Hoe beleer je een Pony ?? (shetlander)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

Re: Hoe beleer je een Pony ?? (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:47

leuke vraag Ja kan ik je wel bij helpen denk ik.

ik heb billy (zie profiel) ook moeten leren. hij kende niets en durfde geen borsel over zijn lijfje te laten gaan.

nu ja,, wat ik heb gedan is vanales waar ik mee wou gaan werken (longe, borsels, halser,balken....) in de weide gelecht en bij zijn eten Ja hij moest dan dat wegduwwen (een borsel ofzo) voor hij kon eten. en ik ging erbij en knufelde een beetje en deed het halster om. liet het aan tot savonds.

dan na even wandelde ik in de weide met een kort touw en dat lukte Haha! ik legde daar dan een balk en die ging er gewoon over Ja ,, ook veel vertrouwen laten krijgen in jou kan helpen! veel knuffelen als je gaat is een apeltje mee doen enz...

dan legde ik die balk iets hoger. ik sprong altijd mee was ie niet zo bang om erover te gaan. na even deed ik ook vrij springen (alshij er nie meer bang voor was) samen met een vriendin heb ik hem dan aan een lang touw gehangen (longe) en hij liep mooi in de cirkel! rijden doen we niet. hij is beetje te dik en te oud Tong uitsteken maar mijn neefje heeft erop gezeten. gewoon elke dag is leunen op die rug. en dan opeens iemand erop! lukt ook aardig

maar de basis is vertrouwen in zijn baasje!

suc6

(wil je nog iets meer weten wat ik heb gedaan kan je vragen stellen via pm Knipoog ) groetjes lana

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 19:05

ik Ga écht geen pony verpesten Hoor !!
Ze heeft me nog niet geholpen , maar ik mag toch wel een beetje vragen naar informatie?
Ik ga écht niet zelf lopen prutsen hoor..
En ja ik weet ook dat een shet net zo veel uit maakt als een groot paard,
En ik ga nu nog niet beginnen met beleren,
ik begin met bokken afleren, dan longeren, dan langzaam opbouwen met beleren..
Ja en iemand helpt me erbij .. !!
en ik kan het wel aan haar vragen , maar is het nou echt zo verkeerd om een beetje info te vragen??

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 19:05

thnXx lana-te

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:49

merrieveulen schreef:
als je je paard nog niet normaal over het hele lichaam aan kunt raken, ben je nog niet klaar voor het beleren. wat doet je pony als je met een zweepje aantikt bij het rijden, of als er tijdens een ritje een eikeltje op d'r kont valt?
éérst de basis, dan de rest. en inderdaad, zorg voor goede begeleiding, een shet is net zo goed een paard als elk ander ras, zoals hierboven ook al is gezegd.

hier ben ik het niet mee eens!
mijn kleine schetlander billy deed dat ook! bijde vorige eigenaren kreeg die geen aandacht enzo dus het minste dat hem niet aanstond beet hij ofzo.
moet ik hem dan aan zijn lod over laten en zomaar laten staan!!! Boos! jullie zijn niet goed ! gewoon doorbijten joh!

graag gedaan hoor!

ik heb veel negatieve comentaar gehad toen ik het hier ook even vroeg hoe ik eraan kon beginnen. achteraf heb ik gewoon mijn eigen gang gegaan. Knipoog gewoon je ding doen nanette!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:34

Er is een verschil tussen laten staan en beleren hoor Rolleyes Merrieveulen bedoelt gewoon dat als ze hem nog niet mag aanraken, hij er nog niet aan toe is om beleert te worden voor onder het zadel/mennen. Wil toch niet zeggen dat je hem aan zijn lot over moet laten. Wil alleen maar zeggen dat je eerst zijn vertrouwen moet winnen, want zonder vertrouwen komje nergens.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:40

SuusNando schreef:
waarom beleer je een paard terweil je niet weet hoe het moet

er moet toch een keer je eerste keer zijn Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:13

@ lana, van beleren heb je misschien nog niet zoveel kaas gegeten, geeft niets. ik zal even uitleggen wat ik bedoel.

het eerste wat ik mijn jonge dieren leer (ik ben nu bezig met mijn derde eigen veulen, inmiddels jaarling, en verder heb ik diverse paarden van anderen opgeleerd), is vertrouwen in de mens. bij mij is stap één: geen angst.

dat betekent simpel gezegd dat ik gewoon bij ze kan komen, tussen de benen door mag kruipen, van opzij, voor, achteren kan naderen, en ze over het hele lichaam aan kan raken, zonder vreemde reacties, en gewoon vrij in de wei, zodat ze kúnnen weglopen als ze willen, en het voor mij dus makkelijker te zien is hoe ver we zijn. er moet geen druk op staan, het moet van beide kanten komen.

als deze eerste stap niet voor elkaar is, ga je dus oefenen. maak je paard vertrouwd met de aanrakingen, leer zijn fijne plekjes kennen.
vóór je klaar bent met deze stap één, ben je niet klaar voor het beleren in mijn ogen. je slaat dan nl iets over, wat essentieel is.
bovendien is de kans op een angstreactie vele malen groter als het vertrouwen er nog niet is.

uiteraard zitten er nog veel meer stappen tussen de reeds uitgelegde 'stap één', en het beleren, maar stap één is het absolute minimum!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:21

Het is goed dat je meer info wilt hebben hoor, absoluut, maar beleren is ook zó persoonlijk per paard, dat mensen van Bokt daar ook niet echt veel meer over kunnen zeggen. Veel mensen vragen 'hoe beleer ik een pony' (jij bent de eerste die dat niet vraagt om het zelf te doen (hoop ik)) maar het antwoord is dat je bijv. eerst moet leren op stemcommando's te reageren, longeren, en dan langzaamaan naar het zadel kunt werken, maar ja... het echte beleren is per paard anders. Hoe je een paard beleert is ook afhankelijk van hoe een paard het oppakt, en dat zullen toch alleen de beleerders kunnen zien.

Vandaar dat veel mensen ook zeggen 'haal er een prof bij' (doe je dus ook, daar niet van Knipoog ), niet dat je het niet kunt, maar omdat het niet te zeggen is hoe jouw paard beleerd moet worden. Er is simpelweg geen standaard Lachen

Je kunt trouwens ook beginnen met met een zweepje aanraken. Als je paard bokt bij bepaalde aanrakingen, kan het best gevaarlijk zijn er naast te staan Knipoog

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:37

SuusNando schreef:
waarom beleer je een paard terweil je niet weet hoe het moet

Sorry hoor, kan aan mij liggen, maar ze zegt toch dat ze wel een begeleider heeft.. Terwijl is trouwens met ij. Lachen

On-topic: Wat voor begeleider heb je eigenlijk precies, hoeveel ervaring heeft diegene met paarden/pony's? Aan een shet is namelijk ook een hele hoop te verpesten, en dat zou erg jammer zijn.
Verder ben ik het er mee eens dat de pony jou eerst helemaal moet vertrouwen, je moet hem/haar dus overal aan kunnen raken. Ga daar eerst eens wat mee doen, een beetje wandelen en spelen, misschien lange lijnen en als dat goed gaat kun je gaan longeren. Aan longeren kun je ook nog genoeg verkeerd doen, dus als je niet goed weet hoe het moet, schakel dan ook hulp in!
Ik denk dat dit alles ook bij beleren hoort, en als je erop gaat rijden, neem ik aan dat het vooral belangrijk is dat je pony voorwaarts is, en dat je hem/haar onder controle hebt. De rest komt later wel lijkt me.

Succes en veel plezier met je pony!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 17:48

dankjj allemaal, ik ben nu ook bezig met lopen knuffelen, proberen haar kont aan te raken (gaat steeds beter,) Enz.. Als ze me helemaal vertrouwt ga ik beginnen met longeren en dan hoofdstel enzovoort,,,,, Degene die me helpt heeft zelf een paard, ze heeft 15? jaar ervaring, en haar nicht heeft een soort handelsbedrijfje , (paarden beleren, trainen, etc.) en daar is zer ook regelmatig te vinden , haa4r eigen paard staat daar ook...

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:46

,.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:09

?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:16

Itsmy1987 schreef:
ik denk dat je bij een shetlander niet echt iets verkeerds kan doen (als je het goed probeerd). bokken mag ze iig niet, dus daar zou ik een beetje streng op zijn. verder zou ik haar goed leren om naast je te laten lopen.
wat wil je eigenlijk weten? misschien is het dan makkelijker om antwoord te geven.

Ik word er echt zo vréselijk ziek van dat mensen zo over Shetlanders denken. Het zijn verdorie óók paarden, géén gebruiksmiddelen! Een Shetlander kan net zo goed verpest worden als een KWPNer. Ik ben het echt helemaal zat met die flauwekul. Als je er geen verstand van hebt moet je gewoon je mond houden, zo zet je mensen alleen maar op het verkeerde pad. Dan komt er straks een 11 jarig kind aan met een Shetlander die denkt ''o ik kan toch niks verkeerd doen, want het is een Shetlander'' en dan ligt ze straks met een breuk hier en een kneuzing daar, in het ziekenhuis. En is er weer een pony verpest. En dan zeggen ze allemaal ''ja shetlanders zijn zó eigenwijs''. Ja joh, daar ligt het probleem... Rolleyes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:57

inderdaad, kijk als iedereen met de insteek 'aan een shet valt niets te verpesten' gaat werken, dan zijn inderdaad alle shetten 'eigenwijs'. die reputatie komt maar voor een deel door het ras zelf, en groot deel wordt gevormd door de ondeskundigheid van degenen die ermee werken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:50

Hetzelfde als een groot paard, dus iemand die veel ervaring heeft het beleren laten doen, dan kan je vast wel meehelpen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 19:21

Okeej Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:43

Met geduld, respect en vooral héél goede begeleiding Ja.

tjester007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:54

Meid gewoon doen er zijn altijd mensen die het beter weten je moet ergens beginnen ik denken dat alle mensen hier bij het begin beginnen niet gemeen bedoeld naar andere volgende keer kijk je gewoon op Internet.
-blijf altijd rustig
Straf nooit onterecht
Overvraag hem niet
Ik ben nu ook eentje aan het beleren en het gaat super gewoon stap voor stap en als je het met liefde geduld doet komt alles goed nou en je maakt een fout dat doe ik ook nog wel eens en ik heb al mijn paarden zelf ingereden gewoon beginnen en de rest tegendeel bewijzen (iedereen mag een mening hebben en als je daar niet tegen kan moet je niks plaatsen niet fout bedoelt )

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:15

Aangezien dit wel een erg oud topic is plaats ik een slotje.