kunnen paarden denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kunnen paarden denken?

Ja, paarden kunnen denken
91 (59%)
Ja, paarden kunnen denken, maar niet nadenken
42 (27%)
nee, paarden kunnen niet denken
6 (3%)
nee, paarden doen alles volgens hun instinct
14 (9%)

Totaal aantal stemmen: 153

joyce B

Re: kunnen paarden denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:38

Ik denk dat paarden kunnen denken en nadenken Knipoog
Wel is er een verschil met zoals wij mensen dingen overdenken. Ik denk dat ze minder complex nadenken over dingen. Gewoon wat eenvoudiger. Misschien vergelijkbaar met iemand met een bepaalde verstandelijke handicap of een kind van een bepaalde leeftijd.
Paarden kunnen een verschrikkelijk goed geheugen hebben. Sommige paarden herkennen oude baasjes of bekende paarden na jaren nog. Die van mij heeft een beduidend korter geheugen, of verliest interesse in mensen en paarden na een bepaalde periode want de paarden waar hij de beste maatjes mee was, kan hij na een aantal maanden niet samen in de wei en niet samen rijden niet echt meer warm of koud van worden. Ga je dan weer vaker ze samen zetten dan komt het wel weer terug.
Met mensen herkende hij na een jaar ook zijn oude eigenaren niet meer. Of leek dat in elk geval zo omdat je geen enthousiaste reactie zag (normaal zie je bij hem herkenning heel duidelijk) maar hij reageerde zoals naar en vreemde.
Volgens mij hebben honden sterker dat ze mensen na jaren nog herkennen.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:53

saskiakefie schreef:
dorienkee schreef:
Natuurlijk denken ze welleens na, maar gewoon niet zoals mensen, daar zijn ze nou eenmaal niet slim genoeg voor. TS: dus jouwn vader vind dat wij dus eigenlijk dom zijn omdat we weten dat paarden denken? wat denkt hij dan? dat ze geen hersens hebben? haha

ja, lag er maar om, maar dat denkt hij echt, hij noemt alles maar "INSTINCT"... Boos!

Dan heb ik een leuke voor je vader Knipoog Mijn shetlander is echt gewoon slim. Voorbeelden:
- Mijn pleegzusje rijd haar altijd, ze haald haar dan op deze manier uit de bak. Ze doet het hekje open en ze loopt dan zelf uit de bak en gaat bij een halstertouwtje wachten. Dat hebben we haar niet aangeleerd ze liet haar 1 keer per ongeluk los en toen liep ze dus naar een halstertouwtje toe. ( die hangen bij ons gewoon standaard aan het hek.) en er hangen ongeveer 4 touwtjes op verschillende plekken en dat verandert ook nog steeds.
Dus dat is voor mij geen instinct om maar bij een halstertouw te gaan staan.

- We mennen met haar. Dan staat er van de camping wel eens een stuk of 10 kinderen te wachten die allemaal mee willen. Dus dan rijden wij een rondje en dan mogen de volgende erop. Na 1 rondje had ze door dat ze bij die groep moest wachten en hoefde we haar al niet eens meer stil te zetten. Zodra ze de groep naderde, minderde ze vaart en ging er voor wachten.

- Het is een ondeugd dus met rijden flikt ze het wel eens om de berijder er af te gooien of er gewoon vandoor te gaan, dan rent ze naar de bak en gaat bij haar halster en touw staan. Ook dat verschild dus steeds weer waar dat hangt. Maar ze gaat bij haar halster staan.

Voor mij is dan slim nadenken en geen instinct Haha!

Mijn mening is dus duidelijk, dieren kunnen denken, de 1 wat beter dan de ander. Mijn shetlander durf ik gewoon slim te noemen.
Maar idd, echt zoals mensen denken ze niet, over wat ze morgen gaan doen of zo.
Maar dat ze dingen verzinnen in bepaalde situaties geloof ik echt wel.
Ga maar eens die home video's van dieren bekijken, wat je daar allemaal langs ziet komen. Haha!

Nog een voorbeeld van onze kat.
We hadden een bordje met in kleine stukjes gesneden boterham met worst op tafel liggen. Voor een oppaskind dat niet zo goed at. Hij kon dan zo af en toe wat pakken als hij honger had.
Onze katten mogen niet op aanrecht, tafel enz komen. Dat doen ze ook niet.
Maar mijn moeder liep dus regelmatig langs dat bordje en er was wel iedere keer wat uit.
Ze dacht dus dat dat jongetje wat at.
Maar toen keek ze er nog eens naar, zag ze ineens een pootje omhoog komen en een stukje brood weghengelen.
De kat zelf zat op de stoel en zag je niet Haha! Haha!
Vind ik wel slim bedacht, als ze alleen haar instinct had gevolgd was ze gewoon op tafel gesprongen en had ze het opgegeten.
Nu wist ze dat ze niet op de tafel mocht en dat wij in de buurt waren dus deed ze het sneaky. Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:22

bedankt! Helaas kan ik ze er nog steeds niet van overtuigen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:26

Paarden kunnen denken en nadenken. De eerste reactie van een paard zal eerder een instinctieve zijn, maar het denken kan en moet gestimuleerd worden. Daag je paard uit om mee te denken, en je gaat er een hele betrouwbare partner aan hebben....

_Tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 06:52

Ik denk ook wel dat ze dat kunnen !

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:53

Orana schreef:
Paarden reageren op situaties uit aangeleerd gedrag (instinct).

Even ter correctie, om de juistheid te behouden.

Instinct is GEEN aangeleerd gedrag maar juist aangeboren. Voor instinctief gedrag hoeft niet geleerd te worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Instinct

Groeten

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:02

Paarden kunnen naar mijn mening zeker nadenken.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:25

ik denk dat paarden wel kunnen denken/nadenken anders kunnen ze toch ook niet weten dat ze ergens bang voor zijn het lijk me dan dat ze denken dat vindt ik eng

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:28

Tuurlijk. Ik wed dat die van mij vaak aan eten denkt ROFL.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:28

toevallig dit onderwerp net op school gehad..

Paardem kunnen denken, heel goed zelfs. Maar een paard is niet in staat na te denken.

Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan, ik zal eens een bron proberen te vinden. Anders scan ik gedeeltes uit mijn boek een keer.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:30

Paarden kunnen niet nadenken, ze kunnen wel dingen aannemen of baseren op aangeboren gedrag.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:30

Hoe onthoud n paard dan wat hem geleerd wordt Lachen lijkt me NAdenken, als denken betekend op DIT moment Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:33

Jolliegirl schreef:
Hoe onthoud n paard dan wat hem geleerd wordt Lachen lijkt me NAdenken, als denken betekend op DIT moment Knipoog

Door middel van veel herhaling onthouden paarden dit, dat is echter niet het zelfde als nadenken..

Nadenken in de zin van; als ik morgen wakker wordt ga ik dit en dit doen.. Of tijdens het rijden; ik heb geen zin meer ik ga over een half uurtje maar even bokken om er onder uit te komen..

Op die manier kan een paard niet denken.. Maar paarden kunnen wel onthouden door middel van veel herhalen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:34

wat is het dan als een paard bv klem heeft gezeten en ergens niet meer door wil.. dan is het verleden tijd dan is het toch ook nadenken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:36

Nessah schreef:
Jolliegirl schreef:

Door middel van veel herhaling onthouden paarden dit, dat is echter niet het zelfde als nadenken..

Nadenken in de zin van; als ik morgen wakker wordt ga ik dit en dit doen.. Of tijdens het rijden; ik heb geen zin meer ik ga over een half uurtje maar even bokken om er onder uit te komen..

Op die manier kan een paard niet denken.. Maar paarden kunnen wel onthouden door middel van veel herhalen.

dus door 1 keer zijn hoofd opengehaald te hebben aan de staldeur, wil deze de stal niet meer in.
dat is NADENKEN Lachen hij wéét het nog, en heeft er angst voor.

een paard vergeet dingen hues niet, dat is nádenken.

Jen33 schreef:
wat is het dan als een paard bv klem heeft gezeten en ergens niet meer door wil.. dan is het verleden tijd dan is het toch ook nadenken?

dat wou k net uitleggen Ja
of heb je het zovaak laten herhalen ? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-09-07 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, post aub in 1x of gebruik de editknop ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:38

COmputers kunnen ook niet nadenken, toch onthouden ze je opgeslagen word bestanden Lachen.

Paarden kunnen niet denken, hooguit leren en onthouden en daar weer hun gedrag op baseren.

Paarden van 20 zijn ook altijd slimmer dan paarden van 2, omdat ze vaak veel hebben meegemaakt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:40

laartjuh schreef:
COmputers kunnen ook niet nadenken, toch onthouden ze je opgeslagen word bestanden Lachen.

Paarden kunnen niet denken, hooguit leren en onthouden en daar weer hun gedrag op baseren.

Paarden van 20 zijn ook altijd slimmer dan paarden van 2, omdat ze vaak veel hebben meegemaakt.

dit vind ik echt een domme vergelijking, ohnee dom is't verkeerde woord.
in een PC zit een hardeschijf ezn. die slaat dingen op!

komop zeg, een paard onthoud best dingen, en kan zich best bedenken, hee vorige keer toen ik hier doorheen ging, stootte ik mijn hoofd. of hee! die touwe ken ik, vorige keer zat ik erin vast, wegwezen!!

geloof me, dit zijn MIJN ervaringen!

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:41

Mijn pony kan veilighijds knopen losmaken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:42

Jolliegirl schreef:
laartjuh schreef:

dit vind ik echt een domme vergelijking, ohnee dom is't verkeerde woord.
in een PC zit een hardeschijf ezn. die slaat dingen op!

komop zeg, een paard onthoud best dingen, en kan zich best bedenken, hee vorige keer toen ik hier doorheen ging, stootte ik mijn hoofd. of hee! die touwe ken ik, vorige keer zat ik erin vast, wegwezen!!

geloof me, dit zijn MIJN ervaringen!

Dat heet onthouden en daarop baseren, als je een paard wijs maakt dat een steen eng is door veelvuldig deze naar het paard te gooien, zal hij ook bang worden.
Maar bedankt dat ik voor dom word uitgemaakt Scheve mond

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:43

ik zeg toch : nee dom is niet het goede woord!
lezen! Nors opkijken

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:45

als ze ergens bang voor zijn en je laat zien dat het niet eng is dan denkt hij/zij de volgende keer dat ie het ziet ooh ja dat is niet eng dat heeft mijn baasje me laten zien (soms wel gedult voor nodig voordat ze het aannemen) of als een paard is mishandelt denkt ie ook van ik wil niks meer met mensen te maken hebben

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:50

Moderatoropmerking:
Mag ik de dames verzoeken de discussie op een andere toon te gaan voeren? Lijkt me prettig als we het gezellig kunnen houden Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:33

Sander454 schreef:
als ze ergens bang voor zijn en je laat zien dat het niet eng is dan denkt hij/zij de volgende keer dat ie het ziet ooh ja dat is niet eng dat heeft mijn baasje me laten zien (soms wel gedult voor nodig voordat ze het aannemen) of als een paard is mishandelt denkt ie ook van ik wil niks meer met mensen te maken hebben

Ik denk dat hij bij het laatste voorbeeld niet denkt, het is meer van herkenning.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:36

*slaat andere toon aan Knipoog

laartjuh , ik heb nergens gezecht dat ik jou dom noem, ik heb er expres achter gezet dat dom niet het goede woord is Lachen

even op bovenstaand : ik denk idd dat dat een vorm van herkenning is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:44

Nessah schreef:
toevallig dit onderwerp net op school gehad..

Paardem kunnen denken, heel goed zelfs. Maar een paard is niet in staat na te denken.

Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan, ik zal eens een bron proberen te vinden. Anders scan ik gedeeltes uit mijn boek een keer.

Vraag van m'n vader, of je het wil scannen uit je boek Tong uitsteken