagekeken hier zat geen probleem. De oude eigenaar kent dit gedrag helemaal niet van haar. Ze heeft deze zomer wel een virusinfectie gehad waarvoor ze 2 antibiotica-kuren heeft gehad (volledig genezen).

Vanmorgen heeft ze voor de eerste keer haar emmer rustig leeggegeten. Toen ik tijdens het kroelen plots stopte en mijn rug toekeerde, duwde ze zachtjes(!) met haar hoofd of ik door wilde gaan. Dit tot 3 keer toe. Ik weet dat ik nog niks mag hopen, maar het voelde wel goed!
Net de dierenarts aan de lijn gehad. Tot dinsdag de medicijnen gebruiken. Omdat ze dacht dat het vertrouwen nu wat terugkwam blijf ik alleen nog met haar kroelen en "spelen" maar klik ik haar nog niet vast om te wandelen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:26

Ik hoop dat dit helpt, mocht het gedrag na de pijnbestrijding terugveranderen dan heeft ze duidelijk wel ergens pijn. Als mijn haffie veel last van haar benen heeft wordtt ook een zuur en sikkeneurig paard. Dat is ook voor de eigenaar erg vervelend want zo ken je ze niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:11

Heeft de DA ook gecontroleerd of de chip nog op zijn plek zit en goed functioneert? Geen idee of die er mee te maken kan hebben, maar je weet maar nooit.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:31

Waratje schreef:
Heeft de DA ook gecontroleerd of de chip nog op zijn plek zit en goed functioneert? Geen idee of die er mee te maken kan hebben, maar je weet maar nooit.

Idd, daar dacht ik ook al aan.. Omdat je zegt dat ze net gechipt is. Ik heb eens een site gezien waar allemaal voorbeelden stonden waar het chippen niet goed was gegaan. Paarden met een hele rare halshouding, niet meer berijdbaar, etc..

Ik zou der daar op laten nakijken en idd wat de anderen ook al zeggen.

__Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:17

als ik jou was zou ik ook de DA ernaar laten kijken.
want anders kan het flink uit te hand gaan lopen

edit: oops had dat nog niet gelezen. hmm.. ik hoop dat het allemaal goed komt

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:56

Je verhaal komt me een beetje bekend voor. Ook een haflinger, 16 jaar, een heel lieve, echt enorm goed, deed alles om je tevreden te stellen. Een vriendin en ik verzorgen en rijden hem in het weekend, in die tijd werd hij 'opgeleerd' als therapiepaard voor personen met een beperking. Maar we vonden wel dat het opleren een beetje te vlug ging voor hem. Hij was psychisch nogal gevoelig, hij werd heel onzeker als je voor hem niet duidelijk genoeg was, hij kon er niet goed tegen als je ongeduldig was tegen hem,... Wij hadden er geen probleem mee, we letten er gelijk automatisch op.

Dan 'plotseling': beginnen bokken met een kindje erop en ervandoor gaan. Ik kan me niet inbeelden wat door hem ging, hij deed vroeger nooit zo iets (en we hadden hem toch al aan het een en het ander blootgesteld). Ik vraag me af in welke mate de uitbarsting plotseling was, maar de communicatie met de therapeuten loopt niet zo goed, dus dat gaan we nooit te weten komen.

Nu: Een hele periode wilde ik niet meer met hem werken, ik had lichamelijk een zwakke periode en hij zou me gewoon omverlopen, zonder enig respect. Zo raar, dat had ik nooit in hem gezien.
Die vriendin is er blijven mee werken. De eerste week kon ze niet eens met een zadel afkomen zonder dat hij stond te trillen. Ze heeft hem laten lopen met zadel en hij wilde maar niet kalmeren,... Die vriendin heeft er wéken mee gewerkt, grondwerk, vertrouwen weer opbouwen,... De ene keer ging het goed, de andere keer heel slecht. Een eindje erna is de kudde in de weide veranderd (een paardje weggevallen) en dat heeft de zaken verergerd. Hij heeft in de groep de macht gegrepen en respect naar mensen was gelijk totaal weg.

Het ging drie weken geleden weer niet zo heel goed. Hij was te veel met zichzelf bezig en hij luisterde niet naar commando's. In de namiddag wilde ik er even mee werken(ik ben lichamelijk sterker nu) en er was niets van 'werken' aan, hij was gewoon in die paar uur verschrikkelijk braaf geworden. Hij heeft in die tussentijd gewoon in de wei gezeten, zoals heel vaak. Een week erna was hij weer zo braaf, tegen mij maar ook tegenover iemands nieuw. Ongeloofelijk. Hij heeft gelijk een 'klik' gehad en nu is hij weer te doen. Het is er nog niet helemaal uit, maar het is nu wel fantastisch.

Ik weet niet in welke mate dit verhaal je helpt. Als je nog vragen hebt, moet je ze maar laten weten. Ik wil wel eens vragen dat die vriendin contact met je opneemt, zij is degene die het meeste werk eraan gedaan heeft.
In ieder geval: nog veel geduld en niet overhaasten! (zelfs als je denkt dat het uitzichtloos begint te worden, denk dan dat het bij ons 11 maanden heeft geduurd en dat het ook goed aan het komen is) Ach gut

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:27

Lijkt me bijna zeker dat het met de chip te maken heeft.
Je verhaal geeft aan dat het daarna is ontstaan terwijl het daarvoor een lieverd was.
Chippen kan verkeerd gaan, die kan dwalen en een zenuw blokkeren/raken wat onnoemelijk pijnlijk kan zijn.
Zenuwen zijn niet beperkt tot 1 plek, ze geven impulsen naar verder gelegen gebieden.
Het dier reageert zo heftig omdat er een pijn ontstaat die zich uit in dit totale gedrag.
Het stil blijven staan, zo weet die dat het draaglijk is, het niet in de buurt laten van andere paarden.
Naar jou toekomen tot het zien van een etensemmer is net nog veilig, loop je zomaar naar haar toe dan zul je normaal haar komen halen 'voor ritje of verzorging' ( gewoonte die een paard al ziet aankomen ) en waarvoor je op dat moment wordt gewaarschuwd 'blijf uit mijn buurt'
Na laten kijken, al zal een dierenarts niet snel toegeven dat daar iets mis mee is gegaan en als nodig die daar laten verwijderen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:37

misschien heeft ze pijn?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:44

Ik weet niet wat hier de oorzaak kan zijn, maar ik geloof absoluut niet dat dit met het chippen te maken kan hebben. Even voor de duidelijkheid: waar zit de chip? Ze hoort in het vet van de manenkam te zitten, op de overgang van eerste tweederde en laatste derde van de hals, dus een centimeter onder de manen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:46

Coliena schreef:
Ik weet niet wat hier de oorzaak kan zijn, maar ik geloof absoluut niet dat dit met het chippen te maken kan hebben. Even voor de duidelijkheid: waar zit de chip? Ze hoort in het vet van de manenkam te zitten, op de overgang van eerste tweederde en laatste derde van de hals, dus een centimeter onder de manen.

Kun jij op afstand zien dat ie daar ook daadwerkeelijk zit??
Ik zou geen enkele optie uitsluiten, totdat duidelijk is wat de werkelijke oorzaak is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:49

Chips kunnen gaan dwalen. Mijn kat is in haar nek gechipt, maar als ik haar nu aai kan ik hem op een hele andere plaats voelen zitten. Er is veel geschreven en te doen over het chippen bij paarden. Er zijn een paar fervente tegenstanders, zal niet voor niets zijn.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:54

Hoe gaat het nu inmdidels met je paardje ? Ben wel erg benieuwd ..

odakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:05

idd chips kunnen gaan dwalen, mijn hollandse herder is gechipt tussen zijn schouderbladen, maar nu zit hij op zijn linkerschouder

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:50

Hemeltjelief, daar gaat de discussie over de chip weer. Ik ga hier verder niet meer op in, want dat heeft echt geen nut volgens mij. Voor mensen die echt geïnteresseerd zijn, mijn PB staat open voor gefundeerde, wetenschappelijke uitleg. Geen spookverhalen, maar de feiten. Ik heb het hier al 1000 x uitgelegd, maar blijkbaar zijn jullie heel hardleers in Nederland. Je kan altijd zoeken onder mijn naam ook, wat ik vroeger heb uitgelegd over de chip. Nogmaals, als iemand echt oprecht een open geest wil houden en correcte informatie wil over hoe het hoort en wat de waarheid is, Pb staat open... Dan kan je nog steeds voor jezelf beslissen wat je gelooft en wat niet.

ALS de chip hier correct geplaatst is, zoals ik in mijn vorige post heb geschreven (dus niet ingebracht is op gelijk welke andere plaats), dan kan hij dit probleem ZEKER niet veroorzaakt hebben.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:55

Joh, wat een toestand.
Lijkt mij iets neurologisch. Idd iets van en tumor of een hersenbloeding, wat ook al eerder gezegd is. Heel veel sterkte in ieder geval met je paardje.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:58

PS: Ik ben niet voor de chip, maar er ook helemaal niet tegen, moesten mensen dit denken. Ik heb er geen belangen bij om er voor of er tegen te zijn. Heb alleen gezond verstand in mijn hoofd.

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:11

Hej,,

Hoe is het nu met je paardje? En met jou?
Krijg ook het gevoel dat er iets met een tumor o.d is??
Ik hoop zo voor jou en je paardje dat het goed uitpakt en dat jullie er achter komen wat het is.

Sterkte..

Liefs(K)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:21

Citaat:
Dacht eigenlijk ook aan een hersentumor. Weet alleen niet of een tumor reageert op pijnbestrijding. Misschien eens een reading laten doen? Als de dierenarts het niet kan vinden idd toch even op andere manieren erachter proberen te komen.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht?!

Verder kwam het volgende bij mij op;

Mijn haflinger heeft een erratische kies. Dit kan omschreven worden als een 'zwevende kies' die op een verkeerde plaats door komt. Vaak achter het oor. Mijn haflinger heb ik nu bijna 3 jaar. 3 jaar geleden was meneer niet helemaal rad toen ik hem aan een grondige inspectie onderwierp. In zijn oor kwam ik een korstje/balletje tegen, om te weten wat dit was (korstje op een raar plekje voor een wondje) heb ik het open gekrabbeld. Er kwam een hele lading gele/groene troep uit, maar paard knapte er aanzienlijk van op (druk was er af). Heb er voor alle zekerheid een dierenarts bij laten komen. Deze gaf aan dat het inderdaad een erratisch kies was, alleen op röntgen was te zien waar deze kies zit. Dit heb ik 'niet' laten uitvoeren DA gaf aan dat er niets aan de hand hoefte te zijn, wanneer ik de plek zelf goed in de gaten hou en hem open maak. Het kan wel duiden op een fistel die drukt. Fistels kunnen snel groeien.......zker bij oudere paarden (heb ik van horen zeggen). Misschien kun je eens in zijn oren kijken of laten kijken?

Groetjes linda

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:28

Coliena schreef:
ALS de chip hier correct geplaatst is, zoals ik in mijn vorige post heb geschreven (dus niet ingebracht is op gelijk welke andere plaats), dan kan hij dit probleem ZEKER niet veroorzaakt hebben.

En DAT kun je je dus gewoon afvragen! Is die chip wel correct geplaatst? Het is iets dat heel simpel te controleren is en dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Reageer eens niet zo heetgebakerd. Chips inbrengen is mensenwerk en mensen maken wel eens fouten. Even de lezer erlangs halen of dat ding inderdaad op z'n plek is, dan is duidelijk of dat een oorzaak kan zijn of niet. Heel wat simpeler dan aantonen dat er een tumor zit (of niet).

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:11

Coliena schreef:
Hemeltjelief, daar gaat de discussie over de chip weer. Ik ga hier verder niet meer op in, want dat heeft echt geen nut volgens mij. Voor mensen die echt geïnteresseerd zijn, mijn PB staat open voor gefundeerde, wetenschappelijke uitleg. Geen spookverhalen, maar de feiten. Ik heb het hier al 1000 x uitgelegd, maar blijkbaar zijn jullie heel hardleers in Nederland.

Je gaat er verder niet op in, maar je schreeuwt het hardst om gehoord te worden.
Als iedereen jouw advies zou opvolgen en stoppen met een link te leggen van ' een dwalende chip' dan zou er nog voldoende dierenleed zijn of een rij bij het slachthuis.

Niemand die hier beweert dat het 'dat is' wel om er rekening mee te houden dat het 'wel degelijk' een mogelijkheid kan zijn.
Zelfs bij het zetten van de chip's bij onze paarden werden we voldoende ingelicht over de mogelijkheid tot dwalen en ook dat het vaak op de vreemdste plaatsen kon opduiken.
En aangezien topicstarter het enige kon opnoemen als wat kort geleden was gebeurd met haar paard en waar deze vreemde gedragsverandering aan gelinkt kan worden, is een meedenken toch wel geoorloofd ?
Of wil je ons monddood, aangezien we erg hardleers zijn in Nederland Haha!

En waarom zou je via pm je zegje willen doen, maak daar lekker een topic over zodat iedereen kan reageren en je er achter komt dat je niet alleswetend bent en de wetenschap soms achter de feiten aanholt.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:09

juno1 schreef:
Coliena schreef:
Hemeltjelief, daar gaat de discussie over de chip weer. Ik ga hier verder niet meer op in, want dat heeft echt geen nut volgens mij. Voor mensen die echt geïnteresseerd zijn, mijn PB staat open voor gefundeerde, wetenschappelijke uitleg. Geen spookverhalen, maar de feiten. Ik heb het hier al 1000 x uitgelegd, maar blijkbaar zijn jullie heel hardleers in Nederland.

Je gaat er verder niet op in, maar je schreeuwt het hardst om gehoord te worden.
Als iedereen jouw advies zou opvolgen en stoppen met een link te leggen van ' een dwalende chip' dan zou er nog voldoende dierenleed zijn of een rij bij het slachthuis.

Niemand die hier beweert dat het 'dat is' wel om er rekening mee te houden dat het 'wel degelijk' een mogelijkheid kan zijn.
Zelfs bij het zetten van de chip's bij onze paarden werden we voldoende ingelicht over de mogelijkheid tot dwalen en ook dat het vaak op de vreemdste plaatsen kon opduiken.
En aangezien topicstarter het enige kon opnoemen als wat kort geleden was gebeurd met haar paard en waar deze vreemde gedragsverandering aan gelinkt kan worden, is een meedenken toch wel geoorloofd ?
Of wil je ons monddood, aangezien we erg hardleers zijn in Nederland Haha!

En waarom zou je via pm je zegje willen doen, maak daar lekker een topic over zodat iedereen kan reageren en je er achter komt dat je niet alleswetend bent en de wetenschap soms achter de feiten aanholt.

Inderdaad logisch dat je zulke dingen schrijft als je helemaal geen idee hebt hoe het in elkaar zit en een volledig gebrek aan alle (al dan niet wetenschappelijke) achtergrond hebt. Heb nooit beweerd dat ik alwetend ben, heb enkel gezegd dat ik gezond verstand in mijn hoofd heb en dat ik jaren ervaring heb. Voor de laatste maal, wie interesse heeft kan mij een Pb sturen. En de opmerking over het dierenleed en het slachthuis gaat echt niet op...

Ah, ik hoop dat er snel verbetering is bij dit paardje! En dat er hopelijk een oorzaak gevonden wordt die kan verholpen worden...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 11-10-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd, gebruik toch aub de editknop!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:47

Moderatoropmerking:
Kunnen we de persoonlijke sneren achterwege laten? Dit is nergens voor nodig en ook niet toegestaan. Probeer eens met respect met de ander te discusieren, ik weet echt zéker dat men dat in zowel Nederland als België kan dus op Bokt moet dat ook kunnen Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:58

Maanling heeft haar een pm gestuurd, en mij is alles nu netjes duidelijk.

Ik kan het iedereen aanraden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:09

Maanling schreef:
Maanling heeft haar een pm gestuurd, en mij is alles nu netjes duidelijk.

Ik kan het iedereen aanraden.

Wat??

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:52

Om Coliena een pm te sturen zoals ze aangeeft in haar posts.