Veulen snapt het meelopen niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopGun123

Re: Veulen snapt het meelopen niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:17

Blijf vooral rustig.
Het paard kan gek doen maar hou vast.
Het kan nog steeds.
Je moet een paar keer rondjes in de stal lopen zonder touw.
Als hij dat kan ga je over naar stap 2.
Doe het touw ook vast en oefen ook een paar keer.
Heeft hij geen zin niet boos worden.
Ik mag een paard beleren en ik trok een enter mee.
Maar hij ging steigeren dus trek hem vooral niet mee.
Loop met de merrie verder.
Dan wil het veulen graag mee.Knipoog

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:02

vraag of iemand met je mee gaat om t helpen

of probeer met 2 paarden te gaan lopen.
neem hem in je 1e hand en dan een andere in je andere hand.
paarden zijn kudde dieren en lopen graag met andere paarden mee.
dus neem jij een ander paard mee snap hij dat hij ook meemoet lopen.
naa een tijdje neem je hem alleen mee .
als het goed is moet hij het dan wel begrijpen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:05

Idd, de moeder eerst meenemen, en dan kijken hoe het is. Verder het veulen niet erg de kans geven om naar achter te gaan, maar zodra hij blijft hangen, zorgen dat je druk tegen blijft geven. Dan kan hij alleen maar naar voren, en leert hij het misschien vanzelf.. En anders inderdaad gewoon met een andere knol mee laten lopen Lachen

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:11

Klara16 schreef:
We zijn bezig ons 4 maand oude merrieveulen op te voeden. Halstertje aan, poetsen en voetjes geven gaat prima.

Meelopen aan de hand dus niet. Ze stopt gewoon en laat zich niet meenemen. We hebben dit proberen op te lossen door een 2de persoon de achterhand vooruit te laten duwen (het is echt een idioot gezicht).
Maar zo gauw die 2de stopt met duwen (zwaar hoor, zo'n veulen!) stopt het veulie ook. Het is volgens mij geen onwil want al het andere doet ze braaf, maar we slagen er dus niet in haar aan de hand te leren stappen.

Wat moeten we nu doen? achter mama aanlopen werkt ook niet, en met een zweep achter zo'n jonkie aan gaan jagen lijkt me ook geen slim plan.

Help!!

Even snel een tip, ik heb je forum niet gevolgd, maar ga in het begin niet teveel bezig met touw.. Probeer het eerst zonder.. Mijn pony is echt zoo verschrikkelijk bang voor het touw zodra het tussen haar benen komt e.d.. Op moment dat het fout gaat en je veulen rent weg met het touw op zijn hielen, zal je daar problemen mee kunnen krijgen.. dat zou zoo jammer zijn!! Sigaar

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:06

Een verzorgshetje van ongeveer drie verstond ook niet wat dat trekken aan het touw betekende. Bij duwen keek hij heel dom achter zich en keek echt van: 'waarmee ben jij nu bezig?' (eigenlijk een beetje grappig)
Ik heb het hem geleerd met een schepje korrels voor zijn neus te houden. Ik had al veel geprobeerd want ik was bang dat ik voor de rest van zijn leven ging moeten werken met eten als ik iets van hem wilde. Maar ik hem maar 1 keer moeten met korrels werken. Hij verstond het plotseling en sinds dan heeft hij altijd mooi bij me gelopen. Hij lette er zelf op om het touw een beetje te laten doorhangen. Maja, hij had een pracht van een karakter, ik weet dat niet ieder veulentje zo is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:29

je zou ook Conrad van Pruijssen kunnen vragen om een 'veulen-halstertraining', hij leert je dan hoe je je veulen halstermak kan maken en kan leren leiden (zonder lijden Lachen ) op basis van wijken voor druk.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 17:55

Ze doet het!!!

Gewoon aan het halster meegenomen, handje voer als ze meeloopt, klap tegen de billen van tweede persoon als ze stopt (zonder zweep)

Na 3 'sessies' was de boodschap begrepen. Oef!