Paard ontploft zowat van energie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Re: Paard ontploft zowat van energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 15:52

God mensen voor je reageert lees het topic door !!!!
Ze staat normaal 6 op 7 dagen aan het werk !!! En niet zo'n beetje recreatief ! Echt dressuurtrainingen !!
Nu het wel terug goed weer is heb ik terug elke dag kunnen rijden & dit gaat beter ! Ik longeer haar eerst voor het rijden en rijd dan een dik uur. En op het einde van de training laat ik haar altijd even goed doorrazen ! Haha!
Ik zet haar niet meer terug in het voer ! Ze krijgt nu 3kg kruidenmuesli met low-proteine en arm aan suikers.
Mijn probleem was niet dat ze te explosief voor me is, ze is wel een pittig paardje maar daar hou ik van ! Mijn probleem was juist doordat ik dagen aan een stuk niet kon rijden op de piste omdat ze er in wegzakte, ze gwn nog pittiger werd omdat ze haar energie niet kwijt kon.
Nu staat er overigens een nieuw vriendje bij haar in de wei. Ze had al een vriendje op de wei. Maar de pony die nu bij haar op de wei is komen te staan is ook zo'n vurig paardje & nu lopen ze samen dagelijkse te galloperen tot en met ! Haha!
Overigens weet ik dat er sommige paarden pittiger zijn dan andere en ik zei dit zelf nog dus wil ik hier geen commentaar meer op !
Weide is op het voorstuk zanderig (aan de stallen) maar de rest is zo vol als het maar kan zijn.
Ik ga nu trouwens ook met het meisje van de pony elke keer als onze piste onder water staat naar de manege om in de binnenpiste te rijden met de vrije uren.
Ook wil ik nog even zeggen dat sommige mensen gewoon beter moeten lezen voor alleer ze zo bruusk reageren ! Dit kan ik trouwens ook !

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:34

als je geen bak hebt ga met haar in het weiland rijden.
of zoek een andere plek waar je goed kan rijden met haar.
laat haar leker hard werken.
maar niet te hard want dan krijgt ze alleen maar betere conditie.
als je geen tijd hebt om altijd op haar te rijden zoek een goeie bijrijder voor der.
en zet haar ook gewoon zo veel mogelijk buiten.
verder weet ik nix meer

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:50

weet je...ik raak steeds meer kwijt wat nou precies je probleem is.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:39

Ik weet hier verder niet al te veel over, maar ik zou ten eerste toch echt naar de manege gaan als je wilt rijden, en anders nadenken over het overdekken van de piste waar je rijdt, en 2.5 kilo voeren is idd heel veel.

Verder, voor het zanderige weiland, heb ik wel enkele tips.
Zet elke keer de helft af, laat haar eerst het ene gedeelte kaalvreten, en daarna het andere, zodat wat ze als eerste heeft leeggegeten, weer lekker, vers, sappig gras is, waar ze weer een heel seizoen op kan staan.
Gras maaien hoeft ook niet, want paarden zijn immers levende.
Ik zou wel elke week een keer kijken naar s. Jacobskruid, want dat is echt heel slecht voor je paard.
Ik zou wat minderen met het voer, geef haar het voer van een paard dat op rust staat, waar je eigenlijk niks mee doet, en zoek een veldje dichtbij je buurt waar je elke dag kan longeren.
Longeren op gras kan prima, alleen zorgen dat het gras niet té lang en té vochtig is.
Er is vlakbij alle stallen wel een plekje waar je kunt longeren, je moet alleen goed je ogen uit kijken, en iemand meenemen die je kan helpen.
Meer kan ik je eigenlijk niet aan advies geven, maar ik hoop dat je wat hebt aan wat ik wel verteld heb Lachen

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:46

heb net dezelfde probleem met mijn merrie Knipoog
Ze was vorige winter echt niet meer te houden dus heb ik besloten om enkel 2kilo onderhoudskorrels te geven. Nu is ze nog zo zot als iets maar kan ik haar tenminste houden! Ik kan wegens mijn studies niet alle dagen rijden maar vorig jaar moest ik haar eerst een half uur goe laten loen vooraleer ik er min of meer "veilig" op kon kruipen. Nu is het veel beter en kan ik er gewoon op zonder haar te longeren Pling
Groetjes

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:36

Volgensmij was het probleem dat haar paard te veel energie heeft door het niet veel kunne rijden.
Maar ja dan kun je je wel vast gaan houden aan ik wil rijden lalala, Als het niet kan, kan het niet. Dus dan zou ik toch echt minderen met voer.

Ook vind ik dat je je ontzettend vast houd aan dat ze op meer voer heeft gestaan en dat je dat weer wilt. Meer dan 2,5 dus.
Hier snap ik dus de rede niet van. Als je er nu achter komt dat ze meer als genoeg heeft aan 1,5 of 2. Dan moet je dat toch doen. Snap het nut er niet zo van dat je haar zo graag terug wilt hebben op 4kg als ze nu met 2,5 al fel is.

Soms is er voor het probleem geen oplossing en moet je iets anders aanpassen om het beter temaken

Edit:
Vind je reactie aan het begin van deze pagina ook niet echt normaal. Hiermee lok je alleen maar reacties uit. En over dat je op sommige dingen geen commentaar wilt ben ik het ook niet mee eens. Je vraagt om advies en dat krijg je

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:57

De reacties die ik kreeg waren niet altijd advies. Daarmee dat ik zei dat ik geen commentaar wil.
Ondertussen wil ik ook even laten weten dat ik nu terug met 6 op 7 dagen rijd.
Als de piste onder water staat, rijd ik in de binnenpiste in de manege. Ik geraakte eerst niet naar de manege want ik had het al geprobeerd maar toen hebben we een ongeluk gehad omdat ze bang had op straat. Maar nu staat een pony van een vriendin van mij erbij op de wei & gaan we samen vanaf de wei naar de manege als het slecht weer is dus dit is ook opgelost. Ik rijd dus terug altijd 6 dagen op 7 ook als het slecht weer is ! Haha!
Eergisteren hebben we een buitenrit gemaakt van 2 uur & daarna 1 uur in de les gereden. Daarna was ze wel moe.
Ik geef terug 3,5 kg krachtvoer omdat ze het nu met de trainingen wel nodig heeft. Ze explodeert ook zo niet meer tijdens het rijden dus het gaat weer fijn.
Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:15

Hmm..Houdt je er wel rekening mee dat als je blijft longeren voor het rijden en dikke uren intensief trainen dat je alsmaar conditie op blijft bouwen?

Hoe meer conditie, hoe langer je paard straks energie behoudt tijdens het rijden. Overigens denk ik dat je trainingen anders moet gaan zien als rijden tot je paard moe is. Na een buitenrit van 2 uur nog een uur les nemen is in mijn ogen overbodig. Vergeet ook niet dat je paard a en toe in de week een dag vrij nodig heeft. Verder kan het ook geen kwaad om het voer mee aan te passen aan het werk. Voor een slecht weer periode, als je inderdaad minder intensief kan rijden ivm weer is dat echt niet raar..

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:29

het kan ook nog zo zijn dat het paardje gewoon wat druk van zihzelf is,wat voor ras is het

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 17:45

Mijn paardje is een Kwpn ...
Er zit wel wat arabisch bloed in ...de moeder van haar moeder was een arabiertje Haha!
Maar het gaat hoor ...
Ik longeer ook niet meer voor het rijden.
En ze krijgt wel een rustdag in de week.
Rijden tot ze moe is doe ik ook niet hoor ...dan kan ik lang bezig zijn. Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:47

Dit klinkt allemaal niet erg weloverwogen en verstandig.

Een paard volstoppen met energiebrok is iets anders dan voorzien in zijn dagelijkse behoeftes.

Die energie moet ergens heen, de lever en de nieren werken zich suf om over de rest van het lijf maar niet te veel na te denken. Paarden hebben te vaak problemen met de grote hoeveleid krachtvoer die ze krijgen, soort Bio-industrie kippen, maar dan paarden.
De gevolgen zie je hier op bokt ook voorbij komen.
Maar, wie kan er wat zeggen over jouw paard.
Het paard kan zelf niks aan doen, jij bent de baas, in alles.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:07

Ik heb even gelezen en wat mij opvalt is dat jij zowiezo veel te veel voer geeft.
4 kilo voer....pfff dat is veel te veel zeg,een paard wat volledig in de sport meedraaid krijgt nog minder zelfs.
Wil jij de conditie van je paard op peil houden dan zou ik in plaats van veel biks gewoon kuil gaan voeren en normaal biks erbij.
Je paard heeft geen slobber nodig en zandweg zou ik zeker niet zo vaak voeren als jij doet.
Dat voer je als een kuurtje en niet altijd.
Gewoon basisbrok gaan voeren 's morgens een halve schep en 's avonds een halve schep is voldoende.
Wij hebben een groot paard dat momenteel alleen in de weide staat en 1x daags muesli krijgt en zij doet het prima.
Ik zou eerst gaan longeren desnoods zonder lijn zodat je paard zelf de grip en balans kan regelen.
Je zult het goed bedoeld hebben met het voer maar het is niet de juiste manier.
Raadpleeg bij twijfel altijd iemand die ervaring heeft dat kan veel ongemakken voorkomen.
Als je het langzaam afbouwd{de hoeveelheid voer}en je paard er voldoende beweging bij geeft komt het wel weer goed hoor.
Tsja en ook hier geld TE VEEL is niet goed dat geld voor beweging en voer.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:27

Haal je paard ALSJEBLIEFT van die hoeveelheid brok af!!!!!
Hij krijgt niet alleen veel te veel energie binnen maar je helpt ook zijn maagdarmkanaal om zeep! Paarden zijn erop gebouwd om de hele dag ruwvoer te verteren en kunnen geen kant op met die rare brokken. Een kilo basisbrok per dag is RUIM voldoende. En heb je het idee dat ie toch iets te weinig energie binnen krijgt kun je hem nog beter geplette hever bijvoeren. Maar als ik dit zo lees heeft jou paard dat echt niet nodig!!
Het is echt niet als commentaar bedoeld. (ik denk dat de meesten hier het niet vervelend bedoelen) maar vraag het desnoods na aan je dierenarts, wat hij ervan vindt. Ik wil wedden dat hij hetzelfde zegt als ons.
Die twee kg. hooi is daarentegen veel te weinig. Geef hem op stal bijna onbeperkt hooi.
Succes! Pling

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:10

voer hoor je aan te passen aan de hoeveelheid werk.
Geef haar lekker goed hooi en 's ochtend een halve schep onderhoudsbrok en 's avonds, dus 1 schep per dag....
Op dagen dat je wel met haar werkt, geef je een halve schep muesli extra.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:11

Ze krijgt geen energie brok of sportbrok ! Heb ik dat dan geschreven ? Nee !
Ze krijgt een kruidenmuesli met laag eiwit & suikergehalte.
Verder geef ik wel nog steeds slobber omdat dit ook met laag eiwitgehalte en geen suikers is. Ik geef geen apart zandweg kuur. Dit heb ik ook niet gezegd. Weet ik ook wel dat ze dit niet nodig heeft.
Verder gaf ik de hoeveelheid krachtvoer op advies van DA. Maar ben daar nu al mee geminderd. Dit kreeg ze omdat ze toen ik haar kocht te mager & ziek was. Ook heeft mijn paardje neiging om snel mager te worden.
Ze staat 14 uur / dag op de wei & krijgt 's avonds nog eens hooi dus ruwvoer heeft ze genoeg.
Ik heb net al gezegd dat het rijden goed gaat. Ze is niet meer hevig ofzo. Het gaat perfect.
Het gaat nu al weken goed dus ik heb hier eigenlijk geen reacties meer nodig. De laatste reacties zijn bedoeld op minstens een week geleden. Want het gaat nu echt al weken perfect ! Ze was gwn hevig toen omdat ze een paar dagen niet gereden had door de slecht gelegen piste door weeromstandigheden.
Maar nu heb ik daar ook een oplossing op gevonden. We gaan altijd met 2 naar de manege in de binnenpiste rijden als de piste bij ons slecht ligt.
Dus nog eens het gaat super ! Haha!

edit: foutje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:49

Mooi dat je een geschikte rijbak hebt gevonden.
Voor die neiging om wat dun te worden kun je ook eventueel wat olie door het voer mengen, dit geeft langzame energie, paard wordt er helemaal niets heter van, maar blijft wel gemakkelijker op gewicht. En uiteraard volop goede kwaliteit ruwvoer, maar dat is natuurlijk vanzelfsprekend en zo te horen ook goed voor elkaar.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:58

Waratje schreef:
Mooi dat je een geschikte rijbak hebt gevonden.
Voor die neiging om wat dun te worden kun je ook eventueel wat olie door het voer mengen, dit geeft langzame energie, paard wordt er helemaal niets heter van, maar blijft wel gemakkelijker op gewicht. En uiteraard volop goede kwaliteit ruwvoer, maar dat is natuurlijk vanzelfsprekend en zo te horen ook goed voor elkaar.

Bedankt ! Hier heb ik wat aan ! Haha!