Omweg, of 't leren aan het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Omweg, of 't leren aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:46

@Inge_: Als hij alleen bang is voor het sprayen op zich, dan zou je kunnen beginnen met heel erg zachtjes te sprayen op een plaats waar hij er het minst bang voor is (dus niet gelijk bij het hoofd) en dat steeds wat opbouwen. Of beginnen met sprayen op twee meter afstand van hem en dan steeds wat dichter bij. Als hij al gaat flippen als hij de fles alleen al ziet, zul je nog een paar stapjes terug moeten nemen en bijvoorbeeld eerst moeten zorgen dat hij rustig blijft als je hem de fles laat zien. Natuurlijk is het belangrijk dat je altijd net even de grens opzoekt van wat hij prettig vindt, en dan ophouden op een kalm moment. In dat opzicht verschilt het eigenlijk niet zo heel veel van de manier van Cassidy, alleen zijn de stapjes wat kleiner. Hoe je zelf zoiets aanpakt hangt van jezelf, het paard en de situatie af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:49

Ik zie het verschil niet met mijn methode. Het opzoeken van een startpunt, parallel met je paard meespuiten, je naar je paard toetasten, en wachten tot je ontspanning krijgt voordat je stopt.

Waarom zijn de stappen met jouw methode kleiner?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:51

Cassidy schreef:
Paarden bij de bereden politie komen op latere leeftijd bij de bereden politie. Daar is geen kans voor om ze van veulen afd aan te desensibiliseren, dat moet op latere leeftijd mee worden genomen. Knallen van pistolen, vuurwerk, sirenes, betonmolens, stenen die naar ze worden gegooid, dat moeten en kunnen ze allemaal op latere leeftijd leren.

Dat vind ik inderdaad een heel goed voorbeeld van een situatie waarin desensibiliseren de beste optie is. Wanneer je echter wat meer tijd hebt met je paard, doe ik het voor mijn gevoel liever wat langzamer, maar dat wil echt niet zeggen dat ik tegen desensibiliseren ben. Is ook een gevoelskwestie denk ik.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:55

Cassidy schreef:
Ik zie het verschil niet met mijn methode. Het opzoeken van een startpunt, parallel met je paard meespuiten, je naar je paard toetasten, en wachten tot je ontspanning krijgt voordat je stopt.

Waarom zijn de stappen met jouw methode kleiner?

Ik neem gewoon zelf gevoelsmatig het liefst zo klein mogelijke stapjes, en dan wordt het wel een kwestie van tijd en geduld. Het principe is gewoon hetzelfde. Maar bij desensibiliseren krijg ik het idee (en ook uit jouw eerste post) dat er meer ineens op het paard afkomt en dan net zo lang doorgaan tot hij kalmeert. Ik vind het wat "extremer" (niet negatief bedoeld).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:09

No offence taken.

Maakt niet uit hoe klein je de stapjes maakt, je bent bezig met desensibiliseren. Dat jij een rare bijsmaak krijgt bij dat woord (en het misschien helemaal vermijd) is dus puur persoonlijk, maar daar hebben wel meer mensen last van. Als ik het woord kluisteren roep, heb je meer dan half bokt die op zijn achterste benen gaat staan, of dit alleen maar toelaat bij het dekken, en het niet standaard bij een opleiding van een paard meegenomen wil zien worden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:16

Daar heb je gelijk in. Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan, dat kluisteren. Nu je het zo zegt, klinkt het eigenlijk wel logisch om zoiets bij de opleiding te betrekken (voor merries i.i.g.). Maar datzelfde geldt ook voor iets eenvoudigs als scheren, wat voor veel mensen een jaarlijks terugkerende strijd is. Zoiets is best te oefenen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:24

Ik denk dat het in het geval van vliegenspray eerder een kwestie is van "gewenning" dan van "leren". Je leert het paard immers niet een bepaald gedrag aan, je zorgt ervoor dat bepaald gedrag verminderd en dat het paard niet meer op de spray reageert. Dit kan denk ik alleen door het sprayen heel vaak en onder ontspannen omstandigheden te doen, zodat het paard inziet dat schrikken niet nodig is en die reactie dus verminderen, gewenning dus Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:04

Speedster schreef:
Daar heb je gelijk in. Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan, dat kluisteren. Nu je het zo zegt, klinkt het eigenlijk wel logisch om zoiets bij de opleiding te betrekken (voor merries i.i.g.). Maar datzelfde geldt ook voor iets eenvoudigs als scheren, wat voor veel mensen een jaarlijks terugkerende strijd is. Zoiets is best te oefenen.

Een paard gaat altijd terugtrekken al hij vast zit. Of dat nu is omdat je hem aan een halster vastzet, of omdat hij met zijn voet ergens in blijft hangen. Niemand zal in twijfel trekken dat je een paard leert om na te geven op druk aan het hoofd, om vast te blijven staan aan het halster zonder dat hij gaat knokken. En ik ben van mening dat je een paard (ongeacht het geslacht) ook kunt leren om niet te gaan knokken als hij met zijn been ergens in vast komt te zitten. Als hij niet gaat knokken als hij vast zit en rustig wacht tot hij bevrijdt wordt, heb je minder zwaarwegende blessures aan de benen. Dus kluisteren: voor ieder paard. En niet alleen bij merries.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:09

Mijn pony is ook altijd bang voor allerlei sprayen, en krakende zakjes enzo, mijn remedie is gewoon door gaan met waar je bezig was. ik heb haar wel altijd los staan (hou haar vast, ipv ik haar vast zet) en dan spray ik gewoon door net zo of er niks mee aan de hand is. of als ik haar beentjes af spuit, spuit ik ook gewoon door of er net niks aan de hand is. in het begin is ze echt wel ff bang, maar als ze aan mij ziet dat ik gewoon door ga vertrouwd ze me en word ze rustig.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:14

Inderdaad Cassisy, nog niet bij stil gestaan (en zo zijn er nog honderd-en-een dingen waar je niet bij stil staat en die vervolgens een "ja hehe, logisch"- reactie opleveren, zoals nu ook).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:21

Het ergens niet bij stilstaan is zo erg niet, maar iemand die bij die dingen wel stilstaat is niet per definitie fout of te hardhandig bezig.

Ben je bekend met de imprinting volgens Miller? Wennen aan scheerapparaten kan op leeftijd van 2 uur oud. Hoe sta jij daar tegenover?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:55

Dat hoor je me ook niet zeggen, het is juist goed als je je paard aan veel dingen leert wennen. Is de imprinting bij Miller zoiets als bij Voest? Dan sta ik daar op zich positief tegenover, als je tenminste ook goed naar de merrie blijft kijken en luisteren, die hoort er ook bij. Een veulen is een onbeschreven blad, hoe meer indrukken je op een positieve manier aan een veulen aanbiedt, hoe meer profijt je daar later van hebt. Over het scheren heb ik eens een leuk filmpje gezien van Parelli, van een paard dat daar angst voor had. Die zijn ze gaan masseren met trillende en zoemende dingetjes, daarna vond hij het scheren zelfs lekker.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:00

De manier die Cassidy beschrijft werkt idd. echt!
Ik kon mijn merrie nooi insprayen,want dan ging ze hangen,wegrennen,steigeren enz.
Soms ging ze al stressen als ze alleen de spuitbus al zag..
Maar op de manier van Cassidy is het me gelukt.
Ik mag haar nu overal insprayen,behalve op haar hoofd.
(en dat wil ik ook niet)
Maar ze is er niet meer bang voor,terwijl ze vroeger de haken uit de muur getrokken zou hebben!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:49

Hehe, toen ik de titel las dacht ik iets anders. Maar het komt ophetzelfde neer (ik dacht dat je buiten bijv. echt een omweg reed om iets 'engs' te ontwijken).
Maar ik vind ook: het leren aan het paard. Ze kunnen prima wat leren en als je steeds allerlei 'omwegen' moet gaan maken om het paard niet te veel overstuur te maken, dan worden het van die miep-paarden die alles eng gaan vinden en overal moeilijk over doen.
(hoe ik trouwens de mijne aan een spray heb laten wennen: zelf elke keer kei-hard PSSSS gaan zeggen zonder te sprayen als je bij hem bent, en dan later met de spuitbus en dan ook keihard PSSS zeggen en sprayen. Of keihard gaan zingen. Dan horen ze het geluid niet meer. Bij mijn miep hielp het, die is compleet van z'n spuitbus-fobie af, ik kan nu gewoon spuiten zonder zelf te gaan zingen Tong uitsteken (hij werd eerst totaal hysterisch als ik wat spoot))

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:25

En toch cassidy, ben ik het niet helemaal met je eens. Politiepaarden zijn geselecteerde paarden, heus niet ieder paard is geschikt als politiepaard. Mijn paard zou in ieder geval het karakter er niet voor hebben. Ik ken genoeg paarden waar, als je erbij ging desensibiliseren, ze hoog en laag zouden springen en vervolgens gewoon kapot trekken waar ze aan vast staan. Bij deze paarden zou ik gewoon liever langzaam beginnen. Dat zou mij een beter gevoel geven, vind ik eerlijker tegenover je paard. Het lijkt me niet echt geweldig om als paard vastgebonden te worden en dan opgedrongen te worden met hetgeen waar ik bang voor was..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:55

WildChild schreef:
En toch cassidy, ben ik het niet helemaal met je eens. Politiepaarden zijn geselecteerde paarden, heus niet ieder paard is geschikt als politiepaard. Mijn paard zou in ieder geval het karakter er niet voor hebben. Ik ken genoeg paarden waar, als je erbij ging desensibiliseren, ze hoog en laag zouden springen en vervolgens gewoon kapot trekken waar ze aan vast staan. Bij deze paarden zou ik gewoon liever langzaam beginnen. Dat zou mij een beter gevoel geven, vind ik eerlijker tegenover je paard. Het lijkt me niet echt geweldig om als paard vastgebonden te worden en dan opgedrongen te worden met hetgeen waar ik bang voor was..

Wie zegt dat je bij desensibiliseren je paard vastgebonden hebt en het je wordt opgedrongen?
Als ik enge dingen oefen bij mijn paard staat hij aan een los touw met mij in de bak en ik ga net zo lang door met iets tot hij stilstaat, dat heeft hij snel door hoor.
En langzaam laten wennen en desensibiliseren is toch eigenlijk hetzelfde? Je gebruikt er alleen andere woorden voor..

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:58

Met langzaam wennen bedoel ik wat er in mijn eerste post staat in dit topic. Maargoed, denk je dat ieder paard lief aan een touwtje blijft staan? Ik ben helemaal niet tegen desensibiliseren, maar ik vind ook niet dat dit DE oplossing is. Ik denk dat er verschillende oplossingen mogelijk zijn die allemaal hun vruchten kunnen afwerpen.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:16

Als je het dikwijls doet geraken ze er wel gewend aan hoor Knipoog
Mijn paard had er in het begin een hekel aan en sprong altijd weg of verplaatste zich van de ene naar de andere kant, stond terplaatse te trappelen, etc. Nu blijft die gewoon rustig staan, af en toe kijkt hij nog eens om, zwiept wat met zijn staart, maar ik kan het er gewoon opspuiten zonder enig probleem. Zilverspray is iets anders...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:31

Niet ieder paard dat bij de bereden politie als potentieel paard binnenkomt, blijkt geschikt als politiepaard. Maar spelen andere factoren ook mee dan alleen temperament of character (bijv. stokmaat).

Als je het goed aanpakt, doe je het desensibiliseren niet terwijl ze vaststaan. Desensibiliseren, of "sacking out", zoals ze dat in Amerika noemen, gebeurt meestal bij een paard dat in een round penn staat, aan een halster en een touw dat een persoon op de grond vast heeft, met de mogelijkheid om zijn voeten te bewegen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:04

Cassidy schreef:
Niet ieder paard dat bij de bereden politie als potentieel paard binnenkomt, blijkt geschikt als politiepaard. Maar spelen andere factoren ook mee dan alleen temperament of character (bijv. stokmaat).

Als je het goed aanpakt, doe je het desensibiliseren niet terwijl ze vaststaan. Desensibiliseren, of "sacking out", zoals ze dat in Amerika noemen, gebeurt meestal bij een paard dat in een round penn staat, aan een halster en een touw dat een persoon op de grond vast heeft, met de mogelijkheid om zijn voeten te bewegen.

Idd, laat een paard wel paard zijn. Hij mag ergens gerust op reageren, maar moet wel zijn angst overwinnen door er bij te blijven en niet ver weg te vluchten. Hij moet geconfronteerd worden met het enge, anders blijft het eng..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:31

Helemaal mee eens. Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:15

Ik doe eigenlijk alles onder het motto van "hij moet er maar aan wennen" maar dan wel met beleid
tot nu toe altijd gewerkt!! Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:01

WildChild schreef:
Met langzaam wennen bedoel ik wat er in mijn eerste post staat in dit topic. Maargoed, denk je dat ieder paard lief aan een touwtje blijft staan? Ik ben helemaal niet tegen desensibiliseren, maar ik vind ook niet dat dit DE oplossing is. Ik denk dat er verschillende oplossingen mogelijk zijn die allemaal hun vruchten kunnen afwerpen.

Speedster schreef:
@Inge_: Als hij alleen bang is voor het sprayen op zich, dan zou je kunnen beginnen met heel erg zachtjes te sprayen op een plaats waar hij er het minst bang voor is (dus niet gelijk bij het hoofd) en dat steeds wat opbouwen. Of beginnen met sprayen op twee meter afstand van hem en dan steeds wat dichter bij. Als hij al gaat flippen als hij de fles alleen al ziet, zul je nog een paar stapjes terug moeten nemen en bijvoorbeeld eerst moeten zorgen dat hij rustig blijft als je hem de fles laat zien. Natuurlijk is het belangrijk dat je altijd net even de grens opzoekt van wat hij prettig vindt, en dan ophouden op een kalm moment. In dat opzicht verschilt het eigenlijk niet zo heel veel van de manier van Cassidy, alleen zijn de stapjes wat kleiner. Hoe je zelf zoiets aanpakt hangt van jezelf, het paard en de situatie af.

Ik gebruik de Parelli-manier om mijn paard aan enge dingen te laten wennen en dat doe ik opdezelfde manier zoals Speedster het hier beschrijft.. Dus IMO is langzaam laten wennen & desensibliseren hetzelfde.. Clown

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:03

Je kunt het ze wel degelijk leren. Ons paard was eerst panisch voor een spray, maar met heel veel oefenen en erg veel geduld blijft hij nu wel staan. Hij loert nog wel, draait soms een beetje heen en weer, maar laat het netjes gebeuren Knipoog

Mirrjam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:41

Mijn vorige verzorgpaard vond vliegenspray ook maar niets, als er iemand naast m ging staan en rustig kalmerend ging praten en iemand anders van veraf al steeds een beetje sprayen en dichterbij komen. Zo hebben wij t m gelijdelijk aan geleerd.. met geduld Tong uitsteken