Talonius schreef:Hoi, hier een hengstenrijder door de bocht!
Wij beginnen met 2,5 a 3 jaar met wat poets en grondwerk (stukje aan de longe laten stappen) etc.
Zeker als ze uit de opfok komen dan vertonen ze wat dominant gedrag, hier moet je idd wel mee om kunnen gaan anders gaan ze direct met je aan de haal.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik naast het poetswerk proberen om hem veel aan de hand mee te nemen en als dit goed gaat en hij jou tolereert pas longeren etc. Van opjagen in de bak, kunnen ze alleen maar feller worden, dan kun je hem beter gewoon lekker buiten laten staan in de bak nadat je wat grondwerk hebt gedaan.
Bijt/steiger gedrag etc. direct afstraffen en zelfs kleine brave dingen uitbundig belonen. Wij beginnen vaak in het najaar en als ze braaf zijn dan gaan ze volgend voorjaar gewoon weer het land in om te groeien, hetgeen wat je ze geleerd hebt vergeten ze heus niet meer.
Veel mensen zeggen dat longeren heel erg slecht is voor een jong paard, dus aan de longe laten lopen doe ik al niet meer omdat er zoveel commentaar op was. Op die manier had ik wel meer over hem te vertellen dan wanneer hij los loopt..