HELP, ik krijg mijn paard niet meer uit de wei!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joey_Diamond

Re: HELP, ik krijg mijn paard niet meer uit de wei!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 07:45

Doei!

jaa uit het balans brengen heb ik ook al geprobeerd, dan loopt ze 3 stappen en is het weer hetzelfde dan gaat ze gewoon weer aan het touw hangen,

vandaag probeer ik om het eens met zn 2e te doen, kijken of dat werkt....
en anders ja idd toch maar de zweep erbij.....

bedankt voor jullie reacties allemaal Knipoog

HetLamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:33

Dat had ik ook precie's hetzelfde. bij mij kwam het omdat ik weer vertrouwen moest winnen dus ik ben elke dag gekomen appeltje meegebracht geaait tegen dr gepraat en naar een weekje kon ik dr gewoon weer meenemen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:05

ik zou je zweep dr bij pakken niet cht om te gebruiken maar meer als corectie,, je zweep naar dr achterhand brengen en als ze dan een stap zet meteen belonen

Als je dr dan uit de wei heb dan kan je dr het best ff op stal zetten en dan wat lekkers geven zodat ze weet dat ze niet alleen maar hoeft te werken als je dr uit de wei pakt;)
succes Haha!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:53

Achteruit de wei uit. Vork
Mijn vorige bijrijdpaard wou ook nooit mee, nou dan maar achterwaarts de wei uit.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:44

heb het vanmiddag geprobeert, heb een emmer voer mee genomen en nog een meisje, zei heeft der met het touw op der kont geslagen, en iedere keer als ze een stap zette kreeg ze een handje voer, toen met moeite toch de wei uit gekregen, ben toen een stukje met der gaan lopen en iedere keer een handje muesli gegeven....

morgen maar weer proberen, en kijken of het dan beter gaat Lachen

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:16

sorrry ik vind het een verekt verkeerde methode om met voer te gaan werken .. Straks vergeet je een keer voer mee te nemen ben je weer van voor af aan... Of straks doet ze alleen nog maar dingen voor voer ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:44

Idd is het uit balans brengen van het paard de enige echte oplossing voor dit probleem. Dit, en het wijken voor druk op het hoofd.

Als je paard op de rem gaat en echt niet meer vooruit wil, loop je in een hoek van 90 graden bij je paard vandaan terwijl je spanning houdt op halster en halstertouw. Op het moment dat het paard uit balans raakt beweegt hij zijn voeten, en valt de druk op het halster weg. Wegvallen van druk op het halster is beloning. Voeten die bewegen maken hem op dat moment onderdanig aan jouw.

Als je een wat snellere reactie hebben wilt op de druk op dat hoofd, zou ik je het gebruik van een touwhalster en een leadrope adviseren. Een touwhalster is dun en is bij druk wat onaangenamer op dat paardenhoofd. Daarom moet je ook weten hoe je er mee om moet gaan (als het paard op je afkomt, meteen druk laten varen) en het niet gebruiken om je paard mee vast te zetten of mee los te gooien. Een touwhalster is een werkhalster.

Wat je ook kunt doen om zijn voeten te laten bewegen is een klein rondje naast je met het uiteinde van de leadrope te gaan draaien en al draaiende naar zijn achterhand te lopen. Maakt niet uit als het touw per ongeluk het paard raakt, want hij is niet snel genoeg uit de weg gegaan. Op het moment dat hij beweegt laat je hem een cirkeltje lopen en vervolg je je weg verder.

Snoep, zweep, zijn niet nodig. Kwaad worden werkt averechts. Je mag best assertief zijn, mag ook even pissig worden (meestal ben je dan assertiever) maar kwaad blijven op een paard is een big NoNo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:52

Esther91 schreef:
Verdiep je eens in bachbloesems, je kunt de zoekfunctie gebruiken voor info.
Ik ken iemand waarvan het paard altijd weg liep in de wei die is ook bachbloesems gaan gebruiken en nu komt het paard zelfs in galop naar dr toe.

ROFL , geweldig idee, en accapunctuur om nageeflijk te maken, reiki om je paard zadelmak te maken, eindeloze mogelijkheden...

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:56

heyhey
ik heb dit probleem ook heel erg gehad met mn pony altijd niet mee willen of als zich als gek gaan gedrage door de slaan steigere.
ik het dit opgelost door echt elke dag streng te zijn en niet van nu mag dit en morge mag het niet. zweepje meeneme en als ze niet luisterd een keer een flinke duidelijke tik geven niet om haar daarmee bang te maken maar om even te laten weten dat zij niet de baas is maar dat jij dat bent. en vooral niet opgeven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:01

Kuggur schreef:
Esther91 schreef:
Verdiep je eens in bachbloesems, je kunt de zoekfunctie gebruiken voor info.
Ik ken iemand waarvan het paard altijd weg liep in de wei die is ook bachbloesems gaan gebruiken en nu komt het paard zelfs in galop naar dr toe.

ROFL , geweldig idee, en accapunctuur om nageeflijk te maken, reiki om je paard zadelmak te maken, eindeloze mogelijkheden...

Sorry, maar echt een super antwoord... Bachbloesems kunnen echter wel dingen verhelpen, zoals bijv. stress enzo, maar dat is hier geloof ik niet aan de orde.

Kun je misschien proberen twee halstertouwen eraan te doen, en van achter de wei uit drijven? Sturen kun je dan met de halstertouwen. Mijn eerste idee is echter ook uit balans brengen. Dan maar zigzaggen. 'geweld' is denk ik niet de goede oplossing, als ze vooruit schiet tegen jou op...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:40

khirshanta schreef:
Sorry, maar echt een super antwoord... Bachbloesems kunnen echter wel dingen verhelpen, zoals bijv. stress enzo, maar dat is hier geloof ik niet aan de orde.

Kun je misschien proberen twee halstertouwen eraan te doen, en van achter de wei uit drijven? Sturen kun je dan met de halstertouwen. Mijn eerste idee is echter ook uit balans brengen. Dan maar zigzaggen. 'geweld' is denk ik niet de goede oplossing, als ze vooruit schiet tegen jou op...

ik heb dit van de week even geprobeerd, dit werkt wel bij mijn pony, als ik erachter ga staan gaat die wel lopen , en dan kan ik inderdaad sturen met de halstertouwen, of naja, longeerlijn heb ik gebruikt. met een halstertouw stond ik er toch een beetje dicht achter en had ik kans op trappen Clown of het nou de perfecte oplossing is..? het is wel gevarlijk natuurlijk om erachter te staan, maarja, ik krijg nou tenminste mijn pony de wei uit Knipoog
als ik gewoon met zn 2en het land in ga, dan werkt het ook wel, de een loopt erachter en de ander houd hem dan vast, maarja, er is niet altijd iemand die maar even zin en tijd heeft om helemaal naar achterin het land te lopen om mijn pony te halen Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:49

Wat Cassidy schrijft klopt. Als je spanning hebt gezet op het halster, mag die spanning niet wegvallen voor je paard een reactie in de goede richting heeft gegeven. Het wegvallen van de druk is namelijk de beloning voor het gedrag dat het paard op dat moment vertoont. Dus als je de druk laat wegallen terwijl hij stilstaat, is hij beloond voor het stil staan. Dit is wat bij veel paarden ook bij het trailerladen problemen geeft, ze hebben niet geleerd toe te geven aan de druk op het halster. Sterker nog, ze zijn dikwijls super goed "getraind" om de druk op het halster te negeren!

Het uit balans brengen om hem sneller te doen bewegen kan zeker helpen.

Succes!

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 15:39

Doei!

jaa het uit balans helpen heeft bij mij nu ook wel gewerkt, het duurd lang maar k krijg er wel uit de wei, en iedere dag gaat het steeds een beetje sneller Haha!

bedankt voor de tip!!! Haha!

Charlotte89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:12

Wat ik altijd met mijn paard doe als ze niet mee de wei uit wil is ook altijd een touwhalster om doen, met leadrope. Dan naast haar gaan staan, je touw in een driehoek houden. Wijzen met je ene hand naar waar je naartoe wil en je andere hand gebruik je om haar van achter weg te laten lopen, met het touw zwaaien totdat ze een stapje zet en dan weer alles los als beloning dus!

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:13

misschiien kan je met een longeertouw achter zijn achterhand langs en dan trekken, de meeste paarden gaan dan wel lopen.

Misschien kan het ok zijn (als je je paard uit de wei hebt gekregen) dat je teveel hetzelfde doet en dat je paard geen zin meer hebt in steeds hetzelfde, dan kan je bijvoorbeeld eens iets anders gaan doen, dan komt hij de volgende keer wel Vork

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:17

Als je paard niet wil lopen, moet je halstertouw aan het halster doen, en dan naar zn achterhand lopen, en proberen een heeeeeeeeeel scherp rondje te draaien,
want dna moet je paard wel omdraaien, anders valt ie om.
Je kan ook (ik weet niet of je een heeeeeeeeele grote wei hebt) in de wei met een zweep, en op je paard af rennen,
en hem verjagen.
En dan steeds als hij wil stil staan, hem laten rennen. Dat doe je gewoon een paar minuten.
En daarna dan draai je je om, en dan wacht je, en als het goed is dan komt ie er wel aan lopen.
( Je verjaagt hem dus eigenlijk uit de kudde, en dan wil hij er wel weer bij horen )

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:39

hmmmmm...
als ik dat bij der doe, denk ik dat ze helemaal niet meer met me meewil.... Scheve mond....
ik heb er al heel veel moeite voor gedaan dat ze gewoon blijft staan als ik de wei inkom...
dan ga ik er niet als een dolle dwaas nu opeens opjagen in der wei.... dan heb k het denk ik helemala voor mezelf verziekt...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:11

Riss schreef:
Als je paard niet wil lopen, moet je halstertouw aan het halster doen, en dan naar zn achterhand lopen, en proberen een heeeeeeeeeel scherp rondje te draaien,
want dna moet je paard wel omdraaien, anders valt ie om.
Je kan ook (ik weet niet of je een heeeeeeeeele grote wei hebt) in de wei met een zweep, en op je paard af rennen,
en hem verjagen.
En dan steeds als hij wil stil staan, hem laten rennen. Dat doe je gewoon een paar minuten.
En daarna dan draai je je om, en dan wacht je, en als het goed is dan komt ie er wel aan lopen.
( Je verjaagt hem dus eigenlijk uit de kudde, en dan wil hij er wel weer bij horen )

dan wordt de stal eigenaresse boos hahah!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:08

het halstertouw door het halster heen halen misschien een optie?
bij mij werkt het wel Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:13

Denk eens na. Waarom zou je paard met je meegaan? Wat staat hem dan te wachten. Als dat altijd hetzelfde verhaal is, poetsen, zadelen en werken zou ik ook niet met je meegaan hoor.

En trouwens, een paard is veel sterker dan een mens. Het enige wat wij op een paard voor hebben is dat wij hem te slim af kunnen zijn en kunnen doorzetten.

Het verhaal van Cassidy is trouwens de enige fatsoenlijke oplossing die ik heb gezien hier, maar dat gaat alleen werken als je doorzet en je paard te slim af bent. En als je paard jou niet meteen associeert met werk.

Dus gaat je paard achteruit? Prima, maar dan gaat ie heel lang achteruit, ook als ie niet meer wil en je stopt pas wanneer jij dat wil. Dan vraag je hem nogmaals mee.

Gaat je paard staan? Breng hem uit balans, elke keer weer, totdat je paard het veel fijner vindt om met jou mee te gaan in plaats van te gaan stilstaan...