Fietsen met paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Fietsen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:34

oberon58 schreef:
Hoi Laetitia, let op, volgens de wet mag je geen dieren geleiden op de fiets. Zelfs geen hond. Als er brokken van komen is er geen verzekering die uitbetaalt. Als je paard schrikt van iets aan de rechterkant vlucht hij in jouw richting dus tegen je fiets. Grote kans op verwondingen voor allebei. Meenemen terwijl je op een kar zit is veel veiliger, ook voor je paard. joggen is nog veel beter.

Grtz, Alexander.

Dat dacht ik al ja... Ook nog iets om rekening mee te houden dus.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:35

hi,
ik fiets altijd met mijn paarden aan de fiets... dat gaat altijd goed!

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:03

ik haal mijn verzorg paard uit de wei met de fiets ik ben eerst een paar keer met de fiets aan de hand met hem gaan lopen toen rustig fietsen en nu fiets ik gewoon en draaft hij mee maar hou er wel rekening mee dat hij op elk moment kan schrikken dus draai nooit je hand om het tou of het touw om je stuur of zo .

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:08

hm, mn vriendin fietst wel met haar jong paard, maar hij is heel koel in zijn hoofd.. bij mijn paard hoef ik het niet te proberen, die speelt en die doet, dusja, als ik jou was, en je zegt zelf jong paard dat wat schrikt enzo, ik zou gewoon actief gaan doen Tong uitsteken en dat is nog goed voor je conditie Tong uitsteken hihi

succes en groetjes!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:48

Wat dacht je van een skateboard? Goed voor je conditie, makkelijk om af te springen en je gaat makkelijker hard dan dat je moet rennen. Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:09

ik fiets ook met 2 pony's van me, we begonnen met hoofdstelletjes op halstertouw eraan klikken en gaan, nu kunnen we het gewoon met halstertje

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:18

Ik fiets ook met mijn paard en pony. Vooral mijn paard was in het begin een beetje ril. Ik ben met allebei begonnen door achterop te gaan zitten. Spring je er zo af, maar dat is bij allebei niet nodig geweest.
Mijn pony is eigenlijk het makkelijkst, mijn paard wil nog wel eens achterop gaan zitten als ze iets ziet wat ze eng vindt Clown .

Ik weet wel wat ze spannend vind, ga het niet uit de weg en zorg dat ik der goed naast me hou.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:36

Ik zou het idd eerst eens een stukje proberen met iemand erbij. Met mijn paard ben ik gewoon meteen in mijn eentje het recreatiegebied ingegaan. Nu kan ze zelfs aan de hand galoperen en ik neem haar vaak even door de woonwijk mee naar huis aan de fiets. Ik vind het een heerlijke afwisseling om af en toe een endje met haar te fietsen. meestal heb ik wel het hoofdstel om met twee vingers tussen de teugels, dan kan ik beter sturen. Het karakter van het paard is natuurlijk wel iets waar je goed rekening mee moet houden, maar als je hem een beetje kent hoeft het geen probleem te zijn als hij iets drukker is.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:43

je kan beter gaan steppen, je springt niet ff van je fiest af, geloof mij. Ik heb ene hele tijd gefiets met mijn c pony, dat is zover uitgebouwd dat hij de verkeersregel leek te kennen, stopte namelijk zelf als er een straat rechts was (voorrang verlenen) en stopte altijd netjes bij paaltjes waarbij ik op het knopje moest drukken en dat zodanig dat ik precies bij het knopje kon. Ook bleef hij netjes staan tot als ik was aangefiets als t ware en paste hij zijn tempo elke seconde aan mij aan. Tot dat.. ik heel even niet oplette en hij een stuk achter bleef en de lijn aan mijn zadel vast kwam te zitten om de vering heen, ik ben ruim een kilometer over de weg gesleurd terwijl ik tussen me fiets zat, chronische nierbeschadiging aan over gehouden, waardoor ik nu (2 jaar later) nog steeds niet kan paardrijden. Dat fietsen kan nog zo goed gaan, maar als t fout gaat, echt waar dan kan t goed fout gaan! Ik zou nog wel voor de step gaan, daar spring je veel makkelijker af en daar kan de lijn al aan veel minder blijven hangen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:47

Ik deed het eerst wel eens met mijn shetlander, maar dat is een schat van een beest en schrikt nergens van dus dat loopt wel los. Met mijn rijpaard zou ik het niet durven, die is veel te sterk. Als jij wil stoppen en hij wil door dan stop je niet zomaar even omdat je je niet schrap kan zetten. Als je dan de rem indrukt en hij loopt door dan donder je met fiets en al op de grond. (ervaring mee Knipoog )

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:50

ik doe het wel eens met mijn pony, die snapt dat zo goed, hij had dat geleert bij zijn vorige eigenaar en vind het meestal nog leuk ook, maar ik zou het eigelijk niet doen als je paard het neit kent, weet jij veel wat er wel niet kan gebeuren

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:58

Ik fiets al jaren met mijn arabier door het dorp en overal in de buurt.
Rijden is niet altijd een optie voor haar en naast de fiets gaat prima rustig opbouwen en opletten wat ze raar vinden.
Je moet ze leren van je af te lopen en ook een touw nemen wat lang genoeg is dus GEEN halstertouw maar een leadrope.
Ik kijk altijd op de KM teller hoe hard we gaan en welke afstand we afleggen.
Ik vind het super.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:07

Eigenlijk zou ik niet gaan fietsen. Paarden blijven onvoorspelbare dieren en een schrikactie is al genoeg om jou van je fiets te sleuren.. Een step, eerder genoemd in dit topic, is ook een hele goede optie. Minder dat je nog niet je handen vrij hebt, maar je kunt er zo vanaf springen en de step laten vallen. Maarja, om nu hiervoor een step te gaan kopen? Ik weet niet of je er een mogelijkheid toe hebt, maar misschien is je paard als handpaard op een ander paard gebruiken een idee? Paarden zijn dan vaak veel rustiger omdat een ander paard als leider functioneert. Wat je ook met je paard gaat doen, ik zou het wel met hoofdstel met bit doen, met een halstertouw door de eerste bitring heen gehaald en aan de tweede vastgemaakt. Succes! Lachen

Beauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:09

ik zou dat toch echt niet doen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:43

Ik ga dan ook nooit maar dan ook echt nooit fietsen met een paard. Op mijn oude stal heeft een stalgenoot hierdoor een gebroken arm opgelopen, omdat het paard op haar en de fiets sprong..

Ik heb dan wel een 200 % verkeersmakke fjord, maar dan als nog begin ik er niet aan.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:33

Paarden blijven onvoorspelbare dieren, dus ze kunnen altijd naar links, rechts, voren, achteren vliegen. Of je nu gaat handpaardrijden of fietsen. Met fietsen ben je wat minder 'mobiel'.

Bij voorkeur gebruik ik een vouwfiets. Zorg ervoor dat ik met mijn voeten laag bij de grond zit, zodat ik niet hoef te remmen. Kan zo op elk direct mijn voeten op de grond neerzetten en vouwfiets laten vallen. Hierdoor is er ook minder kans om met je paard onder de fiets te komen of wat dan ook. Kinderfiets is een optie, misschien minder comfortabel maar wel prettig in de hand houden van een onzeker paard.
Belangrijkste is dat je paard vanaf de grond de basis commando's beheerd en hier goed op reageert.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:41

Ik zou gewoon gaan joggen, fietsen is niet alleen gevaarlijk voor jou maar ook voor je paard hé Bloos . Voor je het weet ben je het gewoon om mee te lopen!

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:36

ik zal eerst een stukje lopend gaan kijken of dat gaat en daarna pas fietsen ant fietrsen kan tog gevaarlijk zijn