Bang paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:54

MysticTinker schreef:
Bange paarden vallen normaal niet aan, maar proberen te vluchten.. Het lijkt me meer een dominantieprobleem.
Als je paard nogal dominant is, en jou niet als leider ziet, dan kan het heel veel helpen om grondwerk te gaan doen.

Correctie:

Er zijn twee type paarden, de paarden die bij angst vluchten en paarden die bij angst aanvallen (aanval is de beste verdediging). De laatste is een erg moeilijke categorie in het corrigeren.
Beloon het positieve hoe klein ook en tracht zoveel mogelijk het negatieve te negeren. Uiteindelijk krijgt het paard meer zelfvertrouwen en zal daardoor de angst en het aanvallende gedrag geleidelijk aan verdwijnen.

Succes

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 17:29

Bedankt, iedereen.
Ik ben gisteren begonnen met iets kleins: haar achteruit laten lopen met druk op d'r neus..
Daarna over een balkje en dat ging goed Lachen
Maar wat ik raar vind is dat ze je in de bak steeds maar acterna loopt, waarom is dat? Mij werd eerst verteld dat ze je dan als leider ziet en graag bij je wilt horen in de "groep" maar aangezien ze me soms ook aanvalt....?

PrinsesJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:55

misschien juist op die plekken enge ervaringen mee gehad..
mijn paard heeft ook een aantal dingen meegemaakt waardoor ze een lange perioden bang was voor sommige dingen maar zodra ik naar een plek toeging waar ze niks engs had meegemaakt: poef totaal ander paard..
begreep nooit waardoor het kwam..
nou bleek buiten mijn weten om (groten deels) heeft zij op de eerste stal (toen ik haar had gekocht) dingen meegemaakt die ik nooit met een paard zou doen.. het is voor zover ik weet nooit met haar zelf gebeurt maar met de paarden naast haar waardoor zij het allemaal mee kreeg. het gebeurde allemaal in de stal zelf.
misschien heeft dit je geholpen ik hoop het in elke geval!

en dat achter je aan lopen is inderdaad dat ze jou als leider ziet.. de leider van de kudde loopt altijd vooraan.. en op dat moment ziet ze jou als leider.. want als jij op haar zit leid jij haar... het is in feite alleen maar een teken van vertrouwen.. ik vind altijd juist wel leuk als mijn paard dit doet.. leuk zigzaggen stukje rennen Pling

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 19:58

Haha, Ja het is inderdaad wel leuk Tong uitsteken
maar ook raar want ook in de bak heeft ze me vroeger een keer gebeten..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:02

HAFxGEK schreef:
Bedankt, iedereen.
Ik ben gisteren begonnen met iets kleins: haar achteruit laten lopen met druk op d'r neus..
Daarna over een balkje en dat ging goed Lachen
Maar wat ik raar vind is dat ze je in de bak steeds maar acterna loopt, waarom is dat? Mij werd eerst verteld dat ze je dan als leider ziet en graag bij je wilt horen in de "groep" maar aangezien ze me soms ook aanvalt....?

Dit gedrag verklaart dus precies mijn vermoeden. Een paard dat uit angst aanvalt. Door je klakkeloos te volgen geeft ze aan dat ze je als leider ziet. Maar toch valt ze je in sommige situaties aan.
Ga goed te raden in welke situaties ze aanvalt en waarom, pas dan kun je het probleem oplossen.

succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:46

inderdaad. lijkt mij voort te komen uit onzekerheid, ze is niet 100% zeker van jouw betrouwbaarheid. hou je lichaamstaal (en de hare) in de gaten, en kijk waar en wanneer hier dingen in veranderen. stel jezelf zo stabiel mogelijk op, dat is iets wat paarden zoeken in een leider. rust, stabiliteit, betrouwbaarheid.

uiteraard kan het voortkomen uit het verleden, voorlopig zou ik het bij goed opletten, kijken en luisteren naar je paard houden, op een gegeven moment leer je dingen herkennen en kan je daarop inspelen.

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:58

blijf rustig word niet boos op haar.
en als je bij haar staat praat dat gewoon rustig tege der.
dan weet ze dat je er bent en dat je het beste met der wil.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:50

Hoe raar het ook mag klinken, juist voor een angstig paard dien je ook streng te zien. Duidelijke regels te stellen. Zodra paarden de regels kennen vinden ze juist rust. Zorg dat iedere dag, ieder uur en iedere minuut de regels altijd het zelfde zijn. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Je kunt gerust ook met dit paard met voer als beloning werken. Maar wel onder jouw condities.
Die houden in, niet bedelen en zeker niet afdwingen. Juist omdat ze zo op voer gefocussed is heb je een uitstekend machtsmiddel tot trainen. Laat haar "werken" voor haar beloning!

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:38

ik denk dat het een dominant probleem is, paarden die echt bang zijn die lopen meestal weg
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

liesjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:37

Hallo het kan verlatingsangst zijn voer ze zeker niet meer aan je hand, en kan ook schelen het voer op de grond te leggen niet aan het hoofd zitten alleen met je borstel. Begin over nieuw met je paard
http://www.montyroberts.nl/

succses Pling

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:05

Bedankt, ik ben in de loop van de tijd druk bezig geweest met alle tips, voor het aanvallen in de stal heb ik inmiddels een oplossing gevonden. Ik deinsde altijd terug en durfde op een gegeven moment niet meer de stal in Blijkbaar voelde ze dat aan. Ik ben me nu erg groot gaan opstellen, als ze me nu aanvalt verhef ik me stem jaag haar eventjes bij mij vandaan. Ik ga nu ook wat vaker de stal in (moet wel al me lef te voorschijn halen Clown ) en ga haar dan poetsen (nog wel vastgebonden)

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:30

TopGun123 schreef:
Hallo,Een bang paard probeert te vluchten Anders probeer je zachtjes in zijn neus te blazen ik heb het bij een veulen hengst gedaan en hij was minder bang

Hallo, sorry iemand zei dit tegen mij en ik geloofde het!
Het was een beetje dom van mij.
Maar inderdaad blaas niet in zijn neus want je bent zo je neus kwijt.

Sorry ik hoop dat je het niet hebt gedaan Huilen

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:32

TopGun123 schreef:
TopGun123 schreef:
Hallo,Een bang paard probeert te vluchten Anders probeer je zachtjes in zijn neus te blazen ik heb het bij een veulen hengst gedaan en hij was minder bang

Hallo, sorry iemand zei dit tegen mij en ik geloofde het!
Het was een beetje dom van mij.
Maar inderdaad blaas niet in zijn neus want je bent zo je neus kwijt.

Sorry ik hoop dat je het niet hebt gedaan Huilen

Nee, in de neus blazen vind ze absoluut niet fijn Knipoog

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:26

Gelukkig maar