Hengsten bij elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isaja

Re: Hengsten bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:43

Joscaa schreef:
Als het klikt kan het.
Ken iemand die 2 hengsten bij elkaar had, en die konden niet meer bij elkaar weg, waren helemaal stapel gek op elkaar. Haha!

Is toch schattig Haha!

Ik hoop ook dat King en Nero echt vriendjes worden........ze schelen wel een jaar en denk wel dat Nero dadelijk zijn plek weet te vinden Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:46

In de natuur vormen hengsten ook vrijgezellengroepen, en dat gaat ook goed. Waarom zouden hengsten dat in gevangenschap ook niet kunnen? Als beide hengsten een basisopvoeding in een kudde hebben genoten en paardentaal kennen, moet het geen probleem zijn. Het wordt pas gevaarlijk als de hengsten dat niet weten...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:28

Dominant is ook niet het goede woord denk ik...
Mijn hengst is altijd de baas in een groep, maar maakt dat niet duidelijk door te vechten
Hij is verwaand en arrogant zeg maar. Daagt een hengst of ruin hem uit gaat hij (volgens mijn eigen ervaring) eerst 3 dagen arrogant weglopen. Zo van: flikker op, dat gaat je toch niet lukken. Gaan ze door, pakt hij ze, en wel heel goed. Hij heeft een zeer dominante ruin (die dus duidelijk hem uitdaagde) bij zijn keel gegrepen. De ruin schreeuwde het uit Bloos!
Daarna liet hij los en kon ik hem zo pakken. Gewoon iets duidelijk maken zonder al te veel moeite hoeven doen...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:53

griebels schreef:
Dominant is ook niet het goede woord denk ik...
Mijn hengst is altijd de baas in een groep, maar maakt dat niet duidelijk door te vechten
Hij is verwaand en arrogant zeg maar. Daagt een hengst of ruin hem uit gaat hij (volgens mijn eigen ervaring) eerst 3 dagen arrogant weglopen. Zo van: flikker op, dat gaat je toch niet lukken. Gaan ze door, pakt hij ze, en wel heel goed. Hij heeft een zeer dominante ruin (die dus duidelijk hem uitdaagde) bij zijn keel gegrepen. De ruin schreeuwde het uit Bloos!
Daarna liet hij los en kon ik hem zo pakken. Gewoon iets duidelijk maken zonder al te veel moeite hoeven doen...

Inderdaad net zoals in de wilde natuur. Gaan ze niet standaard keihard vechten. Eerst proberen ze met imponeren enzo, voordat ze hard tegen hard gaan doen. Die van mij heeft eens samen met de leider van de ruinen samen gestaan. Die ruin mepte hem meteen. Die van mij reageerde wel maar niet dmv meppen, maar dmv hem te laten dat hij de baas is. Hij ging hem laten zien hoe de ruin moest lopen en welke mochten hij moest nemen. Niets argressief maar kalm en rustig.
Maar zet mijn hengst bij een felle shetje, daannnnnnn moet de shet slim zijn om weg te komen.. Want ik ken al twee shetjes wat dus echt feller zijn dan hem. Want dan gaat die er achter aan. Een andere shet (ook hengstje) liep in de wei ernaast en deed heel gemeen door de draad door, die van mij keek zo naar hem van"euh pardon, wat wil je van me?" hahaha Ja vaak zijn het kleine beestjes met een grote mond.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:34

Mijn paard staat zelfs met 2 hengsten in de wei en ze kunnen niet zonder elkaar hoor! Het is echt de magische drie- eenheid! Ze kunnen heerlijk spelen, hebben gezelschap aan elkaar... echt helemaal prima! Nu is het alleen wel zo dat ze alledrie nog twenters zijn, maar ik denk dat er vooral problemen komen als er merries in de buurt zijn waarom ze kunnen "vechten"....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:26

ligt geheel aan de karaktertjes van de twee dieren , of meerdere dieren en de ruimte die je hebt , en de sociale vaardigheden van de dieren
en of er toevallig merries bij , naast of heeeel dichtbij staan ...

Stephanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:16

als er merrie's in de buurt zijn zou ik niet 2 hengsten bij elkaar zetten want wij hebben meerdere hengsten en zomers gaan de hengsten in een koppel merrie's om te dekken. vlede jaar hadden we 2 koppels zeg maar en tussen de 2 hengsten zat een sloot en een smal stuk weiland maar ze gingen dus gewoon door de sloot heen en gingen vechten met elkaar .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:18

Het kan goed gaan, maar als het fout gaat, gaat het goed fout.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:49

Mijn hengsten hebben jaren bij elkaar gestaan. Nu ze allebei op dekleeftijd zijn haal ik ze in de zomermaanden in eider geval uit elkaar. Ze kunnen alsnog met elkaar neuzen en kriebelen. Maar met de zomerhormonen zijn ze regelamtig aan het vechten, ze hebben dan wel geen wonden maar zijn wel de hele dag met elkaar aan het klieren. Dus om de boel een beetje gezellig te houden staan ze naast elkaar. Maar als je niet dekt zou het in pincipe geen probleem moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:03

Nou ze staan bij elkaar en het is geen probleem hoor Knipoog Gaat super!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:02

Nou, eens kijken...

Ik heb een jonge bijna-3-jarige hengst die gedekt heeft bij de (drachtige) merrie's en een veulen in staan, daar kan ik geen hengsten naast zetten want dan vreet ie ze op Vork Ernaast staan wel merrie's waarvan 1 regelmatig hengstig.

Dan heb ik mijn oudere ervaren dekhengst met een bijna-3-jarige hengst staan die niet gedekt heeft en die geen kudde/paarden contact heeft gehad en ook geen paardentaal kent. Naast hun staat op 4 meter afstand een hengstige merrie, aan de lange zijde staan 2 jaarlingen (hengstje en ruin) en naast die 2 staan 2 merrie's die beide niet drachtig zijn en dus af en toe hengstig.

Dit alles gaat eigenlijk uitstekend, zonder herrie, zonder gedoe, in volledige rust... De jonge die gedekt heeft is momenteel nog te pubers en mans voor mijn gevoel om bij de andere hengsten te zetten (hoewel dat totaal anders kan zijn zodra hij uit de merriekudde is), de oudste kan rustig tussen merrie's en veulens, die is niet anders gewend.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:56

zelf heb ik ook 2 hengsten en 1 ruin bij elkaar staan , ieder weet zijn plaats , ruin is de oudste en tevens de baas dan komt m`n 4 jarige aan de beurt en dan 3 jarige ...

ze eten samen , ze spelen samen .....tja gewoon een gezellige kleine kude