Reageert een paard op zijn naam ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

Re: Reageert een paard op zijn naam ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:03

haha

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:06

ellepel schreef:
als die van mij ergens achter in de wei staat en ik roep hem aaaaappie! dan kijkt ie niet eens....

loop ik een stuk de wei in dan roep ik nog een keer aaaaaapie!!

nee hoor,geen reactie

dan ben ik het zat en roep ik hey! lummel!!! kom je nog of niet??

en dan draait ie zich om,spitst de oortjes naar voren en komt op een sukkeldrafje op me af Haha!

volgende keer noem ik hem gewoon lummel Koe

tja dat ken ook.

nou die van mij weet hoe die heet, maar als ik aankom met me scooter hoort hij al dat ik het ben en dat gaat hij al hinneken.

en als hij dat buiten in de wei staat en ik kom met halster aan om hem te pakken en dan roep ik zijn naam, dan kijkt ie maar komen ho nee hoor, en dan denk je hem te gaan halen,?! nou vergeet het maar hij rent gewoon weg.
alleen metr eten komt ie.
vreetzak Haha!

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:43

Een paard herkent je stemgeluid

Ruuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:10

Net als bij bijvoorbeeld honden is het een combinatie. Ze kunnen het woord herkennen, maar weten niet dat het hun naam is alleen dat het veel bij hun gebruikt word. Dus als je vaak knakworst tegen je paard zegt reageerd ie misschien ook op knakworst. En het andere ding is de stem; als ik knakworst zeg klinkt het anders dan bij weer iemand anders. En het laatste stukje is dan nog het paard zelf, want het ene paard is weer net iets anderds dan het andere. Je kunt het paard wel aanleren op zn naam te reageren, maar zoals in de topicstart werd omschreven zou je dan de andere paarden ook nog moeten afleren te reageren?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:06

Die van mij kijkt altijd wel op als ik haar roep, en komt er dan ook aan, maar of ze ook letterlijk hun naam horen... dat denk ik niet... Knipoog

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:30

paarden weten ze niet hoe ze heten maar ze horen het aan de toon.
bijv. je paard heet vrouwtje en je zult koetje roepen zouden ze ook kunnen reageren omdat dat op elkaar lijkt.
ook is dat bij een hond, als je boos bent en je roept hem dan zal die niet snel komen om dat hij je boze, zware stem hoor en weet van o,Ohh nu krijg ik straf. als je hem gewoon zou roepen voor een koekje zou die sneller komen, omdat je dat op een blijde hoge toon zegt. zo zie ik het eigenlijk.

Nirvanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:32

Nirvana reageert ook op haar naam maar gaat dan lekker verder met gras eten.. Ze reageert trouwens ook nog op haar oude naam maar alleen als een man het zegt Tong uitsteken

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:34

Nee, maar wat wil je als hij nooit zo genoemd wordt. Hij kent zijn bijnamen nog beter Nagelbijten / Gniffelen

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:38

als je bij die van mij een naam noemt kijken ze meestal allemaal, maar soms wel apart, als ze dan niet aan het eten zijn komen ze ook naar je toe!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:39

Ze reageren wel op hun naam als je ze consequent bij hun naam blijft noemen.
Mijn paard heet Z, maar ik had de neiging om hem alleen maar 'mannetje' te noemen en hij luisterde dus niet meer naar Z.Nagelbijten / Gniffelen
Daarom toch maar wat vaker bij zn naam genoemd en nu luistert hij er wel weer naar

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:44

Mijn verzorgpony weet dat als ik op dr zit en ik zeg haar hele naam, dat ze dan normaal moet doen. Normaal noem ik haar eigenlijk altijd Stinkie ipv Katinka. Schijnheilig Verder reageert ze niet echt op haar naam of bijnaam, maar meer heel erg op mijn stem of het geluid van mijn fiets.

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:35

ik had een paard op proef en vond de naam niet mooi. Op haar eigen naam reageerde ze perfect. Op de naam die ik voor haar in gedachten had niet. Was ook een andere klemtoon. Een paard een andere naam geven kan wel. Had ik met mijn vorige paard. Ging van Monique naar mysti. Ook een andere klank, maar het is een kwestie van aanleren. Dat paard kwam trouwens ook als ik op een bepaalde manier floot. Dat had ik aangeleerd met stukjes wortel waar ze gek op was. Ideaal als het regende en je ze niet van achteren uit het weiland hoefde te halen. Ze (de shetlander holde gewoon mee) kwamen dan in volle galop naar het hek.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:38

Die van mij herkent mijn stem al, sterker nog, mijn voetstappen...

Hij weet zijn naam dondersgoed, doet alleen soms alsof hij doof is (negeren heet dat) maar hij weet ook precíes in welke context ik zijn naam dan bedoel...Hij weet precies of hij dan een waarschuwing krijgt (Imágo) of dat ik hem lief vindt (hey Imagootje) of dat ik hem roep bv (Imááááágoooo)...
Hij herkent dus precies wat ik bedoel aan de manier waarop ik zijn naam uitspreek en natuurlijk de intonatie ervan..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:49

Ik denk dat een paard vooral reageert op de klanken

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:53

mijn paard kent dr naam wel en al helemaal als ze stout is en ik verhef mn stem hhaha

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:49

Mijn verzorgpony heet Vanity maar we noemen haar meestal gewoon Vanny, en ze reageert eigenlijk best goed op haar naam. Als ze op de wei staat en je roept haar kijkt ze (bijna) altijd op of komt ze naar je toe. Zelfs toen m'n moeder haar een keer riep keek ze gelijk en kwam ze naar haar toe.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:01

Ze reageert op haar echte naam, en haar 'mijn echte' naam (bijnaam). Bobby is als ze écht moet luisteren. Niet dat ze dat dan doet Tong uitsteken Als ik aankom en ze heeft geen zin roep ik eerst Nien (mijn geit) en daarna Bobby. Ze komt pas wanneer ze éeeecht moet.

Maar van de andere kant, als ik aankom: raampje open, muziek uit, zodra ik de oprit op rij 'HIIHIHIEHIHIHIEHE'

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:16

die van mij reageren op naam
en op " kom voor " (en op naam en kom voor )
en op snoepie Haha!
klemtoon werkt mee
maar ze kennen degelijk wel hun "commando's" Knipoog

zo ook volg en stay .. beetje geduld doet wonderen

en als ik heel vrolijk op lieve toon ijsje ? oid ga staan roepen gaan ze me eerst dom aan staan kijken van uh wat mot je nu dan en als het interessat genoeg klint en er uit ziet (lichaamstaal)
dan willen ze eventueel wel heel misschien komen kijken wat ik nu weer heb

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 02:10

ik denk van wel.

ik heb twee ponys die echt als je ze roept opkijken, de rest dan niet, en komen.

al denk ik dat ze naar klanken luisteren en niet pecies de hele naam.
vb:

roep ik KAI op AAI, hij kijkt. maar zou ik HENK roepen reageert hij niet.

mijn andere paarden reageren per bui op hun namen Knipoog

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:43

Ik kreeg altijd meer het idee dat ze de klank herkenden dan echt de naam zelf. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:45

Mijn veulen reageert super op haar naam, het maakt niet uit wie haar roept! Moeders was 5 toen ze kwam, kreeg bij mij een naam en luistert er voor geen meter naar. Die herkent ahw mijn stem, linkt dat naar voedsel en dan ben ik wel interessant genoeg om te reageren.

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:45

Sommige paarden reageren op naam, nouja niet op naam maar op klanken en lettergrepen, kalita heeft 3 lettergrepen maar pandora ook als je dus zou roepen zullen ze allebei komen omdat ze namen niet verstaan maar tonen, en lettergrepen wel Knipoog

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:52

volgens mij is de manier op een dier op zijn naam reageerd precies hetzelfde als de manier waarop hij op een ander commando reageerd.
paard heeft gewoon geleerd ik hoor mijn naam-> als ik nu kom/op die gek let word ik beloont.
paard heeft precies hetzelfde geleerd ik hoor het woord om->als ik nu opzij stap word ik beloont.

het is dus gewoon net zo aangeleerd als de rest van de commnado's

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:56

ja, ik denk dat ze sommige tonen herkennen.. zo roep ik altijd tegen die van mij úúúúúúnique!!!!!
ik hoef echt niet aan te komen van niekie kom! in ieder geval, als ik um uit de wij ga halen dan doet ie net of hij me niet snapt! maar als hij in zn stal staat dan luisterd ie graag naar niekie ofzo.. dan verveelt ie zich altijd zo en dan alles wat aandacht geeft is relax Tong uitsteken

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:10

Die van mij reageert niet op mijn naam, wel op mijn stem..