Wat gebeurt er nadat een dood(ingeslapen) paard is opgehaald

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poekel

Re: Wat gebeurt er nadat een dood(ingeslapen) paard is opgehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:02

Sigrid_Hvj schreef:
poekel schreef:
gaat zo'n paard dan niet voor de dierlijke concumpie? ja toch? of is dat alleen bij de slager? ik volg dit ff....

Wat bedoel je met concumpie?

in het katte of honde voer...
dat bedoede ik, sorry zal wat duidelijker wezen
Bloos

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:03

In de tuin mag niet, wat er gebeurd met een dood lichaam:

1 onder een zeil
2 renac met een vrachtwagen ophalen
3 grijparm eruit en pakt zo je paard omhoog (heb ik gezien bij een pony echt griezelig hoe dat eruit ziet een pony die niet beweegd in een grijparm :S)
4 deksels schuiven open
5 pony valt erin op alle koeien varkens schapen andere pony's enz.
6 einde ritje, op een stapel gegooit
7 Ze worden vernietigd, geloof verbrand

Dat was de reis van een levenloos lichaam van een dier

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:50

Tja, als vrouw van een melkveehouder hebben wij helaas maar al te vaak te maken met de rendac. Zeg niet dat het maar koeien zijn, want ook wij houden enorm veel van onze dieren en hebben veel voor ze over! Eerder moesten wij de dode koe altijd aan een ketting naar de weg slepen (800m), maar nu hebben wij een voorlader en dat maakt het voor ons een stuk aangenamer. Bij de weg leggen wij een deken over de koe. Meestal wordt het dier pas tegen het eind van de middag opgehaald, maar je kunt dit niet riskeren, dus ligt zij al vanaf de vorige avond "klaar". Als de rendac komt wordt eerst de deken verwijderd en wordt de koe voorzichtig opgepakt. Nooit gezien dat dit ruw gaat, want het gebeurt immers langs de openbare weg en niemand heeft er wat aan dat het dier uit de grijper schiet. Ook wordt de koe niet zomaar losgelaten. Je ziet de grijper echt de vrachtwagen ingaan en pas daar wordt de koe losgelaten. Tja en wat er daarna mee gebeurd? Ik vind het allemaal best. Het dier heeft een goed leven gehad bij ons en voelt nu geen pijn meer. Dat vind ik het belangrijkste!! Ik denk dat je er gewoon niet teveel bij stil moet staan, zo gaat het nu eenmaal, want al die dode dieren bij elkaar zijn 1 grote besmettingsbron van ziektes en moeten zo snel mogelijk verwerkt worden.

__Eefje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:31

Josefien schreef:
Alles wat kan wordt herbruikt van je paard, wat ik zelf wel een mooi idee vindt. (de hoefjes en beenderen voor lijm onder andere)En dat vechten met inslapen valt reuze mee, eerst krijgen ze een zwaar slaapmiddel en dan pas het definitieve middel, in principe gaan ze van dat slaapmiddel al plat en zijn ze van de wereld. Dat er wat krampen zijn, daar heeft het paard zelf geen last van (wij wel want het is geen prettig gezicht) maar je paard heeft verder geen pijn.

Ik ben er een keer bij geweest(via de telefoon dan). Dat paard werd uit zijn stal gehaalt. Die man hield hem aan het halster + touw vast, en de dierenarts gaf hem HET spuitje. Het duurde een halve minuut en toen viel hij dood neer. Gelukkig dat ik het niet gezien heb!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:38

Beetje slordig van de DA dat hij niet eerst heeft verdoofd voordat hij de dodelijke spuit had gezet...in mijn ogen kosten besparen op het verkeerde punt. Een paard kan vreselijk gaan knokken om die laatste dodelijke injectie, helemaal als hij bij bewustzijn is...!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:46

ik heb meerdere paarden zien inslapen maar dat gebeurt altijd op een nette manier. als je je paard laat slachten kan j kiezen voor consumptie of meteen vernietegen. ook kotm het slachtafval daar terecht en wordt het verbrand. als ik de keuze heb dan laat ik mn paard mooi cremeren het beestje voelt er niks meer van maar mensen worden ook gecremeerd.begraven. dat komt toch ook in ons drinkwater? vind het zelf een fijner idee.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:30

met alle andere kadavers in een grote oven

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:31

Ik zie het probleem ook niet zo enorm eigenlijk....

Hebben jullie een idee hoe mensen gecremeerd worden?? Daar worden de niet volledig verbrandde onderdelen ook gewoon door een vermaler gehaald hoor. (evenals de overgebleven resten van begraven mensen, als het graf opgeschoond wordt)

Nee ik ben ook van mening, wat dood is is dood, dan maakt het mij niet zoveel meer uit wat er mee gebeurd. Zolang de ziel maar verdwenen is, is alleen het omhulsel nog achtergebleven en dat is in principe gewoon een afvalproduct.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:43

Uhm als een dier geslapen word MOET die eerst een slaapmiddel krijgen en eerst DIEP slapen en dan pas de dodelijke spuit, het is heeeel heel slordig als een dierensarts dit niet doet en volgens mij mag dat ook niet eens...

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:46

Als mijn ponys komen te overlijden dan wil ik niet eens zien dat ze worden opgehaald. Ik heb dan goede herineringen in mijn hart en ze leven verder daar boven in de paardenhemel en die gedachte hou ik vast.De geest leeft verder het lichaam is een omhulsel

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:59

Ben het met Bella eens; mijn merrie is vorig jaar door de rendac opgehaald; ze lag 3 dagen (!) op het erf aan de weg, erg lang, maar heb wel voor een stukje verwerking rustig afscheid kunnen nemen van haar.

Ze voelen er idd niks meer van. Ik denk dat het puur een emotionele kwestie is voor wbt de verwerking van het dier, dat we daar moeite mee hebben..

Zelf vind ik groepsgewijs verbranden geen probleem; het zijn kuddedieren en wat maakt het uit of er 1 of de hele stapel wordt verbrand tegelijkertijd?...

Wel vind ik het een naar idee dat er een of andere kleuter bijvoorbeeld bezig is met een stukje van haar (en haar foetus,ze was 9 maand drachtig) een foto of ander materiaal vast te lijmen..

Had liever gewild dat haar as met rust zou worden gelaten vanuit een stukje respect..

Anderszijds: Het zal de dieren worst wezen, ze zijn er dan gewoon niet meer. Wij zullen daar zelf mee moeten leren omgaan...

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:02

bij ons op stal gebeurd dat altijd heel netjes als er een paardje dood isgegaan en idd ze horen eerst een slaapmiddel tegeven . het is maar net waar voor je kiest of slacht of verbranden Lachen we hebben allemaal liever dat je paardje voor altijd bij je blijft maar ja helaas dat kan niet . Huilen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:58

interressant topic, vroeg me dat ook weleens af.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:05

Dat een dood dier 3 dagen aan de openbare weg ligt heeft te maken met bijv. het weekend van vrijdag tot maandag. Maar anders is het dier te laat opgegeven, want de Rendac haalt altijd de volgende werkdag de dieren op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:22

dat had idd met het weekend te maken en het is meteen opgegeven maar als ikmandagochtend neit had gebeld waar ze bleven waren ze het vergeten!
Dat kan dus echt NIET. Afpsraak is afspraak.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:25

ik heb eigenlijk nooit geweten waar je paard heen gaat nadat hij/zij is opgehaald...

ik vind het nooit een fijne gedachten om een paard of wat dan ook, in te laten slapen en bij een dierenarts achter te laten ofzo...
ik denk altijd dat het lichaam van het paard wordt mee genomen, de ziel en zijn hart zou bij de mensen blijven die hij heeft gemogen! als je zo denk is het een minder rot id mischien! overigens zou ik wel eerder kiezen om een paard in te laten slapen dan naar de slacht te brengen! niet omdat ik het zielig vindt, maar omdat ik het niet leuk vind als hij LICHAAM van het paard wordt opgegeten..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:07

Ik zou er ook voor kiezen om door de rendac op te laten halen. Ik vind het wel erg dat ik geen as van haar zou houden maar cremeren is iets wat mij een beetje te duur is, niet dat ik het niet voor haar over zou hebben maar ik had laatst gehoord dat het ongeveer 2000 euro zou kosten en helaas heb ik dat niet. Mijn vorige paard is via via naar de slacht gegaan (haar nieuwe eigenaar had haar binnen een maand doorverkocht aan een handelaar en volgens mij vanaf daar naar de slacht) dat vond ik best erg het idee dat iemand mijn vorige paard op ging eten. Ik had van die merrie voordat ze wegging wel een lok uit haar staart en manen geknipt en de armband die ik ervan heb gemaakt heb ik nog een tijd gedragen. Deze armband hangt nu als herinnering aan mijn deur. Mocht voor zuhra over hopelijk 30 jaar de tijd zo ver zijn dan knip ik ook een stuk uit haar staart en manen en samen met een paar mooie foto's is dat dan een even goede herinnering als een pot as.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:27

InekeH87 schreef:
Ik zou er ook voor kiezen om door de rendac op te laten halen. Ik vind het wel erg dat ik geen as van haar zou houden maar cremeren is iets wat mij een beetje te duur is, niet dat ik het niet voor haar over zou hebben maar ik had laatst gehoord dat het ongeveer 2000 euro zou kosten en helaas heb ik dat niet. Mijn vorige paard is via via naar de slacht gegaan (haar nieuwe eigenaar had haar binnen een maand doorverkocht aan een handelaar en volgens mij vanaf daar naar de slacht) dat vond ik best erg het idee dat iemand mijn vorige paard op ging eten. Ik had van die merrie voordat ze wegging wel een lok uit haar staart en manen geknipt en de armband die ik ervan heb gemaakt heb ik nog een tijd gedragen. Deze armband hangt nu als herinnering aan mijn deur. Mocht voor zuhra over hopelijk 30 jaar de tijd zo ver zijn dan knip ik ook een stuk uit haar staart en manen en samen met een paar mooie foto's is dat dan een even goede herinnering als een pot as.

Dat vind ik ook een prachtig alternatief, 2000 euro vind ik ook wel erg veel geld, hoor!

Mijn merrie is vorig jaar opgehaald en ook ik heb een stukje staart afgeknipt en heb een gedicht geschreven en een treurbeuk voor haar geplant; gelukkig zijn r meerdere manieren om met rouwverwerking om te gaan en het een plekje te geven...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:06

Ik ga ook met Bella mee hierin. Als mijn paard overleden is merkt ze het toch niet meer. Cremeren vind ik ook geen optie. Niet zozeer vanwege het geld, maar meer omdat ik zelf eigenlijk ook niet gecremeerd wil worden dus liever mijn paardje ook niet. Eerlijk is eerlijk: ik hoef het niet te zien hoe ze door de Rendac wordt opgehaald, daar kan ik ook niet tegen.
Maar ik vind het gewoon belangrijker dat ze een goed leven en een zachte dood heeft gehad, dan wat er daarna met haar gebeurt.
Als er ooit een goede optie voor begraven komt dan herzie ik mijn mening misschien.

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:34

Paarden komen niet in honden of kattenvoer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:45

Ik vind het (raar maar waar) ergens zonde dat de dieren die ons toch verlaten moeten niet gebruikt worden, waar het kan.Ik heb ook aangegeven dat ze als ik dood ga met mijn lijf mogen doen wat ze willen, ik voel dat immers toch niet. Maar bij ons in de buurt zit geen paardenslager en dan kom je toch bij inslapen uit. Ik zal er zeker niet bij zijn als ze mijn merrie ophalen, maar vraag wel iemand anders, bij het inslapen blijf ik wel tot de laatste snik en helaas komt het met de dag dichterbij.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:55

Een ingeslapen paard (of rund, of varken) wordt nooit voor wat voor soort consumptie dan ook gebruikt. Dus niet voor mensen, maar ook niet voor hond of kat. Dat kan toch ook helemaal niet, aangezien er voor het inslapen middelen zijn gebruikt die dodelijk zijn (anders was het inslapen immers niet gelukt...). Bovendien moet een slachtdier eerst uitbloeden voordat je het vlees kan gebruiken, anders is het vlees bijna niet te vreten. Dat uitbloeden gebeurt niet bij het inslapen.
En slachtdieren ondergaan voordat ze geschoten worden een (zeer vluchtige) gezondheidskeuring. Zieke dieren vallen dan al af (of dat zou in idere geval moeten), dat vlees wordt alsnog naar de destructor gebracht. Wettelijk is het zo geregeld, anders mag het niet verwerkt worden, alweer een reden waarom ingeslapen dieren niet voor vlees oid worden gebruikt.

In katten- en hondenvoer mogen alleen vlees(bij)producten worden verwerkt die ook veilig zijn voor menselijke consumptie. Hoe vaak neemt een kind wel niet een proefhapje blikvoer uit de hondenbak, of eet wat kattenbrokjes? In de jaren '60 (dacht ik) is er in New York een cluster van een vreemde ziekte bij mensen opgemerkt, een ziekte die normaal alleen problemen geeft bij dieren. Toen bleek dat deze (armlastige) mensen allemaal wel een hondenblikvoer in hun eten verwerkten (omdat dat goedkoper was dan gewoon vlees). Sindsdien is er zowel in de VS als in Europa de verplichting voor producenten om enkel dierlijk materiaal van gekeurd slachtvee in hun honden- en kattenvoer te verwerken. Nou gaat er heus wel eens wat mis, maar destructiekadavers komen er echt niet in!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:28

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:44

Wordtgeslacht vlees naast verbruik in kroketten en frikandellen ook niet in honden- en kattenvoer gebruikt? Of misschien voor varkens?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:53

patsur schreef:

Deze informatie is idd heel erg duidelijk. Alleen wil ik nog wel vermelden dat het ophalen van het dier ook voorrijkosten met zich meebrengt. Dit komt dus nog bovenop het bedrag van het verwerken. Het is ongeveer €11 extra aan voorrijkosten.