onhandelbare hengst, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: onhandelbare hengst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:35

Chubby schreef:
Amoreno schreef:
Als je hem laat winnen dan is dit gedrag snel over....

Je zult flink moeten optreden in zijn taal om hem duidelijk te maken dat mensen voortaan de baas zijn en voor hem bepalen. En dat zul je nog heel lang moeten blijven herhalen.
.

Kleine correctie Knipoog Zijn LEVEN LANG !

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:35

het gevecht aan gaan uberhaupt werkt niet of het nu een merrie ruin of hengst is
shet of shire maak niets uit dit dier heeft de overhand en dat moet stoppen voor er gewonden of erger vallen

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:36

Ik ben het wel gedeeltelijk eens met pensionnetje................geef hem even de tijd om te acclimatiseren.
Het is een beste overgang van natuurgebied naar stalling.

Ga eerst even vertrouwen winnen en contact met hem maken door te poetsen, aanraken e.d.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:36

Charaz schreef:
Met op zijn nummer zetten bedoel ik ook niet gewoon meppen met de zweep tot hij zich overgeeft, maar heel consequent zijn.

dat zou niet eens kunnen, want met 1 tik van de zweep heb je zijn voorbenen al voor je neus..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:43

Je kunt alleen met een hengst omgaan als je er niet bang voor bent. Tot echt vechten zal het niet snel komen, dan had hij je al lang doodgeslagen. Hij wil wel imponeren, laten zien dat hij de baas is. En dat is al gevaarlijk genoeg, stel je voor dat hij jou een corrigerende tik gaat geven! Dus moet jij dat nog meer doen. Ik denk dat je hem een keer flink in de hoek moet zetten. Met een bezem ofzo.

Ik zeg niet dat je hem af moet ranselen, maar dat je hem met je lichaamshouding en gedrag moet imponeren. Maar daarnaast goed gedrag inderdaad ook belonen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 14-09-07 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:44

Straf hem kort en eerlijk en vooral op het juiste moment! Beloon uitvoerig, uitbundig en langdurig.
je zal zien dat IEDER paard en dus ook een hengst gaat kiezen voor de beloning dus voor goed gedrag, ipv de negatieve zaken waar een straf op volgt. Wees slimmer dan hengst en als de "meeste" mensen Knipoog Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:44

Amoreno schreef:
castreren is geen optie Knipoog

Als je hem hengst wilt laten, geef hem uit handen aan iemand die met hengsten om kan gaan. Niet zelf proberen, komen alleen maar brokken van. Verder niet meer knuffelen, en een zero tolerance beleid hanteren. Dat betekend niet dat je hem per definite op een eind hout moet trakteren, maar als de hormonen door zijn lijf gieren kan zelfs een Grizzly hem niet aan, dus wees bereid om eventueel ook door te gaan tot die fase met dat eind hout.

Dus geef hem uit handen, maar schuif ook het castreren niet helemaal weg. Als de prof die al wat meer hengsten gewend is je het advies geeft dat hij toch maar beter gecastreerd kan worden, dan zou ik dat doen. Hormonen kunnen een paard heel erg in de weg gaan zitten.

Ik heb methode Monty Roberts langs zien komen, dat kan een optie zijn, uitgevoerd door iemand die er verstand van heeft, want een hengst die aanvalt bij de Join Up is levensgevaarlijk. En als jullie gedrag in de dagelijkse omgang met dit paard na het uitvoeren van die methode de resultaten van de Join-Up teniet doet, ben je weer terug bij af.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-09-07 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:46

heb het effe gemist, maar heb je hem nu de hele dag op stal staan? Dan kan hij zijn energie ook niet kwijt. Hengsten zijn niet snel bang , maar misschien kun je een plastic zakje aan de zweep doen zodat hij er respect voor krijgt. Met pijn doen krijg je geen respect, dus consequent en misschien een hengstenbitje.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:50

beantsje schreef:
Je kunt alleen met een hengst omgaan als je er niet bang voor bent. Tot echt vechten zal het niet snel komen, dan had hij je al lang doodgeslagen. Hij wil wel imponeren, laten zien dat hij de baas is. En dat is al gevaarlijk genoeg, stel je voor dat hij jou een corrigerende tik gaat geven! Dus moet jij dat nog meer doen. Ik denk dat je hem een keer flink in de hoek moet zetten. Met een bezem ofzo.

Ik zeg niet dat je hem af moet ranselen, maar dat je hem met je lichaamshouding en gedrag moet imponeren.

Ook dit is een denkfout in de africhting van hengsten. IEDERE hengst is in staat indien hij zich bedreigd voelt (door verkeerde afstraffing) een mens te doden zelfs de meest brave. Onder invloed van zijn hormomen kan zijn stemming in een fractie van een seconde omslaan. Dit maakt hengsten voor de meeste mensen ook totaal ongeschikt. Ga er altijd vanuit dat een hengst je IEDER moment kan aanvallen. Het is alleen aan de trainer om dit tot een minimum te beperken en zijn respect te verdienen.

Een hengst is geboren om te vechten. Hij MOET vechten voor zijn merries. Een hengst die niet vecht is een zwakkeling. Deze vechtlust maakt hen juist zo onberekenbaar voor velen. Begrijp je zijn natuurlijke drang weet je ook hoe je dit in positieve zin kunt ombuigen naar arbeid. Laat hem "zijn stijd" in werk beleven en niet gericht naar personen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:53

rommulus schreef:
het gevecht aan gaan uberhaupt werkt niet of het nu een merrie ruin of hengst is
shet of shire maak niets uit dit dier heeft de overhand en dat moet stoppen voor er gewonden of erger vallen

Dat ben ik niet met je eens! Ik heb zelf een verschrikkelijk dominante merrie en tijdens het longeren probeerde ze me altijd aan te vallen.
Tot ik hier op een dag zo genoeg van had dat ik flink heb uitgehaald met de longeerzweep. Sindsdien hoef ik niet meer uit te halen maar is de zweep erbij pakken als ze me probeerd te imponeren genoeg.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:53

Dinopino met een hengsten bit bereik je niets mee
alleen maar pijn voor het dier

dat er gelijk gegrepen word naar castereren snap ik wel dat dat gezegd word
maar dat er ook word gegooid met dit soort werktuigen ???
nee als je niet met een hengst om kan gaan moet je al helemaal niet zo'n ding gebruiken

cassidy ik had het ook over het verdieppen in die methode
een cursus zal hier een uitkomst zijn
dan kan ze dr paardje mee nemen is ze een paar dagen zoet en je leert er een hoop van

Pensionnetje je maakt het dat een hengst een gevaarlijk vals dier is .
het is een paard en een paard is een vlucht dier en zal alleen vechten als het zich bedreid voeld, niet zo uit het niet om het vechten en moorden zoals jij het over laat komen.
als een hengst niet vecht hoeft dat nog niet te betekenen dat het een zwakkeling is maar dat het zijn meerdere geacsepteerd heeft

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:59

Ik maak geen enkele hengst tot een gevaarlijk dier. Ik probeer slechts de naiviteit van sommige aangaande hengsten, duidelijk te maken. Natuurlijk zijn er minder dominate hengsten, die zich sneller in hun ondergeschikte positie zullen schikken. Dit zijn ook geen probleem hengsten.
Maar juist de dominantere exemplaren waarvan mensen dáchten dat ze de strijd gewonnen hadden leveren de grootste risico's. Een hengst is slim, is in staat "zijn tijd" af te wachten en de leiding weer trachten over te nemen op een moment wanneer jij nét even niet op lette.

Onderschat hengsten NOOIT!

Ik werk er bijzonder graag mee, krijg ze alles geleerd, maar ik vertrouw ze nooit voor 100%!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:59

Hakkie-takkie-weg-zakkie Lachen.
Lijkt me ook het beste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:00

Katja schreef:
Moet hij naar de hengstenkeuring? Anders castreren en lekker even met rust laten.
Doet hij dan nog raar breng hem dan naar iemand met verstand van zaken.

En moet hij wel naar de hengstekeuring, breng hem ook naar iemand die weet wat hij daarop moet doen Ja

Nu leert hij gewoon dat hij mensen de baas is...daar ga je steeds minder blij van worden

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:01

Hoi, hier een hengstenrijder door de bocht!
Wij beginnen met 2,5 a 3 jaar met wat poets en grondwerk (stukje aan de longe laten stappen) etc.
Zeker als ze uit de opfok komen dan vertonen ze wat dominant gedrag, hier moet je idd wel mee om kunnen gaan anders gaan ze direct met je aan de haal.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik naast het poetswerk proberen om hem veel aan de hand mee te nemen en als dit goed gaat en hij jou tolereert pas longeren etc. Van opjagen in de bak, kunnen ze alleen maar feller worden, dan kun je hem beter gewoon lekker buiten laten staan in de bak nadat je wat grondwerk hebt gedaan.
Bijt/steiger gedrag etc. direct afstraffen en zelfs kleine brave dingen uitbundig belonen. Wij beginnen vaak in het najaar en als ze braaf zijn dan gaan ze volgend voorjaar gewoon weer het land in om te groeien, hetgeen wat je ze geleerd hebt vergeten ze heus niet meer.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:02

Dinopino schreef:
heb het effe gemist, maar heb je hem nu de hele dag op stal staan? Dan kan hij zijn energie ook niet kwijt. Hengsten zijn niet snel bang , maar misschien kun je een plastic zakje aan de zweep doen zodat hij er respect voor krijgt. Met pijn doen krijg je geen respect, dus consequent en misschien een hengstenbitje.

Hij staat op stal ja, en daarom proberen we hem ook zo veel buiten te laten lopen. Zijn energie raakt hij alleen niet kwijt omdat hij niet wilt lopen. af en toe draaft hij een stukje, maar het lijkt alsof hij liever lui als moe is. Hij loopt alleen als hij hier zelf voor kiest, maar als wij hem aanzetten tot lopen dan word hij kwaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:02

rommulus schreef:
cassidy ik had het ook over het verdieppen in die methode een cursus zal hier een uitkomst zijn
dan kan ze dr paardje mee nemen is ze een paar dagen zoet en je leert er een hoop van

Nee, daar leert ze niets van. Monty Roberts zegt zelf dat je de JU methode maar een paar keer op een paard moet loslaten. Discussies over het leiderschap met de hengst moeten op andere manieren worden opgelost dan bij iedere kleine onenigheid weer die round pen in te duiken om een paard op zijn nummer te zetten, en die leer je niet allemaal tijdens een cursus Monty Robertsen. Het kunnen kleine onachtzaamheden zijn in de dagelijkse omgang met die hengst die de trigger kunnen worden tot een dodelijk ongeluk met dat individu. Ze zijn razendsnel en kunnen bloedlink worden.

Pat Parelli had een artikel op zijn website staan over hengsten, maar dat artikel is verwijdert sinds dat ze de website hebben aangepast. Ik had hem wel in gedeeltes al eerder op bokt geplaatst, zal even kijken of ik wat vinden kan. Maar om een gezegde van Pat Parelli aan te halen: "Good stallions make Great Geldings.

Ik zou hem laten castreren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:02

RCHLLKE schreef:
Lijkt me ook het beste!

Ja, en als we dat met alle hengsten deden krijgen we geen veulens meer..... Koe

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:03

Amoreno schreef:
Hij loopt alleen als hij hier zelf voor kiest, maar als wij hem aanzetten tot lopen dan word hij kwaad.

Doet het hem dan gewoon geen pijn om te lopen? Beweegt hij wel als hij door een ander paard wordt uitgedaagd?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:04

Wij hebben 2 hengsten staan, een 6 jarige en een 2 jarige. Onze ruin is als 3,5 jarige gecastreerd omdat hij, als hengst, niet meer te handelen was en de risico's te groot werden.
Onze 6 jarige heeft tot 2,5 jarige leeftijd in de kudde gelopen en is een paard met een gouden karakter t.o.v. mensen, ondanks dat hij is de kudde de baas was, een echte "gentleman".
De 2,5 jarige is nu nog wat aan het puberen, en soms wat bijterig, maar zal het echt niet in zijn hoofd halen om aan te vallen. Als hij zich al eens vergist en wat te lomp doet, schrikt hij daar zelf nog het meest van omdat hij heel goed weet wat wel en niet mag.
Maar allebei deze hengsten zijn van het begin af aan ook zeer consequent aangepakt, ze kennen de regels en houden zich er aan. De ex hengst weigerde om die regels te leren kennen, maar is nu, als ruin, een prima maar wat eigenwijs dier.
Een 2,5 jarige hengst die zich zo gedraag als door TS beschreven wordt is een gevaar en moet, zoals Cassidy ook al schrijft, naar iemand die heel goed weet hoe je met hengsten om moet gaan om dit gerag af te leren of geruind worden. Ga nooit het gevecht aan met een hengst, want je verliest met alle gevolgen van dien, dan leert hij zijn eigen krachten pas echt kennen.
Een hengst hoort, op jonge leeftijd, al geleerd te zijn wat wel en niet mag. Als je daar bij een ( bijna) volwassen hengst nog mee moet beginnen ben je snel te laat.
Opfok heeft m.i. daar weinig mee te maken, onze 6 jarige Lusitano is misschien juist dankzij die opfok zo goed in balans, hij is uitgespeeld Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:06

Pensionnetje schreef:
RCHLLKE schreef:
Lijkt me ook het beste!

Ja, en als we dat met alle hengsten deden krijgen we geen veulens meer..... Koe

Maar niet elke hengst is geschikt voor de dekdienst, zeker niet een met een karakter als hier beschreven wordt Cool
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-09-07 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:07

Talonius schreef:
Hoi, hier een hengstenrijder door de bocht!
Wij beginnen met 2,5 a 3 jaar met wat poets en grondwerk (stukje aan de longe laten stappen) etc.
Zeker als ze uit de opfok komen dan vertonen ze wat dominant gedrag, hier moet je idd wel mee om kunnen gaan anders gaan ze direct met je aan de haal.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik naast het poetswerk proberen om hem veel aan de hand mee te nemen en als dit goed gaat en hij jou tolereert pas longeren etc. Van opjagen in de bak, kunnen ze alleen maar feller worden, dan kun je hem beter gewoon lekker buiten laten staan in de bak nadat je wat grondwerk hebt gedaan.
Bijt/steiger gedrag etc. direct afstraffen en zelfs kleine brave dingen uitbundig belonen. Wij beginnen vaak in het najaar en als ze braaf zijn dan gaan ze volgend voorjaar gewoon weer het land in om te groeien, hetgeen wat je ze geleerd hebt vergeten ze heus niet meer.

Veel mensen zeggen dat longeren heel erg slecht is voor een jong paard, dus aan de longe laten lopen doe ik al niet meer omdat er zoveel commentaar op was. Op die manier had ik wel meer over hem te vertellen dan wanneer hij los loopt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:08

Quote Pat Parelli:

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who've been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I'm exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion's libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner's throat.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:09

ElCid schreef:
Maar niet elke hengst is geschikt voor de dekdienst, zeker niet een met een karakter als hier beschreven wordt Cool

LOL. Das waar. Maar vele dekhengsten verdienen het ook niet te mogen dekken. Clown Van sommige ruinen daarintegen had ik graag veulens gezien..... Vork

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:09

erleyne schreef:
Amoreno schreef:
Hij loopt alleen als hij hier zelf voor kiest, maar als wij hem aanzetten tot lopen dan word hij kwaad.

Doet het hem dan gewoon geen pijn om te lopen? Beweegt hij wel als hij door een ander paard wordt uitgedaagd?

als hij de merries ziet kan hij lopen hoor! en goed ook Knipoog