Beste beloning??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Re: Beste beloning??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:42

Ik beloon op meerdere manieren....

Het meest met mijn stem,das makkelijk want je handen wil je wel eens vol hebben.Nu moet ik wel zeggen dat ze erg goed naar mijn stem luisteren want als we met de beide boys aan het rijden zijn en ik grom tegen een begint de ander ook te rennen Nagelbijten / Gniffelen is wel eens lastig Bloos

Verder zijn er voor de snoepjes-beloning vaste tijden en daartussendoor wordt niet gevoerd...
Als ik bezig ben met aansingelen krijgt hij er een en na het rijden.kan hij lekker kauwen als ik de singel losser maak en de beugels opsteek zonder dat hij aan het openbaar groen begint Tong uitsteken .Hij blijft dan ook heel netjes staan.
Als ik met vrijheidsdressuur bezig ben dan is er ook dat snoepgoed,werkt goed op de concentractie Haha!

Verder een zacht klopje,( een lekkere kroelbeurt of even door zijn manen strelen,vind hij ook heerlijk) ,als hij zijn best heeft gedaan.Als hij echt heul goed gaat dan gebruik ik ook mijn stem daarbij...dan groeit hij helemaal en straalt het uit Haha!
Ze werken zoveel fijner als je veel beloond Ja

Nu moet ik wel zeggen dat ik geen snoepgoed geef,ik heb speciale kruidenbrokjes die bij zijn kuur horen.Die geef ik als beloning...ze zijn er dol op dus waarom niet Knipoog

Groetjes,Tinky

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 05:20

Als ik aan het rijden ben en hij doet een oefening goed mag hij stoppen en even stappen. Dan beloon ik hem ook met mijn stem. Soms krijgt hij een snoepje maar niet al te vaak.

VickjeeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:22

Onder het zadel is er maar 1 beloning die elk paard waardeert: Even lekker rustig stappen met een lang teugeltje. Verder kunnen stemhulpen ook erg bemoedigend zijn en is een klopje op de hals ook nooit weg.

^ hier ben ik het helemaal mee eens.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:23

Ik geef het allebij..

Met rijden en klopje, en daarna muslie..

En voorderest af en toe snoepjes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:32

Met belonen met voer moet je opletten dat je geen verwend paard krijgt. Doe het dus alleen op tijdstippen waarvan je paard duidelijk begrijpt waarom hij dat eten krijgt. Ik beloon énorm vaak met mijn stem, omdat je met veel belonen op het juiste tijdstip veel meer krijgt dan straffen bv. Ik geef haar ook wel eens een aai op haar hals bij het uitstappen, of wanneer een oefening echt heel goed was dan geef ik een aai en stembeloning tegelijk. Wat ook een goede beloning is, is dat je paard gewoon even helemaal aan de losse teugel mag lopen. Tenminste dat vind ik dan toch Lachen (en mijn paard ook).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:58

Valiente schreef:
Onder het zadel is er maar 1 beloning die elk paard waardeert: Even lekker rustig stappen met een lang teugeltje. Verder kunnen stemhulpen ook erg bemoedigend zijn en is een klopje op de hals ook nooit weg.

Zo doe ik het ook. Gaat iets goed waar ze veel moeite mee heeft, meteen even een rondje ontspannen rijden. Verder doe ik veel met mijn stem.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:50

een klein knabbeltje en een klopje kun je later altijd het knabbeltje weer weg laten

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:52

Ik denk dat een enthousiaste stembeloning en een lange teugel de beste beloning zijn. Ik zie namelijk nooit een paard een ander paard op zijn hals kloppen. Ik kriebel meestal even door de manen zoals paarden elkaar krabben in de wei, vinden ze vaak hardstikke lekker.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:35

Allemaall,, ik wissel het gewoon af,, soms laat ik de teugels even vieren en geef ik haar een lekkere knuffelbeurt dan komen die oortjes zo mooi naar voren! +)

Jitss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:55

Meestal leg ik iets zijn zijn/haar voerbak.
Ik geef ook klopjes en aaitjes Bloos

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:45

onder het rijden beloon ik haar met klopjes en met mijn stem. Als ze iets goed heeft gedaan ga ik stappen, of ik stop met rijden.
Met snoep beloon ik niet heel vaak. Soms een stukje appel of een paardensnoepje af en toe.

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:42

vooral afwisselen zodat ze er niet van uitgaan dat ze altijd iets krijgen ook een gewoon braaf zo zeggen moet genoeg zijn.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:43

Onder het rijden, is volgens mij de beste beloning het wegnemen van de druk. Zet ze een stap in de juiste richting, neem ik de druk weg. (mooi op papier maar moeilijk in de werkelijkheid). Verder gebruik ik ook mijn stem, zowel voor te belonen, te kalmeren maar ook al eens als straf (op een andere toon dan wel). Snoepjes, worden ook wel eens gebruikt, voorbeeld na het vangen in de wei, na het rijden, of gewoon zomaar. Dit lekkers, is niet consequent. Het is niet zo dat ze telkens wat krijgt als ik gedaan heb met rijden.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:45

Ik aai haar altijd in de manen kam, en beloon met mn stem. Af en toe krijgt ze na het rijden een appeltje

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:58

Een aai, een beloning met de stem of een moment van ontspanning. Hoe je het precies doet is niet zo van belang, zolang je het maar op het juiste moment doet zodat het paard weet waarvoor hij beloont wordt.
Zo heeft een appeltje na het rijden niet echt zin als beloning, het paard snapt toch niet dat hij dat krijgt omdat hij zo braaf was met rijden.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:53

Beste beloning is respect!

May_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:10

Hmm lastig probleem is dat inderdaad, ik heb zelf ook altijd het gevoel dat een klopje niet zoveel zin heeft omdat ze daar al aan gewend zijn.
Daarom geef ik ze meestal een snoepje, stukje appel of wortel.

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:09

Ik beloon niet vaak met snoepjes, omdat ze dan gewend worden dat ze na een goede daad een snoepje krijgen, en dan kunnen ze dik worden.
Meestal beloon ik met mijn stem, en een klopje tegen de hals.
Na het rijden krijgt mijn paard wel lekker eten, of in aparte situaties beloon ik mijn paard overigens wel met snoepjes, maar niet vaak.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:04

een klopje denk ik ja, of iets van een klopje en je stem gebruiken, zeker geen snoepjes! dan verwachten ze dat altijd na elke inspanning!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:59

Als ik op de manege klaar ben met rijden krijgt het paard wat lekkers en ik beloon haar altijd heel veel met (zachte) klopjes en kriebels. Ze houdt absoluut níet (echt) van dikk knuffels, maar ze is heel blij als ze wordt beloond. Mijn verzorgpony geef ik altijd één snoepje als we hélemaal klaar zijn met lopen aan de hand of voor het karretje en daarna hebben naverzorgd. Ik heb het dan al klaar in een jaszak ofzo en dan geef ik het zodra we klaar zijn.

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:03

Ik doe meestal allebei, eerst klopje, en na t rijden meteen een snoepje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 06:59

Ik beloon met stem en met een 'klopje' (kriebel in de manen of hals vaak). Eigenlijk maar weinig met snoep. Ze gaat redeljik snel bedelen namelijk. Na het rijden krijgt ze wel iets. En soms op buitenrit bij een groot opstakel dat ze eng vond, maar WEL zo dapper was om door te gaan.

_Liesbeth93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:32

Je kan het beste bijna nooit beloningen in vorm van snoepjes geven. Ten eerste krijg je inderdaad dan geen gebedel, Maar wat ook héél belangrijk is, als je naar het natuurlijke kuddegedrag van een paard kijkt; de sterkste paarden hebben de beste plaatsen dus t beste eten. Als jij lekker eten afstaat aan je paard, zal jij voor hem in rangorde verlagen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:36

Ik beloon mijn (weliswaar manege)paard tijdens t rijden met lekker stappen aan een lange(re) teugel of een kriebel op zn schoft/hals, en na t rijden n zacht klopje op zn hals en soms een snoepje Lachen maar k rij natuurlijk niet elke week op t zelfde paard dus ze leren t ook niet zo snel aan om te gaan bedelen.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:47

Ik rijd voornamelijk recratief .. buiten enz.. als we dan klaar zijn met rijden krijgt ze meestal wel een appeltje